Backpacken door Europa

Stel hier al je vragen over backpacken in Europa. Van interrailen tot liften. En het reikt uit van het Oostblok tot aan de Griekse eilanden.
An De Belie

Re: Backpacken Europe

Bericht door An De Belie »

Bedankt voor jullie tips! Ik ben inderdaad hard aan het twijfelen om met de tent te gaan maar ik ben bang dat met hostels en Bed and Breakfasts veel te duur gaan uitvallen... Eventueel dacht ik om per camping een drietal dagen te blijven en daar dagtochten te maken en dan weer verder te gaan naar de volgende camping ... Ik ben er nog niet uit dus alle tips zijn zeker welkom!!!
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

campings zijn niet perse goedkoper dan een slaapplek op een slaapzaal in een hostel.
Maarja. hostels liggen wel weer in steden.
Het is zeker niet onmogelijk maar je zal met deze combi gewoon van te voren goed moeten kijken naar een route en eventueel ook alvast plekjes vastleggen op de campings.
Of naar een minder populair land gaan
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
An De Belie

Bericht door An De Belie »

Hey!
Ik heb zoveel landen op mijn lijstje staan: Italie, Kroatie, Zwitserland, Slowakije, Tsjechie, ... maar of ik dat gedaan krijg met de trein in 4 a 5 weken betwijfel ik ten zeerste ....
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

In italie waren wij de laatste keer met 2 personen en tent 30 euro per nacht kwijt en die prijs betaal je ook meestal met een dorm.. alleen omdat we met zijn tweeen wilden zijn was kamperen goedkoper dan tweepersoonskamers..

Ik combineer op moment slapen in hostels met couchsurfen, vooral ook omdat ik het leuk vind locals te leren kennen en het is mooi meegenomen dat je met couchsurfen niet voor accomodatie betaald, maar goed vaak koop je wel iets leuks voor je host en dan valt dat voordeel soms wel weer weg..

voordeel van hostels is wel dat ze meestal centraal gelegen zijn..

enne voor hoeveel tijd je nodig hebt kan je een globale planning maken, ik had een 1 maand global interrail pas en toen een globale planning gemaakt en best veel kunnen zien in een maand tijd..
tim1989
Contacteer:

Alleen backpacken in Europa

Bericht door tim1989 »

Hallo! ^O^

Mijn naam is Tim en ik ben 22 jaar.
Ik zit al jaren met het idee om te gaan backpacken met een beperkt budget (voor noodgevallen) en dit heb ik nu dan ook besloten om te gaan doen. Voor hoe lang weet ik niet precies, maar ik denk lang.
De mensen die mij dierbaar zijn en die ik veel spreek heb ik hier al over ingelicht.
Ik zit weliswaar in het eerste jaar van een nieuwe hbo-studie en heb alleen een mbo-4 diploma op zak. Niet echt het goede moment om te vertrekken zou je denken. Maar wanneer is dat goede moment dan wel? Wanneer je klaar bent met je studie? Is dat niet het moment dat mensen carrière gaan maken en eventueel huisje, boompje, beestje? Ik ben nu nog jong, heb geen verplichtingen en dit moment voelt gewoon goed.

Mijn doel is om te voet zo ver mogelijk naar het zuiden van Europa te gaan, veel te zien en onderweg plekken zien te vinden waar ik kan werken/helpen. Ik heb een klein kapitaal waar ik op terug kan vallen en ik zorg voor een plan (plus een plan B). Waarom ik dit allemaal doe? Ik heb even geen zin meer in de mensen hier, stress, geld en verplichtingen. Pure vrijheid ervaren is mijn missie. Of ik daar gelukkig van wordt? Geen idee, maar het is het proberen waard.

Ik weet dat er positieve en negatieve reacties gaan komen. Dit is logisch en ook zelf heb ik mijn twijfels, maar nogmaals het voelt goed.

De reden waarom ik mij hier aangemeld heb is omdat ik al een tijdje hier mee lees en heb gezien dat hier veel mensen met ervaring op het forum zitten. Bij deze vraag ik dan ook om eventuele tips.
Mijn plan is om in het voorjaar weg te gaan en mij in de winter goed voor te bereiden. Momenteel ben ik dus druk met lijstjes maken, dingen regelen, abonnementen stopzetten en een route bedenken.

Groeten,

Tim
Go make your life, not a living
Erik
Site Admin

Re: Alleen backpacken in Europa

Bericht door Erik »

Leuk idee! Maar waarom ga je te voet naar het zuiden? Door te voet te gaan doe je er waarschijnlijk langer over waardoor je misschien een redelijk deel van je budget besteed aan iets dat je ook een andere keer kunt bekijken?

Waarom niet een goedkoop vlieg of trein ticket scoren om daarmee zo ver mogelijk te geraken en vanaf daar verder te reizen (op een low-budget manier?). Zo maar een gedachte :) Wanneer je flexibel bent kun je voor een paar tientjes al erg ver zitten en je geld gaat niet op aan overnachtingen in b.v. Nederland?
Travelator
Reisexpert

Bericht door Travelator »

Hm, klinkt alsof het bij Tim meer gaat om de ervaring dan om het uiteindelijke doel en ik denk dat de spreuk "De reis is belangrijker dan de bestemming" hier zeer aan de orde is.

Ik vind het een geweldig idee en mooi hoe je erover schrijft, Tim. Dat je zo op je gevoel afgaat, werkt op je reis denk ik alleen maar in je voordeel.
Voor wat betreft het moment; Tja, ik zou je graag aanraden eerst je studie af te maken, want verstandelijk weet ik heus dat dat de beste raad is, maar helaas ben ik zo te lezen net als jij en ook ik maak vaak keuzes die anderen dom vinden (lol), dus ik zou zeggen; Ga ervoor en geniet!
Echt nuttige tips kan ik zo 123 even niet bedenken, behalve één hele leuke kleine camping in Frankrijk, een druppeltje op een gloeiende plaat : (
Ik ben wél heel erg benieuwd hoe je verhaal afloopt!

Oh ja, ik heb nog wel een goeie tip, maar misschien ken je hem al:
Lees "De Alchemist" van Paulo Coelho!!
Je enthousiasme en hopelijk ook je overtuiging zullen dan waarschijnlijk nóg groter worden ; )

Veel plezier in ieder geval met voorbereiden, dromen, plannen en natuurlijk met reizen...

Groeten,
Siem
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...

http://siem.aroundtheglobe.nl
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ik kan me wel vinden in het advies van erik om een ticket voor een eurotje of 60 te scoren naar een zuidelijk land en daar dan te gaan lopen.

Voordat je nederland uit gewandelt...pfff. En iedere dag onderweg kost ook geld.

Wil je onderweg werken? Waar wil je slapen? Ken je couchsurfen?
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Rick.
Reiziger

Bericht door Rick. »

Serieus, wat 'n geweldig plan en 'n tof onderwerp. Zelf zit ik ook met hetzelfde geval en ik zou zeggen, gewoon doen. Het beste moment is als jij wilt, dat doe ik namelijk ook. Niet luisteren naar wat normaal zou zijn of wat anderen het ideale moment vinden..

Ik zou inderdaad ook 'n heel goedkoop ticket boeken. Of via marktplaats een treinticket kopen van iemand die op het allerlaatste moment toch niet kan (naar Parijs bijv.)
Waar wil je verder naartoe? Niet dat 't veel uitmaakt, gewoon gaan reizen en zien waar je uitkomt is ook super natuurlijk, maar als je richting Afrika gaat moet je nog visa en intentingen enz. regelen. Ik zelf heb al gemerkt hoeveel gedoe dat is om naar Kenia te gaan. Ik zou in Europa blijven, groot genoeg en veel te beleven. Eerst naar het zuiden, dan naar het oosten en dan naar 't noorden... Enz. Dat is in ieder geval mijn plan, easy met grenzen en toch veel mooie gebieden en steden zien. Toch ook veel verschillende culturen en 'n beetje veiligheid, want Afrika was super, maar ook heftig en ben wel 'n paar keer overvallen. Ik ga liften, en veel lopen. Ik zie wel waar ik uitkom :Y
Wil je gaan liften? Alleen gaan lopen? Veel succes en misschien komen we elkaar wel tegen! :)
tim1989
Contacteer:

Bericht door tim1989 »

Bedankt voor de reacties tot zover! :)

@Erik

Mijn plan is om te voet te reizen. Waar ik precies ga beginnen weet ik nog niet dus misschien ga ik inderdaad wel eerst een treinkaartje kopen naar een mooie startplek.

@Travelator

Ja het gaat bij mij zeker meer om de ervaring dan het doel. Ik weet ook echt niet wat er allemaal op mijn pad gaat komen en dat vind ik juist het interessante. De hele reis zal voor mij op gevoel gaan en ik zie wel waar alles mij brengt. Misschien ben ik na een maandje alweer terug in Nederland omdat ik het al zat ben, maar misschien blijf ik ook wel een half jaar weg! Ik zal aankomende week eens je tip bekijken ;)

@bolletjeom

Ja ik ben ook wel van plan denk ik om in ieder geval buiten Nederland te starten. Mijn plan is om in ieder geval een tentje mee te nemen aan mijn tas vast zodat ik altijd in de natuur kan slapen. Ik weet dat per land hier regels voor zijn, maar volgens mij kan het prima zolang je niemand lastig valt, de natuur respecteert en geen zooi achterlaat. Couchsurfen ken ik inderdaad en dat is ook zeker een optie. Ik ga ook wellicht voordat ik wegga wat adresjes noteren.

@Rick

Zo denk ik er dus ook over. Je moet het doen wanneer het goed voelt dat is het belangrijkste. Een perfect moment bestaat niet. Mijn plan is om binnen Europa te blijven. (zei ik al in mijn eerste post). Europa is erg mooi en ik heb nog lang niet alles gezien hier. Plus als eerste reis kun je dat beter doen dan een verre reis qua veiligheid, grenzen en ziektes. Mijn plan is om inderdaad veel te lopen en ondertussen af en toe te liften of goedkoop een treintje te pakken.
Go make your life, not a living
Voodoo

Bericht door Voodoo »

Te voet rondtrekken is iets dat ik iedereen kan aanraden. En niet teveel plannen maken. Een eindbestemming hebben is wel zo handig, en zeker als je weet dat je daar weer even kunt werken en dus weer wat geld kunt verdienen. Ik doe het zo ook. Ik regel een plaats om te werken, en wandel daar dan naartoe. Ik zit nu in Zweden (Lapland) waar ik deze winter een baantje heb als gids met sledehonden, en wanneer het weer wat warmer word dan ga ik weer verder. Volgende halte word Estland, waar ik in de winter dan weer een baantje heb. Al het werk dat ik onderweg doe is met honden, omdat dat zo'n beetje mijn passie is. Is wel zo handig als je wat connecties hebt doorheen Europa/de wereld als je op een specifiek vakgebied wil werken.
En als ik dus aan het wandelen ben, is dat ook maanden aan een stuk. Ik heb dan een euro of 5 per dag nodig voor eten en dergelijke. Ik zet altijd mijn tentje op als het begint te schemeren, en altijd een beetje uit het zicht. Nog nooit problemen met gehad. Gewoon zorgen dat je het achterlaat zoals je het gevonden hebt.
Landen in en uit gaan en zels van werelddeel verwisselen is erg makkelijk als je het te voet doet en niet via een grote grensovergang. En eenmaal je een 100km van een grens verwijdert bent dan moet je al erge pech hebben moesten ze je toevallig gaan tegenhouden en je papieren controleren. Wel wegblijven van landen waar het onrustig is natuurlijk.

Ik zou zeggen; zeker doen! En een half jaar gaat zelfs nog veel te kort zijn!
Fish1994
Vakantieganger

Backpacken in Europa

Bericht door Fish1994 »

Hallo allemaal,

Al een tijdje spookt het door mijn hoofd om te reizen. Nu ik een tijdje een vriendin heb, willen we samen gaan reizen. Onze voorkeur ligt eigenlijk bij Afrika, Azie of Australie, maar omdat we zes weken hebben en nog geen ervaring hebben met reizen, willen we eerst beginnen in Europa. Europa is natuurlijk ook gewoon prachtig!

Hoe zit het nou precies? We hebben in de zomer van 2013, zes weken de tijd. We willen voornamelijk reizen door Spanje en Italië. We zijn beide student dus kunnen geen verschrikkelijk dure reis permitteren.
We beginnen nu net met het plannen van deze vakantie, waar moeten we om denken? Wat moeten we nou precies mee hebben allemaal? Welke tas moet je hebben?
Wat ik eigenlijk vraag zijn de voor de hand liggende tips. De simpele dingen die je snel vergeet, maar wel enorm handig zijn.
Ik hoop veel van jullie te horen. Gooi alle tips er uit, want alles is bruikbaar!

Groeten, AJ
Reismeis
Reisexpert

Re: Backpacken in Europa

Bericht door Reismeis »

Hoi AJ! Leuk vooruitzicht ^O^ Europa is ook heel erg mooi, jullie gaan vast genieten!
Heb je dit artikel toevallig al gelezen?
https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/vo ... si571.html

Of deze? Klik op de kopjes onder de titel voor nog meer informatie :)
https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/vo ... 11316.html

En nog een artikel over vervoer in Europa:
https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/be ... 12326.html

Hopelijk hebben jullie hier iets aan! Succes en veel plezier met de voorbereidingen!
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
menasil
Reisexpert

Re: Backpacken in Europa

Bericht door menasil »

Spanje en Italië zijn in de zomer erg warm, met name in augustus!! dus kijk even of je dat wil en fijn vind.. Je tempo zal wat lager liggen en daardoor wat meer tijd moeten nemen om alles te bekijken wat je wil bekijken.
Ruttger

Qreply

Bericht door Ruttger »

Een goedkope reis door Europa, dan denk ik aan liften. Helaas heb ik dat zelf in Italië geprobeerd, maar op de eerste plek langs de weg in Italië hebben we 7 uur gestaan en heeft niemand ons meegenomen, dat wordt dus lastig daar. We hebben de trein naar Nice moeten pakken en ons liftreis vervolgd. Dit is in het kort onze reis:
Afgelopen zomer ben ik met een vriend (dus 2 jongens) 2 weken door europa gelift als vakantie. Het was echt heel vet! Allemaal aardige mensen hebben ons meegenomen, het is super leuk om ze te leren kennen in zo'n korte tijd dat je bij ze in de auto zit. Af en toe een raar figuur heb je soms wel, maar ook dat kan leuk zijn.
We hadden een tentje mee dus we hebben elke dag een camping gezocht. In een grote stad is dat wat moeilijker dus we hebben 2 nachten op het vliegveld van Zurich en Nice geslapen, ook een grappig avontuurtje maar dat ging ook vrij goed.
Ook hebben we gehad dat een man ons meenam naar zijn huis (zijn vrouw en kinderen waren op vakantie) en dat we dan bij deze Franse man eten kregen en mochten slapen, dat was geweldig. En dit hebben we gewoon 2x gehad, precies dezelfde situatie alleen was de ene man 44 jaar en de andere man ongeveer 68. Erg gastvrij van deze Frans mannen.
Maar het is echt een heel leuke ervaring om te doen en het gaat nog best snel. Vanaf Hoogeveen (Drenthe) waren wij in 3 dagen in Le Lavandou (Aan de middelandse zee in Frankrijk). Verder zijn we nog in Italie, Zwitserland, Monaco, Belgie, Luxemburg en Duitsland geweest in deze twee weken.
Op deze site vonden wij trouwens veel nuttige tips en aanbevelingen voor het liften of goedkoop door Europa reizen:
[verwijderd]
Veel plezier in ieder geval met jullie reis! "If you don't where you going, any road will take you there"
Plaats reactie