Rob  Zwolle Geschreven door Gino_santi. Foto door: menasil

Georgië heeft rechtstreekse verbindingen met Amsterdam. In Georgië zelf ben je voor het rondreizen voornamelijk aangewezen op marshrutky (gedeelde minibussen) of taxi's. Er rijdt ook een trein tussen Tbilisi en Batumi.

Vervoer naar Georgië

De hoofdstad Tbilisi heeft een eigen vliegveld. Dit vliegveld ligt op circa 15 kilometer van de stad. Vanuit Nederland zijn er rechtstreekse vluchten beschikbaar met KLM/Georgian Airways.Het aanbod van goedkope vluchten, met name uit het oostblok, is enorm groot dus er zijn ook interessante opties met een overstap te vinden. De prijs voor een reguliere maatschappij met overstap of rechtstreeks met KLM/Georgian Airways ontloopt elkaar niet zoveel. Als je met het vliegtuig naar Kutaisi zou willen dan is Wizzair een optie. Vanuit onder meer Polen en Hongarije kun je naar Kutaisi met Wizzair.

Vervoer in Georgië

Taxi

In de hoofdstad Tbilisi hoef je maar aan een taxi te denken óf er komt er een voorrijden om je mee te nemen. Het aanbod van taxi's is enorm groot. Er is een vaste prijs van 5 GEL voor vervoer binnen de stad. Een taxi naar het vliegveld is duurder. Je zult merken dat bij bepaalde bezienswaardigheden ook veel taxichauffeurs te vinden zijn die je naar een bezienswaardigheid iets verderop willen brengen. Bij het Stalin museum in Gori tref je bijvoorbeeld veel taxichauffeurs die je naar de grottenstad de grottenstad Uplistsikhe kunnen brengen. Verder heb je door het gehele land ook shared taxi's. Dit zijn taxi’s die je met vier personen in totaal deelt. Je reserveert een plek in een taxi en rijdt dan met nog 3 anderen mee in een taxi. Dit kun je gebruiken voor wat langere afstanden waar geen marshrutky rijden. Vaak kun je dit regelen via het hostel of guesthouse waar je verblijft. Zij kunnen voor je bellen en reserveren en een tijd afspreken. Het is iets duurder dan een marshrutky, maar dan ook iets comfortabeler en sneller.

Marshrutky

In de meeste gevallen zul je reizen met marshrutky. Dit zijn minibusjes waar ongeveer veertien tot achttien personen in kunnen zitten. Al kunnen ze ook veel voller zijn. Deze marshrutky rijden door het gehele land en zijn goedkoop.De meeste vertrekken van vaste plekken en vaste tijden. Hoewel dit laatste niet altijd zo hoeft te zijn want in principe vertrekt de marshrutka pas als deze nagenoeg vol is. Grappig genoeg is dit vaak ook op de aangegeven vertrektijd. Zorg wel dat je bijtijds bij het vertrekpunt bent zodat je een comfortabele plek kunt bemachtigen. De ene bus is beter onderhouden dan de andere. Kijk dan ook niet vreemd op als je halverwege de rit langs de kant van de weg komt te staan met autopech. Meestal wordt dit snel verholpen.

Trein

Er liggen ook spoorlijnen in Georgië. De Georgische nationale treinmaatschappij heeft een website maar deze is niet altijd goed te raadplegen in het Engels. De belangrijkste treinen rijden tussen Tbilisi en Batumi, Tbilisi en Yerevan (Armenië) en Tbilisi en Baku (Azerbeidzjan). De trein naar Batumi stopt onderweg ook in bijvoorbeeld Kutaisi. Er rijdt naar Yerevan onder meer een nachttrein waarbij je kunt kiezen uit allerlei klasses. Zo kun je kiezen voor één 2 persoonscompartiment, een 4 persoonscompartiment, een open compartiment met allerlei bedden of voor de laagste klasse gaan en te kiezen voor een bankje. Deze zijn overigens niet te reserveren. In de trein is geen eten of drinken te krijgen en ook het sanitair is niet schoon. Zorg er dus voor dat je eten en drinken meeneemt als je een lange reis gaat maken.

Auto

In Georgië kun je vrij goedkoop een auto huren. Er zijn verschillende verhuurbedrijven in Georgië.  Houd er wel rekening mee dat het verkeer in Georgië heel anders is dan in Nederland. Er zijn dan misschien wel verkeersregels, maar daar wordt zelden aan gehouden. Zo wordt er regelmatig ingehaald op plekken waar het eigenlijk niet kan, worden tweebaanswegen ineens driebaanswegen en lopen er af en toe ook nog wat koeien over de weg. Ook zijn lang niet alle wegen in goede conditie. Zeker als je de bergen in wilt, rijd je regelmatig over onverharde wegen of wegen met gaten en kuilen.