Reis Australie - enkele vragen

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
Plaats reactie
NilsOz

Reis Australie - enkele vragen

Bericht door NilsOz »

Beste forumgangers,

Op 22 oktober vertrekken mijn vriendin en ik richting Australie. We zouden toekomen op 25 oktober in Sydney. Tickets & Visa zijn geregeld, nu de rest nog. Wij zijn twee belgen van 23 jaar.
Het is onze bedoeling om 10 a 12 maand te verblijven in Australie, waarvan we in totaal 5 maand hopen te werken (verspreid over de verschillende staten/gebieden).

We zitten echter nog met een waslijst aan vragen en dilemma's:

1) Is een reisverzekering een noodzaak? En zo ja, welke raad je ons aan?

2) Bij welke australische bank kan je best terecht als backpacker? Kan je vanuit Belgie een australische bankrekening openen? Schrijf je best al je geld over vanuit Belgie op je australische rekening of doe je dit best vanuit Australie zelf?

3) Ook onze route is nog een discussiepunt. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat we vanuit Sydney meteen op Darwin zouden vliegen. Vanaf dit punt dachten we te beginnen reizen met Greyhound. Daar Kakadu te bezichtigen, dan richting Alice Springs & Uluru te bezichtigen, om verder te reizen richting Adelaide. Van Adelaide naar Melbourne. Om dan de ferry te nemen naar Tasmanie. Terug richting Melbourne en dan de kust af richting Cairns.
Tussen door zouden we werken waar mogelijk.

Maar nu twijfelen we echter of het dan niet teveel een heen en weer haasten gaat worden, en stressen over het vinden van werk. Daarom hebben we ook een plan B uitgewerkt:

Vanuit Sydney doorvliegen naar Melbourne. Daar een auto kopen en daarmee reizen. Van Melbourne naar Tasmanie & terug. En vervolgens ook richtings Cairns. Om dan vervolgens als we op het eind nog budget & tijd over hebben eventueel toch nog kakadu, alice springs, ayers rock te gaan bezichtigen.

Wat lijkt jullie de beste optie?

4) Welke tips kunnen jullie geven omtrent het kopen van een tweedehands auto? Wegen de voordelen op tegen de kost? Denk je dat een geschikte tweedehandswagen te vinden is regio Melbourne? Waar moet je naar kijken bij de aanschaf? Hoeveel kost een geschikte tweedehandswagen ruw geschat? Welk type wagen neem je best? Welke verzekering neem je best?

5) Welk soort werk raden jullie aan te doen? En hoe kun je best aan zo een job geraken? Ik weet uiteraard dat harvesting the most common work is, maar ook dat het hard werk en minder betaalt.

Ik hoop dat mijn vragen een beetje duidelijk omschreven zijn en hopelijk kunnen jullie me verder helpen zodat we onze reis zo mooi mogelijk kunnen maken. 8-)
Erik
Site Admin

Re: Reis Australie - enkele vragen

Bericht door Erik »

1 Reisverzekering voor belgen durf ik niets over te zeggen. In Nederland in ieder geval aan te raden.

2 Bankzaken regelen
Je kunt beter geld in delen overmaken. B.v. wanneer de koers gunstig is. Door de bedragen op te delen kan iemand niet ineens je rekening plunderen.

3 Ik zou van Sydney naar boven gaan en dan van Cairns naar Darwin en dan naar beneden tot aan Melbourne. Je moet even bekijken hoe dat met de seizoenen uitkomt en het werk dat je wilt gaan doen.

4 Een auto kopen

5 Hoe vind je werk in Australië

Hopelijk geven de artikelen voldoende antwoord op je vragen anders hoor ik het graag!
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

Wat een lekker vooruitzicht, zeg!! ^O^ Ik heb geprobeerd wat vragen te beantwoorden.

1 Ik weet ook niet hoe het zit met reisverzekeringen in België, sorry!

2 Ik heb zo'n tien jaar geleden een jaar in Australië gewoond. Ik heb destijds een rekening geopend, bij Westpack, als ik me niet vergis. Mijn ouders maakten toen maandelijks geld over naar deze rekening. Hoe en wat, dat weet ik niet meer precies. Maar als we straks allemaal aan de Ibannummers gaan, gaat geld overmaken naar het buitenland vast makkelijker :P

3 Het kan aan mij liggen, maar ik vind de routes wat ingewikkeld. Is dit niet handiger:
Sydney - Melbourne - Tassie - Alice - Darwin - Cairns - langs oostkust terug naar Sydney

In de Australische zomer is het niet echt lekker vertoeven in het noorden (heet, regenseizoen in de tropen, stinger season enz). Omdat jullie 10-12 maanden blijven, zou ik dat stuk dus als laatste pakken.

4 en 5 Geen idee, geen ervaring mee.

Succes en veel plezier met de voorbereidingen!
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
Michelle89
Reisexpert

Bericht door Michelle89 »

Ik reageer even heel snel op iets wat ik zag; als je naar Tasmanië ga zou ik NIET rekenen op de ferry. Dit is óntzettend duur. Met vliegen ben je 3 keer zo goedkoop uit. Ik zou ook je auto niet meenemen, dat is ook onwijs duur om over te laten varen, veel beter kan je daar een auto huren. Even goed zoeken en je hebt best goede deals. Wij hebben een auto gehuurd voor 8 dagen bij Budget. Weet de totale kosten niet meer maar dacht iets van 200/300 dollar voor die 8 dagen en dan hadden we nog een middenklasser. ^O^

Voor een bank zou ik Commonwealth of Westpac aanraden. Een organisatie had voor mij al de aanvraag geregeld, maar loop even de bank in en ze staan voor je klaar om je te helpen, heel makkelijk en no worries!
Francine
Reisexpert

Bericht door Francine »

Volgens mij ben je zelfs verplicht een reisverzekering af te sluiten, maar helemaal zeker weet ik dat niet.

Ik begrijp, net als Reismeis, niet helemaal waarom je vanaf Sydney meteen wilt doorvliegen naar een andere plek. Je kunt in ongeveer een jaar tijd juist mooi een rondje maken en hoeft niet van hot naar her te vliegen (en daarmee te verblijven op saaie vliegvelden;-)
Verder zou ik niet TE veel van tevoren plannen. Je gaat bijna een jaar weg. In dat jaar kan zoveel gebeuren. Laat het ook een beetje op je afkomen. Eind oktober/begin november is het in elk geval raadzaam om in het zuiden te beginnen. Dus vanaf Sydney naar het zuiden rijde: Melbourne, Tasmanië, Adelaide (door naar Perth?). Vanaf eind november, in elk geval december en vervolgens januari, februari en maart wil je niet in het noorden zijn ivm het regenseizoen. April/mei is juist weer prachtig voor het noorden. Alles is dan groen, staat in bloei en het dierenleven is op vrijersvoeten. Een mooie periode, al heb je kans dat sommige delen nog afgesloten zijn omdat er nog veel water staat. Wat dat betreft: hoe later, hoe beter.

Ik had een bankrekening bij Westpac voor salaris vanuit Australië, maar pinde verder ook regelmatig van mijn Nederlandse rekening. Ik heb niets van mijn NL rekening overgemaakt naar de Australische. Betaalde dus regelmatig contant.

Geen ervaring met het kopen van een auto. Omdat jullie met zijn tweeen zijn, kan een auto waarschijnlijk wel uit. Heb je een beetje verstand van auto's? Want er zijn ook wel wat afzetters op de markt. Heb meegereden met mensen die een auto hadden gekocht en met dat ding was echt van alles mis (gekocht bij autobarn). Het is niet leuk om in drie weken te moeten wachten op bepaalde onderdelen, enz. Dan liever iets meer geld uitgegeven aan een redelijk goede auto. Maar verder heb ik er niet veel verstand van.

Werk: kijk in hostels rond en vraag ook gewoon overal waar je langs komt. In de steden kun je ook naar uitzendbureaus. Zorg voor een vertaling van je CV. Heb je al ervaring in bepaald werk dan kan dat een voordeel zijn. In de verpleging is altijd veel (redelijk betaald) werk te vinden, heb ik gehoord.
Plaats reactie