4 dagen krakau

Stel hier al je vragen over backpacken in Europa. Van interrailen tot liften. En het reikt uit van het Oostblok tot aan de Griekse eilanden.
gemonde
Reiziger

4 dagen krakau

Bericht door gemonde »

Hallo,
Mijn vriendin en ik hebben vandaag spontaan 4 dagen krakau geboekt in de mei vakantie. Nu gaan we ons zelf natuurlijk wel inlezen. Maar ook hier al vragen om wat tips.

1 dag wordt gereserveerd voor auswitsch. Dat staat vast. Voor de rest hebben we nog niks.

Wie o wie?
menasil
Reisexpert

Re: 4 dagen krakau

Bericht door menasil »

Ik reageer volgende week uitgebreid. Ben inmiddels 5x in Krakow geweest maar zit nu in Kazachstan;) zal als ik terug ben je allerlei tips geven. Krakow is heerlijk! Wanneer ga je in mei? Zit er een maandag bij en heb je gunstige vluchttijden?
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Helaas ben ik maar één keer geweest :) Krakow is een leuke stad, zie ook mijn reisverslag: http://www.ikreis.net/main.php?cid=431.

Ik zou inderdaad een dag uittrekken voor auschwitz en daarnaast een dag voor de zoutmijnen. Verder is de burcht imposant, en zou ik zeker een stadswandeling maken en naar het Schindlers List museum gaan. Rond de namiddag/avond is het goed vertoeven rondom de markt, al kun je minder centraal uiteraard goedkoper eten en drinken.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
gemonde
Reiziger

Bericht door gemonde »

menasil schreef:Ik reageer volgende week uitgebreid. Ben inmiddels 5x in Krakow geweest maar zit nu in Kazachstan;) zal als ik terug ben je allerlei tips geven. Krakow is heerlijk! Wanneer ga je in mei? Zit er een maandag bij en heb je gunstige vluchttijden?
Alvast hartelijk bedankt. ik krijg er naar uit. We komen maandag begin van de middag aan in Krakau en vliegen vrijdags halverwege de middag terug. 4 tm 8 mei.

Gr nick
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Sorry, na Kazachstan was dit topic even weggezakt! Maar bij deze alsnog, hoop dat je er iets aan hebt :)

De eerste keer in Krakow was ik er 4 nachten. Ik kwam 's middags aan in Krakow en ging ook weer 's ochtends weg. Ik heb toen de eerste 1,5 dag besteed aan het bezoeken van Wawel (inc. de kathedraal en kasteel), rondslenteren doorhet centrum en de Joodse wijk Kazimierz. Daarna 1 dag Auschwitz (je bent na afloop van het bezoek kapot) en ook nog 1 dag bezoek aan Wieliczka. Tijdens mijn tweede bezoek heb ik Schindlers List Factory Museum heb bezocht.Dit kost je toch ook wel aantal uur en is zeer indrukwekkend.

Nog wat tips:
Je hebt een Koninklijke route die vanaf Barbican via ul Florianska, ul Grodzka naar Wawel loopt. Onderweg kom je langs het Rynek, het grote marktplein! Met daarop de 'clothhall' en daar moet je even doorheen wandelen. Veel kraampjes. Verder zie je, als je ulicia florianska afloopt, links van je een kerk op het plein. Elk uur speelt er een trompetter en die kan je soms ook zien als je beneden staat te kijken naar boven. Mocht Charlie Chaplin (levend standbeeld) daar rondlopen.. dat is mijn favoriet ;) Aan het einde van deze route kom je bij Wawel. Dat is de berg met het kasteel en de kathedraal. De Kathedraal is gratis, tenzij je naar de tombes wil. Het kasteel moet je voor betalen. Je kan dan de "armoury' te zien: dit zijn allerlei wapens, objecten en juwelen zien en nog een expositie van ruines (lost wawel heet deze). Je hebt voor beide tentoonstellingen aparte tickets. Tip: Er is altijd één dag in de week gratis entree... In jullie periode volgens mij op maandag en dan moet je er in de ochtend al bij zijn...dus dat wordt lastig. Je hebt tegenwoordig ook Rynek Underground. Dat zijn opgravingen van de stad en dat is best leuk gedaan. Je leert meer over Krakow in de middeleeuwen.

Qua eten en drinken is mijn favoriete pub in ul Szweska, het heet Faust. Je vindt hem op nummer 21. Je moet een poort door en dan loop je tegen een gebouw aan. Ga de trap naar beneden en je komt in een gezellige kroeg uit.
Wat ik trouwens ook altijd een leuk restaurant vind is Pod Gruszka, eerste restaurant ooit waar ik in Krakow heb gegeten. http://www.podgruszka.pl/ Zit op de hoek van het Rynek.
gemonde
Reiziger

Bericht door gemonde »

Iemand een tip wat het voordeligst/makkelijkst is om van katowice airport naar krakau te komen? We landen om 15.00.
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Makkelijkste is transfer via luchtvaartmaatschappij. Dat heb ik gedaan. Duurt 1,5 uur qua reistijd. Andere optie is bv deze bus http://www.matuszek.com.pl/a_index.php?lang=en. Wel reserveren vooraf. Is circa 22 euro voor retour.

Misschien goedkoper maar omslachtig is met bus naar station in katowice en dan met trein of bus naar Krakow. Kost je veel meer tijd.
gemonde
Reiziger

Bericht door gemonde »

Dankje, ik heb een transfer via wizz air geboekt, aansluitend op de vlucht. 22 pp retour idd.
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

gemonde schreef:Dankje, ik heb een transfer via wizz air geboekt, aansluitend op de vlucht. 22 pp retour idd.
Dat had ik destijds ook gedaan en het voordeel vond ik, met name op de terugweg, dat je gewoon op tijd bent en nergens druk om hoeft te maken. Ik had alleen op de heenweg vertraging en toen was er geen aansluitende transfer meer 8)7 dan wordt je gewoon ergens bijgepropt en moet je afwachten. Maar goed hoe vaak heb je nou 2 uur vertraging ;)
gemonde
Reiziger

Bericht door gemonde »

Super bedankt voor alle hulp. Nu heb ik nog een vraagje.
Ik zat zomaar wat rond te kijken. En nu kwam ik Tatra national park tegen. Zon 100km onder Krakau, is dit te doen in een dag? En voordeligste/snelste manier om hier te komen?

En dan bedoel ik tot Zakopane

Gr nick
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Veel informatie kun je ook hier vinden: https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/polen/
We hebben veel reisinformatie over Polen en ook over Zakopane en tatra's
https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/po ... i8209.html
https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/po ... 14913.html

Je landt om 15:00 in Katowice. Dat betekent dat je echt niet voor 17:00 in Kraków bent en met pech sta je in de files. Je doet er circa 1,5 uur over met de auto. Je hebt dus effectief alleen 5/6/7 mei. Dan moet je je afvragen of je nog naar Zakopane wil. Ik vind de tatra's en omgeving Zakopene prachtige. Zakopane zelf is niet zo bijzonder. Goedkoop is het hoe dan ook met de bus. Volgens mij 20 zloty (= 5 euro). Zakopane is vanuit Kraków te bereiken met zowel de bus als de trein. De trein doet er echter 3 tot 4 uur over (en er waren tijdje werkzaamheden dus vraag me af of die nog rijdt..). De bus doet er 2 uur over. Er gaan diverse bussen naar Zakopane: de staatsmaatschappij PKS en de twee private maatschappijen Szwagropol en Trans-Frej. Ieder uur vertrek er een bus; soms meerder keren per uur. Ik zelf heb Zakopane en omgeving altijd in meerdere dagen gedaan, gewoon omdat ik dan een volle wandeldag heb en niet hoeft na te denken over 's avonds nog terug te gaan naar Krakow. Een georganiseerde trip zou in die zin wat fijner zijn want dan hoef je je nergens zorgen om te maken maar dan zie je ook niet veel.

Wil je dat wel dan volgende tips: Een goede route is door de valleien of met de kabelbaan bij Kuznice naar Kasprowy Wierch en dan naar beneden lopen (dacht circa 2 tot 3 uur). Of met treintje de Gubalowka op en daar wat rondwandelen. Heb mijn wandelkaart nu niet bij de hand dus kan de wandeltijden niet geven :P Het kan alleen druk zijn bij de kabelbaan en het treintje en zelf wandel ik graag zonder steeds op de klok te kijken omdat ik een bus zou moeten halen.

Maar nogmaals, je hebt 3 volle dagen voor Krakow dus kijk even goed hoe je die wilt invullen! Is het een tweede of derde bezoek dan zou ik buiten de gebaande paden gaan kijken en verder de stad uit gaan. (los van Auschwitz en Wieliczka, dat zijn bezoeken die ik wel aanraad voor een eerste keer Krakow).
gemonde
Reiziger

Bericht door gemonde »

Hartelijk bedankt. Ik dacht misschien 1 avond en 1e volle dag krakau. Dag 2 auswitsch en birkenau en dan dag 3 zakopane smorgens 6 uur de bus en om 23.00 de bus terug. Maar ik zal je raad opvolgen en dat niet doen. Gewoon 2 volle dagen in krakau. Voor het geld kunnen we makkelijk nog een keer terug voor regio zakopane :)
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Je moet het ook laten afhangen van wat je zelf wil natuurlijk :) Je kan altijd nog de derde dag beslissen om het wél te doen omdat je Krakow al gezien hebt. Maar dat verwacht ik eigenlijk niet, je kunt je prima in Kraków vermaken ;)
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Hoe heb je het gehad Nick? En wat heb je gedaan?
gemonde
Reiziger

Bericht door gemonde »

Hallo,
Sorry voor de wat late reactie. We zijn alweer zon 3 weken thuis. We hebben een paar fantastische dagen gehad. 3,5 dag daar geweest(volle dagen daar, we kwamen maandag 15.30 bij hotel in de stad aan en vrijdag om 7.00 uur alweer naar het vliegveld). 1 dag regen, toen zijn we maar naar de zoutmijnen gegaan. De andere dagen 25 graden en blauwe hemel. En de dag dat we naar auswitch waren zelf 30 graden en warmer.

Voor de rest alles zo beetje wel gedaan uit jou verhaaltje. De eerste halve dag eigenijk hele binnen stad al gezien. Een dag voor de kampen en een half dag voor de mijnen. De rest van de tijd zijn we de benzienswaardigheden verder buiten de stad gaan bekijken. Wij waren vooral erg gecharmeerd van de joodse wijk. Wat een gezelligheid daar, en alle eettentjes. Fantastisch.

Al met al een heel tof weekend gehad. Ook hebben mijn vriendin en ik al onze volgende 2 city trips besloten. St petersburg en Marrakech.

Nu heb ik nog wel een andere vraag. Nu kwam mijn vader eergister naar me toe, hij wil een vader zoon tripje gaan maken. Dit zal gaan zijn in de herfst vakantie van die jaar (vanaf 24 okt). Iemand een tip voor een leuke verrassende plek/stad?

Budget is zon 1000 euro 2 personen voor 4 nachten. Vliegen/auto/trein etc maakt niet veel uit.
Plaats reactie