Wil jij kans maken op een backpack? Lees dan hier wat je moet doen.

5 weken Australie, alle tips zijn welkom :-)

MJG
» 14 sep 2011 15:12
Hoi allemaal,

Mijn man en ik gaan in december 5 weken naar Australie, de reis is geregeld, we vliegen naar Brisbane daar halen we een camper op en vertrekken we in 10 dagen naar Cairns. In Cairns overnachten we in een hostel en de volgende ochtend vliegen we naar Ayers Rock waar we een 3-daagse excursie hebben, hier blijven we op eigen gelegenheid een dag langer om met een huurauto de Devils Marbles te zien, na een goede nacht slapen vliegen we vanuit Ayers Rock naar Adelaide. Hier overnachten we weer in een hostel en halen de volgende dag onze camper op waarmee we onze reis, via de Great Ocean Road & Melbourne, afsluiten in Sydney waar we het Oud en Nieuw willen mee maken. In Sydney zullen we dan nog zo'n 5 dagen verblijven voor we terug vliegen naar NL.

Nou wordt dit onze eerste echte reis op eigen houtje en we vinden het dan ook erg spannend allemaal!
Ik heb hier al het een en ander gelezen en opgeslagen wat we allemaal mee moeten nemen.

Maar toch zijn alle tips nog welkom!!
Ook tips met betrekking tot onze route zijn meer dan welkom, graag zelfs, de grote lijnen weten we namelijk, maar nu de rest nog invullen: wat mogen we echt niet missen?

Alvast super bedankt!
MJG
» 16 sep 2011 13:06
Niemand tips?

Bijvoorbeeld de route Brisbane-Cairns in 10 dagen, wat mogen we echt niet missen en welke route kunnen we het beste volgen?

Welke camping-route boek we het beste aan kunnen schaffen?

We zijn met oud en nieuw in Sydney, dan hebben we de camper nog bij ons, is het mogelijk om deze bijvoorbeeld 's middags in Sydney te parkeren en 's nachts stiekem te slapen op de parkeerplaats? Zag namelijk dat er niet veel campings zijn in de buurt van Sydney en die er wel zijn, zitten natuurlijk al vol. Iemand hierover een idee, of ze misschien wat soepeler zijn met oud en nieuw? En je gewoon op een parkeerplaats mag slapen?
Marcell`
Reiziger
» 17 sep 2011 13:52
Hey MJG,

Binnen 10 dagen van Brisbane naar Cairns? Dat is in een fors tempo! Ik zou je graag wat tips willen geven voor mooie plekken tussendoor, maar de sleutelvraag hier is of je er daadwerkelijk wel tijd voor hebt! Qua stadjes heb ik tussen Brisbane en Cairns weinig gezien, wel kan ik enkele mooie natuurgebieden aanbevelen:

- The Whitsundays
- Frasier Island
- Magnetic Island (Ben hier zelf niet geweest, though.)

Uit mijn hoofd weet ik niet zeker of je deze juweeltjes ook binnen 1 dag kan zien. Om ze echt te kunnen zien zal je een meerdaagse excursie moeten nemen. Deze zijn + 3 dagen. Dan wordt de reistijd van 10 dagen wel krap aan!

Heel relax dat jullie bij Ayers Rock nog een huurauto nemen om Devil's Marbles te verkennen! Ik hou wel van zulk soort initiatief. Zelf wat ondernemen. Top! Dankzij Google Maps kan ik jullie vertellen dat het stuk van Alice naar de Devils Marbles rond de 400 km is. Rekening mee gehouden dat het een flink stuk rijden is? ;)

Bij de Great Ocean Road zou ik zeker naar de McKenzie Falls gaan. Sommige slaan deze over of missen hem perongeluk, maar ik vind die zeer zeker de moeite waard. :)

Ik ben zelf geen stadsmens dus 5 dagen in Sydney zou voor mijn meer dan genoeg zijn. In deze 5 dagen zou je eventueel ook richting de Blue Mountains kunnen gaan.

Oud & Nieuw in Sydney? Awesome! Ik heb zelf geen ervaring met campers en dergelijke, maar gewoon slapen op de perkeerplaats zou je wel kunnen proberen. Uiteraard niet in de binnenstad, maar een beetje meer afgelegen. Ik hoop dat iemand anders je hier meer over kan vertellen, anders zou ik het risico nemen en dat gewoon doen!
Inge van der Heijden
» 19 sep 2011 16:25
Ik ben zelf van Cairns naar Sydney gereist.. plaatsen die mij erg zijn bij gebleven zijn Noosa en Airlie Beach (Getaway to the Whitsundays).

Ik ben het met Marcell eens je moet de Whitsundays en Fraser Island zeker niet overslaan! Op Fraser Island moet je zeker een bezoek brengen aan Lake McKenzie en het oude schipwrak wat er ligt.. om voor Fraser Island maar 1 dag uit te trekken vind ik persoonlijk wat kort aangezien je natuurlijk ook met de overtochten van de ferry's zit.
Kars
Wereldreiziger
» 20 sep 2011 14:30
Qua Sydney ben ik het niet helemaal met Marcell eens. Tuurlijk kan je de highlights van Sydney gemakkelijk binnen 5 dagen doen. Immers dat zijn de Sydney Harbour bridge, het Opera house en de wandeling van bondi naar coogee. Echter wil je echt de geschiedenis leren kennen en wat van de sfeer en cultuur proeven, dan denk ik dat 5 dagen eigenlijk zelfs wat te kort is. Ik heb nu zelf al meerdere dagen uitgetrokken om alleen bezichtigingen te zien in Sydney en ik heb nog lang niet alles gezien. (ikzelf ben bezig met een project in Sydney, waardoor ik alleen het weekend heb om echt dingen te zien) Hierbij heb ik tot nu toe 4 dagen echt helemaal gevuld met bezienswaardigheden, waarvan ik eigenlijk zelfs denk dat anderen hier het dubbele over zouden doen. Verder kan ik op het tempo dat ik dingen bezoek nog 1-2 dagen vullen met de echte stad, 1 dag van de wijk waar ik zit. En dan blijft het gehele noordelijke deel aan de andere kant van de harbour bridge over, waar ook nog genoeg te zien is. Verder schijnt ook nog de wandeling van Coogee naar Maroubra erg mooi te zijn, niet zo mooi als van Coogee naar Bondi, maar als nog een aanrader. Met alle dingen die je hier kan bezichtigen/doen kan je denk zeker wel 2 weken geheel vullen. Het voordeel van Sydney is dan ook dat bijna alles 7 dagen per week open is. Op dit allemaal na, kan je nog gemakkelijk 3 dagen vullen met de omgeving rondom Sydney, waarbij ik zelf dan zou gaan voor 2 dagen naar Blue Mountains en 1 dag naar Hunter Valley. Eventueel kan ook nog natuurlijk een dagje of twee dagen naar Central Coast erbij.
Maar goed, jullie zijn hier maar 5 dagen. Wat dan naar mijn mening de belangrijkste dingen zijn om te zien, is The Rocks samen met de musea die daar omheen liggen. Sydney Harbour Bridge, Sydney Opera house, Sydney aquarium, Tarango zoo, Sydney maritime museum, Government house, Hyde park barracks en natuurlijk bondi-coogee. Zo pak je eigenlijk de grootste highlights, samen met een groot deel cultuur van Sydney. Ik denk dat dit ook wel in 5 dagen te doen is, waarschijnlijk 4 dagen. Sydney heeft veel musea, waarvan de meeste niet veel voorstellen, maar deze zijn dan ook vaak gratis en voegen toch wat extra toe aan wat er in Sydney heeft afgespeeld en hoe de cultuur is ontstaan. In deze planning loop je eigenlijk wel wat mis van de "aboriginal" invloed, maar maak je wel heel goed het convict verleden mee. Mocht je wat meer geïntereseerd zijn in het aboriginal verleden, dan kan ik ook nog wel wat tips geven.
burton
» 21 sep 2011 14:41
Wij hebben verleden jaar een deel van de route gedaan die jullie nu gaan aandoen. We zijn van Perth naar Sydney gereden in onze aangekochte campervan.
Eerst en vooral in verband met de slaapplaatsen. Soms is het niet mogelijk om zomaar overal je wagen te parkeren en hier te overnachten. 's Morgens kan je dan wel eens nok-nok ranger aan je deur hebben (meestal tussen 6 en 7 uur 's morgens) om je een warning te geven en in het slechtste geval een boete. Wij hebben een aantal keer een ranger gehad maar gelukkig nooit een boete gekregen op 3,5 maand tijd. Alleszins spaar je op 3 maanden heus wat geld uit dat je niet aan campings spendeert. In de meer toeristische zones (vb Great Ocean Road, Boundi Beach etc.) is het moeilijker om zomaar een slaapplaats te vinden, hier moet je meestal iets creatiever zijn. Toen we in Sydney waren lieten we onze van in Cogee achter (badstad aan de rand van Sydney) en namen we van hier uit het openbaar vervoer naar het centrum. Lijkt me gemakkelijker dan met je wagen naar het centrum te rijden rekening te houden met files en dure parkeerplaatsen. In de grotere steden kan je ook steeds proberen te overnachten op de parking van sportcentrums of bij sportinfrastructuur.

Een paar zaken die wij zeker de moeite vonden om eens te stoppen waren de volgende:

*Op de weg van Melbourne naar Sydney passeer je bij Bairnsdale. Sla hier af en neem enkele uren de tijd om naar Raymond Island te gaan. Je kan de wagen laten staan op het vasteland en een gratis ferry naar dit kleine eiland nemen. Hier kan je een koala route volgen en kom je tientallen koala's tegen die meestal aan het slapen zijn en sommige iets actiever... Was een fantastische dag waar we nu nog vaak aan terugdenken.

*Phillip Island onder Melbourne, hier kan je 's avonds naar de pinguinparade gaan waar honderen kleine pinguins toekomen na een dag vissen in de zee. Heeft verder nog mooie stranden en dito baaien

*Jervis Bay nationaal park ten zuiden van Sydney met fantastische baaien en witte zandstranden. Je kan hier kamperen in het nationaal park met mooie faciliteiten tegen een voor australie democratische prijs.

* Indien je tijd hebt is een uitstap naar Kangeroo Valley ook wel de moeite om eens te zien... Ligt in de buurt van Jervis Bay ten zuiden van Sydney.
appeltje9
» 25 sep 2011 10:43
Ik ben net een week terug van onze reis in Australie van 5 weken, en het was echt super!

Wij zijn gestart in Melbourne (2 dagen) en vervolgens 3 dagen bij de Great Ocean Road, wat echt fantastisch was.
Vervolgens naar Sydney geweest in totaal 4 dagen, echt een super stad. Tip: Cafe Syney (in het custum house) vlakbij de haven. Is een restaurant met een superuitzicht over de haven en heerlijk ete! (beetje prijzig maar hier hebben wij het lekkerst gegeten van de hele vakantie!).

Vervolgens zijn we naar Cairns gevlogen en vandaar uit met de camper in 2 weken naar Brisbae gegaan. 10 dagen zou kunnen, maar 2 weken was (wat ons betreft ideaal). bedenk dat je in ieder geval 4 dagen lange reisdagen hebt, dus uiteindelijk heb je maar 6 dagen om iets te kunnen doen.
Mijn advies: 1/2 dagen Noosa, 3 dagen Frasier Island (en slapen bij King Fisher Bay Resort), min. 1 dag Whitsundays (wij hadden slecht weer dus 1 dag is prima), 1dag duiken bij Great Barrier Reef (bij Port Douglas, Cairns), 1 dag Cape Tribulation 1 dag (Tip Tony Tropical Tours). Brisbane is ook een mooie stad minimaal 2 dagen maar meer dagen kan natuurlijk ook.

In de buurt van Townsville heb je de Billabong Sanctuary, leuk om hier heen te gaan.

In de buurt van Brisbane heb je mooie natuurparken (Lemington Park, Springbrook Park, beide 1,5 rijden vanaf Brisbane) en op 1 uur rijden heb je SurfersParadise.
Reismeis
Reisexpert
» 26 sep 2011 14:08
In het nationaal park in Noosa kun je koala's in het wild spotten. Vraag even bij het kantoortje waar ze die dag zitten. Verder is North Stradbroke Island ook een aanrader. Met de ferry en de bus naar Point Lookout. Walvissen spotten (in het walvisseizoen), dolfijnen, roggen en schildpadden.. Uren wandelen langs het strand.. Het is een schitterend eiland. Als je gaat zwemmen, zwem dan wel onder toezicht van de strandwachten. Er zijn daar verraderlijke onderstromingen.
Omhoog naar Cairns: als je door Cardwell/Tully rijdt, zie je de ravage die cycloon Yasi heeft aangericht. Het is zeker de moeite waard om even door de dorpjes te rijden en het even op je in te laten werken.
Vanuit Cardwell kun je met een bootje naar Hinchinbrook Island, een groot onbewoond eiland.
Townsville is leuk.
In Cairns is een dagtochtje naar het Great Barrier Reef en eventueel een tochtje naar Green Island een must. Vergelijk prijzen en het aanbod! Goed insmeren, want je verbrand levend.
In Gordonvale (Cairns) zit in het 'centrum', vlakbij de canefactory, de lekkerste 'pieshop' van Cairns, zo niet van Queensland. ^O^
MJG
» 04 okt 2011 17:32
Hier kunnen we zeker wat mee! Er zijn inderdaad een aantal dingen die we echt willen zien en die 10 dagen zijn ook wat aan de krappe kant, maar met een beetje passen en meten moet dit wel lukken denken wij.
Australie is natuurlijk zo ontzettend groot, dat we het liefst veel langer waren gegaan dan 5 weken, maar helaas, onze werkgevers zijn hier al niet al te blij mee ;-)
Zelf houden wij ontzettend van de natuur en vooral het wildlife van Australie, wij zouden dus eerder een natuurpark of wildlife park bezoeken dan iets cultureels, dit uiteraard ook door de beperkte tijd, het liefst wil je natuurlijk alles zien :-)

Frasier Island & The Whitsundays willen we zeker zien.
Ik zag bijvoorbeeld dat Frasier Island ook 1 day trips biedt, waarin je eigenlijk alle highlights te zien krijgt.
(excursies boek je gewoon ter plaatse neem ik aan?)

Ik dacht zelf te beginnen met het ophalen van de camper en een bezoek aan Lone Pine Koala Sanctuary, dag later Steve Irwin zoo hierna rijden richting Rainbow Bay, hier een plekje voor de nacht zoeken en dan de volgende dag een excursie boeken voor Fraser Island, na deze excursie de volgende ochtend bij Tin Can Bay dolfijnen voeren en diezelfde dag een flink stuk rijden langs Hervey Bay naar Arlie Beach. Dag erna Whitsundays, dag erna Magnetic Island/Townsville/Mission Beach overnachten. Volgende ochtend Skydiven Mission Beach, daarna rijden naar Atherton Tablelands en dit bekijken + overnachten. Volgende ochtend Atherton Tablelands en 's middags op weg naar Cairns. Volgende dag vanuit Cairns naar Skyril Cableway+Railway. Laatste dag voordat we vliegen naar Ayers Rock naar Port Douglas en Daintree NP, eind vd middag camper inleveren en slapen Hostel in Cairns.

Behoorlijk pittig schema dus… maar wel alles wat we willen zien. De route erna vanuit Adelaide naar Sydney willen we iets meer relaxt doen ;-)

Hier ook nog leuke tips voor?
Sowieso willen we Kangaroo Island zien, 12 Apostles, Great Ocean Road… en verder?

Leuke reacties allemaal!! Heel leuk voor de voorbereiding!!
Gerelateerde onderwerpen
5 weken Australie, route tips
Route en tips 6 weken Australie
De tickets naar australie zijn geboekt!!
Wat zijn de prijzen van een ticket naar Australië?
Wat zijn de kosten van een Touristen visum Australië
In totaal zijn er 0 gebruikers online :: 0 geregistreerd, 0 verborgen en 0 gasten (gebaseerd op actieve gebruikers in de laatste 60 minuten)
Het grootste aantal gebruikers online was 2019 op 04 sep 2013 14:26

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten