Erik van Erp Geschreven door Erik van Erp. Foto door: Erik

Wanneer je gaat reizen in India kan je kiezen uit verschillende vervoersmiddelen zoals de trein, bus of taxi's.

Vliegen

India heeft  diverse low-cost airlines die een binnenlandse vlucht een hele betaalbare optie maken. Je kunt vaak veel tijd besparen door te vliegen omdat reistijden over land langzaam gaan. De meeste maatschappijen hebben een Engelstalige website waarop je door middel van een creditkaart een e-ticket kunt aanschaffen. Dit kan vaak ook nog een paar dagen voor vertrek, als is verder vooruit boeken wel voordeliger.

De meest populaire low-cost airlines in India zijn Air India Express, Jet Airways, SpiceJet en Kingfisher Red. Je kunt met deze maatschappijen ook vliegen naar plaatsen buiten India.

Trein in India

De trein is het meest gebruikte transportmiddel voor de lange afstand in India. Het treinverkeer wordt door het hele land verzorgd door het overheidsbedrijf de Indian Railways. Het spoorwegennet doorsnijdt het hele land en heeft een totale lengte van 63.140 km. Het is een van de grootste en drukste spoorwegennetten ter wereld met dagelijks zo'n veertien miljoen passagiers en meer dan een miljoen ton vracht. De spoorwegen vormen een belangrijk onderdeel van de Indiase cultuur. De trein rijdt ongeveer 50 km per uur over lange afstanden met weinig stops, en 40 km met veel stops. Kijk dus ook goed naar welke trein je neemt, de treinreis van Varanasi naar Delhi duurt tussen de 12 en 29 uur afhankelijk van je trein! Voor een rit van 600 km betaal je ongeveer 300 roepies in Sleeperclass, het dubbele in 2AC (airco sleeper), het driedubbele in de eerste klasse.

Er zijn veel verschillende klassen in de trein in India, zie ook handige websites hieronder. Sleeperclass is prima te doen, maar ga zeker niet als vrouw alleen in de second class, daar zitten de armste mensen en daar is het erg vol, ik bedoel niet vol als op Koninginnedag in de trein bij ons, maar nog letterlijk 10 keer zoveel mensen. Plaatsen zijn niet gereserveerd en wat je vaak ziet als de trein aankomt is dat iedereen probeert als eerste in de trein te komen alsof hun leven er vanaf hangt.  Iedereen zit daar soms over elkaar heen, drie mensen per zit plek, mensen liggen met kinderen in het gangpad etc. Niet veilig genoeg als vrouw alleen! Alleen voor Second class hoef je niet te reserveren, daarom zit het ook zo vol. Het verschilt enorm per traject hoe vol de sleeper class zit en wat je precies te zien krijgt. Maar houd er in ieder geval rekening mee wanneer je een dergelijk ticket wilt boeken.

Alle treinen hebben een (vast) nummer dus wanneer je op de trein kijkt en op je kaartje of op het info bord kun je ontdekken om welke trein dat het gaat. Wanneer je op het station bent zal continue omgeroepen worden welke trein wanneer en van welk spoor zal vertrekken. Allemaal redelijk duidelijk en vanzelfsprekend.

Tourist info en Tourist quota in India 

Het is aan te raden om via de touristinfo een trein kaartje te "boeken". Deze mensen zoeken voor je uit welke trein je het beste kunt nemen op basis van je reisschema en vullen zoveel mogelijk informatie in die ze ook vragen wanneer je daadwerkelijk een ticket boekt bij een speciaal loket voor toeristen. Je bent hier dus puur voor de informatie, niet voor het boeken zelf. Wanneer je het niet via de touristinfo boekt kun je dezelfde soort invul formulieren krijgen bij het loket of het bij een tourbureau boeken, het blijft altijd afwachten wat je krijgt. We hebben zowel positieve al negatieve verhalen gehoord. Zorg in ieder geval dat je voorbereid op pad gaat. Ook bij het toeristen loket kan het voorkomen dat je goed moet opletten of alles klopt. Zorg dat je de prijs en de tickets goed in de gaten houd. Het komt wel eens voor dat ook hier gesjoemeld wordt, wanneer je onoplettend bent.

Eenmaal het formulier ingevuld waarin staat waar je naar toe wilt, wat je leeftijd is, je geslacht en welke klasse je wilt reizen kun je het ticket ook echt aan gaan schaffen. Bij het loket bekijken ze of er in de klasse en op het traject plek is. Wanneer dit niet zo is moet je goed opletten! Je kunt namelijk op een wachtlijst gezet worden. Dit houdt in dat je de volledige prijs voor een kaartje betaalt maar pas op het moment dat je op het perron staat weet of je mee mag. Dit hang af van de beschikbaarheid. Stel dat je een 3AC kaartje hebt dan kun je allen in een lagere klasse mee instappen wanneer er geen 3AC plaatsen beschikbaar zijn. Je komt dan in de sleeper class terecht. Het beste is dus om direct bij het kopen van een kaartje te kijken of je een stoel toegewezen krijgt. Is dit niet het geval kun je het laten wijzigen of je geld terugkrijgen. In sommige gevallen gaat het wel goed wanneer je op een wachtlijst geplaatst wordt. Hoe lager het getal hoe beter.

Treinkaartje vooruit boeken 

Het kan erg lastig zijn om op korte termijn een kaartje te boeken. Zorg er daarom voor dat je op tijd je ritten vast legt. Mocht je toch op korte termijn een kaartje nodig hebben kun je altijd proberen bij een aantal stations proberen aan het loket de ¨tourist quota” kaartjes te krijgen. Voor iedere trein rit worden namelijk een aantal plaatsen per klasse gereserveerd door de overheid zodat je die als toerist kunt boeken. Dit is gedaan, omdat toeristen vaak nog niet precies weten wanneer ze waar zullen zijn. Bureautjes e.d. kunnen deze tickets niet boeken, en dat zul je dus zelf moeten doen. Daarbij heb je je paspoort nodig om aan te tonen dat je toerist bent (alsof ze het niet aan je gezicht kunnen zien). Dus ook al zegt ieder bureau dat er geen kaartjes meer zijn, dan kun je nog kijken of je via deze optie een kaartje kunt bemachtigen.

Online treinkaartjes boeken

Je kunt je treinkaartje ook online boeken. Je moet je dan op de site  http://www.irctc.co.in/ registreren. Je hebt voor het registreren eigenlijk een Indiaas telefoonnummer nodig. Ben je niet van plan een Indiase simkaart te halen? Dan is dit wel te omzeilen, maar dan is het handig je te registreren voor je reis naar India omdat het soms lang kan duren voordat je geregistreerd bent. Bij het registreren vul je bij het mobiele nummer je eigen nummer( of een verzonnen nummer) in en vervang je 06 door 9. Nu kun je verder gaan. Als je klaar bent met registreren moet je dit nummer verifiëren, door middel van een zogenaamde OTP (een code) die je ontvangt op je mobiele nummer. Stuur een e-mail naar de helpdesk van Irctc met de vraag of het mogelijk is om de OTP via e-mail te ontvangen. Een antwoord op je e-mail kan soms lang op zich laten wachten en misschien is een tweede e-mail versturen ook nodig. Als je eenmaal antwoord krijgt, krijg je de OTP gewoon via e-mail of wordt je registratie zoals bij mij in zijn geheel voor je voltooid. Als dat gebeurd is kun je je treinkaartjes online boeken. Let wel op! Je mag maximaal 6 keer per maand online treinkaartjes boeken. Het aantal kaartjes dat je boekt voor een bepaalde trein maakt hierbij niet uit.

Waitinglist tickets India 

Je wilt voorkomen dat je een waitinglist ticket krijgt. Krijg je deze toch dan kan het zijn dat je in een mindere klasse terecht komt wanneer je mee wilt. Wat er dan gebeurt: de conducteur komt langs en wijst je een plaats toe als er iemand anders niet op komt dagen. Dat gebeurt zeer regelmatig, maar het kan zijn dat je de eerste 7 uur van je reis (bijv.) geen zit plek hebt. Je kunt dus vrijwel altijd wel op een of andere manier mee, de vraag is alleen op welke manier. Wanneer je een waitinglistticket hebt kun je tot één uur voor vertrek je geld terug krijgen minus een klein boekingsbedrag. Op het ticket staat WL en een nummer. Het nummer geeft aan hoeveel mensen voor je zijn. Op de site van India Railway kun je kijken wat de status is van je ticket (24 uur van te voren) en of je een "confirmed seat" hebt. Wanneer dit het geval is kun je of op de website je stoelnummer vinden of op het station bij een groot  “reservation” bord waarbij je op treinnummer en vervolgens je naam je stoel plus coupe nummer kunt vinden.

In de trein is een toilet dat vaak erg vies is, neem dus wat extra water mee om je handen te wassen en desinfecterende gel. In sleeperclass heb je geen dekens, in de hogere klassen heb je airco en dekens die door de trein worden verzorgd. Sleeper class is het goedkoopst en ook prima te doen wanneer je met een beperkt budget reist, anders zijn de AC coupé's aan te raden. Neem bij de Sleeperclass het hoogste bed (upperbed) bij reserveren, zeker als (alleen reizende) vrouw, dan loop je de minste kans op ongewenste aanrakingen. De trein gaat niet snel maar is wel comfortabeler dan de bus. Helaas heeft de trein vaak vertragingen van meerdere uren, op bepaalde trajecten.

Tips om met de trein te reizen 

De trein is ontzettend leuk, ik heb de meest fantastische mensen ontmoet en leuke gesprekken gevoerd. Maar ik heb ook ruzie gevoerd over een zitplaats. In de treinen wordt niets omgeroepen, dus maak vrienden met degene die naast je zit en vraag hen waar je bent en wanneer jouw station komt. Kijkt van tevoren hoe laat een trein waarschijnlijk aankomt en vraag de conducteur (TT) nog even voor de zekerheid. Zet je alarm een half uur eerder, dan heb je tijd zat. Neem een kabel mee voor je rugzak en leg die ook vast, onder de bank waar je op zit zitten ringen waaraan je je rugzak kunt vastketenen. Ja, het is nodig, zeker als je dichtbij de deur zit, helaas.

Eten in de trein: de maaltijden die ze vanuit de trein aanbieden, zijn slecht (afhankelijk van het traject) en erg spicy. Maar op elk station waar je even stopt, komt er wel iemand met wat fruit langs, met komkommers, met pinda's of snacks. Water kun je ook onderweg kopen. Wil je geen risico lopen, neem dan je eigen eten mee. En ja, neem wat mee om uit te kunnen delen, want delen is een fijne Indiase gewoonte ;)

Maak je vooral niet te druk, geloof nooit mensen die op het station van Delhi of Varanasi zeggen dat je trein niet rijdt (en je een taxi aanbieden), mensen in de trein zijn daar in tegen prima te vertrouwen. Op Varanasi en op Delhi zijn fijne tourist bureaus waar je treinreizen kunt boeken. (In Delhi op de eerste verdieping, even zoeken, maar dan heb je ook wat, goede info, fijne mensen die je helpen etc.). Je kunt het ook prima zelf via internet al moet je hiervoor wel een wizzkid zijn, maar je kunt ook altijd een toerist bureau inschakelen.  Betaal nooit meer dan 100 roepies commissie en bespreek dat van tevoren!

Handige websites:
Overzicht: http://www.seat61.com/India.htm

Boeken van tickets online: http://www.irctc.co.in/ Overzicht van verschillende klassen in de trein
Officiële website voor treinreizen door India Indian Railways

Bus

Leuk alternatief en je ontmoet veel plaatselijke bevolking (veel mensen in de bus zullen geen Engels spreken). Je ziet de omgeving op een andere manier. Maar de bus zit vaak ook erg vol, de bankjes zijn klein en krap (als lange Nederlander) en het ruikt niet altijd even lekker met al die zwetende lijven. De bus rijdt ongeveer 35 km per uur.  In de bus is geen toilet en vaak stop je om de 4 uur om even te eten en te plassen. Toiletten onderweg zijn vaak erg vies, vooral op de busstations. Ik zou de bus niet aanraden op lange afstanden, maar ieder zijn ding. De bus hobbelt nogal door de slechte wegen, dus ook in een (goedkope) sleeperbus zul je waarschijnlijk door het stuiteren weinig slapen. Hoewel Indiërs dat prima kunnen, vreemd genoeg kunnen zij vooral slapen en door elk lawaai heen, zoals de Hindi films in de bussen of de Hindi cd van de buschauffeur.

(Express)bussen kosten bijna niets en brengen je heel ver weg. Wanneer je een expresbus hebt, zijn er soms slaapplaats in de bus, deze moet je apart boeken. Het kan zijn dat de plek ingenomen is door een Indiër. Heb je een stoel geboekt krijg je ook een nummer toegewezen. Maar bij sommige bussen stappen mensen zonder boeking in de bus en rekenen ze af in de bus. Zij gaan dus zitten waar op dat moment plek is. Er zijn ook luxueuze expresbussen die je in een snelle tijd van a naar b kunnen brengen. Meestal zijn dit Volvo bussen. Wil je zo’n bus vraag daar dan expliciet naar.

Buskaartjes boeken

Het is voor langere afstanden altijd handig om een buskaartje vooruit te boeken in India. Zo ben je ervan verzekerd dat je een plaats hebt. Helaas accepteren de meeste sites waar je buskaartjes kan boeken alleen Indiase creditcards. Een aantal busmaatschappijen zijn online te boeken via http://www.busindia.com. Als het niet mogelijk is om een bus te boeken via deze site heb je nog een aantal opties. Zo kun je ervoor kiezen om naar een travel agency te gaan. Deze bureautjes vind je makkelijk in de grote steden. In ruil voor een commissie boeken zij via een boekingssite de kaartjes voor je. Een standaard commissie bedraagt rond de 100 roepies. Daarnaast kun je altijd aan je hotel of mensen die je hebt leren kennen vragen of zij voor je kunnen boeken. Lokale bussen kunnen meestal niet vooruit geboekt worden. Je stapt dan gewoon in en koopt ter plekke een kaartje.

Auto

India heeft een netwerk van nationale snelwegen, die alle belangrijke steden en staatshoofdsteden met elkaar verbindt. Verwacht echter niet dat de wegen overal goed zijn. Vaak krijg je te maken met stoffige en vooral hobbelige zandweggetjes. Iedereen in India rijdt als een idioot, in een bus, in een vrachtwagen, in alles. Er zijn geen verkeersregels lijkt wel... Ieder voor zich en alles door elkaar. Een plaatje zegt zoveel meer.


Zover wij weten is er maar één bedrijf dat een auto verhuurt zonder chauffeur. Dat geeft waarschijnlijk ook opnieuw genoeg aan hoe het verkeer in India is. Namelijk chaotisch in het extreme. Ook fijn om te weten is dat 6 op de 10 Indiërs die auto rijden geen rijbewijs hebben. Wanneer je een auto neemt met chauffeur zorgt hij er voor dat je veilig op je plaats van bestemming aankomt. Wanneer je wilt stoppen om even te eten of een foto maken is dat geen enkel probleem. Jij bent de klant en ze zullen er alles aan doen om jouw ervaring zo goed mogelijk te laten zijn. Sommige geven ook nog wat extra achtergrond informatie wanneer ze ergens wat van weten. Wanneer je met je privé chauffeur reist is dat de snelste manier om van a naar b te komen. Ook de duurste. (vliegen uitgezonderd). 

Wanneer je in een hotel aankomt wordt de chauffeur vaak eten en een plek om te slapen aangeboden tegen een lagere prijs of gratis. Wanneer dit niet het geval is zal hij waarschijnlijk in de auto slapen. Tot jij weer verder wilt met je reis.

Riksja

Een fietsriskja is de goedkoopste optie om jezelf te verplaatsen (naast lopen dan). Het is soms zielig om te zien hoe erg de mensen zich moeten uitsloven voor een paar roepies. Wanneer je een fietsriksja neemt help je vaak de armere mensen om aan een inkomen te helpen. Wij hebben ze dan vaak voor de korte afstanden gebruikt. Wel sterk onderhandeld voordat we begonnen maar vaak wel wat extras gegeven wanneer we op de plaats van bestemming aankwamen. Ze zijn wat minder geschikt om met backpack en al ergens naar toe te gaan. In een aantal plaatsen kunnen de armste mensen een fietsriksja huren. Zij krijgen dan een riksja mee en moeten proberen binnen 24 uur het geld voor de riksja + extra's om van te kunnen eten. In sommige gevallen kan het zijn dat een man die een fietsriksja gehuurd heeft zijn fietsriksja gratis krijgt wanneer hij jou naar een winkel brengt en je binnen een kijkje gaat nemen. Je hoeft niet persé iets te kopen. De prijs van een fietsriksja voor 24 uur is  ongeveer 100 roepies. Je kunt ook een tweedehands riksja kopen voor deze arme mensen, voor zo'n 3600 roepies ben je al eigenaar van een pracht exemplaar een nieuw exemplaar kost ongeveer het dubbele. In Agra hebben we ook riksja's zien rijden met westerse namen er op.

De motor riksjas hebben het vaak al veel beter en zijn ook wat lastiger met onderhandelen. Wanneer je er een aantal hebt kun je ze tegen elkaar uitspelen. Zij doen hetzelfde wanneer je in een positie bent waarin je niets te onderhandelen hebt. Het is een spel dat gespeeld moet worden. Voor de meeste ritjes betaal je ongeveer 30 tot 50 roepies om ergens te komen. Vraag eerst wat ze willen hebben en ga daar fors onder zitten. Geven ze niet toe loop dan weg en kijk wat er met de prijs gebeurd. Zit je veel te laag dan zullen ze geen moeite doen en anders zullen ze je prijs accepteren of meer een prijs bieden die dicht bij die van jou ligt.

Motor, brommer of scooter huren

Voor de echte waaghalzen is het ook mogelijk om een eigen motor, brommer of scooter te huren. Het verkeer in India is erg heftig en onoverzichtelijk. Inhalen en op de andere weghelft rijden is aan de orde van de dag en je moet er natuurlijk rekening mee houden dat je opeens links moet rijden. Vooral in de stad is het een uitdaging om rond te rijden, aangezien je de smalle straatjes deelt met riksja's, auto's, fietsen, voetgangers, koeien en honden. Deze optie is dan ook alleen aan te raden als je veel ervaring op tweewielers hebt en de werking van het verkeer in India al goed doorhebt. Als je ervoor kiest, staat je wel een heel mooie ervaring te wachten. Je komt makkelijk buiten de drukke steden en kan op deze manier de mooie natuur van India op een heel andere manier ervaren. Het huren van een motor, brommer of scooter is erg makkelijk en niet heel duur. Je vindt in de grote steden bureautjes waar je dit kunt doen. Zowel in Delhi als Rishikesh lagen de prijzen voor het huren van een scooter of brommer rond de 400 roepies voor een dag. Een motor huren kost je rond de 600 roepies per dag. Denk hierbij aan een Hero Honda, Pulsar of een Discovery. In India zie je daarnaast veel mensen op de mooie (maar helaas wel onbetrouwbare) Royal Enfield Bullet rijden. Wil je deze motor voor een dag huren? Dan kost dat rond de 800 roepies per dag.

Tekst uit een reisverslag:

De treinreis was weer een ervaring op zich. Zoals altijd eigenlijk. Toen ik de coupe binnen kwam, liep er een aantal Indiase vrouwen moeilijk te doen over de plek. Ze gebaarden naar boven en ik had er geen probleem mee om mijn benedenbed te wisselen met een bovenbed. Ik was hartstikke moe en dit gaf me in ieder geval de kans om wat te slapen. Terwijl ik het bovenbed beklom, kibbelden de vrouwen nog vrolijk verder. Ook tegen mij, maar ik deed net of ik niks hoorde en ben gaan slapen. In mijn slaap kreeg ik nog mee dat de vrouwen
flinke discussies hadden met mensen die daar wilden gaan zitten, maar ik heb me gewoon nog een keer omgedraaid. Uren later, toen er iemand bij moest komen om een eind te maken aan het gekibbel, bleek dat de vrouwen helemaal geen recht van spreken hadden. Ze hoorden daar niet eens te zitten! Ik moest er wel om lachen. Ze reageerden of het hun coupe was, maar ondertussen hadden ze niet eens een bed om op te slapen. Dat is India.

Toen iedereen klaar was en langzaam de lampen uit begonnen te gaan, doken er ineens 2 mannen op. Ik bleek op een van hun bedden te liggen. Hij begon veel stampij te maken. Ik vond het allemaal nogal kostelijk aangezien het ‘upper bed’ naast me nog vrij was, maar nee meneer moest en zou zijn eigen bed hebben. Vol verbazing wilde ik net mijn spullen pakken toen de manager van de ‘loopjongens’ zich er mee begon te bemoeien. Uiteindelijk nam de man geïrriteerd plaats op het bed naast me. Geweldig. Ik heb nog nooit zoveel geïrriteerde Indiërs bij elkaar gezien.

Eindelijk was het tijd om me te nestelen. Nestelen wil zeggen; het was tijd om me zoveel mogelijk te omgeven door kledingstukken die van mezelf zijn. De trein is ranzig. Alle bedden hebben een soort vetrandje in de hoeken van de bedden en het stinkt alsof het al maanden niet is schoongemaakt. Terwijl je daar zit en om je heen zit te kijken, begint alles spontaan te jeuken. Niet om het schoon te maken, want daar wil ik niet eens aan beginnen, maar je voelt de luizen bijna op je over springen. Ik nestel me dan toch liever in mijn eigen vieze kleding. Daarvan weet ik in ieder geval zeker dat het mijn eigen viezigheid is! Indiërs kunnen echt smerig zijn. Ergens verbaast me dat. Ze geloven in reïncarnatie en in karma, maar ze denken er niet over na dat alles wat ze vanuit de  trein naar buiten gooien er over jaren nog ligt. Ze 

maken de wereld er voor zich zelf niet echt schoner op, zou je zo denken, maar de Indiër is daar helemaal niet mee bezig. Zij vinden het al heel wat dat de wegen schoon zijn. Dat het naast de wegen een bende is zien ze niet. De wegen zijn immers schoon…..

 Helaas lag ik in de buurt van de toiletten.….. Hoewel ik er niet direct naast lag, kan ik je vertellen dat dit niks uitmaakt. De trein begon in Bangalore en tegen de tijd dat hij aankwam in Hubli stonk het ontzettend. Dit houdt in dat er regelmatig een pislucht voorbij komt en hoe langer de rit duurt hoe indringender de geur wordt. Maar je kan natuurlijk niet alles hebben. Eigenlijk heb je niks te klagen als je met de trein gaat. Je hebt een eigen zitplek (……), je hebt een bed om op te slapen, je kan zo vaak naar de toilet als dat je wilt en ze komen de hele tijd langs om te vragen of je iets wilt. Vooral de “Chaaaaiiiii, chaaaaiiiii, chaaaaiiiii” is erg populair.

 Zodra de eerste mensen de trein uit moeten, dan kan je niks anders dan wakker worden. Ze zorgen daar wel voor. Zachtjes doen omdat er nog mensen slapen kennen ze niet. Een zaklamp gebruiken ze ook niet. Alle lampen gaan aan en er wordt door de hele trein geschreeuwd naar familieleden om te kijken of ze echt wel alles hebben. Als ze zich een kwartier lang echt heel druk gemaakt hebben en iedereen er om heen wakker is, dan schuifelen ze naar de uitgang om daar tot de ontdekking te komen dat ze er nog lang niet uit moeten. Er wordt weer wat heen en weer geroepen voordat ze eindelijk rustig gaan zitten. Dan begin het zelfde ritueel met de volgende familie. Tja, wie ooit gezegd heeft dat reizen met de trein saai is, die heeft dan nog nooit in een Indiase trein gezeten.

Voordat je dan de trein uit bent, moet je nog goed je best doen ook. Niemand zal de moeite doen om je te helpen of je moet het geluk hebben dat er een andere reiziger bij je in de buurt zit. Als je dan eindelijk bepakt en bezakt in de rij staat om uit te stappen, dan lukt het de Indiërs nog om je aan de kant te duwen. Wachten is iets waar ze niet echt bekend mee zijn.

Je bent het station nog niet uit en de een na de nader komt vragen of je een taxi of riksja nodig hebt. Ze zullen altijd zeggen dat de eerst volgende trein of bus pas over een paar uur gaat en dat je beter met hun mee kunt gaan. Kennelijk zijn er nog steeds mensen die er in 

trappen, want ze gebruiken het immers nog steeds. Nadat ik mijn treinkaartje had gekocht, bleek dat mijn trein nog geen 10 minuten later vertrok.

Voor veel Indiërs is een auto te duur. Overal zie je dan ook Indiërs op veel te oude brommertjes rondrijden, waarbij je je soms afvraagt hoe het mogelijk is dat ze nog rijden.  

Stukje uit een reisverslag:

Achter op de scooter de stad in is een hele gewaarwording. Zo zijn er in het verkeer geen regels. Nou ja, ze zijn er wel, maar ze werken niet. Degene met het meeste lef heeft voorrang. Iedereen gaat kriskras door elkaar en toetert er op los. Ook voor het toeteren bestaan geen regels. Je moet gewoon je emotie volgen, nou dat heb ik gemerkt, soms word je er bijna doof van!

Na een aantal keer achter op gezeten te hebben begon het langzaam te wennen. Ik krijg meer tijd om te genieten van het straatbeeld en ik moet zeggen dat een brommertje je een heel ander beeld van India geeft. Het geeft je meer het gevoel om 'onderdeel van' te zijn. Een beetje spannend is het echter nog wel, eerst maar goed oefenen voordat ik zelf op de brommer stap.'

Vol zelfvertrouwen als nieuwe Indiër stapte ik een paar dagen later zelf op de brommer, maar al snel merkte ik dat de ochtend spits toch wel iets anders is, dan een keertje oefenen om 4 uur 's middags.

Gelukkig had ik het al snel te pakken. Je moet alleen opletten wat er voor je gebeurt en rechts van je. Voor de rest: nergens naar kijken en maar gaan. Opgelucht haalde ik adem toen ik bijna bij school was. Nog 1 keer oversteken….. al bleek dat nog niet zo makkelijk te zijn. Daar stond ik dan, midden op de weg, ik kon niet voor of achter uit. Aan alle kanten werd ik voorbij gescheurd en nagekeken. Toen ik een gaatje zag om snel over te steken stond ik stil voor de volgende blokkade……5 koeien die parmantig het straatje in liepen waar ik ook in moest…..