Wil jij kans maken op een backpack? Lees dan hier wat je moet doen.

West-Australie: wel of geen 4WD?

Petra002
» 20 mar 2012 20:19
Hi!
In september ben ik van plan om samen met mijn vriend 5 weken door West-Australië te reizen. We hebben 4 jaar geleden al een keer 3 maanden langs de Oostkust, het noorden en de outback gereisd, en nu is het eindelijk tijd voor de Westkust!
Op het internet lezen we dat een 4WD hiervoor erg aan te raden is, omdat je dan veel meer National Parks kunt zien, en uiteraard de Gibb river road kunt rijden.
Alleen we zijn nogal geschrokken van de prijzen..er zit ruim 2000 euro verschil in een 4WD met rooftent, of een 2WD hitop camper.
We houden zelf ook erg van de kust en zijn niet van plan om alleen maar off-road te rijden. De Gibb river road lijkt ons fantastisch, maar we willen ook een stuk van Zuid-West Australie meepakken (Perth tot Albany). 5 weken is beperkt, maar we zijn snelle reizigers en verblijven nooit erg lang op 1 plek. We vliegen sowieso aan op Darwin en willen dan via Broome naar Perth reizen.
Wat zouden jullie aanraden? Is het de moeite waard om meer geld te besteden aan een 4WD? Of valt er met een 2WD ook nog genoeg te zien en is het ook mogelijk om daarmee de national parks in te gaan?
Globeskater
Reisexpert
» 21 mar 2012 02:20
Ik weet dat als ik nog eens naar west australie ga ik een 4wd wil huren/kopen om daarmee de nationale parken vooral in het noorden van west australie te gaan ontdekken.. ik heb nu met mijn gehuurde auto het een en ander kunnen zien maar mocht hiermee bijvoorbeeld het kalbarri NP al niet in, ik kon gelukkig met anderen meerijden en heb het zo wel kunnen zien maar daar had ik wel geluk mee..
Kims
Reisexpert
» 21 mar 2012 03:30
Hi Petra,

Heb je gekeken naar de verschillende 4WD opties? Er zijn zowel 4WD campers als inderdaad de Land Cruisers of Toyota Hilux met rooftop tents. Verschillende bedrijven zullen zeer verschillende prijzen geven. Cheapa Campers lijken bijvoorbeeld veel goedkoper dan Britz, Apollo en Maui.

5 weken om de trip te doen die je zegt is inderdaad heel erg krap. Wil je van Perth naar Albany en terug of ook nog verder wat zien van het Zuidwesten? Dan is het echt amper te doen. Moet je inderdaad wel een hele snelle reiziger zijn. Familie komt volgende week deze kant op en hebben alleen al 4 weken voor het Zuidwesten uitgetrokken. Ik zou de overweging maken om je 5 weken te gebruiken voor Darwin - Perth en meer plekken mee te pakken dan ook nog het Zuidwesten erbij.

In het tropische Noorden is een 4WD wel echt het leukst en brengt je naar veel meer (mooiere) plekken dan je zult zien met een 2WD. Kakadu National Park en Litchfield hebben een aantal mooie 'off road' routes en gratis kampeerplekken. De Gibb is een erg leuke 'off road' ervaring met veel interessante plekken om te stoppen. Wij zijn 1 keer in een paar dagen over de Gibb gereden en hebben een andere keer echt de tijd genomen om de plekken te bezoeken, dat was erg leuk. Echt een aanrader om ook naar stations te gaan waar je kunt verblijven. En het King Leopold National Park is zo mooi! Dan zie je de echte Kimberleyregio en kunt bijvoorbeeld ook naar het Keep River National Park en de Bungle Bungles. Als je op het asfalt blijft ben je daar erg beperkt en zal veel moois missen. Aparte toers (mocht je toch naar bepaalde plekken willen) naar bijvoorbeeld de Bungle Bungles zijn extreem duur en dan zit je vast aan een groep en tijd. Ook is Cape Leveque ten Noorden van Broome de moeite waard, helemaal als je van de kust houdt. Daar kun je nog mooie verlaten stranden vinden en schitterende kampeerplekken.

Langs de Westkust kun je met een 2WD op veel mooie plekken komen. Maar de mooiste kustplekken in het verre Noorden zijn soms moeilijk toegankelijk. Hoe verder je naar het Zuiden gaat, hoe toegankelijker alles is met een 2WD. Karijini NP (het Oostelijk deel), Cape Range NP en een groot gedeelte van Shark Bay zijn toegankelijk met 2WD. Het Millstream NP, het mooie Westelijke gedeelte van Karijini NP, Francois Peron NP (aanrader!) en Kalbarri NP zijn niet toegankelijk met huurauto's.

Succes met de voorbereidingen!
Petra002
» 21 mar 2012 10:56
Hoi Kim,

Bedankt voor je uitgebreide reactie!

We hebben inderdaad bij verschillende bedrijven offertes opgevraagd. Toch blijft het verschil in prijs tussen een 4WD en 2WD erg groot. Tijdens onze vorige reis door Australië hebben we het Kakadu, Litchfield en Katherine Gorge al gezien, dus zouden we nu voornamelijk een 4WD nodig hebben voor als we de Gibb river road willen gaan rijden, of het King Leopold National Park willen zien. Mijn voorkeur neigt toch meer naar een 2WD, om zo geld te besparen (we houden ook allebei van duiken en dat is ook niet goedkoop..) en meer tijd te besteden in het Zuid-Westen. Maarja, we willen ook geen spijt krijgen als we eenmaal aan het reizen zijn en bepaalde stukken niet kunnen rijden. De vorige keer hadden we globaal een route uitgestippeld en verder op de bonnefooi gereden, maar we hebben nu maar 5 weken dus we zullen toch keuzes moeten gaan maken. ;-) Lastig!

We hebben nu bijvoorbeeld ook een offerte ontvangen van een 2WD camper waarmee we wel op gravel roads mogen rijden. Kom je daar ook de nationale parken mee in, of zijn de wegen echt heel ruig?
Francine
Reisexpert
» 21 mar 2012 20:07
Je kunt ook en en doen: Van Darwin naar Broome (via Kakadu, Katherine en de Gibb RR) met een 4WD en dan de rest met een gewone auto. Wat ook flink in kosten kan schelen: een gewone auto met een tentje mee ipv een auto waar je in kunt blijven slapen. Niet alleen is de huur lager, maar ook het verblijf op campings (geen stroom nodig) en het bezineverbruik scheelt aanzienlijk.
Vijf weken vind ik trouwens niet heel erg veel om zowel Darwin-Broome als de zuidwesthoek te doen, maar je kunt gewoon kijken hoe ver je komt. Vooral de GRR rijdt niet snel aan! En je wilt ook nog dingen onderweg bekijken, lijkt mij.
Kims
Reisexpert
» 22 mar 2012 07:15
Hi Petra,

Balen dat het zo'n smak geld extra kost... Moeilijke afweging inderdaad. Welke 2WD camper hadden jullie gezien?

Vijf weken is kort, op de bonnefooi kan dan wel een beetje als je die weken alleen gebruikt om naar Perth te komen. Het scheelt ook dat je buiten het hoogseizoen zit dus dan is het wat rustiger en kun je er zo goed als zeker van zijn dat er kampeerplekken etc beschikbaar zijn.

Over de 2WD versus 4WD:
  • - Met een 2WD kun je in ieder geval niet de Gibb River doen en dus ook niet King Leopold en alle andere plekken die er aan liggen.
    - Eventueel zou je naar Windjana Gorge NP kunnen rijden vanaf de snelweg over de 'gravel road' en dan via het Noorden naar Derby (al is dat stadje niet echt interessant). Die weg kan stoffig zijn en erg hobbelig.
    - Keep River NP zou kunnen als je rustig rijdt, net als het Kalbarri NP.
    - De weg naar de Bungle Bungles is echt alleen 4WD, niet te doen met een 2WD. Erg ruig!
    - Je kunt zeer waarschijnlijk niet naar het westelijke gedeelte van Karijini, wel het oostelijke gedeelte. De weg tussen de 2 heeft vaak heel veel 'corrugation' wat funest is voor je auto.
    - Cape Leveque is alleen voor 4WD.
    - Millstream NP zou eventueel kunnen maar de weg is lang en kan soms veel 'corrugation' hebben (die wasbordachtige hobbels). Dus het kan zijn dat een 2WD daar de nodige schade van oploopt.
    - Francois Peron NP is alleen 4WD met zeer zanderige wegen ondoenlijk met 2WD.

Het Zuidwesten is zeker een aanrader, erg mooi en divers. Ik snap dat je dat niet wil missen. Alleen is het in september/oktober waarschijnlijk nog wel erg fris (en misschien nat).

Waar willen jullie gaan duiken?

Groetjes
Gerelateerde onderwerpen
West Australië
Route West Australië
Tips west Australië ?
6 maanden west australie
west of oost-australie
In totaal zijn er 0 gebruikers online :: 0 geregistreerd, 0 verborgen en 0 gasten (gebaseerd op actieve gebruikers in de laatste 60 minuten)
Het grootste aantal gebruikers online was 2019 op 04 sep 2013 14:26

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten