Westkust Australie

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
zaratoestra
Reisexpert

Re: Westkust Australie

Bericht door zaratoestra »

Ik ga weldra een offerte aanvragen voor onze tickets.
1.Ofwel een heen en terug van Belgie/Nederland naar Kuala Lumpur, Singapore, Bangkok, Jakarta. Een van voorgaande bestemmingen dus, afhankelijk van wat het goedkoopste is.
2. Ofwel een ticket via Azie - het meest waarschijnlijke zal Singapore zijn - naar Australie.

Wanneer ik zelf even kijk via skyscanner merk ik dat er tickets naar Sydney via Singapore zijn voor +- 1130 euro/pp
En tickets naar bv. Singapore voor 700 euro.

Dit houdt in dat wanneer ik een ticket H/T naar Singapore boek ik in vergelijking met ticket naar Australie nog 400 euro te besteden heb om een goedkoop ticket via een lowcost airline Heen en terug naar Australie te scoren.
Airasia heeft zeer goedkope tickets (sowieso goedkoper dan 100 euro) per ticket (bv. Bali-Perth)

Vrees een beetje om naar Australie te vliegen vanuit azie met een ticket van Airasia zonder dat we reeds een heen terug ticket naar Azie op zak hebben. Ze hoeven je immers niet op het vliegtuig toe te laten. Al kunnen we in dat geval echter nog steeds, juist voor de check-inn (indien we geweigerd worden) een goedkoop terugticket vanuit Australie naar Azie boeken

Even afwachten naar de prijsoffertes dus, maar wat heeft tot nu toe jullie voorkeur.
Azie en losse tickets of Sydney met tussenstop Singapore?
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

zaratoestra schreef:Vrees een beetje om naar Australie te vliegen vanuit azie met een ticket van Airasia zonder dat we reeds een heen terug ticket naar Azie op zak hebben. Ze hoeven je immers niet op het vliegtuig toe te laten. Al kunnen we in dat geval echter nog steeds, juist voor de check-inn (indien we geweigerd worden) een goedkoop terugticket vanuit Australie naar Azie boeken
Je mag met een enkeltje Australie binnnenkomen als toerist, dat is geen probleem. Zolang je je reisplannen aan kunt tonen en bewijs van financien.
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
zaratoestra
Reisexpert

ja, maar je moet wel zorgen dat je binnen 3 maand het land verlaat?? Als je dan geen vlucht hebt binnen die 3 maand??
Loop een beetje simpel precies :-)
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

zaratoestra schreef:ja, maar je moet wel zorgen dat je binnen 3 maand het land verlaat?? Als je dan geen vlucht hebt binnen die 3 maand??
Nee hoor. Je kunt ook een toeristenvisum van 6 of 12 maanden aanvragen. Als je op een 3 maanden visum binnenkomt moet je inderdaad na 3 maanden het land uit maar niemand gaat je tickets checken hoor.
zaratoestra
Reisexpert

Heb wat nieuwe info
Het ticket H/T naar Azie is gemakkelijk 500 euro goedkoper dan een jaarticket, met wijzigbare data naar Ausralie met tussenstop in Azie. Dus het lijkt ons dan logisch om een jaarticket heen en terug naar Azie te nemen, opnieuw wijzigbare data.

Op het eerste zicht zijn er geen verhuurders, toch niet volgens website info die toestaan om de auto af te leveren in Alice Springs, dus dan wordt het Perth-Darwin-Alice Springs-Darwin ofwel Perth-Darwin-Adelaide. Op voorwaarde natuurlijk dat we genoeg tijd hebben om vanaf Darwin nog naar Uluru, NT the gaan.

Onderzoek leert me dat we de huur van een 4x4 echt niet kunnen betalen. +- 200 dollar per dag.
Een mogelijkheid zou zijn om een 4x4 te huren voor bv. de Gibb River Road en de Bungle Bungles. Maar dit houdt in dat we vanaf Darwin die route moeten gaan rijden en dan opnieuw terug naar Darwin. Tijdspanne: bv. 14 dagen. Is nog steeds duur om een 4x4 te huren voor 2 weken. Dat zien we wel als we ter plekke zijn.

Ik merk ook op dat de auto's duurder worden vanaf september en vanaf november nog duurder. Kan ik er dan vanuit gaan dat dit dan zo'n beetje Hoogseizoen aan het worden is??
Zijn er mensen die bv. een tour gedaan hebben op de Gibb River Road en Bungle Bungles en zijn er andere manieren los van eigen 4x4 vervoer om dit te doen??

Bedankt voor het meedenken
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Hi,

Wat vind je van deze opties?

Als je wil huren:
* Je huurt een 4WD voor het stuk van Darwin naar Broome voor 2-3 weken bijvoorbeeld met Apollo en dan van Broome naar Perth een 2WD.

* Als alternatief zou je vanuit Broome of Kununurra bij een plaatselijk verhuurbedrijf een 4WD kunnen huren puur om de Bungle Bungles en de Gibb te doen. Ik zou zeker niet vanuit Darwin een 4WD huren om dan binnen 2 weken terug te zijn in Darwin, dan zit je echt zo goed als alleen maar in de auto want de afstanden zijn enorm en de Gibb kan zeer slecht zijn.

Rond Darwin heb je niet perse een 4WD nodig in de national parks, al vergroot het ook daar je mogelijkheden natuurlijk.

Toers zijn erg duur en gaan over het algemeen minimaal tussen Darwin en Broome. Persoonlijk hou ik er niet van omdat je vastzit aan hun schema en daardoor geen vrijheid hebt om te gaan en staan waar en voor hoe lang je wil. Maar dat is ieder voor zich. De kosten voor een gemiddelde toer en zeker met 2 personen zal duurder zijn dan het huren van een 4WD voor 2-3 weken.

Ik zou dan je trip naar Alice apart doen.
Maar als alternatief kun je een 2WD huren vanuit Darwin naar Broome en dan van Katherine naar Alice gaan in een extra week oid. Je hoeft dan niet helemaal terug naar Darwin maar gaat door naar Broome en kan dan daar eventueel een 4WD huren om de Gibb/Bungles te doen.

Als je de Gibb inderdaad wil doen zou ik zeker later dan april gaan omdat de Gibb vaak begin mei nog gesloten is. Het moessonseizoen houdt hier in maart op maar dan is er nog zoveel water overal dat veel wegen niet begaanbaar zijn en alle hoogtepunten gesloten!

Het 4WD-en op zich is niet perse moeilijk. Rij naar de omstandigheden. De Gibb River Road/Bungles zijn ontzettend populair en druk tussen mei en oktober dus je zult hoe dan ook mensen tegenkomen. Australiers zijn ontzettend vriendelijk en helpen je zeker als je langs de weg stil komt te staan. No worries ^O^
https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/au ... 15865.html

Hou er rekening mee dat in de NT en WA (en delen van Europa) de grote schoolvakantie van half juni-half juli loopt en het dan extreem druk is (niet voor Nederlandse standaarden maar wel voor Australische ;) ). Boek op tijd je auto als je wil gaan huren.

Je schreef voor 3 maanden te willen komen. Ik zou persoonlijk dan overwegen om een auto te kopen. Kost je inderdaad een paar dagen om iets te vinden maar geeft je veel vrijheid en scheelt je bakken met geld. Uiteindelijk kun je hem dan voor zo goed als niets verkopen en dan ben je nog beter uit. Laat de auto wel mechanisch checken met een "pre purchase mechanical check" zodat je de kans vermindert op onvoorziene problemen...

Had je deze posts al gezien?
west-australie-t26257.html
perth-broome-t25385.html
west-australie-wel-geen-4wd-t22829.html
4wd-mei-perth-kimberley-kakadu-darwin-t8100.html

Succes met de planning!
zaratoestra
Reisexpert

Kims schreef:Hi,

Wat vind je van deze opties?

Als je wil huren:
* Je huurt een 4WD voor het stuk van Darwin naar Broome voor 2-3 weken bijvoorbeeld met Apollo en dan van Broome naar Perth een 2WD.
We denken eraan, mbt het klimaat in begin tot midden april in Perth te beginnen. Dus van Perth naar Darwin. Ik merk ook op dat er 'weinig' verhuurbedrijven zijn die het toestaan om op te halen of te droppen in Broome. Indien dit we het geval is vragen ze steeds een pak geld hiervoor.
Kims schreef: * Als alternatief zou je vanuit Broome of Kununurra bij een plaatselijk verhuurbedrijf een 4WD kunnen huren puur om de Bungle Bungles en de Gibb te doen. Ik zou zeker niet vanuit Darwin een 4WD huren om dan binnen 2 weken terug te zijn in Darwin, dan zit je echt zo goed als alleen maar in de auto want de afstanden zijn enorm en de Gibb kan zeer slecht zijn.
MIsschien een beetje 'dom' van mij maar als je in Kunnunurra een 4x4 huurt moet je ofwel hier vanaf Darwin geraken en da's toch al snel 830 km via googlemaps op de snelweg. Ik bekijk het even met busvervoer op die manier.
Of stel: je huurt een 2wd van Perth naar Darwin, laat je die auto dan achter in bv. Kunnunurra en doe je nadien de GRR? Op die manier betaal je dan toch voor 2 autos??

Als je bedoeld 4 wd voor Darwin-Darwin (GRR en Bungle Bungles) op +- 2 weken, dat dit niet te doen is que tijd en afstanden ga ik er dan wel al van uit dat we onderweg van Perth naar Darwin enkele stops reeds gezien hebben. (Derby, Windjana NP, Tunnel Creek, Fitzroy Crosssing, Geike Gorge NP, Argyle dam en Litchfield en Kakadu onderweg naar Darwin zijn per 2wd te zien)
Voor 4wd zou ik dan enkel Bungle bungles en dan terug via GRR naar Kununurra doen.
Is dat ook niet te doen of??
Dit houdt wel in dat we dan 2x Darwin-Kunnunura rijden met 4wd - maar enkel kunnen rijden, rijden, rijden. (830 km)
Kims schreef: Rond Darwin heb je niet perse een 4WD nodig in de national parks, al vergroot het ook daar je mogelijkheden natuurlijk.

Toers zijn erg duur en gaan over het algemeen minimaal tussen Darwin en Broome. Persoonlijk hou ik er niet van omdat je vastzit aan hun schema en daardoor geen vrijheid hebt om te gaan en staan waar en voor hoe lang je wil. Maar dat is ieder voor zich. De kosten voor een gemiddelde toer en zeker met 2 personen zal duurder zijn dan het huren van een 4WD voor 2-3 weken.

Ik zou dan je trip naar Alice apart doen.
Maar als alternatief kun je een 2WD huren vanuit Darwin naar Broome en dan van Katherine naar Alice gaan in een extra week oid. Je hoeft dan niet helemaal terug naar Darwin maar gaat door naar Broome en kan dan daar eventueel een 4WD huren om de Gibb/Bungles te doen.
Wat bedoel je met bovenstaande stukje?? Dit begrijp ik niet goed :-)
Kims schreef: Als je de Gibb inderdaad wil doen zou ik zeker later dan april gaan omdat de Gibb vaak begin mei nog gesloten is. Het moessonseizoen houdt hier in maart op maar dan is er nog zoveel water overal dat veel wegen niet begaanbaar zijn en alle hoogtepunten gesloten!

Het 4WD-en op zich is niet perse moeilijk. Rij naar de omstandigheden. De Gibb River Road/Bungles zijn ontzettend populair en druk tussen mei en oktober dus je zult hoe dan ook mensen tegenkomen. Australiers zijn ontzettend vriendelijk en helpen je zeker als je langs de weg stil komt te staan. No worries ^O^
https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/au ... 15865.html

Hou er rekening mee dat in de NT en WA (en delen van Europa) de grote schoolvakantie van half juni-half juli loopt en het dan extreem druk is (niet voor Nederlandse standaarden maar wel voor Australische ;) ). Boek op tijd je auto als je wil gaan huren.
Ik ben nu het boekje van een zekere Duitse Birgit over de Kimberleys aan het lezen. Het werkt zeer empowerend, je kan met een 4x4 de GRR berijden ook al heb je het nog nooit gedaan!! Je kan het, zegt ze.
zaratoestra
Reisexpert

Kim,
Heel erg bedankt dat je steeds de tijd neemt om me te woord te staan. Je zal aan Erik een eervolle vermelding als VIP-Australie-kenner moeten aanvragen.

Het boekje over de Kimberleys haal ik heel veel info uit.
Het idee dat ik nu had - maar da's natuurlijk altijd voor verandering vatbaar. Hoe meer ik opzoek en hoe meer ik lees, hoe meer ik te weten kom en afwijk van bepaalde plannen of net andere plannen/routes maak.
Dus: Ticket Heen en Terug naar Azie (Bangkok of Singapore) voor de periode april-eind december met veranderbare terugreisdatum
Vanaf Bali vind je via Airasia zeer goedkope tickets naar Perth.
Het idee is om de 2e week +- van april in Perth te beginnen.
Ik moet nog wat quotes opvragen bij verhuurbedrijven. Dit zijn de opties:

Afhalen van een wagen in Perth en naar Darwin rijden. Onderweg naar Darwin vanaf Broome reeds enkele NP die per 2wd te doen zijn te bezoeken ( Vanuit Derby Windjana Gorge NP en Tunnel Creek NP, Fitzroy Crossing en Geikie gorge NP, zo naar Lake Argyle en op weg naar Darwin Litchfield en Kakadu NP)
Die wagen voor deze route zou dus een 2wd zijn.
De tijdsspanne voor deze route zou +- 8 tot 11 weken kunnen zijn. Wanneer we traag reizen geven we de auto af in Darwin. Wanneer we sneller reizen kunnen we van Kakadu NP en Katherine doorrijden naar Alice Springs - Uluru en zo terug naar Darwin. Jammer van het stuk Darwin-Uluru 2x te moeten doen maar het is dan maar zo.

Dan kunnen we ook nog een 4x4 huren voor een bepaalde periode. Ik dacht dus aan 2.5 week ofzo en van Darwin-Broome (indien te doen met dropp-off kosten in Broome) ofwel van Darwin-Darwin wat inhoudt dat we dan wel van Kunnunara-Darwin 2x 830 kms doen.
Lijkt jullie dit Darwin-Darwin idee heel stom?

In andere posts van u zag ik dat je Millstream NP, Kalbarri NP, Karijini NP (westelijke deel) en Francis Peron NP enkel met 4x4 kan doen. Ik zoek even nog wat op over deze parken want ze doen geen belletjes rinkelen.

Een auto kopen zou kunnen maar geen idee hoe je daaraan begint, hoe je weet of je een degelijke auto te pakken hebt, 'tijdsverlies' zoeken en verkopen, ruzies tussen ons wanneer het echt totaal fout gaat :-)
En spreek je dan over een 2x2 of 4x4??
Nog eens bedankt voor de info Kimz. Ik heb gisteren je blog bekeken, tof hoor.
Mijn man en ik werken beiden in de gezondheidszorg, zie het ons nog niet echt doen.
Groetjes
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Hi,

Dat is inderdaad ook een goed alternatief plan om in Perth te beginnen.
Wil je dan eerst naar het Zuidwesten?

Het is inderdaad duur om je auto te droppen in een kleine plek zoals Broome. Dan betaal je flink meer. Er zijn geen alternatieven als je de auto niet de hele route wil huren.

Als je een 4WD in Broome of Kununurra zou huren bij een lokaal bedrijf dus niet een van de grote verhuurders, moet die terug naar dezelfde plek. Dan kun je bijvoorbeeld een loep rijden via de Gibb en heen/terug over het asfalt. Mocht je een 2WD huren van Darwin naar Perth en tussendoor een 4WD dan betaal je inderdaad voor 2 auto's maar dat is dan nog goedkoper dan wanneer je de 4WD voor de hele weg zou moeten betalen.

Van Darwin terug naar Darwin via de Gibb en Bungles in 2 weken is erg heftig en dat is zonder dat je Kakadu, Litchfield en Katherine gorge ziet. Persoonlijk zou ik het niet doen.
En het stuk van Kununurra terug naar Darwin niet heel bijzonder als je alles al gezien hebt onderweg en het is erg lang. Alleen daar ben je al 2 dagen mee kwijt... Het is te doen maar je zult heel veel moeten rijden en dat is iets wat je juist niet wilde schreef je.

Hoe bedoel je:
Voor 4wd zou ik dan enkel Bungle bungles en dan terug via GRR naar Kununurra doen.
De Bungles liggen niet in de buurt van of aan de Gibb.

Als je naar Alice rijdt op je trip van Perth naar Darwin kun je bij Katherine afslaan naar het Zuiden riching Alice. Je hoeft dus niet eerst naar Darwin en dan weer helemaal naar het Zuiden. Scheelt weer 1000+km.

Hopelijk is het wat duidelijker :?
zaratoestra
Reisexpert

Kims schreef:Hi,

Dat is inderdaad ook een goed alternatief plan om in Perth te beginnen.
Wil je dan eerst naar het Zuidwesten?
Afstanden in het zuidwesten vanaf Perth tot Albany lijken me relatief kort in vergelijking met Perth-Broome, Broome-Darwin. Dus inderdaad wel een goed idee Perth-Albany-Perth te doen.
Is begin april goede periode hiervoor??? Hoeveel tijd zou jij hiervoor uit trekken???
Kims schreef: Het is inderdaad duur om je auto te droppen in een kleine plek zoals Broome. Dan betaal je flink meer. Er zijn geen alternatieven als je de auto niet de hele route wil huren.

Als je een 4WD in Broome of Kununurra zou huren bij een lokaal bedrijf dus niet een van de grote verhuurders, moet die terug naar dezelfde plek. Dan kun je bijvoorbeeld een loep rijden via de Gibb en heen/terug over het asfalt. Mocht je een 2WD huren van Darwin naar Perth en tussendoor een 4WD dan betaal je inderdaad voor 2 auto's maar dat is dan nog goedkoper dan wanneer je de 4WD voor de hele weg zou moeten betalen.
aha, ik snap het! Je bedoeld, stel dat we geen 4x4 nemen voor Perth-Darwin kunnen we een 2x2 nemen voor Perth-Darwin en onze 2wd bv. in Kunnunarra achterlaten en daar een 4x4 huren. Op die manier kunnen we bv. eerst de Bungle Bungles doen vanaf Kununurra (250 km naar weg naar BB en dan nog 53 naar de entree van het park)
Dan kunnen we via de 'snelweg via fitzroy' op de off-road GRR terug naar Kunnunarra. Hoeveel tijd dan? Hoeveel tijd voor de BB?

Op die manier betalen we wel 'dubbel' 2wd en 4x4 maar sparen we dagen rijden uit en betalen we ook niet voor benzine, en rijddagen die we anders van Darwin naar Darwin zouden rijden om de GRR en Bungle Bungles te doen.
Kims schreef: Van Darwin terug naar Darwin via de Gibb en Bungles in 2 weken is erg heftig en dat is zonder dat je Kakadu, Litchfield en Katherine gorge ziet. Persoonlijk zou ik het niet doen.
En het stuk van Kununurra terug naar Darwin niet heel bijzonder als je alles al gezien hebt onderweg en het is erg lang. Alleen daar ben je al 2 dagen mee kwijt... Het is te doen maar je zult heel veel moeten rijden en dat is iets wat je juist niet wilde schreef je.

Hoe bedoel je:
De Bungles liggen niet in de buurt van of aan de Gibb. Op de kaart wel :-) Onderzoek leert me dat BB op 250 km van Kununnurra ligt + 53 km van de park entrance. Dus loop Kunnunura - BB- Fitzroy - GRR -Kunnura

Als je naar Alice rijdt op je trip van Perth naar Darwin kun je bij Katherine afslaan naar het Zuiden riching Alice. Je hoeft dus niet eerst naar Darwin en dan weer helemaal naar het Zuiden. Scheelt weer 1000+km. Afstand Katherine naar Darwin is 316 km enkel. Dus snap je niet volledig. Als je een 2wd neemt voor Perth-Darwin op welke manier kom je dan in Litchfield en Kakadu (is dit hoger of lager dan Katherine vanwaar je in het northern territory komt en zo naar Alice Springs??

Hopelijk is het wat duidelijker :?
Nog eens een vraagje: De vrouw van het verhuur bedrijf zei een 4x4 te nemen van Perth naar Darwin om ook de nationally parken op die weg te doen. Over welke spreken we dan??
Op de kaart zie ik: kalbarri np, mt augustus np, karijini np, millstream chichester np (allemaal niet te doen met 2wd??)

Keuzes maken. Echt niet gemakkelijk he.
Dus nu zijn er 2 opties:
Perth-Darwin:
Perth-Albany-Perth en dan Perth-Kunnunurra met 2wd (voertuig in Kunnunrra laten staan en vervolgens een 4x4 huren voor de loop (BB en GRR) vanaf Kunnunurra naar Darwin (al dan niet naar beneden rijden naar Alice Springs) Afhankelijk van de tijd.
We hebben het idee om 3 maand in australie door te brengen. Als we een visum aanvragen dat langer geldig is, en als we genoeg geld hebben zouden we ook langer kunnen blijven. Als we het leuk vinden. De keerzijde is dan wel dat we minder tijd hebben voor Azie

Optie 2:
Perth-Albany-Perth met gewone camper. Wel vervelend omdat je dan opnieuw aan een tijdslimiet zit want je moet op voorhand bepalen wanneer je de auto inlevert in Perth om een 4x4 te nemen.
Dan deel 2: Perth-Darwin met een 4x4 (om die parken te doen bv. Karijini dat niet met 2wd te doen is, GRR en BB)
Dan deel 3: als we dan nog niet finaal bankroet zijn.
Een gewone 2wd van Darwin naar Darwin of Darwin naar Melbourne (aangezien we dan toch heen en terug moeten rijden.)

Ik vroeg mij af of het voor de periode april-juli nodig is om een gewone camper op voorhand te huren?? We deden dit in NZ (maart-april) op voorhand en later hoorden we van andere reizigers dat zei ter plekke een betere deal vonden.
De verhuurmaatschappijen zeggen dat het belangrijk is om in het droge seizoen een 4x4 op voorhand te huren....Wat denk jij??

En heb jij ervaringen met verhuurders in Kunnunarra???

Kan je even uw licht laten schijnen op optie 1 en 2? Als ik het zo zie, dan is het inderdaad geen slecht idee om een camper te kopen. Wanneer we voor optie 1 gaan. De dagen dat we hem in Kunnunurra laten staan hebben we geen verlies!!!

arrghhhh! keuzes.
Nu kom ik niet meer op pc - maak ik mijzelf wijs - mijn man voelt zich op de 7e plaats gezet
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

zaratoestra schreef:Nog eens een vraagje: De vrouw van het verhuur bedrijf zei een 4x4 te nemen van Perth naar Darwin om ook de nationally parken op die weg te doen. Over welke spreken we dan??
Op de kaart zie ik: kalbarri np, mt augustus np, karijini np, millstream chichester np (allemaal niet te doen met 2wd??)
In de links naar posts die ik eerder heb genoemd hierboven, staat dat uitgebreid in beschreven.
zaratoestra schreef: Een gewone 2wd van Darwin naar Darwin of Darwin naar Melbourne (aangezien we dan toch heen en terug moeten rijden.)
Melbourne...? Wow, dat is erg ambitieus... Trek daar maar minimaal een extra paar weken voor uit. Het is minimaal 4000 km extra. En de winter in het Zuiden is nat, koud en stormachtig...

Ik zou me beperken tot je eerder genoemde plannen voor de 3 maanden. Dat is meer dan genoeg denk ik!
zaratoestra schreef:Ik vroeg mij af of het voor de periode april-juli nodig is om een gewone camper op voorhand te huren?? We deden dit in NZ (maart-april) op voorhand en later hoorden we van andere reizigers dat zei ter plekke een betere deal vonden.
De verhuurmaatschappijen zeggen dat het belangrijk is om in het droge seizoen een 4x4 op voorhand te huren....Wat denk jij??
Mei-juli is voor het tropische Noorden het hoogseizoen zoals eerder genoemd, dus ik zou zeker op voorhand een camper regelen. Want voor die tijd geldt, hoe eerder hoe goedkoper. Je moet hoe dan ook of je auto daar ophalen of afleveren dus ontkom je niet aan de hoge prijzen. Al helemaal rond juni-juli-augustus wanneer de grote schoolvakanties zijn!
zaratoestra schreef:En heb jij ervaringen met verhuurders in Kunnunarra???
Geen ervaring mee, maar wel met lokale bedrijven in Broome zoals Broome-Broome en Topless Rentals.

Qua je opties... Ligt er helemaal aan wat je zelf wil natuurlijk. Lees maar even de post over 4WD opties aan de Westkust en dan kun je beter je beslissing maken.

Persoonlijk zou ik voor een eigen auto gaan, maar goed dat moet je willen. Ik zou het in ieder geval zeker overwegen als je langer dan 3 maanden wil blijven!

Succes met alles!
zaratoestra
Reisexpert

@Kim
Nogmaals bedankt!
Wat Melbourne betreft: da's een typefout - dat moet Adelaide zijn. :-)

Ik zoek even verder uit wat de westkust betreft alsook wat de tips en tricks zijn om een auto te kopen.
zaratoestra
Reisexpert

Nog een vraagje voor de mensen die gewend zijn om op de Australische wegen te rijden.
Apollo en Cheapa hebben goedkope 2wd campers te huur.
Met deze mag je echter niet op unsealed roads, ik vermoed dus gravelwegen.
Nu bestaat er echter een verhuurbedrijf: TCC waarmee je wel met hun 2wd voertuigen op gravelroad mag. Er is echter wel een flinke meerprijs hiervoor.
Ik vroeg mij echter wel af wat de voordelen hiervan zijn. Met andere woorden: welke plekken kan je bezoeken, specifieke wegen kan je berijden, ... die je met die campervans van Apollo dan niet op mag???

Als een 4x4-maagd vraag ik mij echter ook af wat de voordelen/nadelen zijn van bv. een Apollo 4WD Adventure Camper tov bijvoorbeeld een Hilux, Stationwagen beide met daktent en als 3e optie een bushcamper (waar je dus binnenin kan koken en ook slapen)???
De Hiluw, Stationwagon en bushcamper zijn dus in vergelijking met de Apollo opnieuw vrij prijzig. Je kan de info over deze wagens lezen op de website van travelcarcentre

Stomme vragen he, maar ik rijd dan ook altijd op asfalt :-) in de bebouwde kom
zaratoestra
Reisexpert

Ik heb ondertussen al veel opgezocht en gelezen op fora en ook in reisgidsen. Wij weten nu ongeveer wat we willen doen maar denken dat het vrij ambitieus is.
We hebben dus 81 dagen in Australië. 3 weken voor Perth-Esperance-Perth en nadien 52 dagen voor de route Perth-Broome-Gibb River Road - Bungle Bungle NP - Tanami Track - Alice Springs - Kings Canyon - Uluru - Kata Tjuta - Nitmiluk Np, Katherine - Kakadu Np - inleveren camper in Darwin
Ik heb nu eens gekeken wat de reistijden en kms tussen de verschillende etappes zijn. In het begin doe ik het vrij rustig aan in mijn planning, wat maakt dat ik voor het laatste stuk vanaf Uluru tot Darwin geen tijd meer heb.
Hebben jullie opmerkingen in mijn route en tips zodat we zouden kunnen doen wat we willen?
Is Lake Argyle vanuit Kununurra een must?
Het laatste stuk van de route is niet representatief aangezien we daar gewoon geen tijd voor hebben. Dus moet ik dit laatste stuk nog volledig herbekijken.
1 Rij/bezoek Perth ==> Nambung Np, The Pinnacles – Cervantes
150 km, 3u
2 Rij/bezoek
Cervantes
– Dongara (150 km Noord van Cervantes)
*Moreton Bay Fig Trees
*Irwin River Nature Trail
– Greenough
*pioneersdorpje
(40 km van Dongara)
Geraldton
270 km; 3u
3 Rij/bezoek, Geraldton --> Kalbarri Np, 150 km
4 Bezoek (1), Kalbarri Np
5 Bezoek (2) Kalbarri NP
6 Rij-dag
Kalbarri Np --> Monkey Mia, 400 km
7 Bezoek (1)
Denham/
Monkey Mia/ Francois Peron NP
8
Bezoek (2)
Monkey Mia/Francois Peron
9
Bezoek (3)
Monkey Mia/Francois Peron

10
Rij-dag
Monkey Mia --> Coral Bay, ningaloo reef, 580 km
11
Bezoek (1)
Ningaloo Reef, Coral Bay
12
Bezoek (2)
Ningaloo Reef, Coral Bay
13
Rij/bezoek
Coral Bay --> Exmouth, Cape Range Np,150 km
14
Bezoek (1)
Cape Range NP
15
Rijdag
Cape Range NP --> Karijini NP, Tom Price, 570 km, 6u
16
Bezoek (1)
Karijini NP
17
Bezoek (2)
Karijini NP
18
Rijdag + bezoek Karijni NP, Karijini NP --> Chichester-Millstream NP, 250 km, unsealed road
19
Bezoek (1)
Chichester-Millstream NP
20
Rijden en bezoek
Chichester – Millstream NP --> Karratha - Roebourne, Cossack en Point Samson, 100 km
21
Rijden
Karratha --> Eighty Mile Beach, 570 km
22
Optie: 80 mile beach extra dag?
23
Rijden
Eighty Mile Beach ==> Broome, 300 km
24
Bezoek (1)
Broome
25
Bezoek (2)
Broome
26
Bezoek (3)
Broome
27
Rij en bezoek
Broome --> Derby, 220 km (Broome-Derby)
28
Rij en bezoek
Derby --> Windjana Gorge
Tunnel Creek en verder naar GRR
144 km van Derby naar Windjana Gorge
29
1
Gibb River Road, 660 km op unsealed road verdeeld over verschillende dagen
30
GRR, dag 2
31, GRR dag 3
32, GRR dag 4
33, GRR dag 5
34, GRR dag 6
35 GRR dag 7
36 Kununnurra
-lake Argyle?? + bezoek
37
Bezoek (1)
Lake Argyle
38 Rijdag, Lake Argyle --> Bungle Bungle NP entree
X km van Argyle naar Kununurra + 250 km van Kununurra + campsite in BB
39
Bezoek (1)
Bungle Bungle NP
40
Bezoek (2)
Bungle Bungle NP
41
Rijdag
Bungle Bungle
Wolfe Creek NP
Alice Springs, via Tanami Track
1050 km (op 2 dagen tijd)
42
Rijdag
Tanami Track
2 routes: alice springs naar kings canyon. 461 km via Stuart Highway (about 4.5-hour) of
via Ernest Giles Road – 330 km, 70 km unsealed (about 3.5-hour) naar Alice Springs
Alice Springs + Kings Canyon
+ 461 of 330 km, 4,5 of 3,5u rjden
Dus Tanami track naar Alice Springs + alice springs naar Kings Canyon op 2 dagen. Is dit mogelijk?
43
Bezoek (1)
Kings Canyon
44
Bezoek (2)
+ rijden
Kings Canyon --> Uluru (zonsondergang zien)
306 km, 3u
45
Bezoek (1)
Uluru
46
Bezoek Kata Tjuta
51 km van Ayers Rock resort. Is het Ayers Rock resort de enige plaats dichtbij om te overnachten?
47
Rijdag
Uluru - Alice Springs - Tennant creek
465 km, 4,5u / 510 km, totaal: 1000 km? da's zottenwerk volgens mij, maar de tijd is bijna op :-(
48
Rijdag
Tennant Creek --> Katherine, 680 km, 6u
49
Bezoek (1)
Nitmiluk NP
50
Kakadu NP
51
Kakadu NP
52
Rijdag
Kakadu NP --> Darwin

Sorry voor de slechte lay-out, dit komt vanuit tabel vorm
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Hi,

Persoonlijk zou ik een globale planning aanhouden en dan gewoon lekker kijken ter plekke hoe het gaat. Het is heel persoonlijk of je bepaalde plekken leuk vindt of er langer wil blijven of niet. Je hebt de tijd, dus geniet van de vrijheid en leg zeker niet alles vantevoren vast. Misschien zijn er plekken waar je niets aan vindt dus dan ga je door of een andere plek die geweldig is, dan blijf je wat langer. Met een globale planning van wanneer je ongeveer waar wil zijn, kun je dan zelf bepalen hoe of wat!

Maar goed, dat komt van iemand die meestal de tijd heeft en eigenlijk zo goed als nooit aan planning doet ;-)

P.s. En ik zou me niet vasthouden aan exacte rijtijden want die kloppen over het algemeen niet als je op Google maps afgaat...vaak doe je er langer over, zeker op "gravel roads"!!!
Plaats reactie