Wil jij kans maken op een backpack? Lees dan hier wat je moet doen.

West Australië

Huguette
» 26 dec 2007 13:57
Wij willen het westen van Australië verkennen. Van Perth naar Darwin langs de Broome en de Bungle Bungles.
Is daar ooit iemand geweest? zoja wie ? en is het de moeite om de godvergeten streek te bezoeken ?
Hatrtelijk dank bij voorbaat.

Huguette :P
panky
Wereldreiziger
» 26 dec 2007 16:21
Dag Huguette,

Ik heb oa ook de West kust gedaan en deze is zeker de moeite waard! Het is hier wat rustiger, qua backpackers en dat heeft zeker ook wel wat. Ik had het erg naar mijn zijn hier. Maar als je echt op zoek bent goed feesten kan je beter in Perth en Darwin blijven....

Leuke plekken zijn: (van Perth baar Darwin)
1. Pinnacles - rechtopstaande rotsformaties voor het gemak zeg ik dat ze door erosie zijn ontstaan
2. Monkey Mia - hier hebben ze een eetprogramma voor dolfijnen, elke ochtend worden 4 dolfijnen 3 keer gevoed en bezoekers mogen dit doen. Ik was een van de uitverkorene.
3. Nigaloo Reef - Erg mooie rif langs het strand om te snorkelen. Persoonlijk vind ik deze beter dan de Great Barrier Reef, maar ik was op een verkeerde moment in de GBR.
4. Kariinie NP - Helaas heb ik deze overgeslagen omdat het toe dicht was, maar diegene die er wel zijn geweest vertelende me dat dit dhun beste national park was met veel watervallen en pools om in te zwemmen. De meesten vonden deze beter dan Kakadu.
5. Broome - Echt een idyllische zonsondergang en met een beetje geluk kom je op het juiste moment en zie de de ' stairway to the moon'
6. The Kimberleys - Ten oosten van Broome ligt National Park The Kimberles. Deze strekt zich bijna tot The Northern Territory. Met een 4x4 kan je door de Kimberleys anders meot je er onder langs (wat ik heb gedaan) je komt alsnog wel leuke dingen tegen, buiten dat het landsschap met de valleien al moi genoeg is.
7. The Grotto - Na een regenachtige periode is dit een mooie waterval met pool om in te zwemmen Deze ligt ca 40 km onder Wyndham.
8. Kakadu NP - De beroemde national park van Ntorthrn Territory met vele wandelroutes met watervallen en naar oude aboriginals verblijfplaatsen.
9. Lichtfield NP - Een Nationl Park waarbij je nauwelijks hoeft te lopen om naar de watervallen te gaan.
10. Jumping crocodiles - Vlak voor Kakadu (vanuit Darwin gezien) kan je naar de jumping criocodiles met wilde crocodillen. Er zijn twee soorten tours. Een in een wat grotere boot met 2 verdiepingen, 1e verdieping sta je achter glas en een kleinere tour met een 1-laagse boot. De krokodil springt dan echt naast jou omhoog. Ik had de kleinere boot genomen.

Ik bedenk me net dat al deze singen ook in de Lonely Planet staan. Dus voor meer info verwijs ik jou daar naar toe.

Veel plezier in Australie!
Ron
Reisexpert
» 31 dec 2007 19:13
die godvergeten streek zo als jij het noemt is zekrs de moeite waard!!! om te bezoeken, heb me er uitstekend vermaakt.
aangezien er genoeg te zien is!!! :D
en darwin is echt een plaats om te stappen

have fun ron
Daan
Wereldreiziger
» 10 apr 2013 11:26
Dag mede liefhebbers van het mooie Australië ;) ,

Onlangs heb ik al een berichtje geplaatst met het verzoek om tips om Australië 'on a budget' te kunnen bezoeken. Nadat we vorig jaar 5 weken in Australië zijn geweest, zijn we het over één ding eens: we willen een keer terug! Het idee was om dit over een jaar of 2/3 te doen, omdat een flinke investering toch wel nodig is. Daarom was ons idee om volgend jaar een goedkopere reis te maken naar Indonesië en daarnaast flink te blijven sparen.

Maar...
We beginnen toch heel sterk te twijfelen of we niet toch al eerder naar Australië terug gaan. Op de één of andere manier kunnen we het niet meer loslaten :?. De kosten van een reis naar Australië blijven natuurlijk hoog, maar in tegenstelling tot onze eerdere reis, willen we nu een periode van 6-7 weken uittrekken voor één route. Namelijk van Perth naar Darwin. De oostkust van Australië vonden we prachtig en geweldig leuk, maar ik denk dat we nog maar een fractie hebben ervaren van wat 'het echte Australië' te bieden heeft. Voordeel van de westkust: we willen alleen camperen, de natuur opzoeken en genieten van het dierenleven. Kortom: dure excursies kunnen achterwege blijven. Maar omdat we echte vrijheid willen hebben, zal de investering liggen in een 4WD-camper.

We hebben al gezien dat de huurprijzen voor een 4WD erg hoog kunnen liggen. Maar als we 'net' buiten de seizoenen gaan zitten, kan het nog enigzins meevallen met bv een outback camper van Cheapa campers. Maar wellicht zijn dit niet helemaal de meest geschikte 4WD campers voor de wegen aan de westkust? Vervolgens is ons idee is om eind april te beginnen in Perth en eind mei/ begin juni te eindigen in Darwin. Op ons verlanglijstje staat de Gibb River Road. Er vanuitgaande dat we half april uit Perth vertrekken, zullen we daar halverwege mei de route willen rijden. Mijn grote vraag is dan alleen: is de weg dan al open? We kunnen natuurlijk later vertrekken, maar daarbij hikken we dan een beetje aan tegen de prijzen in het hoogseizoen, wat in juni begint.

Dus wederom wil ik een beroep doen op jullie ervaringen als ware Australië experts. Wellicht dat we het toch écht niet kunnen laten en dit jaar een dure vakantie achterwege laten om volgend jaar toch terug te kunnen Down Under ^O^ .
Kims
Reisexpert
» 10 apr 2013 11:50
Hi Klaas & Daan,

Leuk dat jullie de "Aussie travel itch" te pakken hebben. Goede keus om de Westkust te bereizen. Onze absolute favouriet, al zijn we lichtelijk bevooroordeeld na jaren in WA te wonen...

Wat betreft je vragen:
Klaas&Daan schreef:We hebben al gezien dat de huurprijzen voor een 4WD erg hoog kunnen liggen. Maar als we 'net' buiten de seizoenen gaan zitten, kan het nog enigzins meevallen met bv een outback camper van Cheapa campers. Maar wellicht zijn dit niet helemaal de meest geschikte 4WD campers voor de wegen aan de westkust?
Ik ken inderaad de Cheapa 4WD campers of vergelijkbare versies van Apollo en die zien er vrij goed uit. Ze zijn wel hoog en hebben een vrij hoog "point of gravity" door de hoge, zware opbouw. Maar waarschijnlijk zul je geen problemen hebben en kun je goed op de "gravel roads" rijden. Mocht je de keuze hebben dan zijn Toyota Land Cruisers een aanrader omdat die steviger en zwaarder zijn en hoger op de wielen staan maar over het algemeen zijn ze een stuk duurder om te huren helaas.
Klaas&Daan schreef:Vervolgens is ons idee is om eind april te beginnen in Perth en eind mei/ begin juni te eindigen in Darwin. Op ons verlanglijstje staat de Gibb River Road. Er vanuitgaande dat we half april uit Perth vertrekken, zullen we daar halverwege mei de route willen rijden. Mijn grote vraag is dan alleen: is de weg dan al open? We kunnen natuurlijk later vertrekken, maar daarbij hikken we dan een beetje aan tegen de prijzen in het hoogseizoen, wat in juni begint.
Het ligt er aan hoe en wanneer het moessonseizoen eindigt...dus helaas geen duidelijk antwoord. Zeer waarschijnlijk is de weg half mei wel open, maar er zijn geen garanties. Als hij open is, is hij erg ruig omdat de "grader" de weg nog niet glad heeft kunnen maken. Het kan dus een pittige trip zijn rond die tijd maar zeker wel te doen. Het voordeel is dat alles nog schitterend groen is en er overal water is. Het is de mooiste tijd van het jaar!

Ik werk nu tijdelijk in het binnenland van de Kimberley en ontmoet regelmatig zwaar teleurgestelde toeristen. De autoverhuurbedrijven beloven/garanderen dat mensen de Gibb River Road op kunnen, dit zeiden ze zelfs al een maand geleden... Niets is minder waar want het gedeelte tussen Mount Barnett road house en de Pentecost River/El Questro is standaard dicht tussen januari en (eind) april (net als de Tunnel Creek road en de Bungle Bungles). Het is erg sneu omdat mensen speciaal voor de Gibb een 4WD huren maar zich totaal niet realiseren wat voor impact het moessonseizoen heeft in de tropen.

De enige betrouwbare bron of de weg open is is de WA Roads website: https://www.mainroads.wa.gov.au/AboutMa ... tions.aspx

Kortom, zeer waarschijnlijk is de Gibb open maar er is helaas geen garantie. Het hoogseizoen wat betreft schoolvakanties etc begint hier vaak pas rond de 3e week van juni, dus wat dat betreft zou je eventueel iets later kunnen komen om er zeker van te zijn dat je de trip kunt doen die je gepland hebt.

Succes met de voorbereidingen!
Daan
Wereldreiziger
» 11 apr 2013 08:52
Kims, bedankt voor je uitgebreide antwoord! Wat betreft de camperhuur, zal ik later dit jaar moeten kijken wat de prijzen in mei/ juni 2014 gaan doen. Als ik kijk voor dezelfde periode dit jaar, schiet de prijs al met zo'n € 1.000 - € 1.500,- omhoog voor de gehele periode als je twee weken later start. Vanwege de flextarieven is er geen touw aan vast te knopen :{ .

Eerder las ik al dat een Toyota landcruiser inderdaad meer stevigheid biedt. Maar zoals je zegt, de prijzen schieten dan ook gelijk omhoog. Dit kan soms enigzins meevallen, afhankelijk van de flextarieven. Dus als het verschil niet dermate groot is, zal dit zeker een overweging zijn. Mocht het toch een Apollo/ Cheapa versie worden, vroeg ik me af of we ook echt alle wegen aan kunnen met die camper. We hebben onze zinnen er op gezet om het avontuur op te zoeken en willen dan ook de moeilijk begaanbare wegen kunnen berijden. Ons idee is om 8-10 dagen voor The Gibb uit te trekken, zodat we (naar ons idee) de tijd hebben om er langer over te doen en geen stress te hebben als de wegen tegenzitten.

Ook super gaaf dat je ook werkt in zo'n prachtig gebied. Ik ben ook wel een klein beetje nieuwsgierig wat voor werk je dan doet. Vanuit het regenachtige NL van achter een PC kan ik me daar nauwelijks een voorstelling van maken 8-) .
Kims
Reisexpert
» 11 apr 2013 10:13
Hi,

No worries, vind het leuk om belangrijke info te delen. Vooral omdat het essentieel kan zijn voor je trip inderdaad.
Klaas&Daan schreef:Mocht het toch een Apollo/ Cheapa versie worden, vroeg ik me af of we ook echt alle wegen aan kunnen met die camper. We hebben onze zinnen er op gezet om het avontuur op te zoeken en willen dan ook de moeilijk begaanbare wegen kunnen berijden. Ons idee is om 8-10 dagen voor The Gibb uit te trekken, zodat we (naar ons idee) de tijd hebben om er langer over te doen en geen stress te hebben als de wegen tegenzitten.
Hoe bedoel je alle wegen? Welke heb je in gedachten? Er zijn namelijk extreme wegen die nogal wat 4WD ervaring vereisen maar waar de gemiddelde toerist niet komt. 8-10 dagen klinkt goed qua tijd voor de Gibb, dan heb je inderdaad de ruimte om veel te zien en relaxed te genieten. Mochten jullie overwegen naar de Mitchell Falls te gaan, is dat weer een heel ander verhaal. Die trip vereist de nodige voorbereiding helemaal net na "the Wet". Het is een ontzettend slechte weg die deels niet wordt onderhouden. Toen wij daarnaartoe gingen een paar jaar geleden was het echt een slachtveld en vooral met campers zoals de 4WD Cheapa campers... die weg was duidelijk ietwat teveel voor die auto's....kapotte accu's, lekkende benzinepijpen, ontplofte banden, kapotte schokdempers etc. Daarnaast kost de trip naar het Mitchell plateau minimaal 3-4 dagen. Kortom, dat zou ik niet in je reisplan zetten als je de rest van je trip relaxed wil houden, maar dat is persoonlijk.
Klaas&Daan schreef:Ook super gaaf dat je ook werkt in zo'n prachtig gebied. Ik ben ook wel een klein beetje nieuwsgierig wat voor werk je dan doet. Vanuit het regenachtige NL van achter een PC kan ik me daar nauwelijks een voorstelling van maken 8-) .
Ja, ik voel me erg bevoorrecht door alle mogelijkheden die Australie te bieden heeft voor ons. Ik werk als psychiatrisch verpleegkundige en krijg daardoor veel kansen om zeer diverse werkervaringen op te doen op geweldige plekken. Ik werk op het moment tijdelijk als een soort SPV-er in Fitzroy Crossing, een aboriginaldorp. Een bijzondere ervaring!

Ben benieuwd wat jullie planning zal worden, jullie zijn in ieder geval op tijd ;-) Hopelijk zijn de prijzen een beetje te doen uiteindelijk.

Als je het leuk vindt, kun je op onze website lezen over onze trip van Darwin naar Perth een paar jaar geleden (2010 - Dusty Road Trip).

Groetjes, Kim
Daan
Wereldreiziger
» 11 apr 2013 15:57
Kims,
Wow wat een geweldige ervaring om dat werk te kunnen doen. Ik ben helemaal niet jaloers _O- .

Met alle wegen bedoel ik eigenlijk dat ik veel lees over de zijwegen vanaf The Gibb. Ik krijg het idee dat The Gibb de hoofdweg is van Derby naar Kununurra en dat je zijdelings een afslag kunt nemen naar dé mooie plekjes. Ik vroeg me af of zo'n Cheapa of Apollo die wegen ook aankan of dat we met zo'n camper veel mooie plaatsen missen. Misschien is mijn beeld totaal verkeerd, maar help me gerust uit de waan als dat nodig is ;).

Ik ga mezelf eens lekker maken met de mooie verslagen. Thanks voor de tip!
Kims
Reisexpert
» 12 apr 2013 05:30
Hola,
Klaas&Daan schreef:Met alle wegen bedoel ik eigenlijk dat ik veel lees over de zijwegen vanaf The Gibb. Ik krijg het idee dat The Gibb de hoofdweg is van Derby naar Kununurra en dat je zijdelings een afslag kunt nemen naar dé mooie plekjes.
De Gibb is alleen niet de hoofdweg van Derby naar Kununurra, dat is namelijk de snelweg via Fitzroy en Halls Creek. Die weg is niet avontuurlijk en een stuk minder interessant. Maar de Gibb is wel zeg maar dé "gravel road" met het meeste te zien en te doen. De meeste plekken liggen aan de Gibb of een klein stukje ervan af. Er zijn inderdaad een aantal afslagen die je kunt nemen zoals naar Mornington station of Mitchell Falls. Mornington station is waarschijnlijk goed te doen, maar Mitchell Falls zou ik voorzichtig mee zijn zoals eerder beschreven.

De auto kan de weg wel aan en jullie hebben genoeg tijd om aan het bakbeest te wennen als je van Perth naar boven rijdt ;-) En mocht je pech krijgen, zijn er altijd genoeg mensen om te helpen en een aantal stations hebben automonteurs in dienst tijdens de 'dry season' voor de pechgevallen. En zoals geldt: "drive to the conditions".

Ik neem aan dat je deze al had gevonden: https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/au ... 15865.html

Groetjes
Daan
Wereldreiziger
» 12 apr 2013 16:39
Hi Kims
Wij zullen ons niet wagen aan wegen die echt niet voor ons bestemd zijn. Ook al hebben we een ander type camper/ auto, onze 4WD-ervaring zullen we tijdens die reis voor het eerst opdoen. Het artikel kende ik al, maar heb ik nog eens rustig nagelezen. Genoeg andere mooie plekjes! Nu maar hopen dat we het aankomende jaar een beetje door kunnen sparen, want ik krijg nu toch echt wel de kriebel van al die mooie verhalen :) .

Misschien een domme vraag hoor. Maar regelmatig wordt aangeraden om vooraf veel boodschappen in te slaan i.v.m. de beperkte mogelijkheden op de Gibb (of in ieder geval duur). Wat ik me echter afvraag is hoe mensen dit gekoeld houden tijdens het wild camperen. Ik geloof dat er al niet veel campings met stroom zullen zijn, maar dat is ook niet echt waar wij op zitten te wachten tijdens een trip als deze. Ik ben daarom wel benieuwd naar de ervaringen.

Groetjes
Kims
Reisexpert
» 14 apr 2013 02:23
Hi weer :-)

Goeie vragen hoor, die dingen spreken allemaal voor zich hier maar niet echt in NL!
Klaas&Daan schreef:Misschien een domme vraag hoor. Maar regelmatig wordt aangeraden om vooraf veel boodschappen in te slaan i.v.m. de beperkte mogelijkheden op de Gibb (of in ieder geval duur). Wat ik me echter afvraag is hoe mensen dit gekoeld houden tijdens het wild camperen. Ik geloof dat er al niet veel campings met stroom zullen zijn, maar dat is ook niet echt waar wij op zitten te wachten tijdens een trip als deze. Ik ben daarom wel benieuwd naar de ervaringen.
Veel reizigers hebben een koelbox en koelen hun eten dmv bevroren flessen water of ijs. Zakken met ijs kun je kopen bij de road houses en kosten zo'n $5-$10 en gaan gemiddeld 2-4 dagen mee. Sommige campings hebben koelkasten en vriezers waarin mensen hun spullen koelen en die waterflessen weer bevriezen, maar op de Gibb zul je die mogelijkheid niet zoveel hebben.

Maar als jullie die Cheapa camper huren, zit daar volgens mij een koelkast in. Het is volgens mij een "3 way" koelkast dus op electriciteit, auto-aandrijving en gas. Als je rijdt zorgt de auto voor de koeling en als je stilstaat zet je hem over op gas wanneer je geen electriciteit hebt of op electriciteit als je op een camping staat met die mogelijkheid.

Daarnaast is het hoe dan ook slim om creatief te zijn met eten. Vlees koop je bijvoorbeeld en eet je die dag en/of de dag erna en dan houdt het op. Dan kun je overstappen op andere alternatieven. Je brood blijft ook niet lang goed, dus kun je bijvoorbeeld met pannekoeken ontbijten *O* of muesli, roggebrood, crackers etc etc. En broodbakken boven een kampvuur is ook een idee, een van onze favorieten! :Y Voor groente en fruit geldt natuurlijk hetzelfde verhaal, al blijven sommige groenten langer goed dan andere. Maar blikvoer is hoe dan ook een goede optie als voorraadje mocht je dat perfekte plekje vinden waar jullie graag langer willen blijven.

De road houses zijn inderdaad schrikbarend duur, dus mocht je je geld daar niet aan willen vergooien, is het slim om qua eten (en tanken) te plannen. Dit geldt uberhaupt in meerdere of mindere mate voor de Westkust aangezien alleen de grotere plekken supermarkten hebben.

Groetjes
Daan
Wereldreiziger
» 15 apr 2013 12:30
Hi Kims,
Volgens mij kunnen wij hier langzamerhand wel een privé chat van gaan maken ;).
Wederom bedankt voor alle tips. Het helpt altijd goed, want er schieten me alweer volop ideeën te binnen. Ik kan niet wachten tot we genieten van ons heerlijke bordje nasi uit blik aan het kampvuur onder een bezaaide sterrenhemel ^O^ .
Thanks!
Gerelateerde onderwerpen
Tips west Australië ?
Route West Australië
Reizen in west-australie
Route West Australie
6 maanden west australie
In totaal zijn er 0 gebruikers online :: 0 geregistreerd, 0 verborgen en 0 gasten (gebaseerd op actieve gebruikers in de laatste 60 minuten)
Het grootste aantal gebruikers online was 2019 op 04 sep 2013 14:26

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten