bolletjeom Geschreven door bolletjeom. Foto door: Tikva

De trein vind ik persoonlijk een erg prettig vervoersmiddel. Je kunt af en toe een beetje heen en weer lopen, je legt je leven niet in handen van de een of andere idiote chauffeur. Daarnaast is het uitzicht vanuit de trein vele malen mooier dan vanuit de bus doordat de trein vaak dwars door prachtige onbewoonde landschappen rijdt. Het grote nadeel van de trein is dat deze er vaak langer over doet dan de bus en ook loopt de trein net als in Nederland nog wel eens wat vertraging op. Het gaat hier alleen niet om minuten maar om uren dus houd dit in je achterhoofd! 

Routes

Niet heel Thailand is voor zien van een railnetwerk. Er gaat vanaf Bangkok een trein tot aan Chiang Mai in het noorden. Bij Ayutthaya is een afslag richting het oosten die zich bij Nakhon Ratchasima (Khorat) weer splitst richting de grens met Laos bij Nong Khai en een tak tot aan Ubon Ratchatani wat niet ver ligt van de grens met Laos ter hoogte van Pakse. Vanaf Bangkok is er nog een kort stukje tot aan Nam Tok en die langs Kanchanaburi komt ( richting het westen).  Richting het zuiden gaat er ook nog een rails helemaal tot aan de grens met Maleisië.

Prijzen van de trein

Ik heb wel gezegd dat treinen vaak goedkoper zijn dan de bus maar dat hangt er vanaf wat je wilt. Op kortere stukken betaal je veel minder voor een houten bankje in de derde klas van een trein dan de toeristen bus met airco op datzelfde traject.  Maar een nachttrein naar Chiang Mai vanaf Bangkok is duurder dan de bus (610 bath versus 350 bath). Er zit ook nog verschil tussen de normale treinen. Er is ordinary, Rapid en Express etc. Hoe sneller hoe duurder. Maar informeer van te voren hoe lang de trein er over gaat doen en wat het kost als je geld wilt besparen want soms scheelt het maar heel weinig in tijd en wel veel in geld!

Trein vanuit Bangkok

Het centrale treinstation van Bangkok heet Hualampong en is prima te bereiken vanaf Ko san Road met de gewone bus. Dit station is nog ontworpen en gebouwd door nederlanders! Vanuit het station zijn diverse bestemmingen bereikbaar.

Kaartjes voor de trein kan je bij ieder tourburootje in de buurt van Ko San road krijgen. Je bent dan wel duurder uit dan wanneer je het kaartje direct op het station zou kopen. De burootjes rekenen commissie en moeten de jongen met de brommer betalen die het kaartje voor je gaat halen en aflevert bij je guesthouse.

Toch is het in Bangkok het overwegen waard om dat extra geld te betalen. Voor nachttreinen moet je bijvoorbeeld echt van te voren reserveren. Dit zou betekenen dat je dus met het openbaar vervoer zelf richting station op en neer moet en daar een halve dag mee kwijt bent. Ik persoonlijk vind het niet erg om voor 100 baht ( €2.25) dit ongemak af te kopen. Voor kortere ritjes met een normale dagtrein is het niet nodig om vooraf een kaartje te reserveren (dit kan ook niet). Er is altijd plek.

Slaaptreinen

Voor de grote afstanden is een slaaptrein een uitkomst. Er rijden er tussen Bangkok en Chiang Mai en naar het zuiden!

In een slaaptrein heb je links en rechts van het gangpad twee bedden. Overdag verandert het onderste bed in twee bankjes die naar elkaar gericht zijn. Upper bedden zijn vaak zo'n 50 baht goedkoper dan lower bedden. Het lower bed is veel breder dan het upperbed. Voor sommige echt lange of brede mensen kan het upperbed wat aan de kleine kant zijn. Het voordeel van een lowerbed is dat je overdag uit het raam kunt kijken en een zitplek hebt. Als je een upperbed hebt moet je wachten tot er beneden iemand wakker is en zijn bed heeft opgeruimd voordat je erbij kunt gaan zitten. Ben je met z'n tweeen dan is een upper en een lower bed een aanrader, zodat je altijd met je maatje een zitje kunt delen.

Let wel op dat je op tijd reserveert anders zijn er alleen nog maar upper bedden vrij. De bedden worden voor je opgemaakt met fris schone lakens, er is een dekentje en een kussentje. Het treinpersoneel komt je eventueel wakker maken als je eindbestemming nadert. Er is meestal een dame aan boord die ontbijtjes verkoopt en drinken. Overdag lopen er in de trein allerlei mensen met eten en drinken rond.

Reis je met een budget dan is het wel een slim idee om je eigen ontbijt van tevoren te kopen en in de trein op te eten. Het ontbijt wat wij voor maar liefst 100 bath pp (2 euro, das hier echt best veel voor een ontbijt!) kregen bestond uit een kleffe witte boterham met ham, koude friet (!) en uitgedroogde ananas. Dan kun je beter bij een 7eleven koekjes of broodjes kopen, en na aankomst op je bestemming lekker gaan ontbijten, dat kost je nog minder ook!

Voorbeelden van routes, tijden en kosten

Nachttrein Bangkok/Chiang Mai
upperbed 531 baht (€ 11.95)
lowerbed 610 baht (€ 13.73)
commisie 91 baht (€ 2.05)
De trein vertrekt om 22.00 uur en komt officieel om 12.45 uur de volgende dag aan. Een vertraging van een uur komt voor. In totaal zit je dus 15 uur in de trein. Ter vergelijking: de nachtbus van Bangkok naar Chiangmai kost 300 of 350 baht (€ 6.75 of € 7.88) en doet er 10 uur over.

De trein van Chiang Mai naar Ayutthaya
We dachten heel naief dat we gewoon de nachttrein naar Ayutthaya konden nemen want tussen Bangkok en Chiang Mai is 1 spoorlijn, Ayutthaya ligt daar aan en vanuit Bangkok gaan 3 nachttreinen.

Zoals ik al zei....we waren naief. Vanaf Chaing Mai is er maar 1 nachttrein en die is om onduidelijke redenen een stuk duurder dan die vanuit Bangkok (750 baht zonder commisie) en daarmee kom je om 2.30 's ochtends aan. Veel andere nachttreinen lijken niet te stoppen in Ayutthaya of midden in de nacht terwijl je alleen maar kunt zitten. Overdag gaan er ook treinen maar voor de goedkoopste mag ik geen kaartje kopen want dit is een  "local train!" en de stationsmeneer is erg stellig. Uiteindelijk hebben we een treinkaartje voor de derde klas, vertrek om 6.45 en aankomst om 19.12 voor 221 Baht (€4.97). De bankjes zijn gelukkig niet van hout maar hebben een beetje een zacht laagje. Deze trein zou er dus 12,5 uur over gaan doen maar dat werden 14 uur. Een behoorlijk lange zit om eerlijk te zijn. Ik zou aanraden om Ayutthaya op de heenweg naar Chiang Mai te doen.

De trein van Bangkok naar Ayutthaya
Er gaan er verschillende per dag en die doen er ongeveer 1.5 uur over. Reken op 15 a 20 baht voor een kaartje in de ordindary train.

De trein van Ayutthaya naar Pak Chong ( voor Khao Yai NP)
Er vertrekken verschillende treinen per dag. De Rapid trein is 240 baht en de ordinary kost 23 baht (€0.50). aangezien het met de ordinary train maar een ritje is van 3 uur is het niet het geld waard om de snellere trein te nemen die er misschien 2.5 uur over doet. Deze kost namelijk zo'n 100 bath meer! We hadden een zitplek in de derde klas en dat zijn in dit geval wel hard houten bankjes

De trein van Bangkok naar Pak Chong
De ordinary train doet er 4.5 uur over en een kaartje voor de derde klas kost tegen de 40 baht (€0.90) ter vergelijking. De bus met airco doet 2.5 uur over deze afstand en daar betaal je 139 baht voor (€ 3.12)

 Op de volgende site's kun je meer informatie vinden over de tijden en kosten :
www.seat61.com
http://www.railway.co.th/