Roadtrip Oost Europa

Stel hier al je vragen over backpacken in Europa. Van interrailen tot liften. En het reikt uit van het Oostblok tot aan de Griekse eilanden.
menasil
Reisexpert
Berichten: 3881
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:37
Locatie: Warmenhuizen

Re: Tips route backpacken Oost - Europa

Bericht door menasil »

Informatie
Daphne en Kelly schreef: - Is dit een haalbare route in die 3 a 4 weken?
Bekijk dit topic eens even, daar staan diverse tips voor soort gelijke route: tips-voor-rondreis-oost-europa-interrailen-t22810.html. Voor eenzelfde route werd daar 15 dagen voorgesteld en dat is zeer krap omdat je voor aantal steden toch echt 3 tot 4 dagen nodig hebt. In dat topic staat overigens zeer goed uitgelegd hoe je de route kan doen die jullie voor ogen hebben! Jullie hebben alleen wat meer steden in Kroatië en Krakow er tussen. Weet dat je voor de reis van Krakow naar Berlijn bijna altijd via Warschau zal moeten. Je reis zal ongeveer 8 uur tot 10 uur duren. Je kan vanaf Warschau de "Warschau Berlin Express" nemen. Misschien is het leuk, als jullie tijd hebben, ook even Warschau te bekijken? Kan in een dagje (alleen highlights). Zou het overigens alleen doen als jullie de tijd hebben hoor.
Daphne en Kelly schreef:
- Wat voor treinticket is dan het goedkoopst (interrail (we zijn 25 en 27 jaar oud), losse tickets)? Aangezien het eerste deel wss toch al grotendeels met de bus moet?
T/m 25 jaar is het relatief goedkoop om een interrail pas te komen. Vanaf 26 jaar kom je bij de volwassenenprijs uit en dan loont het vaak niet tov goedkope losse tickets. Je vindt in dit artikel meer informatie over interrailpassen en prijzen en tips. Jullie "duurste' stuk is de reis van Berlijn naar huis, tenzij je deze ruim van te voren boekt of genoegen neemt met langzame treinen en veel overstappen of van speciale ticketaanbiedingen gebruik kan maken.

Daphne en Kelly schreef: - Zijn er nog tips qua bezienswaardigheden op onze route? Nog steden die de moeite waard zijn?

We hebben over een aantal steden die jullie noemen, leuke reisinformatie.
Dubrovnik: https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/kr ... 16832.html
Krakow: https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/po ... si609.html
Budapest: https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/ho ... si424.html
Wenen: https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/oo ... 11991.html
Belgrado: https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/se ... 13402.html
Berlijn: https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/du ... i7161.html

Wat ik al zei, misschien is Warschau leuk om te bekijken als je tijd over hebt. Dit omdat je er toch langs komt vanaf Krakow en je daar over zal moeten stappen. Als je in Krakow bent, zou ik niet alleen Auschwitz bezoeken maar ook de Zoutmijnen. Zijn erg mooi. Verder is Kazimierz een leuke wijk om uit eten te gaan. Budapest is prachtig en ga zeker naar een van de badhuizen als je budget het toe laat!
Gebruikersavatar
MdeKraker
Wereldreiziger
Berichten: 102
Lid geworden op: 07 sep 2011 16:56

Re: Tips route backpacken Oost - Europa

Bericht door MdeKraker »

Ik denk dat het nog best een drukke planning is...
Heb je al gekeken hoe het met de bussen en treinen zit? Heb je overal aansluiting? En zo ja, hoeveel tijd gaat dit kan kosten? Via de volgende site kan je je treinreis goed uitzoeken: http://fahrplan.oebb.at/bin/query.exe/en?L=vs_inputgen&

Reken maar dat je veel aan het reizen zult zijn en je dit dus kostbare vakantiedagen kan kosten.

Over de Interrail vraag: Interrail is fijn, maar is niet altijd goedkoper. Als er op het traject dat jullie reizen meer hoge snelheidstreinen en nachttreinen rijden dan regionale treinen moet je een plaats reserveren. Dit kost elke keer p.p rond de €10. (En dan moet je ook nog mazzel hebben als er plekken over zijn om te reserveren via Interrail anders betaal je de volle pond).

Regionale treinen worden aangegeven met RE, andere treinen zijn rood of groen en daar betaal je reserveringskosten.

Verder is het met interrail zo dat je een 5 dagen reizen in 10 dagen tijd kiest of 10 dagen reizen in 22 dagen tijd. Dit betekend dat er, bij jullie maand vakantie, dagen buiten vallen waar je dus niet meer in mag reizen....

Ik zou er toch nog is heel goed over nadenken. :Y Succes!
-- You only live once. You better enjoy it --
menasil
Reisexpert
Berichten: 3881
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:37
Locatie: Warmenhuizen

Re: Tips route backpacken Oost - Europa

Bericht door menasil »

MdeKraker schreef:.

Verder is het met interrail zo dat je een 5 dagen reizen in 10 dagen tijd kiest of 10 dagen reizen in 22 dagen tijd. Dit betekend dat er, bij jullie maand vakantie, dagen buiten vallen waar je dus niet meer in mag reizen....
Nee hoor. Er is ook een interrailpas voor 15 dagen, 22 dagen of zelfs een maand aaneen.
Gebruikersavatar
MdeKraker
Wereldreiziger
Berichten: 102
Lid geworden op: 07 sep 2011 16:56

Re: Tips route backpacken Oost - Europa

Bericht door MdeKraker »

Ow is dat zo? Dan heb ik niet goed gekeken 8)7 Mijn excuses voor de foutieve informatie :)
-- You only live once. You better enjoy it --
Evelien1983
Wereldreiziger
Berichten: 143
Lid geworden op: 10 jun 2009 21:24

Re: Tips route backpacken Oost - Europa

Bericht door Evelien1983 »

Ik denk dat de route vrij druk is, je hebt dan per stad maar weinig tijd om die echt te bekijken, en daar komt dan ook ngo de reistijd bij.

Wat betreft Kroatie, het treinverkeer is daar idd niet echt optimaal. Vanuit Zagreb gaan er wel treinen naar Split, maar reken op een uurtje of 6. Het bussysteem is veel makkelijker en bovendien sneller. Maar als je gaat interrailen heb je dan dus extra kosten. Ik betaalde voor een enkeltje Zagreb-Zadar 20 euro. Maar het is afhankelijk van welke busmaatschappij je neemt. Op de website van de 'autobusni' (bussen voor de langere afstanden) kun je dit allemaal nalezen, inclusief prijzen (wel in kuna) http://www.autobusni-kolodvor.com/en/te ... ?k=8&d=191
Ik heb veel aan deze website gehad toen ik in Kroatie zat. Een kaartje koop je op het busstation, soms moet je voor je bagage extra betalen (7 kuna). En de bussen zelf zijn prima om mee te reizen.

Succes met je voorbereidingen!
liquid_ice

september 2013 Balkan & Oost Europa

Bericht door liquid_ice »

Ik loop al geruime tijd te spelen met het idee om een lange avontuurlijke toer door de Balkan & Oost Europa te maken.

Het plan is om zondag 1 September 2013 te vertrekken en zaterdag 28 September terug te komen. De reis duurt een maand en zal naar schatting zo'n 6500KM omvatten.

Het idee is om 2 dagen van 500 KM te maken voor het eerste stuk tot voorbij München, Ook de laatste dag wil ik extra kilometers maken zodat we daar tussen in lekker rustig kunnen doen. de overige dagen denk ik om zo'n +/- 250 KM per dag te rijden met een dag of 6 er tussen dat waarop we blijven waar we zijn.
Denk dan aan een strandje in Kroatië, Dagje Boedapest, wenen of Praag bezoeken.

We doorkruisen: Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Slovenië, Kroatië, Bosnië en Herzegovina, Montenegro, Albanië en het Failliete Griekenland.
Op de terugweg houden we wat oostelijker aan voor: Bulgarije, Macedonië, Kosovo, Servië, Roemenië, Hongarije, Slowakije, Tsjechië en weer via Duitsland terug.
(Afhankelijk van de precieze situatie per land kunnen we er voor kiezen om dat specifieke land er tussen uit te schrappen)

17 Landen, 6500KM en 28 Dagen, DAT is het idee.

De route zal regelmatig de verharde wegen verlaten en dan ontdekken we wel wat het land te beiden heeft, waaronder ook gravel wegen. Ik rijd op een 800GS.

Graag zoek ik 2 tot maximaal 4 avontuurlijke rijders die mee willen gaan.
Jaren ervaring is niet noodzakelijk, maar wel de mind set om het avontuur aan te gaan.

Overnachten doen we regelmatig in een tent.( zodat de kosten niet de pan uitreizen), maar bij veel regen of gebieden die we minder vertrouwen zullen we uitkijken naar B&B of hotel.

Heb je zin om Zuid Oost Europa te verkennen?
Rijdt je een motor waarmee je het avontuur aan durft en heb je de mindset?
Zin om mede de exacte route uit te zoeken?

Spaar dan dit jaar nog een paar vakantie dagen op en ga mee.

Deelnemers:
- Bavariaboy op F800GS
-
-
-
-

Eerste route aanzet zie http://i220.photobucket.com/albums/dd86 ... /route.jpg
of:
http://goo.gl/maps/Sgvma

Natuurlijk snap ik dat hier veel mensen rond lopen die geen motor rijden, maar er is hier natuurlijk wel veel algemene kennis over deze regio's. Als je niet mee gaat, maar je hebt wel bruikbare tips, die zijn ook altijd welkom.
menasil
Reisexpert
Berichten: 3881
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:37
Locatie: Warmenhuizen

Re: september 2013 Balkan & Oost Europa

Bericht door menasil »

Niet om het een of ander maar de daadwerkelijke afstanden in Oost Europa kunnen heel anders zijn dan West Europa...Heeft te maken met kwaliteit van de wegen... Ik ken het alleen in Polen dat je daar ech veel langer over doet door slechte kwaliteit van de wegen en g ebrek aan echte snelwegen. Dus hou daar rekening mee dat de reis niet altijd zo snel gaat als je hoopt :)
liquid_ice

Re: september 2013 Balkan & Oost Europa

Bericht door liquid_ice »

Klopt, die wegen zijn inderdaad vaak minder.
Daar heb ik rekening mee gehouden, bedankt :)

Mooie natuur, parken, steden of andere must see.
Daar ben ik het meest naar op zoek.
Tikva
Reisexpert
Berichten: 4874
Lid geworden op: 22 mar 2007 17:43
Contacteer:

Re: september 2013 Balkan & Oost Europa

Bericht door Tikva »

Je route is echt gekkenwerk. Je zegt zelf al 17 landen in 28 dagen. Je bent alleen maar onderweg en kunt nergens genieten.

Voorbeeld ik ben net 10 dagen naar de balkan geweest alleen Bosnië, Kroatië en Montenegro. Wegen zijn heuvelachtig soms goed, soms heel slecht zo is de hoofdweg tussen Bosnië en Montenegro niet eens verhard. Je bent echt lang onderweg hoor. Je moet ook rekening houden met lange wachttijden bij de grens. Bijvoorbeeld van mostar naar dubrovnik moet je 2X de grens over (door de rare vorm Kroatië en de enige weg), wij moesten met een bus 45-1 uur wachten maar mensen die ik gesproken had die met de auto waren hebben 3 uur moeten wachten.

Ik zou er maar vanuit gaan dat je over die 250 km zeker 5 uur doet, plus nog tijd om te lunchen en voor vervelende grensposten en politie ben je gewoon echt een hele dag kwijt en 's avonds waarschijnlijk geen puf meer om iets te bekijken. Je wilt toch ook iets van de landen zien zou ik denken.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Travelator
Reisexpert
Berichten: 2140
Lid geworden op: 04 okt 2011 15:32
Locatie: Geen

Re: september 2013 Balkan & Oost Europa

Bericht door Travelator »

Ik ben nooit in oost-europa geweest, dus kan over de route niets zinnigs zeggen, maar ik denk dat je met dit plan flexibel moet zijn en niet te veel moet willen vasthouden aan je ideeën.
Je gaat op plekken komen die minder leuk zijn dan verwacht en omgekeerd, dus hou je opties open zou ik zeggen.
Mijn twee centjes : )

Veel plezier!
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...

http://siem.aroundtheglobe.nl
Gebruikersavatar
Kims
Reisexpert
Berichten: 1689
Lid geworden op: 04 mar 2009 05:37
Locatie: Crescent Head, Australie

Re: september 2013 Balkan & Oost Europa

Bericht door Kims »

Hi,

Ik ben het met Tikva eens. Denk dat het een zeer gestresste trip wordt door de tijdsdruk en je ontzettend veel zult moeten rijden en daardoor missen. Het is echt heel veel voor zo'n korte tijd. Waarom wil je al die landen aandoen? Je dan geen tijd hebt om er echt te zijn of van te genieten?? Hoe meer hoe beter gaat hier denk ik niet op, maar dat is persoonlijk.

Sommige wegen in bijvoorbeeld Albanie en vergelijkbare landen zijn echt heel slecht of bestaan soms opeens niet meer met de nodige gevolgen. Grensovergangen zijn inderdaad weer een heel ander verhaal, maar even onvoorspelbaar. Wij hebben ook in die regio wat gereisd en het leuke was om af en toe een stadje aan te doen daar wat dagen te blijven, dan weer verder te rijden en onverwachts nieuwe plekjes/strandjes vinden en daar dan weer blijven. Op die manier waren we al meer dan 5 weken in Griekenland alleen onderweg en hebben nog maar een klein deel gezien, 3 weken in Albanie, 3 weken Kroatie alleen langs de kust, etc. Er is zo ontzettend veel te zien!

Ik zou je aanraden om een paar landen uit te zoeken en die uitgebreid te bekijken zodat je ook echt het idee hebt dat je in een land geweest bent ipv er alleen maar doorheen te hebben gereden.

Groetjes
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Gebruikersavatar
Globeskater
Reisexpert
Berichten: 1857
Lid geworden op: 13 mar 2008 18:14
Contacteer:

Re: september 2013 Balkan & Oost Europa

Bericht door Globeskater »

Ik zou ook rekening met veel meer reistijd houden, heb veel in die landen gereisd en wegen zijn niet al te best overal en grenstijden kunnen flink oplopen..

Het zijn wel heel mooie landen, B&B zijn in de buurt van havens en busstations goed te vinden als er net een boot/bus/trein arriveerd.
Michela
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 sep 2012 12:49

(oost) Europa trip, advies gevraagd

Bericht door Michela »

Hallo!
Wij zijn 2 studentes van 20-21 jaar en willen volgender zomer (duurt nog even, maar je kan er niet vroeg genoeg mee beginnen!) gaan interrailen door voornamelijk oost-Europa. Nu hebben wij nog geen backpack-interrail-etc. ervaring, en zijn wij nog veel op internet aan het zoeken naar informatie.
Wij hebben nu heel globaal een route gemaakt, waarover wij graag advies zouden willen krijgen van de meer ervaren reizigers. Dit is hem:

Vertrek in Nederland, berlijn, praag, krakau, bratislava, boedapest, bohinj, istrie, zagreb, montenegro (bar), boot naar italie (bari), puglia, perugia, ancona, venetie, gironico, dusseldorf, terug in Nederland.

De keuze voor de bootreis naar Italie en daar verder te reizen is omdat ik daar vandaan kom en ik daar graag familie wil bezoeken.

Is dit een haalbare route? Hoeveel tijd moet je hier voor uittrekken? Hoeveel geld zal dit ongeveer gaan kosten, etc, alle tips en adviezen zijn welkom!
Tikva
Reisexpert
Berichten: 4874
Lid geworden op: 22 mar 2007 17:43
Contacteer:

Re: (oost) Europa trip, advies gevraagd

Bericht door Tikva »

Route kan zeker wel alleen zou ik dat istrie, zagreb gedeelte nog even herbekijken. Het is makkelijk om langs de kust af door kroatie naar montenegro te reizen en dan is zagreb een beetje onlogisch.

Hoeveel tijd hangt ook af van wat je over wilt doen maar je moet zeker ruim de tijd nemen. Zou zelf denken aan 6 weken. Budget is ook afhankelijk van je veel dingen, wil je bijvoorbeeld veel stappen etc. Italie is ook niet goedkoop. Zou zelf denken aan gemiddeld 45-50 euro per dag als je niet heel veel gaat stappen en eet bij goedkope restaurantjes maar wel leuke dingen doet. Je kunt besparen door zelf te koken of minder bezienswaardigheden te bezoeken etc.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
PeterFokkema
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 sep 2012 09:37

Qreply

Bericht door PeterFokkema »

Hallo Bavariaboy op F800GS,
Zo'n reis is schitterend en je beleeft van alles onderweg. Hoe je reist en wat je doet is zeer persoons afhankelijk. Lange reisdagen vanwege het motorrijden of korte reisdagen en het e.e.a. bezichtigen. Zelf rij ik op een Goldwing 1800 en behoor bij het eerste type-rijder. Bijgevoegd tref je een "kort" reisverslag. Succes, Peter
Hallo allemaal,
Voor wie het aandurft, veel lees plezier.
Eergisteren zijn we terug gekomen van een motortocht. Wij zijn Michel op een BMW 1150 GS uit Bergen op Zoom en Peter op een GW 1800 ABS uit Schoondijke. Voor vertrek op zondag 13 mei 2012 nog even telefonisch contact gehad. Waar gaan we heen? Laten we rijden richting Lons le Saunier en daarna misschien naar het oosten. Oké. Morgen zien we elkaar bij het eerste tankstation na Antwerpen in de richting van Brussel om 07.00 uur. Om 06.45 uur benader ik het bewuste station alvorens af te slaan kijk ik in de spiegel en zie Michel opduiken. Na enkele handsignalen besluiten we om direct door te gaan en het gas erop te zetten.
1e dag:
Na flink doorrijden bereiken we Lac de Paladru in de omgeving van Grenoble (Frankrijk). Hier vinden we een camping en slaan beide ieders eigen tent op.
2e dag:
We zijn vroeg wakker en besluiten om eerst naar Alpe de Huez te gaan. Hier rijden we omhoog. He? Het pad onder de skilift is berijdbaar. Na enkele slippertjes bereiken we het eerste tussen station. Hier wordt de weg verspert door de sneeuw. Wij naar beneden en rijden na korte tijd nog even naar boven naar Les deux Alpes. De weg wordt vervolgd via Briancon, over Sestriere richting Italie. Uiteindelijk belanden we op een camping aan het Lago di Garda (Italie). Onder het eten trekken we enkele conclusies.
A: Bij de aanschaf van een nieuwe auto hoeft men geen richting aanwijzers te nemen. Deze zijn optioneel. Het zou zonde zijn indien men ze zou gebruiken. Het kan immers kapot. Men kan zonder, blijkt.
B: De strepen op de weg zijn lijnen. Beter gezegd: RICHTLIJNEN. Zij zijn indicatief.
3e dag:
Na een ontbijt op de camping gaan we verder naar het oosten. 's Middags begint het te regenen. Vervelend want zoals gewoonlijk ga ik dan rijden als een natte krant. Onvoldoende vertrouwen. Michel, met motorbloed, rijdt zonder problemen door. Ik als volgzaam type komt met gepaste snelheid achteraan. Via Trieste rijden we Slovenie binnen. Van hier rijden we door naar Roc (Kroatie) waar we een B&B nemen. Hopen op beter weer morgen.
4e dag:
Buiten is het prima weer, enkel behoorlijk veel wind. Het besluit is gevallen we rijden over de kustweg naar het zuidoosten. Het is schitterend mooie ver gezichten. Toch besluiten we een tijd parallel aan de kust door het binnenland te rijden. 's Middags belanden we op een camping in Split (Kroatie).
5e dag:
We vertrekken op tijd. Het weer is goed en rijden weer over de kustweg. Via Bosnie en Herzegovina bereiken we Montenegro. Tegen het eind van de middag rijden we door een stad. Michel stopt, parkeert dubbel en benadert een politieagent op de stoep. Nieuwsgierig als ik ben parkeer ik ook dubbel en neem deel aan het gesprek. De agent spreekt Engels en is tevens motorrijder. Wij worden verteld dat het beter is om een hotel te nemen. Er wordt ons er een aanbevolen. Als rechtgeaard Nederlanders, met onlangs opgedane Italiaanse invloeden, luisteren beleeft en maken van het aanbod uiteindelijk geen gebruik. Eigenwijs: Neen, hoor? Alvorens verder te mogen van de agent wordt ons verplicht om het lokale brood te proberen en iets te drinken. Ik geef aan: we staan dubbel geparkeerd. Dat was geen probleem, laten staan, men wacht wel. Eerst eten en drinken. Het was lekker. Afrekenen mocht niet en we nemen afscheid. Later die middag benaderen we klein dorpje. We worden tussen de eerste huizen tegen gehouden door een man. Zou hij zijn weggelopen van de filmset van de Kanonnen van Navaronne? De man was gekleed in sportschoenen, camouflage broek, oude legerjas, baret op en een baard. Zoeken jullie een slaapplaats? We nemen een folder mee, maar keren na 3 kilometer terug. Vragen de prijs en besluiten daar te overnachten. De man bleek een soort van burgemeester van het gehucht Bar. Overnachting en eten is er prima.
6e dag:
We rijden over een kustpad van +/- 2 meter breed richting Albanie. Zeer mooie natuur, heerlijke bochten, wouw. In Albanie nemen we de hoofdweg dat gaat goed. In de omgeving van Lac gaan we naar het noorden. Wat is dat? Geen weg. Is het wegdek gestolen, of is men een weg aan het aanleggen, er is ondergrond aanwezig in de vorm van keien, kiezel. Veel, heel veel gaten in de "weg". Wederom benaderen we een grens. Als Italianen rijden we de grensfile voorbij en parkeren vooraan. Beleefd wachten we tot de voorganger aan het loket gereed is. Hallo meneer de douane we willen verder. Laat u paspoort zien en uw motorpapieren. Mooi, gaat u maar verder. We slapen vannacht in een hotel in Split (Macedonie).
7e dag:
Van Macedonie rijden we via Kosovo naar Servie. We passen het geleerde aan de grens opnieuw toe. File voorbij en hallo meneer de douane. Hier zijn we en we willen verder? Ho, ho, ho!!! Wat doet erop, meneer de douane? Wat is er aan de hand? Heren u heeft geen stempel van Macedonie en wij erkennen Kosovo niet. Wat? Waarom niet? Geef ons toch een stempel en klaar. Neen, wij zijn geen grote grensplaats dus geen kantoren en geen stempels. We zijn pissed off. Dus toch maar draaien en het gas erop. Als ras echte Italianen terug naar Skopje met toepassing van alle RICHTLIJNEN. 12.00 uur terug in Skopje. Even later rijden we weer Servie binnen zonder problemen. Onderweg vraagt Michel: de GW heeft toch twee koplampen. Het blijkt dat er een defect is. Dat geeft niets, want men rijdt in deze omgeving of zonder licht, of met een licht, of met ongelijke sterkte verlichting, of met groot licht, of met heel veel licht. U ziet ik pas mij feilloos aan. We slapen in hotel Ambassador in Nis, vergane glorie en veel achterstallig onderhoud. Wel hebben we een douche en toilet. 's Avonds eten we in het restaurant "De ster van Servie". Heerlijk, super de luxe en goedkoop. De motoren staan achter slot en grendel op een privé parking van het hotel, overdekt. Prima.
8e dag:
Na een vroeg ontbijt rijden we door. Voor de Roemeense grens een file. Maar we hebben ervaring en rijden gewoon door. tot aan de grenspost onderweg nog even wuiven. Mijn "Tupperware" door op wielen trekt veel belangstelling. Een Goldwing is hier nauwelijks nog bekend. We moeten stoppen van de politie en de douane. Waar is die snoer voor? Die is voor de navigatie. En die knoppen? Een van hen drukt op de knop koptelefoon/spiekers. De muziek komt nu over de spiekers. Mooi. Er wordt gelachen en we moeten verder rijden. We zwaaien en rijden Roemenie binnen. Van hier gaan we verder en bereiken Hongarije. We overnachten op een camping in Berescaba. Vergane glorie maar wel een warme douche en toilet met sportpapier (toiletpapier). Na het avondeten in de omgeving blijkt de tweede lamp van mijn "Tupperware" doos het te hebben begeven. Geen probleem, ik ga met groot licht rijden. Ben ik al een Zuid-Europeaan?
9e dag"
Vroeg op. We gaan verder. Via, ho even, stoppen. Onderweg blijkt dat Mochel zijn paspoort kwijt is. Miljaar. Hij vermoedt dat het is gestolen uit zijn tanktas. Tijdens het tanken sloeg "zijn" pomp niet aan en hij gaat naar het kantoortje. De motor stond op dat moment uit het zicht terwijl ik aan een andere pomp bezig was. Dus eerst naar de politie om aangifte te doen. Dit scheelt behoorlijk in de prijs indien men een nieuw document bij de gemeente haalt. Wij weer verder. We rijden via Slowakije door Polen naar Tjechie. Hier kamperen we in Bielsco Biala.
10e dag.
We toeren rustig binnen door. Net na de eerste rotonde zie ik iets oranjes bij Michel vandaan komen. Na volgas te hebben gegeven bereik ik hem en maan hem te stoppen. Heb jij je kredietkaart en/of je betaalpas nog? MILJAAR. 180 graden draaien en weer terug naar de rotonde. Poeh, poeh, gevonden. Van nu af aan worden de ritsen elke keer tweemaal gecheckt. Nu belanden we op een camping in Benezov nog steeds Tjechie. Michel belt met zijn vrouw. Zij verteld dat er een band met regen over Duitsland ligt. We besluiten de volgende dag de snelweg te nemen en kilometers te maken. Op vrijdag dienen we terug te zijn.
11e dag.
Ik bel om 07.30 uur met doktor GW. Jullie kennen hem het is die man uit Hilvarenbeek. Dokter, ik heb hier een patiënt met slecht zicht. Hij luistert naar de symptomen en stelt een diagnose. Het recept is kort maar duidelijk: 2x H7. Bij het eerst tankstation haal ik het voorgeschrevene en dien het de patiënt toe. Hoera, het zicht is terug: een hele verlichting. Na een uur binnendoor van onder Praag naar een snelweg. Het gas gaat open. Laat in de middag komen we aan in Neuwied net ten noorden van Koblenz (Duitsland). Ik ga op tijd slapen. Michel praat nog met deze en gene en gaat later naar zijn tent.
12e dag:
Michel is al heel vroeg aan het rommelen. Hij is ontstemt. Het blijkt dat men gisteravond de "blauwe tand" van zijn Zumo 660 heeft ontvreemd. Dat ding moet elke dag aan de beademing. Dit doet hij via een stopcontact in het toilet gebouw. Alweer. MILJAAR in het kwadraat, nu. We rijden weg en willen binnendoor naar Stein (Nederland). Na de eerste stad gaan we terug naar de snelweg. Net voorbij Stein belt Michel naar huis. Kan ik nog even langs de gemeente voor ze sluiten? Antwoord: ja hoor. Ik bel ondertussen met onze vriend dokter GW. Dokter er is een schoen versleten heeft u tijd? Ja hoor, kom maar af. Om 11.30 uur rijd ik de lift op bij Antoon. Direct wordt de voorband vervangen. Wacht even je rechter voorvorkkering is lek. Antoon verhelpt dit euvel en zorgt tevens voor nieuwe remvoeringen. Antoon, dank je wel voor de service en de adviezen. Ik rijd vanaf Tilburg naar Breda en via Roosendaal naar de Westerschelde-tunnel. Er is file maar ik pas mijn Italiaanse ervaringen toe en schiet goed op. Laat in de middag ben ik thuis.
Moe, voldaan, vol verhalen, ervaringen, geweldig.
Samenvatting: 19 landen in 12 dagen, ongeveer 6300 kilometer en ervaringen rijker. Tevens heel weinig foto's gemaakt.
Er rest mij nog 1 vraag: Is een GOLDWING een cruiser?
MIJN antwoord: NEEN!!! Het is een all road bike. Een mooie geweldige en fijne (zware) machine.
Groeten
FOKS (Peter).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast