Reisplan Australie & Nieuw Zeeland

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
Plaats reactie
Tommetjed

Reisplan Australie & Nieuw Zeeland

Bericht door Tommetjed »

Beste reizigers,

ik ben van plan aan het eind van deze zomer naar Australië en Nieuw Zeeland te gaan. ik wil daar ongeveer 8 maanden lang rondtrekken als tussenjaar nadat ik mijn VWO diploma heb gehaald. Op verzoek van mijn ouders ga ik wel met een starterspacket wat inhoudt dat ik eigenlijk alleen op Sydney aan kan vliegen. Ik kom dus waarschijnlijk begin September in Sydney aan. De vraag is dan echter, of ik dan eerst noordelijk reis om het regenseizoen te ontlopen, of eerst zuidelijk ga om mooi weer te hebben in Tasmanië en de overland track niet vast hoef te leggen. Wat zouden jullie aanraden? Hierna wil ik graag nieuw jaar vieren in Sydney om vervolgens de kust de andere kant op te volgen. Hierna twijfel ik of ik nog de outback in wil voor ik naar Nieuw Zeeland vertrek, is dit echt een must-see? als ik namelijk de outback in trek zat ik te denken dit vanaf het noorden te doen door verder te trekken vanaf Cairns en gewoon een rondje te maken. Alle adviezen zijn welkom!

mvg Tom Dymanus
Reismeis
Reisexpert

Re: Reisplan

Bericht door Reismeis »

Ohh, wat een herinneringen komen er bij mij bovenborrelen haha. Ik ben er na de havo ook eventjes tussenuit geweest, ik heb een jaar in Cairns gewoond :) Als uitwisselingsstudent weliswaar, maar wat was het fantastisch.. Reken er maar op dat je veel zult veranderen in die tijd dat jij daar bent. Eerst zul je dat niet zo in de gaten hebben, maar dat komt wel als je weer thuis bent. Ik ben niet lang na thuiskomst op kamers gegaan, ook al studeerde ik op een half uurtje bussen vanaf mijn ouderlijk huis :@

Genoeg over mij, terug naar jouw plannen! Wil je ook werken, of ben je van plan om die 8 maanden rond te trekken? Hoe ga je van A naar B: met de bus, de trein of het vliegtuig?
Het is altijd erg druk in Sydney met de jaarwisseling. Misschien is het verstandig om alvast accommodatie te zoeken. Een hostel ofzo? Misschien is het leuk (en voordeliger!) om via couchsurfing slaapplaats te zoeken?
Als ik jou was, zou ik inderdaad eerst naar het noorden gaan. Hier vind je allemaal informatie over het klimaat: https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/au ... 10786.html
Mocht je bijvoorbeeld bij Cairns of Townsville de zee in willen: van november tot ongeveer mei is het zgn. stinger season. Deze stingers - box jellyfish, een kwallensoort - komt voor in de tropische wateren van bijvoorbeeld Cairns. En daar wil je liever niet door gestoken worden. Let goed op aanwijzingen op borden en van de lifeguards.
Wanneer ga je naar NZ? Vertrek je vanuit NZ naar Nederland, of ga je weer naar Australië om van daaruit naar NL te gaan? Als ik voor mezelf spreek -> outback = Australië.. Ik vond de outback echt zoiets bijzonders, ik ben blij dat ik dat destijds heb mogen ervaren. Uren rijden zonder iemand tegen te komen.. Een koelkast langs de weg die als brievenbus fungeert.. De kleuren van de natuur.. In de buitenlucht slapen, gewoon zo met je luchtbed op het zand.. Door een dorpje rijden met alleen een pompstation, een kroeg, een camping, drie huisjes en een kerk.. De outback heeft ontzettend veel te bieden, met bezienswaardigheden als Uluru, Kata Tjuta, Kings Canyon en the Devils Marbels. Coober Pedy is ook een heel bijzondere locatie, waar de meeste mensen nog ondergronds wonen (ivm de hoge temperaturen in de zomer). Ik heb daar ook mogen overnacht, zo apart! Het is ook de opaalhoofdstad van de wereld. Ik vind echt dat je, als je daar de middelen voor hebt, de outback gezien en ervaren moet hebben!

Als afsluiter nog een topic met tips voor bezienswaardigheden langs de oostkust: weken-australie-alle-tips-zijn-welkom-t21277.html
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
Tommetjed

Bericht door Tommetjed »

Beste Reismeis,

super bedankt voor je reactie! ik ben niet van plan te gaan werken, maar mocht het noodzakelijk zijn omdat mijn geld te snel gaat kan ik het wel doen. Verder was ik van plan wat te liften en een buspas te kopen zodat ik met de bus van A naar B kom. Afstanden die ik echter al afgelegd heb zou ik wel kunnen vliegen met binnenlandse vlucht. Is trein trouwens goed te doen? want dan zou dat ook zeker een optie zijn, lijkt me prettiger en sneller als de bus. Jaa dat ben ik zeker van plan, zit al beetje te zoeken naar goed en leuk hostel voor de jaarwisseling. Ik weet nog niet precies wanneer ik naar Nieuw Zeeland wil gaan, ik wil graag een ticket met retour NZ die vanaf Brisbane gaat. misschien eerst Rondje Australie, dus vanaf Cains door naar Darwin, zuidelijk de outback in en via Melbourne terug, en dan NZ? Couchsurfing is nieuw voor mij dus zal ik zeker naar gaan kijken, bedankt!

mvg, Tom Dymanus
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

Even snel: Als je misschien gaat werken, is het handig om direct een working holiday visa aan te vragen ipv een tourist visa. Met laatstgenoemde mag je namelijk niet werken! De treinen in Australië gaan niet persé sneller dan de bus hoor hihi :) En eerlijk gezegd vond ik ze ook behoorlijk aan de prijs! Succes!
Michelle89
Reisexpert

Bericht door Michelle89 »

Reken er wel op dat Australië ontzettend duur is. Voor 4 maanden heb ik 10.000 euro uitgegeven, zonder te werken en dus alleen te reizen. Dus ik weet niet of je een flinke spaarpot hebt, maar je kan beter een WHV aanvragen zodat je kán werken mocht je geld opraken.
Francine
Reisexpert

Bericht door Francine »

Ik zou ook eerst naar het noorden trekken, want dat wil je zeker niet missen en het is wel fijn om daar voor de regen te zijn.
En wil je per sé naar Sydney voor de jaarwisseling? Je moet dan nl altijd terugkeren en dat kan natuurlijk duur zijn. Je zou ook kunnen kijken of je een rondje kunt maken: Sydney-Brisbane-Cairns-Darwin-Alice-Melbourne-Tasmania-Sydney-Nieuw Zeeland. Maar dan ben je dus niet met oud en nieuw in Sydney...
Ik zou ook zeker een stuk outback meepakken. Ik vind die uitgestrektheid van de outback fantasisch. Maar je zit al vrij snel buiten de gebaande paden als je een paar 100 km het binnenland in gaat. Tussen Cairns en Darwin is het natuurlijk geweldig rustig, maar ook richting Alice en bijvoorbeeld via het binnenland Broken Hill e.d. naar Sydney.
Ik vond zelf de Flinders Rangers ook erg mooi. Zeker ook omdat het zo makkelijk daar flink wat wandelingen te doen.
Hou je erg van meerdaagse wandeltochten (ivm je verwijzing naar de Overlandtrack)? Overweeg dan ook eens de wandeltocht over Hinchinbrook Island, een onbewoond eiland dat in zijn geheel nationaal park is. Prachtig en je komt geen mens tegen (er mogen 40 mensen per dag op het eiland, inclusief dagjesmensen die je verder niet meer ziet).

Treinen zijn er lang niet overal. Op de grote lijnen (Melbourne-Adelaide, Sydney-Perth, Adelaide-Darwin) kun je flinke kortingen krijgen met bepaalde backpackerskaarten. Ik had daar tenminste 50% korting. Ik vind zo'n lange treinreis door de outback erg leuk, maar je moet er van houden natuurlijk. Bussen zijn er volop en makkelijk te boeken.

Je zou ook kunnen kijken naar werken tegen kost en inwoning, bijvoorbeeld wwoof. Leuke ervaring en je komt makkelijk in contact met locals.
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

Francine schreef:Overweeg dan ook eens de wandeltocht over Hinchinbrook Island, een onbewoond eiland dat in zijn geheel nationaal park is. Prachtig en je komt geen mens tegen (er mogen 40 mensen per dag op het eiland, inclusief dagjesmensen die je verder niet meer ziet).
Hier kan ik me alleen maar bij aansluiten. Wij zijn vorig jaar ook op Hinchinbrook Island geweest, heel bijzonder!
Tommetjed

Bericht door Tommetjed »

Allereerst bedankt voor uw reactie! Precies, eerst naar het noorden lijkt me nu ook wel beter. In Sydney zijn met oud en nieuw hoeft voor mij niet per sé, het leek me erg leuk maar ga er denk ik geen binnenlandse vlucht voor betalen. Precies dat rondje begon ik ook aan te denken, dan pak ik van alles flink wat mee en zie ik ook nog de outback.
dat heeft u goed gelezen, meerdaagse wandeltochten wil ik dolgraag doen! Dat eiland ziet er prachtig uit, ik kan alleen niet vinden of ik het moet reserveren oid.

Ik neem wss sowieso een buspas dus denk niet dat ik dan nog met de trein ga, tenzij ik maar een stuk bus pak.

werken wil ik het liefst voorkomen haha, dat doe ik liever in Nederland maar mocht het nodig zijn zal ik dat zeker kunnen doen.

mvg Tom Dymanus
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

Ik kan bij mijn gastgezin informeren hoe het zit met de wandeltochten op het eiland (ze zijn wel wat traag met het reageren op mailtjes...), zij doen ieder jaar een tocht van een dag of drie. Met zijn tweetjes weliswaar, dus zonder gids, maar ze weten vast ook wel bij wie je moet zijn voor een guided walk. Mocht je meer willen weten, laat het me maar weten!
Francine
Reisexpert

Re: Reisplan Australie & Nieuw Zeeland

Bericht door Francine »

Hinchinbrook moet je zeker reserveren. Je moet namelijk een vergunning hebben om op het eiland te mogen zijn. Je moet niet alleen die vergunning regelen, maar ook de boot heen en een andere boot terug vanaf de andere kant van het eiland.
Je kunt zonder gids naar het eiland. De weg is redelijk goed te vinden (paar plaatsen zijn wat vaag). Wij waren met zijn tweeën, zonder gids.
Je haalt je permit uiteindelijk op in Cardwell in het bezoekerscentrum. Ook daar kunnen ze je nog informatie een een kaart meegeven. Daarnaast kun je voor een tientje een sateliet-alarm-ding huren. Als er echt iets misgaat, druk je op een knop en gaan ze je zoeken. Ik vond het wel een veilig idee.
Wij hebben de tocht in drie dagen, vier nachten gedaan. Maar een dag langer kan zeker, dan doe je het nog rustiger aan. Je moet dan alleen wel meer eten meenemen, natuurlijk. Kijk eens op de site: http://www.derm.qld.gov.au/parks/hinchi ... index.html en zoek verder op Thorsborne Trail voor de nodige informatie. Permit en bootkosten zijn niet goedkoop, maar als je van wandelen houdt, is het meer dan waard.

Ik zou zeker proberen om hier zoveel mogelijk te werken en geld te sparen en het daar lekker uit te geven. Helemaal mijn idee!
rene kleven

Re: Reisplan Australie & Nieuw Zeeland

Bericht door rene kleven »

beste tommetje,

ik ben nu nog in nieuw-zeeland en ik raadje aan het meeste tijd te besteden op het zuider eiland dat is echt zo geweldig ik heb daar 6 weken rond gereist en ik weet niet precies hoelang jij de tijd neemt om nieuw-zeeland te zien maar ik heb wel al paar dinger waarje echt naar toe moet gaan en sommige dinger moet laten schieten en ben jij van plan om hiking tracks te gaan doen want daar staat nieuw-zeeland heel bekend om dus hier alvast paar dinger om op voor te bereiden en te gaan zoeken op internet in alsje in nieuw-zeeland aan komt probeer met iemand mee te reizen die een busje of auto heeft je kunt ok met een bus gaan rond reizen maar wat ik hoor valt het tegen want die crossen overal zo langs dus het eerst het zuider eiland: kijk maar eens naar abel tasman coasttrack daar zijn veel verschillen de tochten van 1dag tot 5 dagen, ga dan naar frans jozef glacier doe daar een track langs de glacier dus niet op de glacier en dan kunje nog naar fox glacier gaan en daar een ticket boeken om op de glacier tegaan met een gids hoopen dat het goed weer is want ik had daar regen en was ijs koud daarnaar kunje door reizen naar wanaka daar kunje ok nog een en andere tracks doen maar hier bij nieuw- zeeland word echt bezogt door mensen die hiken, van wanaka ga je dan naar qeeunstown dat is echt een party city leuk omje daar 3 dagen uit te leven want daar zijn meer reizigers dan lockel people en kunje leuke activiteiten doen daar naar ga je richting fiordland naar de sounds wat bij mij de mooiste dinger hoorde van nieuw-zeeland en ik heb de doubtfullsound gedaan en de milford sound maar doubtfull sound vond ik het mooiste en was het meeste te zien onder andere dolfijne, pingeun's, zeehonden, albatross, niet dat de milfordsound niet mooi was dat was ook super mooi maar doubtfull was geween mooier mar het is ook veel duurder maar dat moetje zelf maar kijken en dan hebje nog stuard-island daar kunje ok nog heen gaan en kunje 3daagse track doen rakiura track is dat en daar kunje kiwi's spoten en je kunt van af invercargill op het vliegveld mischien een lastmin. ticket boeken die is 120$ het goed koopste wat er is om op stuart-island te komen
en alsje weer terug bent dan over de catlins "south scenic road" kunje veel wild life spoten en in dunedin de studenten stad op woensdags avond studente avond flink uit gaan en zo.en ok nog een aan rader ga naar mount cook met mooi weer super mooi en van uit daar kunje naar christchurch gaan naar de stad die getroffen is door de aardbeving een helemaal op nieuw word op gebouwd echt triest om te zien de stad :( maar van uit christchurch kunje richting kaikoura gaan en daar walvissen gaan spotten dat is ok super mooi en dan kunje van uit picton met een ferry naar wellington(noorder eiland) ook weer een studente stad ;) maar van uit daar moetje richting taupo en net voor taupo heb je die vulcanen super mooi en daar kunje ok weer track doen wat adembenend is genaamd tongario crossing en naar dat kunje naar taupo gaan en daar kunje nog leuke activiteiten doen en dan naar rotorua en daar bij de gijzers en moderpoelen en hotpools gaan kijken en coromandel en de thames is ok wel leuke plek en het stuk van auckland naar de bay of islands en leuke snorkel plak is bij tutukaka van uit daar ga je met een bood naar de poor knights island en zie je veel zee leven en het bedrijf heet the perfectday moetje maar kijken.

over paar weekjes ga ik naar australie ben benieuwt wat ik daar kan zien dus maar ik heb genoeg tijd in australie half jaartje dus mischien zien we ons daar wel ;) maar veel succes met deze info ;) cheers kleev
Plaats reactie