Budapest en Balatonalmadi

Stel hier al je vragen over backpacken in Europa. Van interrailen tot liften. En het reikt uit van het Oostblok tot aan de Griekse eilanden.
Plaats reactie
Marije
Reisexpert

Budapest en Balatonalmadi

Bericht door Marije »

Dag allemaal,

Kennen jullie me nog? Het is al weer een hele poos geleden dat ik hier af en toe was... weinig tijd en geld om te reizen helaas en als ik dan toch hier ga rondsurfen wordt ik zó jaloers :D Maar nu ben ik er weer even.

In de zomer ga ik met mijn vriend 10 dagen naar Hongarije. Het moest goedkoop en we hebben 2 appartementen geboekt via airbnb: eerst 5 nachten in Budapest en dan 5 nachten bij het Balatonmeer (in Balatonalmadi). We vliegen erheen en hebben dus geen auto en zijn in principe ook niet van plan om er één te huren.

Ik ben sowieso van plan om voor Budapest de Budapest Card te kopen. Volgens mij kunnen we daar dan goed met het OV reizen. Hebben jullie tips voor Budapest? Wat moeten we persé doen? Wat kunen we beter overslaan? Is het leuk om er ook een dagje (of meerdere) te fietsen? Of is de stad daar niet geschikt voor? Ik lees hierover nogal verschillende verhalen.

We zullen met de trein naar Balatonalmadi reizen. Volgens mij is er in dit dorp niet erg veel te doen. Dat geeft niet, want we willen ook lekker rustig aan doen, beetje aan 't meer liggen enzo, maar we willen ook zeker wat van de omgeving zien. Is dit te doen met het OV? Of met de fiets? Of lopend? Welke steden in de omgeving zijn wellicht leuk om te bezoeken?

Verdere tips zijn ook hartstikke welkom, ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Groetjes,

Marije
Reismeis
Reisexpert

Re: Budapest en Balatonalmadi

Bericht door Reismeis »

Het is alweer 2,5 jaar geleden dat wij (1 dag..) in Boedapest waren, maar als ik het me goed herinner kun je daar op zich wel fietsen. Er zijn sowieso een aantal parken waar het prima vertoeven is, ook op de fiets. Heb je dit artikel gelezen? -> https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/ho ... 15833.html
Daarnaast: Het labyrinth van Buda castle. Het is even zoeken, maar de moeite waard.
Wij hebben bij het toerist office een aantal van die minicards meegenomen waarmee je op een aantal attracties 10% korting krijgt (volgens mij ook het labyrinth).
Wij zijn in 2011 een dag naar Pecs geweest, een prachtig stadje in het zuidwesten van Hongarije waar veel te zien is -> https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/ho ... 17474.html Geen idee hoe makkelijk en snel je daar vanuit Boedapest kunt komen, maar dat kun je ongetwijfeld via Google vinden.
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Ik ken je nog hoor ;) Welkom terug!

Er is een artikel over Budapest zoals Reismeis ook aangeeft, maar even nog wat tips:

Ik vond de Budapest Card echt ideaal. Zeker omdat er ook OV bij zit. Je kan niet overal gratis met de card in, soms krijg je alleen korting. Ik zou even rekenen of je hem 1 2 of 3 dagen neemt. Wij hadden hem zelf 2 dagen maar van te voren wel gekeken of het de moeite waard was.

Ik vind Hospital In The Rock echt een aanrader, deze ligt in Buda. Heel interessant om te zien hoe dit in de oorlog een ziekenhuis was in de rotsen. Je kunt alleen met rondleiding erin. Deze gaat elk uur dacht ik. Dus even goed timen! Verder in Buda natuurlijk de burcht, het vissersbastion en gellerthill (heel mooi uitzicht, wel flinke klim. Zo'n 30 minuten).

In Pest zeker de Market Hall bezoeken. Sowieso leuk om te zien, maar hij is ook aardig groot. Je hebt hier in dit gedeelte het Heldenplein met daarbij het stadspark. Hier ligt het Széchenyi Gyógyfürdo, een prachtig badhuis. Ik ben hier zelf 2x geweest, was heerlijk! Ik ken de andere baden niet maar deze is wel heel mooi. Dat is dus mijn andere tip wat 'to do': Een badhuis.
goedkoopvliegenclub
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door goedkoopvliegenclub »

Leuke eerste kennismaking met Budapest. Deze GRATIS wandeltour http://freebudapesttours.hu/index.php?menu=2
http://www.goedkoopvliegenclub.nl
Met al het laatste nieuws over low cost vliegen
Marije
Reisexpert

Bericht door Marije »

Bedankt voor de reacties. *O* Ja, de artikelen hier op de site heb ik gelezen hoor, en die zijn ook heel nuttig! Maar meer tips zijn altijd welkom, dus vandaar mijn bericht.

Fijne tips, dus bedankt!! Over dat badhuis heb ik ook goede dingen over gelezen inderdaad en die market lijkt me gaaf. Ga ook zeker naar dat hospital! En zo'n wandeling lijkt me inderdaad leuk voor dag 1! Ik schrijf alles op en neem 't mee.

Meer tips blijven natuurlijk welkom!
lisette-van-beek
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door lisette-van-beek »

Ik heb juist helemaal geen gebruik gemaakt van het openbaar vervoer (oke, alleen naar het badhuis) maar alles gelopen of gefietst. Goed te doen!

De free walking tour is zeker een aanrader!
Ga naar m'n blog http://www.travellust.nl voor info over Zuidoost-Azië, Nicaragua, IJsland, citytrips en meer.

Reisagenda '15:
feb: Gambia
apr: Lissabon
mei: New York
jun: Kroatië, Texel, Frankrijk
jul: Zeeland
aug: Berlijn
sep: Spanje
okt: Marokko
GoAroundEurope

Bericht door GoAroundEurope »

Als je ook zin hebt in een goed feestje in Budapest. Dan is het misschien leuk om naar een feest te gaan in een badhuis, volgens mij is dat elke zaterdag. Voor meer informatie kun je terecht op: http://www.bathsbudapest.com/budapest-bath-parties
Marije
Reisexpert

Bericht door Marije »

lisette-van-beek schreef:Ik heb juist helemaal geen gebruik gemaakt van het openbaar vervoer (oke, alleen naar het badhuis) maar alles gelopen of gefietst. Goed te doen!

De free walking tour is zeker een aanrader!
Dankjewel Lisette. Over dat fietsen, jij vond het dus prima te doen? Ik las iets over weinig fietspaden en dat men het helemaal niet gewend is dus dat je erg moet oppassen. Mensen die zelfs maar op de stoep gingen fietsen ofzo.... :? Heb jij hier niets van gemerkt? Misschien was het ook wel een oud bericht hoor!
lisette-van-beek
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door lisette-van-beek »

Vergeleken met Nederland heeft natuurlijk elk land weinig fietspaden. Ik heb geen problemen gehad, vond het juist een leuke toevoeging aan mijn tripje Boedapest!
Ga naar m'n blog http://www.travellust.nl voor info over Zuidoost-Azië, Nicaragua, IJsland, citytrips en meer.

Reisagenda '15:
feb: Gambia
apr: Lissabon
mei: New York
jun: Kroatië, Texel, Frankrijk
jul: Zeeland
aug: Berlijn
sep: Spanje
okt: Marokko
Plaats reactie