Huis verhuren als je op reis gaat

Wanneer je voor een paar maanden of een jaar op reis gaat, maar je wel je (koop) woning wilt aanhouden, zijn er een aantal dingen die je goed moet weten. Een (koop)huis aanhouden hoeft helemaal geen belemmering te zijn om te gaan reizen.

De volgende opmerkingen komen van een persoon met een afgeronde makelaarsopleiding, die zelf ook heeft gegraven in deze materie voor haar reizen. Dit zijn niet zozeer haar bevindingen als wel een uitleg van de wet en regelgeving omtrent dit onderwerp.

Mag ik mijn koopwoning onderverhuren?

Het is (meestal) NIET toegestaan je huis te verhuren zonder toestemming van je hypotheekverstrekker (is meestal de bank). Kijk maar eens in het contract dat je met ze hebt!

Toestemming voor het verhuren van je huis kreeg je in het verleden niet snel, maar door de crisis zijn banken hier nu makkelijker in. Geen toestemming? Zolang de hypotheek betaald wordt is er  niets aan de hand en zal de bank niets merken. Zodra de hypotheek niet meer betaald wordt heb je echt een probleem!

Wat gebeurt er dan?

De bank is eigenlijk de eigenaar van jouw huis. Het huis is het onderpand voor de lening die ze je verstrekt hebben. En jullie hebben een contract. Jij mag het huis gebruiken, mits je de hypotheek betaalt. Betaal je die niet, dan heeft de bank het recht om beslag te leggen op je huis en het te verkopen. Wanneer er echter een illegale huurder in jouw huis zit, is het voor de bank erg lastig die er zomaar uit te krijgen. Hier kunnen maanden overheen gaan. Dit betekent dat het de bank nog meer geld kost. Dit zal zeker op jou verhaald worden! Een toekomstige hypotheek afsluiten zal hierdoor heel moeilijk worden.

Belastingteruggave voor hypotheekrente

Hoe meer je verdient (dus belasting betaalt), hoe meer je terug krijgt van de Nederlandse staat. Verdien je weinig, bijvoorbeeld als je maar een paar maanden in dat jaar werkt, dan krijg je ook aanzienlijk minder hypotheekrente terug. Houd hier dus rekening mee met het bepalen van je huurprijs als je een koopwoning toch gaat verhuren!!!

Huurwoning onderverhuren?

Hetzelfde verhaal. Je hebt toestemming nodig van de verhuurder. Bij grote coöperaties is dit vaak niet eens zo heel moeilijk. Laat je de verhuurder niets weten en worden de maandlasten niet betaald, dan heb je een probleem. De extra kosten zullen op jouw bordje terecht komen en je hoeft er niet op te rekenen dat je je huis weer in mag. Je huurcontract zal ontbonden worden. 

Vergeet niet dat een huurder zelfs rechten heeft als hij zijn huur (of jouw hypotheek) niet betaalt! Ik zou dus zeker niet zomaar iemand van straat plukken en in je huis zetten en zelf een contract maken. Laat de verhuur in ieder geval beheren!

Dit bericht kregen we van een anonieme Amsterdammer:

Ik las op jullie website dat je ingeschreven moet blijven in Nederland als je je huis een jaar verhuurt en dus ook verplicht bent een zorgverzekering af te sluiten.

Wij gaan binnenkort ook minstens een jaar op reis en geven ons huis in huisbewaring, (zo heet dat in Amsterdam) wij moeten ons uitschrijven omdat we langer dan 8 maanden niet in Nederland zijn. Dit is verplicht en is ons verteld, o.a. door de gemeente die een vergunning heeft moeten afgegeven om ons huis te verhuren.

Ons huis is weliswaar niet via een woningbouwvereniging gehuurd, maar wel via een grote particuliere verhuurder. Toch zou dit geen verschil mogen maken. Misschien toch goed om nog eens uit te zoeken. Scheelt toch weer wat geld.

In bewaring geven

We hebben eens navraag gedaan over dat "in bewaring geven". In Amsterdam is dit inderdaad een bekend fenomeen en een ideale oplossing voor veel problemen. Helaas is het nog niet echt doorgedrongen tot de rest van Nederland dus vraag maar eens flink rond!

In bewaring geven is zo goed als hetzelfde als verhuren met als groot verschil dat degene die jouw huis "bewaart" minder rechten heeft dan een reguliere huurder. Hierdoor is deze bewaarder makkelijker uit je huis te zetten en zal een bank ( of andere hypotheekverstrekker), je woningbouwvereniging of huiseigenaar veel eerder akkoord gaan met onderhuur. Een "bewaarder" betaalt verder normaal huur, maar hij of zij weet dat het een contract voor bepaalde tijd is.

Verplicht uitschrijven bij de gemeente en toch een huis aanhouden, kan dat?

Nee, officieel kan dat niet! Er is een wettelijke verplichting dat iedereen die langer dan 8 maanden van een jaar weg gaat uit Nederland verplicht is zich uit te schrijven bij de gemeente ( lees meer op op reis en de gemeente).

Dat uitschrijven bij de gemeente dus eigenlijk niet kan als je een koopwoning of een huurwoning hebt, is misschien wel duidelijk. Ten eerste is ingeschreven staan bij de gemeente een vereiste van je hypotheekverstrekker of verhuurder, van al je huisgerelateerde verzekeringen en je bent verplicht onroerendgoedbelasting te betalen voor het eigendom of gebruik van je huis.

Mijn eerste reactie was dan ook "wat is dit een rare regeling"! Volgens de belastingdienst is dit omdat de overheid niet meer wil dat mensen langer dan 8 maanden buiten Nederland verblijven en in Nederland huizen aanhouden waar ze inkomsten uit genereren. Voor reizigers is er gelukkig wel een oplossing voor dit probleem. Je moet een schriftelijk verzoek doen bij de belastingdienst om tijdens je volle verblijf in het buitenland belastingplichtig te blijven in Nederland. Voor die onroerengoedbelasting dus, maar dit heeft dus ook directe gevolgen voor de verplichte zorgverzekering. Nu is er sowieso eigenlijk niet onder de zorgverzekeringsplicht uit te komen (lees zorgverzekering altijd verplicht ), maar al helemaal niet als je gemeld hebt wat je plannen zijn aan de belastingdienst. Als het goed is krijg je toestemming van de belastingdienst om ingeschreven te blijven bij de gemeente, ook als je langer dan 8 maanden weg bent. Van belang is dat je de intentie hebt om terug te komen. Die intentie om terug te komen is ook de doorslaggevende reden waarom je die zorgverzekering in Nederland moet houden. Pas als je echt kunt aantonen dat je emigratieplannen hebt/had en niet van plan bent/was om terug te komen naar Nederland, kun je hier onder uit!

Een vreemde regeling op het eerste gezicht inderdaad en na wat telefoontjes naar de belastingdienst en gemeenten ook voor deze instanties zelf een vreemde regeling waar ze allemaal zelfs niets vanaf wisten! Het beste is om gewoon ingeschreven te blijven staan bij de gemeente, indien je een koophuis hebt in Nederland. Er kan op deze manier het minst misgaan. 

Wat zijn de gevolgen als ik dit niet goed regel?

In eerste instantie was me dat ook niet helemaal duidelijk. Voor de belasting heeft het de volgende gevolgen:

  • Als je uitgeschreven bent bij de gemeente dan lijkt er dus niemand te wonen op je adres terwijl ze wel graag het gebruikersdeel van de onroerendgoedbelasting op iemand willen verhalen. Over het algemeen zal je verhuurder of hypotheekverstrekker namelijk als voorwaarde voor onderhuur hebben dat die persoon zich niet op het adres mag inschrijven. Dit gaat gewoon een hele hoop papierwerk en gedoe opleveren. Je kunt je hier waarschijnlijk wel gewoon uit redden en betalen maar het is erg omslachtig.
  • De verzekeringen zouden moeilijk kunnen doen als blijkt dat je niet ingeschreven bent. Dit is een probleem waar je waarschijnlijk alleen tegen aan loopt als je iets wilt claimen (brandschade ofzo). Het is dus zeker de moeite waard om hier van te voren naar te informeren bij je verzekeraars.
  • Je woningbouwvereniging kan inschrijving bij de gemeente van je eisen als voorwaarde om toestemming te verlenen voor onderhuur.

Bemiddeling bij onderverhuur

Er zijn verschillende organisaties die kunnen bemiddelen bij het verhuren van je huis. 

Het volgende stuk tekst komt van Sandra. Dit zijn haar bevindingen:

Sandra heeft van alles onderzocht en kwam uit bij 2 organisaties die geen kosten in rekening brengen bij de verhuurder namelijk:

  • www.rotsvastgroep.nl
  • www.rentahouseservice.nl
  • Directwonen.nl;

    Een professionele organisatie die kan bemiddelen in de verhuur van je huis. Ze treden primair op voor de huurders, dus let daar wel op. Als er iets is, zullen ze in eerste instantie altijd eerst voor de huurder optreden. De huurder betaalt dan ook een maand huur aan Direct Wonen bij een positieve bemiddeling. In principe kost het de verhuurder niets (dit was zo in 2008, check altijd eerst even of dit nog steeds het geval is). Ze kunnen wel een vergoeding vragen voor het huurcontract dat zij opstellen (120,- euro).
    Direct Wonen doet bij alle huurders een inkomens-check, dus dat geeft wel een veilig gevoel. Verder regelen ze alles, de bezichtigingen, contact met de eventuele huurders, contract opstellen, overdracht etc. Er is ook de optie om het beheer door dit bedrijf te laten doen, hier betaal je echter een flink bedrag voor. Een bepaald percentage van de huurprijs per maand. Wat dit percentage momenteel is, weten we niet.

  • Quwest.com;
    Quwest is een wat kleinschaliger bedrijf. Mijn ervaring met dit bedrijf is een persoonlijkere benadering. Het bedrijf is gevestigd in het noorden van het land maar het werkgebied is in principe heel Nederland. Ze richten zich op de betere en luxere woningen. Inschrijving is kosteloos. De huurder betaalt ook weer een maand huur als bemiddelingskosten bij een geslaagde bemiddeling. De verhuurder betaalt bij een geslaagde bemiddeling een onkostenvergoeding die vooraf is vastgesteld. In 2010 was dit 150 euro excl BTW. Ze stellen ook een huurcontract op.

Uiteindelijk vond Sandra de Rots Vast groep professioneler. Deze bedrijven hebben contact met universiteiten e.d. en hebben regelmatig expats die op zoek zijn naar een tijdelijk onderkomen. Zij doen een screening bij al hun huurders, dus je bent er zeker van dat de huurder het kan betalen. Je kunt je huis kosteloos op hun site plaatsen. Dit is vrijblijvend en de huurder betaalt niets, alleen in het geval van beheer (zie onder). Er komt dan iemand kijken en foto’s maken. Ze geven je advies over de prijs en de presentatie van je huis en gaan vervolgens hun klantenbestand langs voor een match. Dit kost nog steeds allemaal niets, zij verdienen aan de huurder, die betaalt een maand huur of iets dergelijks. Hoe dit precies zit, is niet helemaal duidelijk.

Het vinden van een huurder

Heb je een huurder (via hen of op een andere manier, dat maakt niet uit) dan kun je kiezen: je kunt het bedrijf alleen een contract laten opstellen en het verder zelf regelen, of zo'n bedrijf kan je huis in beheer nemen en dat is wel zo'n veilig idee. Dit houdt in dat zij zorgen voor het incasseren van de huur. Ook kunnen ze een voor en na inspectie doen om te kijken of alles nog in orde is. De huurder betaalt vooraf een maand borg en dat wordt dan gebruikt wanneer er iets kapot is of iets dergelijks. Ook zorgen zij voor een incassobureau wanneer er niet betaald mocht worden. Dit komt namelijk wel voor, vandaar dat ik zeker een bedrijf in de arm zou nemen. Het beheer kan ook nog inhouden dat zij klein onderhoud regelen, dus wanneer er iets kapot gaat tijdens de verhuurperiode zorgen zij voor reparatie. Dit betekent gewoon dat ze een bedrijf opbellen en het regelen. Hier betaal je dan wel zelf voor.

Het maken van een contract kost ca. € 150. Het in beheer nemen kost 3% van de huurprijs per maand als het alleen om het financiële deel gaat en 6% als er ook klein onderhoud bij komt. Wij hebben bijvoorbeeld gekozen voor alleen het financiële deel, omdat onze ouders voor het onderhoud zorgen.

Onze huurders hebben we uiteindelijk gevonden in de plaatselijke krant. Dus niet via zo'n bureau, maar even zo goed kun je het dan in beheer laten nemen. Dat doen wij. Ook hebben we mensen gehad via Marktplaats. Hier staan ook regelmatig mensen die op zoek zijn naar een tijdelijk onderkomen. We hebben zelf ook een dag op Marktplaats gestaan (zonder adres en foto ed, alleen een omschrijving), maar het telefoontje dat ik daarop kreeg beviel me niet zo, toen heb ik de advertentie weer verwijderd.

Contract en huurprijs bepalen

Een van de belangrijkste adviezen die ik heb gehad en dus daarom hier expliciet vermeld is dat je altijd zorgt dat er duidelijk een einddatum vermeld staat in je contract. Wanneer dit niet het geval is kan een huurder in je huis blijven zitten en na 2 jaar mag je hem er, juridisch gezien, niet zomaar uitzetten.

Zorg er altijd voor dat er een diplomatenclausule in je contract is opgenomen. Deze clausule houdt simpel gezegd in dat je na het beëindigen van de huurovereenkomst en eventuele terugkomst uit het buitenland weer je eigen woning wilt betrekken. Het lijkt iets heel simpels maar het is wettelijk ontzettend belangrijk! De huurder heeft zoveel meer rechten dan de verhuurder en deze clausule geeft jouw als verhuurder iets meer rechten. Wat ook erg belangrijk is, is dat er in het contract wordt opgenomen dat er 3 maanden voor het einde van de huurovereenkomst opgezegd moet worden (meestal staat dit wel standaard in het contract), van beide kanten. Let op! Het aflopen van het huurcontract alleen geeft jou als verhuurder niet voldoende recht om ook daadwerkelijk de huurder op deze datum eruit te zetten! Daarom moet je echt drie maanden voor het aflopen van het huurcontract schriftelijk de huur opzeggen. Doe dit daarom aangetekend, zodat je in ieder geval zeker bent dat de huurder de brief ontvangen heeft! De huurder heeft vervolgens 6 weken de tijd om hier officieel op te reageren.

Denk altijd goed na over je prijs. Wij hebben een all-in prijs, maar met een maximum stijging van 10% voor de kosten van gas, licht en water. Dit staat vastgelegd in het contract. Anders gaan ze op vakantie met de kachel op 30 en alle lichten aan en kun jij hiervoor betalen. Het is overigens heel normaal om € 75 - € 100 extra te rekenen als je gemeubileerd verhuurt.

Makkelijker is echter om een prijs te berekenen excl. gas / water en licht. Je hoeft je dan helemaal geen zorgen te maken over hoeveel de huurder verbruikt en of het de kosten wel dekt en het contact met het energiebedrijf verloopt allemaal buiten jou om. Als er niet betaald wordt o.i.d. dan heb jij daar ook niets mee te maken.

Verder hebben wij een contactpersoon die ze altijd kunnen bellen met vragen en opmerkingen en onze post blijft gewoon op ons adres komen, dit brengen ze naar de buren. Dit kan je ook naar elk gewenst adres laten doorzenden door de doorzendservice van de TPG op www.doorzendservice.nl. Hier betaal je € 18 voor de eerste week en daarna € 3 per week.

Overigens is het wel zo dat in de meeste gevallen verhuren niet mag van de hypotheekverstrekker. Maar zolang de hypotheek gewoon doorbetaald wordt, merken ze er niks van. Maar ja, het is wel een keuze die je voor jezelf moet maken.

Of je belastingteruggave in gevaar komt hangt o.a. af of je een heel kalenderjaar aan een stuk weg bent. Dit heeft te maken met hoeveel je verdient in de rest van dat jaar, maar dat moet je maar even navragen bij je financiële mannetje. Wij gaan bijvoorbeeld in september weg en komen in april terug en krijgen hier dus geen problemen mee.

Het geregel kost iets meer tijd (Toen ik eerder een jaartje wegging was het binnen 3 maanden rond en nu zijn we 1.5 jaar geleden begonnen), maar als je op tijd begint, kun je het best geregeld krijgen en is het hebben van je eigen huis geen belemmering om op reis te gaan! Juist des te lekkerder om als je terug komt weer gewoon je eigen plek te hebben.

Wel is het natuurlijk zo dat wanneer je terugkomt de kosten gewoon direct door lopen. Dit hebben wij opgelost door een maand eerder terug te komen dan dat de huurders eruit gaan. Wij logeren dan even ergens anders en kunnen dan ondertussen op zoek naar werk (wij hebben allebei onze baan opgezegd, vandaar..) dus de kosten worden in die tijd gedekt. Uiteraard zitten er een paar onzekerheden en risico's aan, maar dat hoort erbij lijkt me. Trouwens als je daar niet tegen kunt, moet je ook niet op reis gaan, toch?

Geschreven door Rudi B. op 23 Nov 2015 14:28.

  1. Sandy 30 Oct 2006 23:13

    Ten eerste wil ik even zeggen dat dit hele goede informatie is, ik ga namelijk april 2007 voor een half jaar naar Turkije en wil dus ook mijn appartement gemeubileerd verhuren. Ik ben er vandaag achter gekomen dat ik dus geen toestemming van mijn hypotheekverstrekker krijg, maar ik heb informatie opgevraagd over gemeubileerd verhuren bij "Direct Wonen"en daar staat in dat zij het niet voor mij kunnen verhuren als ik geen schriftelijke toestemming heb van de bank?? Mijn andere vraag is, hoe zit het met inkomstenbelasting bij gemeubileerd verhuren? Ik ben namelijk niet zeker van een baan als ik in Turkije ben, heb wel gratis onderdak.

    Groetjes,
    Sandy

  2. rudi 31 Oct 2006 17:58

    Hi Sandy

    ik heb je vraag voor het "algemeen nut" ;-) even verplaatst naar het Forum ( voorbereidingen). En daar beantwoord.
    Zo hebben meer mensen er iets aan

    groetjes rudi

  3. Dan 11 Nov 2006 21:10

    Waarom kreeg je geen toestemming?

  4. monique 18 Jan 2007 11:15

    HA sandy

    Ik ga mijn huis ook verhuren en heb de nodeige informatie ingewonnen. bij ander verhuurbedrijven zoals bijvoorbeeld rots vast hoef je geen toestemming van je hypotheekverstrekker te hebben.

  5. rudi 18 Jan 2007 14:59

    Beste Monique ( en sandy)

    het is niet aan een verhuurdmaatschappij om die beslissing te nemen!
    Jij hebt een contract(=hypotheek) met een bank of hypotheekverstrekker. In dat contract staat (100% zeker) dat je niet mag verhuren zonder hun toestemming!!

    Dat een bank misschien teostemming verleend als het via een bedrijf als rotsvast gaat, dat kan!

    Maar laat andere ( lees, derde die er belang bij hebben als je gaat verhuren) je niet verleiden tot contractbreuk met je bank/hypotheekverstrekker!

  6. maart 10 May 2007 15:06

    Ik ga ook bijna op reis voor een paar maanden. Ik heb inmiddels iemand voor mijn huis gevonden, in onderhuur, prima geregeld via een contract, via remax. (soort bemiddeliingsburo)
    De vraag is alleen: mag hij (spanjaard) zich in schrijven op mijn adres? ik weet niet wat wijsheid hierbij is...
    Als ik zeg dat hij wel dit adres als postadres kan gebruiken, weet ik niet waar hij zich moet inschrijven. En dat moet hij wel, omdat hij langer dan 4 maanden in nl. gaat blijven. Ik blijf 5 a 6 maanden weg.
    Wie kan mij info geven? Wat is handig?

  7. yvonne 15 May 2007 19:08

    hallo ,

    Ik ga met mijn kinderen nederland uit mijn man blijft voorlopig hier.Ik ga in ons vakantieverbklijf wonen.
    Mijn man houd de zaak draaiende.En komt geregeld bij ons.

    Moet ik mijn kinderen uberhaupt uitschrijven?
    En mijzelf?

  8. Didy 24 Jan 2008 13:58

    Wij wonen nu in Nederland maar gaan verhuizen naar Belgie en hebben dan geen inkomsten meer in Nederland. Kunnen we ons huis in Nederland toch aan houden en verhuren?
    Bedankt.

  9. Prof 06 Feb 2008 23:56

    Ik ben op het ogenblik op reis, en heb mijn huurhuis in Amsterdam met toestemming van de Dienst wonen en de woningbouwvereniging in huisbewaring gegegen.
    Er gelden een paar regels voor huisbewaring, o.a. een minimum periode van 3 maanden en het moet geregeld zijn voor vertrek naar het buitenland. Nou is mijn huisbewaarder met de noorderzon vertrokken! Ondanks de contracten die getekend waren met de woningdienst, woningbouwvereniging en een onderling contract. Dat slaat een flink gat in mijn begroting plus dat mijn huis niet meer goed bewaard wordt.

    Heeft iemand enig idee of het in zo´n geval wel mogelijk is een andere huisbewaarder aan te dragen, ook al zit ik in verwegistan?

  10. ilse 10 Mar 2008 12:04

    Kan iemand mij adviseren tav het volgende:
    Ik ga voor 2 jaar in Limburg werken en wil mijn koophuis in Almere verhuren. Hoe moet dat precies gebeuren?

  11. Steve 14 Mar 2008 15:40

    Hi iedereen,,

    allemaal lastig he?? Nederland te willen verlaten en toch je huis houden,het lijkt erop dat je tegen allerie instanties moeten gaan liegen om alles voor elkaar te hebben.
    Graag voor mij en de rest die erover na denken om een jaarje tussen uit te gaan vraag ik reactie van mensen die het echte weten na ervaring war het beste is en wat zeker niet te doen ,,dank je

    Steve. ^O^

  12. Joop 28 Mar 2008 18:15

    Ik wil een jaar naar het buitenland. Maar blijf als freelancer wel doorwerken bij mijn baas in Amsterdam. In mijn huis wil ik iemand zetten via "huisbewaring" . Ik wil eigelijk helemaal niet uitgeschreven worden in Amsterdam. (Ik werk immers door en vanwege al het verdere gedoe.) Toch moet ik mij uistchrijven als ik de huisbewaring wil doorzetten. (de Dienst Wonen moet toestemming verlenen en geeft het een en ander door aan Dienst Burgerzaken). Ik denk er sterk over na om toch maar niet te gaan, het huis leeg te laten of na zeven maanden maar terug te keren. Dieptrieste bedoeling dit.
    :@

  13. rudi 31 Mar 2008 18:17

    ik zie het probleem niet Joop. Uitschrijven bij de gemeente en blijven werken in Nederland kan prima samengaan. Je belastingaangifte van dat jaar vraagt misschien 10minuutjes extra van je tijd maar dat is alles! oja. en misschien een postadres maar als freelancer met een kamervankoophandelnummer zal je die toch ook (nodig) hebben.
    gewoon doorzetten en genieten!!

  14. Claudia 28 Apr 2008 22:48

    Hoi allemaal, ik zoek een huis dmv huisbewaring of in ieder geval van iemand die een tijdje naar het buitenland gaat. Door omstandigheden is mijn eigen huis te duur geworden en dat moet ik binnenkort opzeggen. Mijn plan is om binnen een jaar zelf naar het buitenland te gaan, maar tot die tijd wil ik wel graag iets huren. Ik ben auteur en journaliste (freelancer dus) en zoek iets simpels en goedkoops in Amsterdam. Ben zelf erg flexibel. Kan eventueel ook voor huisdieren en planten zorgen (liever geen honden). Wie helpt mij?

  15. Stephanie 13 Jun 2008 14:28

    Jullie info heeft mij enorm geholpen en gerustgesteld, ik heb gelijk met Rotsvastgroep gebeld en een goed gesprek gehad met ze. Ik ga zeker mijn contract en beheer bij hun doen. Wat ik mij afvraag: heb een mogelijke huurder die zich bij me wil inschrijven, dit is iets wat in persoonlijk niet wil, heeft iemand een tip/ervaring mee?
    Dank alvast

  16. rudi 13 Jun 2008 18:03

    tja, wanneer je het niet wilt dan moet je dat gewoon zeggen. Het heeft ook invloed op de hoogte van de verschillende belastingen die je aan de gemeente moet betalen. Zeker als je van 1 persoons huishouden op die manier naar een meerpersoonshuishouden gaat.
    Verder moet jij mee naar het gemeentehuis om de ander bij je te laten inschrijven ( mits de gemeente zich aan de regels houdt) dus je hoeft niet bang te zijn dat iemand achter je rug om zich kan inschrijven

  17. Charlotte 23 Jul 2008 10:59

    Erg bruikbaar artikel! Nu ga ik misschien zelf als een huis huren van iemand die naar het buitenland vertrekt. Er wordt aan mij een huur van 650,- gevraagd ipv 500,- (dus 150,- extra voor gebruik van meubels). Het gaat hierbij om een 2kamer appartement.

    Is dit niet een beetje uit verhouding?

  18. remko 11 Aug 2008 23:11

    Zelf ben ik werkzaam bij een der grootste commerciële woonbemiddelaars inzake woning-huur/ verhuur.
    Indien je naar het buitenland gaat en wilt verhuren; eis een diplomatenclausule in de op te stellen huurovereenkomst. U weet niet wat dit is? -Laat u voorlichten door een woonbemiddelaar, meteen een goede reden om niet zelf via Marktplaats een huurder te vinden. Nog een reden om dit niet te doen, is het feit dat huurders zoeken via Marktplaats om de makelaarskosten te omzeilen (bemiddelingsvergoeding) Deze kosten zijn vaak gelijk aan 1 maand huur. Dus; huurders die WEL bereid zijn dit te betalen, zijn vaak meer solvabel...Voorts zijn er veel dubieuze zoekers via Marktplaats, omdat ze weten dat ze niet door de screening zullen komen! (overigens betaalt u als verhurende partij WEL degelijk voor een dergelijke screening, mits het de uitgebreide versie betreft...een kopietje van n paspoort kost u als verhuurder idd niets, maar dat is dus geen degelijke screening!!) Voorts; gebruik van dienst beheerder inzake de financiële kant, heeft GEEN zin; u kunt zelf ( of via een kennis in NL,) prima zelf een incassobureau inschakelen. Indien de huurder niet betaalt aan u, betaalt hij ook niet aan een beheerder, terwijl u wel die beheerder moet betalen....
    Verder; mocht u toch zelf worden benaderd door een geïnteresseerde kandidaat huurder, stuur die persoon dan door naar de bemiddelaar voor screening, het koste u toch immers niets?
    Verder; de genoemde termijn van 2 (!) jaar, is onjuist!! Na 9 maanden, is het reeds veel moeilijker de huurder uw woning uit te krijgen. Contracteer dus voor de periode van 6 tot 9 maanden, met idd een specifieke einddatum, EN; een diplomaten clausule!
    Ik hoop dat u allen deze informatie zult gebruiken.
    Vriendelijke groet,

    Remko

  19. Willemijn 25 Sep 2008 14:32

    Hoi,
    vandaag een gesprek bij de woningbouw. Hier had ik toestemming gevraagd voor huisbewaring/onderhuur.
    Toestemming heb ik, MAAR
    het vinden van een onderhuurder mag niet via een bemiddelingsbureau als rostvast. Dit is een commercieel bedrijf en er mag niet aan de sociale woningbouw verdiend worden.
    Hum, helaas, want dit was mijn plan.
    Groeten,
    Willemijn

  20. Tone 05 Oct 2008 22:13

    Hallo reizigers,

    Wij (familie van vier) zoeken tijdelijke woonruimte tijdens de verbouwing van ons eigen huis, januari tot en met maart 2009. Amstelveen (daar wonen wij nu), Amsterdam, Oudekerk a/d Amstel, Uithoorn, Mijdrecht enz.

    Een paar jaar terug zijn wij voor vier maanden op reis gegaan en hebben wij onze sociale huurwoning onderverhuurd met toestemming van de eigenaar. Dit was geen enkel probleem. Dat is dus de reden waarom ik op deze site ben gekomen. Ik hoop dat iemand iets voor ons kan betekenen en vice versa!!
    Groetjes
    Tone
    tonemartinsen@yahoo.com

  21. marion 21 Oct 2008 13:36

    reactie op het bericht van Tone,

    Wij verhuren onze grote woning tijdelijk, maar deze staat in Hillegom, Ruimte genoeg voor 4 personen.
    vlak bij N208 richting A4 Adam.
    Interesse?

  22. dorus 31 Oct 2008 00:57

    Ik heb een periode in het buitenland gezeten en ingeschreven in nederland en ook de bank in nederland. Dat kan je veel problemen opleveren ALS JE NIET IEMAND MACHTIGT OM JE ZAKEN TE REGELEN.
    Als je een WAO uitykering hebt, kun je toestemming krijgen naar het buitenland te gaan en officieel in nederland ingeschreven te blijven, dat scheelt je ruim 100 euro die je meer krijgt.
    Ook woon ik nu voor een woningoppasbureu. Realiseer dat je zelf het gas water en licht moet blijven betalen en de huisoppassers alleen maar aan de ANTIKRAAK organisatie betalen.
    Ook verhuur kan problemen geven omdat er regelmatig huurders niet meer vertrekken of een wietplantage beginnen.
    Uiteindelijk heb ik na een periode mijn huis verkocht om van alle sores af te zijn en zit ik nu zonder recht op een woning.

    TIP: schrijf je in ieder geval in voor een huurwoning, zodat je als het nodig is altijd nog recht hebt op een woning.
    Terug komen uit het buitenland en op de keien staan voor kerst is niet leuk.
    Wie meer info wilt, kan me altijd mailern.

    Groeten, Dorus

  23. iggy 14 Nov 2008 12:31

    Misschien een handig idee als je gemeubileerd verhuurd dit in een apart contract te regelen, dus een contract opstellen voor de verhuur van je huis, en een los contract voor inboedel/en of meubelverhuur, zomaar een idee.

    Groetjes Iggy

  24. herfstbloem 08 Feb 2009 01:14

    Even over het stukje tekst van de doorzendservice van TNT;
    Daar hebben wij zeer slechte ervaringingen mee. Ter wijl notabene de post gewoon doorgezonden moest worden naar een plaats in Nederland.Als je naar het buitenland gaat vraag ik mij af, wat ze daar van terecht brengen. Wij hebben door het nalaten van de verplichtingen van TNT(de post door te sturen) twee begrafenissen van dierbare familieleden niet kunnen bijwonen, omdat we de rouwkaarten bij thuiskomst in de brievenbus vonden.En volgens mij klopt het bedrag dat u aangeeft ook niet, er is ons meer in rekening gebracht, dat bedrag hebben we na heel veel correspondentie met TNT met moeite terug gekregen. Van een kleine schade vergoeding voor de emotionele schade, helemaal niets.

  25. Amsterdam Expats 08 Apr 2009 11:44

    Je kan je woning ook verhuren aan expats die in Amsterdam of ergens anders in de Randstad tijdelijk woonruimte zoeken. Het voordeel van een woning verhuren aan expats is dat deze huurders niet zeuren over de huurprijs of via het puntebnsysteem een lagere huur afdwingen.

    Via NVM makelaar die bemiddelt in huur en verhuur aan expats kun je je eigen woning aanmbieden voor verhuur. Zie: www.amsterdamexpats.nl

  26. Verhuurcommissie 03 Jun 2009 11:21

    Uw woning tijdelijk verhuren aan een expat (of andere huurder) vergt een goede voorbereiding. Meerdere aspecten komen kijken die aandacht vragen zoals de invloed op uw belastingaangifte, invloed van de hypotheekverstrekker, positie van de huurder, verzekeringen, etc. Wij zijn samen met een aantal verhuurders een instantie begonnen die het opneemt voor de verhuurder en de verhuurder gratis advies geeft over de mogelijkheden voor het verhuren van je huis. Welke makelaars zijn ervaren met het verhuren van huizen aan expats en welke hebben de juiste papieren. Wij proberen deze markt inzichtelijk te maken. Wij zouden ook jullie input willen ontvangen.

  27. Marcel Hoekstra 25 Aug 2009 11:44

    Wij wonen in Amsterdam en kunnen maken dus gebruik van de huisbewaringsregeling maar het huis verhuren was een lastige klus via verhuurburo's. Uiteindelijk via een tip een gratis advertentie gezet op www.elynx.nl (expat website) en ons huis binnen één dag verhuurd. We konden zelfs kiezen uit meer dan 50 aanmeldingen!!! Ik zou zeggen, kijk maar wat je met deze informatie doet maar bij ons werkte het echt waanzinnig goed!!! Succes allen!

  28. selina leidelmeijer 04 Nov 2009 19:22

    31-8-2009 DEN HAAG (ANP) – Mensen die twee huizen hebben en een ervan tijdelijk verhuren, kunnen na de verhuurperiode tijdelijk weer aanspraak maken op hypotheekrenteaftrek.
    De maatregel gaat vanaf 1 januari volgend jaar in en geldt voor twee jaar, zo maakte staatssecretaris De Jager (Financiën) maandag bekend in een brief aan de Tweede Kamer. Door de recessie raken huiseigenaren hun woning veel moeilijker kwijt. De Jager hoopt met deze maatregel een belangrijke belemmering weg te halen voor het tijdelijk verhuren van te koop staande eigen woningen.
    Huiseigenaren die hun oude woning nog niet hebben weten te verkopen, hebben maximaal twee jaar recht op dubbele hypotheekrenteaftrek.
    Translation=

    The Hague,
    People who own two houses and wish to rent either one of them, and choose to let one of the properties, can deduct the interest on the mortgage again, AFTER the house empties up again.
    This new law will be effective as from 1-01-2010 and this law is lanced by secretaries Mr. De Jager from Ministry of Finance.

    Today, house owners that were not able to sell their old house and already moved to a new house, have the right to deduct the interest on the old house for two years.
    (within today’s law you loose this right when ever you rent your house, weather you rent it for 6 months or for 1 year. When you rent it you are taxable in BOX 3 and you become an investor. For BOX 3 there is not reduction on interest possible. So this is the new law per January 1st 2010.

    Whilst you have your house rented there is no interest benefit in my opinion, unless you are an 'exeption" for Dutch tax system. My advise always contact an tax advisor. Better safe then sorry.

  29. maya 10 Dec 2009 14:07

    ik ga ongeveer 70 dagen weg. alsnog wil ik mijn huis niet zomaar achterlaten en het zou fijn zijn als de huur door iemand anders betaald wordt in die tijd. Dienst Wonen zei dat ik de woningbouw moest bellen en dat zij vast wel een oplossing hadden. nou, niet dus. Wil je een keer eerlijk doen, maakt dus ook geen zak uit. :@

  30. d 10 Dec 2009 21:23

    nou rudi en sandra, als ik zo lees wat jullie denken dat er allemaal mis kan gaan, dan heb ik slechts een gedachte: veel plezier met jullie zwartkijkende houding. Zo kom je nog ns ergens in t leen, prettige wedstrijd!!! _O_

  31. Laat 01 Feb 2010 14:09

    Hallo allemaal,

    Ik ben van plan voor een periode van drie jaar in limburg te gaan werken en wil mijn huis verhuren (in nieuwegein). Na aanvraag bij de bank werd min of meer geadviseerd om gewoon ervor te zorgen dat de hypotheek maandelijks netjes wordt betaald en wat ik voor de rest doe moest ik maar zelf weten. Ik wil graag via rotsvast groep dit laten regelen maar ik weet niet of deze een goedkeuring van de eigenaar van het huis (de bank) nodig heeft of niet?? weet iemand dit helpppp want ik wil al binnen een paar maanden verhuizen.

    Groetjes

  32. a.bouman13 09 Feb 2010 13:46

    ik had ook een vraagje misschien heeft imand hier een antwoord op ik huur al 37 jaar het zelfde huis en heb er nu een vakantie woning net overde grens gekocht nu wil k mijn zelf inschrijven in duitland maar mijn vrouw wil dat niet die wil gewoon in nedereland ingeschreven blijven staan ik blijf gewoon alle belastingen houden in nederland en behoud ook mijn ziektekosten verz in nederland kan ik dan wel bij mijn vrouw ingeschreven blijven staan in het huurhuis in nederland zodat als er iets met mijn vrouw gebeurt ik alles terug kan draaien en weer in mijn huur huis terug kan graag reaktie bedankt ton

  33. Anja 06 Apr 2010 18:58

    En je huis gaan verhuren als vakantiewoning dan? Is dat wettelijk toegestaan? Je hebt immers de huurders er maar voor een bepaalde periode inzitten.

  34. NP 14 Apr 2010 19:24

    Hoi,

    Ik wil voor het eind van het jaar een woning in Amsterdam kopen, mijn huidige mooie huurwoning in Almere wil ik eigenlijk onderverhuren aan mijn zusje!

    Heeft er iemand suggesties hoe ik dit kan regelen?

    Bedankt

  35. k 02 Jun 2010 23:50

    Wij zijn komend jaar (2010-2011) uitgenodigd (tussen sept - juli) voor wetenschappelijk onderzoek in de VS, maar worden gewoon doorbetaald vanuit NEderland. We wonen in Amsterdam en hebben een zoon van 6 die nu waarschijnlijk uitgeschreven wordt van zijn school (met lange wachtlijst) omdat we 1 jaar weg willen gaan (eerst zouden we 6-8 maanden gaan). Er komen vrienden op ons huis/tuin passen. Toen stuitten we ook op het GBA probleem en het uitschrijven. Jouw oplossing om bij de belasting aan te vragen dat je niet wordt uitgeschreven zou op ons van toepassing zijn, en ook heel welkom! (denk alleen al aan het verlies van je parkeervergunning als je je uitschrijft), omdat wij met behoud van onze Nederlandse salarissen in Amerika verblijven. Hoe vraag ik dat bij de belasting aan - bij welke afdeling? Wij krijgen een zogeheten 30% regeling voor wetenschappelijk personeel - een belastingvoordeel - dus de belasting weet al dat/hoe lang wij weggaan. Het enige probleem is of onze zoon weer op school een plaats heeft volgend jaar.
    Nederland lijkt niet erg ingesteld op internationalisering.
    Ik zou advies erg op prijs stellen.

  36. Rijswijkertje 08 Jun 2010 16:10

    Mijn zus en haar drie kinderen moeten binnenkort hun huis uit. Zij komt officieel niet in aanmerking voor een huurwoning en kopen lukt ook niet. De enige mogelijkheid die ik kan bedenken is dat zij mijn koopwoning huurt en ik zelf iets anders ga huren. Mag dat? Kan ik voor advies hierover ook bij RotsVast terecht? Ik hoor het graag!

  37. peetje 13 Oct 2010 12:52

    mag je wel een kamer verhuren in je huis van de bank wanneer je er zelf ok nog woont of is dit ook niet toegestaan zonder toestemming van de bank, en als je je huis wilt verkopen moet deze huurder dan niet vertrekken

  38. Maaikita 29 Mar 2011 18:26

    Vorig jaar heb ik een apartement gekocht. Nu bestaat de kans dat ik dit jaar voor onbepaalde tijd (waarschijnlijk een paar jaar) ga verhuizen naar het buitenland met mijn partner, terug naar zijn vaderland Canada. Ik weet dat ik van de bank waarschijnlijk geen toestemming krijg om mijn appartement te verhuren als ik de bovenstaande info zo lees. Toch ben ik benieuwd wat mijn opties zijn, omdat ik ook reacties van mensen zie die in het buitenland wonen en hun woning in Nederland wel verhuren.........Is het mogelijk om het appartement te verhuren zonder dat de bank dit weet? Hoe zou dat werken met het uitschrijven bij de gemeente en belastingen? Wat zouden de consequenties hiervan zijn? Ik ben op zoek naar tips.....alvast bedankt! Groetjes, Maaike

  39. Maaikita 29 Mar 2011 18:27

    Vorig jaar heb ik een apartement gekocht. Nu bestaat de kans dat ik dit jaar voor onbepaalde tijd (waarschijnlijk een paar jaar) ga verhuizen naar het buitenland met mijn partner, terug naar zijn vaderland Canada. Ik weet dat ik van de bank waarschijnlijk geen toestemming krijg om mijn appartement te verhuren als ik de bovenstaande info zo lees. Toch ben ik benieuwd wat mijn opties zijn, omdat ik ook reacties van mensen zie die in het buitenland wonen en hun woning in Nederland wel verhuren.........Is het mogelijk om het appartement te verhuren zonder dat de bank dit weet? Hoe zou dat werken met het uitschrijven bij de gemeente en belastingen? Wat zouden de consequenties hiervan zijn? Ik ben op zoek naar tips.....alvast bedankt! Groetjes, Maaike

  40. thestitch 15 Jun 2011 14:17

    Er zijn door de regels door wel manieren om je huis te verhuren. Het belangrijkste is dat er een degelijk huurcontract wordt opgesteld, zodat je er van gegarandeert bent dat de huurovereenkomst van tijdelijke aard is. Op link verwijderd vindt je alle info over het verhuren met links naar betrokken instanties.

  41. johanvdk 31 Jul 2011 19:44

    Wie heeft er een huurcontract voor een huis in nederland met een diplomaten clausule ?

    Bedankt!
    Johan

  42. Jacq 04 Aug 2011 16:02

    I.v.m. ons plan om 1 jaar naar Spanje te gaan zitten wij met het uitschrijven uit GBA. Wij verhuren onze woning en hebben een verzoek bij de belasting gedaan om belastingplichtig te blijven mede voor de onroerendgoed belasting. En daarmee gewoon ingeschreven te blijven in de GBA.

    Exact zoals omschreven in dit artikel dus. Vanuit de belasting komt de opmerking "wat moeten wij met dit verzoek" Volgens hun is dit een gemeentelijke aangelegenheid. De gemeente zegt dat we moeten uitschrijven en de rest is aan de belasting. Iemand tips hoe dit aan te pakken?

    Bedankt!

  43. Jack1978 23 Jan 2012 11:47

    Hallo!
    Graag wilde ik mijn huis verhuren aan een expat omdat ik in het buitenland ben de komende tijd.
    Heeft iemand missschien een voorbeeld van een standaard verhuurcontract voor mij? Ik verhuur gemeubileerd, en met all in kosten lijkt me het makkelijkst. Of zou het beter zijn om de electriciteit en gas en water door de huurder zelf te laten betalen?
    Waar het mij om gaat in het contract is vooral die diplomatieke clausule.

    Alvast bedankt! Groetjes, Jack

  44. Erik 23 Jan 2012 12:07

    https://www.aroundtheglobe.nl/allesover ... nkomst.pdf Zo iets?

  45. Jack1978 23 Jan 2012 12:14

    Beste Erik,

    Dank je wel voor de informatie!

    Groetjes, Jack

  46. Bo13 03 Jan 2013 12:23

    Wij zouden graag minimaal 1 jaar gaan reizen, maar hebben een koophuis welke wij graag gemeubileerd willen verhuren.
    We hebben al zoveel gelezen, maar iemand die hier echt ervaring mee heeft kan voor een beetje duidelijkheid zorgen. Is er iemand die graag zijn of haar ervaring wil delen?

  47. zaratoestra 03 Jan 2013 13:06

    Wij hebben ons huis gemeubileerd verhuurd maar dat was in Belgie. Dus vermoed dat de wetgeving in nederland daar anders is

  48. Bo13 03 Jan 2013 13:17

    Dankjewel voor je reactie. Ja, de wetgeving is inderdaad anders. Maar misschien heb je wel tips?

  49. oktje 04 Jan 2013 08:44

    Direct wonen vraagt zowel aan huurder als verhuurder bemiddelingskosten van 1 maand huur. Officieel mag je niet van 2 walletjes eten: alleen de huurder betaalt dit. Ze zijn niet de enige. Resultaat: geen klanten.

    En het hangt veel af van de persoonlijke smaak van het bemiddelingsbureau of ze klanten sturen.

    Onderverhuur hoef je tot een bepaald bedrag per jaar niet aan de belastingen op te geven. Ik had in mijn huis een kamer als opslagruimte. Bovendien bleef ik ingeschreven als ingezetene.

    En via Marktplaats met foto's had ik goede ervaringen. Ik checkte wel, schriftelijk dus per mail, waarom ze tijdelijk iets zochten en waar ze na die bepaalde periode gingen wonen. Pas daarna kwam een bezichting, waarbij ik om een kopie van het arbeidskontrakt vroeg en identiteitsbewijs.
    En: je intuitie gebruiken. Bij twijfel: niet doen. Ook: al lijken ze zo aardig. (Uiteraard ....) Een kennis: als er iemand voor de deur stond, waar ik aan twijfelde, had ik net een optie vergeven... Jammer dus.''

    En vooraf informeren bij je opstal-inboedelverzekeringsmaatschappij. Staat niet altijd iets over in bij de polisvoorwaarden. Unive deed ineens heel moeilijk, althans 2 medewerkers, nr. 3 totaal niet. Centraal Beheer nadien was ook geen probleem.

    Idem bij je zorgverzekering of en hoe lang je verzekerd bent in het buitenland en een Europese Zorgkaart ofzo aanvragen. Geldt alleen bij officiele zorginstanties als ziekenhuizen, e.d.

  50. zaratoestra 04 Jan 2013 10:00

    Ik kan hier dus niets aan toevoegen aangezien het bij ons totaal anders ging
    Goeie tip die ook al vernoemd is...vraag om een kamer te mogen gebruiken als opslagruimte voor kledij, enkele persoonlijke spullen. uiteindelijk komt alles toch op vertrouwen aan he
    Ik vroeg ook of mijn ouders om de x aantal weken de post mochten komen ophalen. Op die manier was er toch wat controle ;-)

  51. HoeBie 26 Apr 2013 13:58

    Wij willen ook ons huis verhuren, maar diegene kan zich dus niet in de gemeente inschrijven toch? (aangezien wij daar al ingeschreven staan en blijven)

  52. xathleen 30 May 2013 22:43

    Hallo,
    heel interessant allemaal, ik wil zelf in het najaar voor het eerst mijn appartement onderverhuren voor 3 maanden voor een korte reis. Het is even zoeken welke formule je hier best voor aanneemt. Goede tips hier, alleen, ik ben Belgisch en woon in Belgie, en daar ligt het allemaal een beetje anders geloof ik, zowel qua regels voor onderverhuren als om de huurprijs te bepalen.
    Is er ook info voor de Belgen?
    Hartelijk dank!
    Kathleen

  53. Erik 01 Jun 2013 16:06

    Op dit moment nog geen informatie voor de belgen, maar wellicht dat iemand uit België die al met het bijltje gehakt heeft wat tips geven?

  54. Daniel_H 23 Jul 2013 12:44

    Wat je ook kunt doen is je huis tijdens de vakantie verhuren aan toeristen. De marges liggen veel hoger dan bij (middel)lange termijn verhuur. In Amsterdam zeker een aantrekkelijke mogelijkheid!
    Daniel [link verwijderd ivm reclame]

  55. ropaco 23 May 2016 14:00

    Je mag best buiten Nederland ingeschreven staan en een (tweede) huis (koopwoning) in Nederland hebben. Je betaald alleen de gemeentelijke belastingen.

  56. Jelleee 16 Sep 2016 16:05

    Hallo Bolletjeom,

    in het artikel hierboven vertel je:

    Mijn eerste reactie was dan ook "wat is dit een rare regeling"! Volgens de belastingdienst is dit omdat de overheid niet meer wil dat mensen langer dan 8 maanden buiten Nederland verblijven en in Nederland huizen aanhouden waar ze inkomsten uit genereren. Voor reizigers is er gelukkig wel een oplossing voor dit probleem. Je moet een schriftelijk verzoek doen bij de belastingdienst om tijdens je volle verblijf in het buitenland belastingplichtig te blijven in Nederland. Voor die onroerengoedbelasting dus, maar dit heeft dus ook directe gevolgen voor de verplichte zorgverzekering. Nu is er sowieso eigenlijk niet onder de zorgverzekeringsplicht uit te komen (lees zorgverzekering altijd verplicht ), maar al helemaal niet als je gemeld hebt wat je plannen zijn aan de belastingdienst. Als het goed is krijg je toestemming van de belastingdienst om ingeschreven te blijven bij de gemeente, ook als je langer dan 8 maanden weg bent. Van belang is dat je de intentie hebt om terug te komen. Die intentie om terug te komen is ook de doorslaggevende reden waarom je die zorgverzekering in Nederland moet houden. Pas als je echt kunt aantonen dat je emigratieplannen hebt/had en niet van plan bent/was om terug te komen naar Nederland, kun je hier onder uit!
    Ik ga binnenkort langer dan een jaar op reis en heb wil graag mijn huis aanhouden.
    houden. Om mijn huis aan te houden moet ik ingeschreven blijven staan bij de gemeente dus de optie die je beschrijft kwam als een geschenk uit de hemel. Net heb ik met de belastingdienst gebeld. Deze zegt hier echter niets vanaf te weten: in moet mijn in/uitschrijving altijd bij de gemeente regelen zeggen ze.
    Zie ik iets iver het hoofd? Hoe heb jij het voor elkaar gekregen een uitzondering op verplicht uitschrijven bij de gemeente voor elkaar gespeeld? Hoor heel graag. Bedankt,

    Jelle

  57. Erik 16 Sep 2016 17:17

    Het probleem is dat veel van de verschillende instanties niet precies op de hoogte zijn van alle verschillende regels en je moet dus soms een beetje de juiste persoon treffen. Ook kan het zijn dat regels inmiddels weer veranderd zijn. Je zal hierbij vaak van het kastje naar de muur gestuurd worden helaas.

    Beste tip is om echt expliciet naar regels zwart op wit te vragen om mensen te dwingen te kijken naar hoe het precies in elkaar zit i.p.v. te gokken. Dit is wat @bolletjeom destijds gedaan heeft volgens mij.

  58. ropaco 16 Sep 2016 21:21

    Je kan best een huis in Nederland hebben zonder hier ingeschreven te staan! Ik woon in een ander Europees land en heb een tweede woning in Nederland. Andersom kan het toch ook ?(Nederlanders met een tweede huis in Spanje, Frankrijk etc. Moet natuurljk wel in de vrije sector zijn.

  59. Jelleee 17 Sep 2016 10:10

    Daar zit juist het probleem. Om mijn sociale huurwoning aan te houden moet ik ingeschreven blijven staan bij de gemeente..Uitschrijven = weg woning. Ik heb de vraag op aanraden van het juridisch loket inmiddels neergelegd bij de gemeente den haag (zij schijnen veel kennis te hebben van dergelijke uitzonderingen) en het ministerie van binnenlandse zaken. Ik houd jullie op de hoogte!

  60. Erik 17 Sep 2016 10:15

    Ik ben erg benieuwd naar het antwoord!

  61. Erik 30 Sep 2016 10:31

    @Jelleee heb je inmiddels al wat meer informatie ontvangen?

  62. AnnemiekeinZA 25 Apr 2017 17:29

    Wij hebben ons huis proberen te verhuren via een "goede " verhuur makelaar. Nou we hebben al zo veel ellende gehad met huurders, niet te geloven zeg en de makelaar maar alles afwentelen op ons. Lekker handig als je zover weg zit. Is gewoon KL..... Nu doen we het zelf en gaat beter. Met een goede vriend als beheer die alles in de gaten houd.

    Dus via een goede makelaar je huis te verhuren wil echt niet zeggen dat alles goed gaat, probeer altijd zelf de vinger aan de pols te houden, hoe moeilijk dat ook is.

  63. satika 28 Jul 2017 08:49

    Misschien handig om te vermelden dat als je je koophuis verhuurt (en je er zelf blijft wonen) je toestemming van de gemeente moet vragen (zoals boven al gemeld is) maar dat als je dit niet doet, je een boete van 30.000 euro te wachten staat. Ook moet je in het huurcontract duidelijk hebben dat er één fiscaal persoon (alleen of met fiscale partner) in jouw huis woont. Kamerverhuur is in veel gemeenten niet toegestaan! De verhuurmakelaar attendeerde mij erop.

  64. GwennyJ 06 Apr 2020 07:31

    Ik wil mijn huis verhuren aan expats Wie heeft daar ervaringen mee?

Cached Page - Parse time: 0.0050818920135498