Op 22 oktober vertrekken mijn vriendin en ik richting Australie. We zouden toekomen op 25 oktober in Sydney. Tickets & Visa zijn geregeld, nu de rest nog. Wij zijn twee belgen van 23 jaar.
Het is onze bedoeling om 10 a 12 maand te verblijven in Australie, waarvan we in totaal 5 maand hopen te werken (verspreid over de verschillende staten/gebieden).
We zitten echter nog met een waslijst aan vragen en dilemma's:
1) Is een reisverzekering een noodzaak? En zo ja, welke raad je ons aan?
2) Bij welke australische bank kan je best terecht als backpacker? Kan je vanuit Belgie een australische bankrekening openen? Schrijf je best al je geld over vanuit Belgie op je australische rekening of doe je dit best vanuit Australie zelf?
3) Ook onze route is nog een discussiepunt. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat we vanuit Sydney meteen op Darwin zouden vliegen. Vanaf dit punt dachten we te beginnen reizen met Greyhound. Daar Kakadu te bezichtigen, dan richting Alice Springs & Uluru te bezichtigen, om verder te reizen richting Adelaide. Van Adelaide naar Melbourne. Om dan de ferry te nemen naar Tasmanie. Terug richting Melbourne en dan de kust af richting Cairns.
Tussen door zouden we werken waar mogelijk.
Maar nu twijfelen we echter of het dan niet teveel een heen en weer haasten gaat worden, en stressen over het vinden van werk. Daarom hebben we ook een plan B uitgewerkt:
Vanuit Sydney doorvliegen naar Melbourne. Daar een auto kopen en daarmee reizen. Van Melbourne naar Tasmanie & terug. En vervolgens ook richtings Cairns. Om dan vervolgens als we op het eind nog budget & tijd over hebben eventueel toch nog kakadu, alice springs, ayers rock te gaan bezichtigen.
Wat lijkt jullie de beste optie?
4) Welke tips kunnen jullie geven omtrent het kopen van een tweedehands auto? Wegen de voordelen op tegen de kost? Denk je dat een geschikte tweedehandswagen te vinden is regio Melbourne? Waar moet je naar kijken bij de aanschaf? Hoeveel kost een geschikte tweedehandswagen ruw geschat? Welk type wagen neem je best? Welke verzekering neem je best?
5) Welk soort werk raden jullie aan te doen? En hoe kun je best aan zo een job geraken? Ik weet uiteraard dat harvesting the most common work is, maar ook dat het hard werk en minder betaalt.
Ik hoop dat mijn vragen een beetje duidelijk omschreven zijn en hopelijk kunnen jullie me verder helpen zodat we onze reis zo mooi mogelijk kunnen maken.