Lisan Kerstens Geschreven door menasil. Foto door: Tikva

Eén van de gemakkelijkste manieren om veel te zien in de Verenigde Staten is om per (huur)auto een of meerdere staten te verkennen. Je bepaalt je eigen tempo en route. Omdat het in de VS barst van de verhuurbedrijven biedt men over het algemeen genomen veel waar voor je geld; je krijgt meestal een bijna nieuwe auto voorzien van alle luxe waaronder airco, cruise control en een automaat. Maar waar moet je opletten tijdens het huren van een auto? En zijn alle verzekeringen nu écht nodig? Zijn er nog andere verkeersregels dan in Nederland?

Een auto huren

Verhuurbedrijven

Het is goedkoper om de autohuur in Nederland te regelen. In combinatie met de vlucht ben je vaak enkele honderden euro's goedkoper uit dan alles los te boeken of ter plaatse een auto te huren. Bedenk dat als je ter plekke pas een auto huurt, je meestal een dagrate betaalt die doorgaans hoger is dan wanneer je de auto vooraf hebt geregeld. Een aanrader is rentalcars.com. Deze bemiddelaar heeft auto's van diverse verhuurders in het assortiment en regelmatige goede packagedeals. Uiteindelijk krijg je na het boeken een voucher van het verhuurbedrijf. Je kunt ook overwegen om een lokale aanbieding van een verhuurbedrijf te nemen. Enkele goede bedrijven zijn: Hertz, Alamo, Avis, Thrifty en National. Hou er rekening mee dat niet alle verhuurbedrijven op de luchthaven zelf zitten. Soms heb je een shuttle nodig en soms zit het verhuurbedrijf niet eens dichtbij de luchthaven maar in de stad zelf.

Benodigdheden bij het huren van een auto

Je hebt voor het huren van een auto geen internationaal rijbewijs nodig. Wel dient de hoofdbestuurder in het bezit te zijn van een creditcard. De creditcard dient als borg voor het geval je besluit de auto niet meer in te leveren. De gemaakte kosten kunnen dan op jou verhaald worden. Dit betekent dan ook dat je niet op een andermans creditcard de auto kan huren. Verder dien je tenminste één jaar in het bezit te zijn van een rijbewijs. Sommige verhuurders zijn hier strenger in. Bestuurders tussen de 21 en 24 jaar betalen een toeslag (underage fee). Een auto huren onder 21 jaar is doorgaans niet mogelijk.

Bijrijders

Een bijrijder is doorgaans niet inbegrepen in de prijs. Een extra bestuurder dient bij het ophalen van de auto aanwezig te zijn en zich te kunnen legitimeren en een geldig rijbewijs op zak te hebben. Elke persoon die in de auto gaat rijden, zal op het huurcontract vermeld moeten worden. Meestal moet je extra betalen per bestuurder. Er zijn echter ook pakketten beschikbaar waarbij één of meerdere extra bestuurders zijn inbegrepen. Hou er rekening mee dat ook hierbij geldt dat de extra bestuurder 21 jaar of ouder moet zijn. Indien de extra bestuurder onder de 25 jaar is dan zul je een toeslag moeten betalen.

One way fee

Het is populair om en road trip te maken in de Verenigde Staten. Is je inleverpunt niet hetzelfde als een ophaalpunt dan zul je een One Way Fee moeten betalen. Dit kan aardig oplopen tot soms wel $300. Zeker wanneer je kort van te voren besluit om een auto te huren. Het is dus raadzaam om in het geval van een One Way fee, van te voren je auto te regelen en goed na te vragen wat de extra toeslag zal zijn. In sommige gevallen (bijvoorbeeld Fox-Rent-A-Car) betaal je geen One Way Fee of is deze zeer minimaal. Doorgaans wordt er bij het inleveren in eenzelfde staat geen One Way Fee berekend. Daarnaast hebben sommige maatschappijen eenzelfde soort afspraak als het om aangrenzende staten gaat of zijn de kosten minimaal. Vaak is de One Way Fee verborgen en kom je er pas bij de balie achter. Het kan dan ook interessant zijn om diverse aanbieders aan te schrijven of gebruik te maken van online chatdiensten van de aanbieder om een prijsvergelijking te kunnen vragen. Let op dat bij rentalcars.com de One Way fee altijd exclusief is en je deze apart moet opvragen.

Verzekeringen

Een auto huren kan niet zonder bijbehorende verzekeringen. Deze verzekeringen zitten niet altijd in de verhuurprijs inbegrepen. Verhuurbedrijven geven korting op bepaalde pakketten. In de Verenigde Staten wordt er vaak gewerkt met afkortingen. Bedrijven maken dikwijls gebruik van eigen benamingen en afkortingen. Verhuurders krijgen vaak een opslag als ze een verzekering verkopen en zullen dikwijls opdringerig overkomen. Laat je niet opjagen en lees alles over verzekeringen goed door voordat je iets afneemt. Een beetje huiswerk is natuurlijk nooit mis dus hier alvast een aantal gangbare verzekeringen en bijbehorende afkortingen.

Er zijn twee verzekeringen die je hoe dan ook zal afsluiten: De Wettelijke Aansprakelijkheidsverzekering en de Cascoverzekering. In feite hetzelfde als in Nederland. Het verschil is echter dat de wettelijk vastgestelde dekking voor de WA-verzekering vaak laag is terwijl de claims in de miljoenen kunnen lopen. Elk verhuurbedrijf biedt vaak een uitbreiding van de WA-verzekering aan waarmee de wettelijke dekking verhoogd wordt.

De benaming voor de Wettelijke Aansprakelijkheidsverzekering is Liability Insurance. Indien je een hogere dekking wil dan vraag je om een Supplement Liability Insurance. Het kan raadzaam zijn om de dekking van de Liability Insurance te verhogen. Je weet nooit wat er kan gebeuren. Let altijd goed op en vraag bij twijfel na waarvoor je verzekerd bent. Een enkele verhuurder spreekt van Additional Liability Insurance maar ook wordt soms de term Extended Protection gebruikt. De benaming voor de cascoverzekering varieert van Loss Damage Waiver tot Collission Damage Waiver. (Controleer je auto altijd voordat je wegrijdt op eventuele schade! Anders zal de verhuurder dit op jou kunnen verhalen!).

Een andere veelvoorkomende aangeboden verzekering is de zogeheten Personal Accident Coverage. Dit is een verzekering voor inzittenden en verzekert je tegen diefstal van persoonlijke eigendommen uit de auto zelf. De meeste reisverzekeringen bieden echter deze dekking al dus het is niet altijd nodig om deze verzekering af te nemen. Vraag dus van te voren na bij je reisverzekering of jij hiervoor gedekt bent.

Pechhulp

Elke verhuurder biedt ook Road Assistance aan. Dit is te vergelijken met de hulp die de ANWB biedt bij pech zoals lekke banden, een lege accu of het verliezen van je sleutels. Bepaal voor jezelf of je dit de moeite waard vindt. Hou er rekening mee dat de afstanden in de Verenigde Staten ontzettend groot zijn en je soms lang moet rijden voordat je een volgende benzinestation vindt. Daarnaast kan het ook zomaar zijn dat je een lange tijd niemand onderweg tegenkomt. De extra dollars voor Road Assistance kan dan ook extra zekerheid bieden op reis.

Verkeersregels

De verkeersregels in de Verenigde Staten zijn nagenoeg gelijk aan die van Nederland en ook het autorijden in de Verenigde Staten verschilt niet zoveel als in Nederland. Het rijden over de highways wordt door velen zelfs als makkelijk ervaren. Het verkeer in en rondom de grote steden is andere koek. Hou rekening met lange files.

Mile

De snelheden worden in de Verenigde Staten aangegeven in mile.

Keep your lane

In tegenstelling tot in Nederland, wordt in de Verenigde Staten het 'keep your lane' principe gehanteerd. Natuurlijk mag je inhalen maar je mag dan links blijven rijden. Dit betekent ook dat je rechts mag inhalen.

Turn on Red

Wanneer je voor een stoplicht staat en je wilt rechtsaf slaan dan mag je door rood licht rijden. Het rechtsaf slaan door rood bevordert de doorstroom enorm. Je bent er zo aan gewend. Let op: je moet wel eerst helemaal tot stilstand zijn gekomen. Natuurlijk heeft het andere verkeer nog steeds voorrang. Wanneer er een bord staat met de tekst NO TURN ON RED dan mag je uiteraard niet door rood rijden.  

Stop 4 way

Bij veel kruispunten zie je een zeshoekig stopbord (hetzelfde als in Nederland) met daaronder de tekst STOP 4 WAY of 4X of iets vergelijkbaars. Het is dan de bedoeling dat je stopt en aan de auto's die er al staan voorrang verleent. Het komt dus neer op een soort van First Come First Go principe. Wanneer twee auto's tegelijk de kruising naderen dan heeft rechts voorrang. Wanneer het op de kruising druk is en er meerdere auto's staan dat gaat men meestal om de beurt.

Schoolbussen en scholen

Wanneer een schoolbus stopt om kinderen te laten uitstappen en de knipperlichten van de bus aan zijn, dan mag je die bus niet inhalen. Je moet op een redelijke afstand van de bus stoppen en wachten totdat de bus weer weg rijdt. Dit geldt vaak voor beide rijrichtingen. In het geval van gescheiden rijbanen ligt het wat anders. In sommige staten moeten dan toch de auto's in beide rijrichtingen stoppen, terwijl in andere staten de rijstroken aan de andere kant mogen doorrijden. Hier geldt het advies: kijk wat de andere automobilisten doen, en matig altijd jouw snelheid wanneer schoolbussen in de buurt zijn.

Bij scholen zie je vaak knipperbollen of -lichten die alleen werken wanneer er kinderen op school zijn. Er geldt dan vaak een lagere maximumsnelheid.

Tolwegen 

In de Verenigde Staten kom je ook tolwegen tegen. Zorg ervoor dat je altijd kleingeld (liefst 1 dollars briefjes) in je auto hebt liggen. Niet in alle betaal hokjes zit iemand waar je aan kan betalen en dan moet je het geld in een trechter gooien. Soms kun je met creditcard betalen maar meestal gaat het contant.

Een camper huren

Een andere populaire manier om door de Verenigde Staten te reizen, is per camper.  KOA is een bekende camping-keten in Amerika. Het zijn over het algemeen mooie campings met alle comfort en luxe. Die luxe is ook weer typisch Amerikaans; zo kun je je camper aansluiten op electra, water, kabel-tv, en zelfs internet! Je kunt er ook voor kiezen om op goedkopere 'naamloze' campings of op campsites in de Nationale Parken te overnachten. Hier heb je dan weliswaar geen luxe, maar behalve in de parken, mag je op z'n minst water en stroomaansluiting verwachten. En omdat je in je camper toch al van alle luxe bent voorzien, doet de kwaliteit van de voorzieningen op de camping er niet toe.

Een aantal zaken waarop je zal moeten letten met het rijden van een camper.

Rijden

Let op de lengte, breedte maar misschien nog meer op de hoogte! Omdat alle maten in inches en feet staat aangegeven, is het belangrijk om te weten hoe hoog is mijn voertuig en hoe hoog is dat in '(feet) en "(inches). Als bij een viaduct aankomt waarop staat "Caution Max. Height 10,4", dan wil dat zeggen: 10 feet, 4 inches. Omgerekend is dat zo'n 3 meter en 10 centimeter. Probeer dan niet eronderdoor te rijden met je camper van meestal 4 meter! 

Parkeren 

De grote spiegels i.c.m. parkeerhulp zorgen voor een behoorlijk zicht naar achteren. Vraag altijd, wanneer je achteruit rijdt, een persoon om achter de camper mee te kijken. Laat die persoon aan de bestuurders-kant staan zodat je altijd oogcontact hebt. Voor degene die achter het voertuig staat: zolang je degene achter het stuur in de spiegel ziet, kan hij jou ook zien. 

Omdat in de Verenigde Staten alles is ingericht op groot, groter, grootst, zul je weinig problemen ondervinden om een parkeerplaats te vinden voor je mobiele huis. Zelfs in de meeste grote steden, is het mogelijk om met de camper tot in de stad te komen. Je moet je alleen afvragen of dat verstandig is. De weg naar het centrum kan nogal druk zijn.

Op campings zul je ook geen probleem hebben met parkeren. Handig zijn de zogenaamde "pull-thru" plaatsen, waar je dus zoals het woord al zegt: kunt doorrijden. Andere plaatsen, de zogenaamde "Back-in" plaatsen zijn meestal iets goedkoper. Ondanks dat een 27' camper (ca. 7 meter lang) voor ons Europeanen een behoorlijk gevaarte is om mee op pad te zijn, voel je je toch vaak een dwerg op een Amerikaanse camping. De doorgaans gepensioneerde Amerikanen rijden in super-de-luxe motorhomes, die voor ons uitzien als omgebouwde touringcars die wel 14 meter lang zijn. Deze bussen zijn vaak nog aan meerdere kanten uitschuifbaar!