Australië in 3 maanden

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
Carlo

3 tot 4 maanden Australie - Waar te beginnen?

Bericht door Carlo »

Heb al verschillende sites doorgespit en dit forum, maar ik heb nog steeds een hoop vragen.

Ik wil in Maart 2008 voor een maand of 3 (als het even mee zit 4) naar Australie gaan. Ik weet dat ik in Sydney wil beginnen, en met de bus helemaal naar Cairns wil reizen. Maar ik heb geen idee waar te beginnen. Mijn budget zal rond de 4000/4500 euro liggen (en daar moet dan ook ticket/luchthavenbelasting van af).

Nu ben ik pas net gestart met de voorbereiding en zou heel wat hulp kunnen gebruiken. :)

Omdat het de eerste keer is dat ik daadwerkelijk alleen op reis ga (en ga backpacken) wil ik zorgen dat ik mijn zaken in Sydney al redelijk van te voren geregeld heb. Dus zodra ik daar aankom dat ik voor de eerste week, zoniet 2 weken een hostel heb geboekt en een beetje een idee heb gekregen waar ik heen moet om bijvoorbeeld een busticket te kopen voor de volgende stad. Ik weet niet geheel wat ik kan verwachten, dus als iemand hier al tips/ervaringen met me kan delen waardeer ik dat enorm. :)

Tevens heb ik geen idee of ik het hele traject makkelijk (en goedkoop) met de bus kan afleggen, en waar ik tussendoor beslist moet stoppen. Als iemand hier ook zijn/haar ervaringen over kan delen zou dat geweldig zijn.

Bij voorbaat dank, ik heb nog veel vragen maar heb ook alle tijd nog vandaar dat ik het voor nu hier maar even bij laat. Als iemand nog tips heeft hoe ik het beste kan beginnen met mijn voorbereiding, voel je vrij om dat ook te posten.

Carlo
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Hoi Carlo,

Eens kijken of ik je wat vooruit kan helpen met wat informatie waar je hopelijk wat mee kan. Het feit dat je weet dat je van Sydney naar Cairs wil is al erg gemakkelijk. Er zijn namelijk tal van aanbiedingen qua bustickets die je een Sydney Cairs pas kunnen aanbieden. Zo ben je goedkoper uit dan allemaal losse bus tickets. Wat de kosten daarvan zijn kun je opzoeken op de verschillende sites, hier kun je de bedrijven en de soorten busorganisaties vinden.

Wanneer je nu een keer van je route af wil wijken kun je alsnog losse kaartjes kopen en daarna weer verder gaan op het hoofdtraject (sydney - cairns).

Wat betreft het boeken van een hostel ... dit is een eitje ! Kijk even in de hostel database en zoek er een uit. Kijk bijvoorbeeld ook even bij reisorganisaties welke hostels zij nemen, dan kun je er wel van uit gaan dat ze hun zaakjes goed op orde hebben. Daarnaast als je één hostel hebt geregeld weet je meteen hoe je het voor alle andere kunt doen, want het is geen rocket science :) En mocht je hostel de eerste nacht niet bevallen ga je de volgende nacht naar een andere, de keuze is dus niet van super groot belang.

Het beste om je voorbereidingen te beginnen is misschien eens de "alles over" sectie van Australië te lezen. Daarin hebben al onze bezoekers geprobeerd zo veel mogelijk nuttige informatie te verzamelen voor je reis.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

Dag Carlo

Erik heeft al veel vragen beantwoord en er is inderdaad bij onze "alles over" een hoop info te vinden

je hebt het over 3 a 4 maanden. Op wat voor visum wil je erheen?
En gewoon toeristenvisum is max 3 maanden geldig en een Workingholiday visum een jaar.
Misschien dat je daar ook nog even naar moet kijken

Ik vind je budget een beetje aan de krappe kant voor 4 maanden. zeker als het ticket er nog vanaf moet. Denk met dit geld dus eerder aan 3 maanden. Dan kun je tenminste af en toe iets eten :wink:
Nee, het is gewoon fijner als je budget geen strop om je nek is.

Wat betreft het boeken van een hostel. Een week vooruit lijkt me meer dan voldoende. Ik zou persoonlijk zelfs niet langer dan 2 dagen vooruit boeken. Als het hostel dan tegenvalt kan je tenminste nog verhuizen zonder dat het je geld kost.

Wat je onderweg kunt zien en doen................heel veel!
Eventjes snel uit mijn hoofd.
De Blue Mountains.
Forster/tuncurry. mooi baai met grote kans op dolfijnen spotten
Coffsharbour
Fraser island
Hervey bay....check even of je er in het walvissen seizoen zit. zo ja...in toertje is zijn geld meer dan waard. ik heb al een aantal keer walvissen gezien maar hier het beste!
Bundaberg voor de Rumbrouwerij maar vooral om namens mij even een Gingerbeer te drinken ;-)
Whitsunday Islands
Great barrier reef
En ga boven Cairns een stukje door naar Cape tribulation
En een stukje links naar de Atherton table lands

veel plezier
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Carlo

Bericht door Carlo »

Ah super! Bedankt voor alle hulp, kan hier al enorm veel mee.

Qua visum zat ik inderdaad aan een toeristenvisum te denken, aangezien je een working/holiday visum maar 1 of 2 keer ooit kan aanvragen dacht ik ergens te hebben gelezen? En aangezien ik nu maar redelijk kort ga wil ik die kans nog niet verpesten. Stel ik heb het enorm naar mijn zin dan wil ik graag nog is de kans hebben daadwerkelijk een jaar nog is er naar toe te gaan. :)

Blij om te horen dat ik ook meteen een busticket Sydney - Cairns kan kopen, een kopzorg minder in ieder geval.
En bedankt voor de tips voor bezienswaardigheden, zal ze meteen even bij mijn informatie zetten zodat ik er wat meer over kan opzoeken. :)
Anne
Wereldreiziger

Bericht door Anne »

Hoi Carlo,

Goed idee, reizen in Australie want het is een geweldig land!
Wat bolletjeom ook al zei, ik zou nooit een hostel voor een week voorbespreken, en al helemaal niet voor twee weken. Het barst in Sydney van de hostels dus er is altijd wel ergens plek. Uitzondering is tussen kerst en oud en nieuw, dan is het zaak op tijd te bespreken. Maar aangezien jij in maart gaat is accomodatie echt geen enkel probleem.

Het is prettig om voor de eerste twee nachten een hostel te bespreken, en te kijken of ze je op komen halen op het vliegveld. Dat is gewoon lekker zodat je even rustig bij kunt komen van je jetlag. Maar daarna zou ik gewoon even kijken of het hostel je bevalt, en zo niet, dan kun je gemakkelijk een ander hostel vinden.

Van tevoren een hostel boeken is ook niet zo nodig, tenzij je naar erg klein plaatsje gaat met weinig accomodatiemogelijkheden, of als je echt een specifiek hostel wilt. Dit ook weer omdat er zo ontzettend veel hostels zijn in Australie. Bijna elk dorp of gat heeft wel een hostel of een cafe dat kamers verhuurd voor weinig geld. Wat dat betreft lijkt het land wel gemaakt voor backpackers!

Ook wat openbaar vervoer betreft is Australie een ideaal land. Het traject Sydney-Cairns is een veel bereisd stuk met veel vervoersmogelijkheden. Kijk eens op het "alles over" deel van deze site en dan bij Australie bij manier van reizen. Hier vindt je al veel bruikbare informatie. Sowieso is het "alles over" australie stuk op deze site erg informatief, de moeite waard om eens te bekijken.

Groetjes en veel succes met voorbereiden!

Anne
Carlo

Bericht door Carlo »

Haha ok, zal me wat minder zorgen maken over accomodatie dan.

Heb even naar buspassen gekeken voor het traject sydney - cairns, en een buspas is inderdaad stukken goedkoper maar ik ben bang dat het te strak geregiseert is voor mijn smaak. Ben denk ik toch van plan om het met aparte tickets te doen (ook al is dat ietwat duurder, denk dat ik nog maar iets harder moet gaan werken :)).

En had nog een vraag, hoe kom ik weer terug in Nederland? Ik wil een open retourticket kopen, maar moet ik dan ook weer in Sidney mijn reis eindigen of kan ik vanuit het Noord-Oosten terug naar Nederland vliegen?
bolletjeom
Reisexpert

meestal is een ticket waarbij je vanuit een andere plaats terug vliegt duurder dan een standaard retour
Maar............reken even uit wat het je kost om vanaf Cairns weer terug te komen in Sydney en zie of dit het waard is.

Deze vragen kan je echt het beste stellen op plekken waar ze dagelijks tickets voor backpackers richting Australie boeken.
bolletjeom
Reisexpert

kijk ook eens bij onze tekst in "alles over" van Reisorganisaties

ik heb een stukje gequote maar krijg de links niet mee ( kijk dus even zelf in "alles over" /reisorganisaties)
Backpackers organisaties

Er zijn een aantal organisaties die intensief begeleiden, inclusief een aantal dagen op de plek van je bestemming.
Activity International
Travel Active
Australian Backpackers

En er zijn organisaties waar je alles kunt regelen wat je maar nodig hebt om zelfstandig op reis te kunnen.
de Joho Company en zijn TunaFish is hier sterk in.

al deze organisatie hebben ervaring met boeken van vluchten voor backpackers. ze kunnen je vast wel een quote geven voor ticketprijzen

groetjes rudi
Carlo

Bericht door Carlo »

Dank je, inmiddels ook even wat brochures aangevraagd van verschillende organisaties (backpackers.nl etc). Staren in reisfolders heeft toch ook weer wat extra charme. 8)

Kwam wel al een ticketprijs tegen bij www.kilroytravels.nl, 1400 euro voor Amsterdam - Sydney heen, Cairns - Amsterdam terug. Zal dus nog flink wat brochures door gaan spitten om te kijken of ik het goedkoper kan doen.

Bedankt voor alle hulp tot nu toe, als ik weer een paar stappen verder ben zal ik wel met nieuwe vragen komen. :)
Marijn
Wereldreiziger

Bericht door Marijn »

Bij backpackers.nl kun je ook vragen of ze een scherpe prijs voor je willen maken zonder alle bijkomende begeleiding enzo. Goedkoper dan 1400 moet vast wel ergens lukken!
Gloria

Bericht door Gloria »

Hallo

Je kan ook even navragen bij Joker Reizen of er acties zijn ivm voordelige vliegtickets. www.joker.be. Is een Belgische bureau maar heb ook Nederlanders weten boeken bij hen dus is zeker geen probleem.

Ik heb toen een ticket op de kop kunnen tikken voor 860€ incl taks en Elvia reisverzekering. Heen en terug. Was wel bij hun 25-jarig bestaan vorig jaar. Maar wie weet vind je er iets voordelig terug.

Wat betreft de bezienswaardigheden aan de oostkust van Oz, bij mij was het vooral de duikcursus in Cairns met Deep Sea Divers Den (moest het je interesseren), Cape Tribulation en zijn hele omgeving is ook prachtig om te zien, zeiltrip van 3 dagen bij Whitsunday Islands, 4x4 selfdrive van 3 dagen op Fraser Island vanuit Hervey Bay, ook te doen vanuit Rainbow beach maar was voor mijn ervaring zeer slecht (zandvlooien, onvriendelijke mensen, alleen de vriendelijke ranger :) )
Byron Bay en Nimbin moeten zeker even gezien zijn.
Blue Mountains: zeker en vast de moeite. Misschien een autootje huren en zelf rondrijden.

Je budget is volgens mij ook beetje aan de krappe kant maar hangt er natuurlijk vanaf wat je allemaal wil gaan doen.
Het is natuurlijk gemakkelijk als je daar niet voortdurend moet letten op geld en budget. Maar er zijn genoeg plaatsen in Oz waar je voordelige paketten op de kop kan tikken. Bv. Fraser en Whitsunday en overnachtingen enz inbegrepen voor 300-400 dollar. (heb ik met mn eigen ogen gezien ja). Travel bugs is zo'n "organisatie" verspreid over Oz, maar zeker niet de enige.

Mijn traject Cairns-Sydney heb ik met de bus afgelegd met Greyhound. Is niet de goedkoopste en er zijn nog maatschappijen daar. Is gewoon kwestie van je daar te bevragen.

1 tip: blijf niet op een plaats hangen waar je het niet naar je zin hebt. Onmiddellijk inpakken en verder. Die fout heb ik ook eens gemaakt. Is tijdverspilling.
Oz was voor mij ook eerste backpackerservaring en is super goed meegevallen. Vooral omdat alle voorzieningen er zijn afgesteld op backpackers. Het is echt makkelijk. Goedkope supermarkten zijn Coles en Woolworths. Je vindt er zo goed als alles.

Maar vooral genieten! :) Veel plezier in Oz.
Carlo

Bericht door Carlo »

Geweldig, ben op het moment bezig met het uitzoeken van een geschikt ticket dus dit komt wel goed van pas. :)

Qua budget, als je zo'n 1000 euro per maand te spenderen hebt, hoeveel euro hou je daarvan over voor activiteiten ongeveer? Ben al wel aan het proberen om me budget wat omhoog te schroeven, dus het zou uiteindelijk niet zo'n probleem moeten zijn.

Maar enkele "duurdere" activiteiten die ik graag wil doen zijn:

- duikbrevet halen (5 daagse cursus)
- whitsunday zeilen
- 2/3 daagse surf cursus, afhankelijk of ik het ergens naar me zin heb, het weer mee werkt en wat ze aanbieden

En dan uiteraard nog genoeg vrijheid hebben om kleinere activiteiten te doen (wijngaard bezoeken, is een avondje uit gaan etc).
Ik denk dat ik met 1000 euro in de maand dan wel erg krap uitkom, dus ik zou graag horen wat jullie als minimum "ideaal" budget zouden suggereren?
jmksprangers
Reisexpert
Contacteer:

Tips

Bericht door jmksprangers »

He Carlo,

australie is erggg cool. Mijn vriendin en ik hebben in 3 maanden heel wat afgereisd. Mogelijkheden genoeg!

Even twee tips:
Een document waar ik zelf veel wijzer van ben geworden is van Mark de Vries. Echt een aanraden! Check www.markdevries.nl/australie/australie_tips.doc

Verder koop een Lonely Planet. Wij hebben er veel aan gehad!

Wij hebben ongeveer 6000 euro nodig gehad p.p voor 3 maanden.
We hebben een ticket geboekt via Australian Backpackers, is geod bevallen.

Voor meer info kun je me altijd mailen of onze site bekijken:
jeroenenmarieke.aroundtheglobe.nl
Marco
Reiziger

Re: Tips

Bericht door Marco »

jmksprangers schreef:Even twee tips:
Een document waar ik zelf veel wijzer van ben geworden is van Mark de Vries. Echt een aanraden! Check www.markdevries.nl/australie/australie_tips.doc
Wordt dit document nog steeds bij gehouden? Ik dacht dat daar al jaren niets meer aan gedaan was? Anders toch nog weer eens een keer doorlezen. Altijd erg leuk!
Larissa
Wereldreiziger
Contacteer:

3 maanden Australie!

Bericht door Larissa »

Hey Carlo!

Wij gaan voor 3 maanden naar Australie. We vertrekken 2 december. Hebben een ticket geboekt bij Australian Backpackers voor 1300 euro inclusief een paar dagen Hong Kong.
Ik heb hele goede ervaringen met Australian Backpackers. Niks is ze te veel en ze helpen je graag met een persoonlijk plan! Dus als ik iets mag aanraden....

We landen in Melbourne en gaan via de Great Ocean Road naar Alice Springs, verder omhoog, naar de kust en via Cairns weer terug naar Melbourne. We hoeven niet persee weer vanaf Melbourne te vertrekken dus je kunt ook altijd vanaf een andere plaats terugvliegen naar Nederland.

Wij hebben een auto gehuurd voor die 3 maanden ook via Australian Backpackers. We wilden geen auto kopen omdat het weer tijd in beslag neemt met verkopen. Houd er wel rekening mee dat je op een toeristenvisum maar 3 maanden kunt blijven. Je kunt een toeristenvisum aanvragen voor 6 maanden maar ik ben even vergeten waar :-) Volgens mij via duitsland ofzo...mmzz.zoek ik nog ff op!

Wij gaan helemaal op eigen houtje en hebben vanaf hier via internet een hostel geboekt voor de eerste paar dagen in Melbourne zodat we lekker kunnen bijkomen en de auto op kunnen halen. Voor de rest zien we wel waar we slapen.
Mensen roepen wel eens dat het niet moeilijk is om een hostel te vinden en dat is ook wel zo maar als je na een lange vlucht aankomt wil je toch het liefst even uitrusten en niet de stad afzeulen voor een hostel ( althans zo zijn wij) dus misschien is het raadzaam om hier alvast een hostel te boeken voor als je aankomt. Wij hebben er 1 gevonden die ons ook op komt halen van het vliegveld dus dat is helemaal mooi :-)
De 4000/5000 is op zich wel okay mits daar niet je tickets e.d. van af gaan :-) En het ligt eraan wat je wil gaan doen natuurlijk :-) Ik las van iemand dat ze 6000 p.p. hadden, dat redden wij niet :-)

Koop idd ook de lonley planet, daar kun je heel veel in vinden. Tis echt dë "bijbel" onder de backpackers.
De rest van de voorbereidingen..tsja, verzekering, geld, wij wonen op ons zelf dus thuis loopt ook door....

Veel plezier met de voorbereidingen, altijd leuk en spannend!!!

Grtz
Larissa
'The world is a book, of which those who stay in one place read only one page'
Plaats reactie