Laptop mee op reis

Wat kan ik het beste in mijn rugzak doen en wat niet? Deel hier de meningen samen met anderen over de reisuitrusting.
Rick
Reisexpert
Contacteer:

Re: Laptop mee op reis

Bericht door Rick »

evanerp schreef:
Galerius schreef:Waarschijnlijk schaf ik er één aan binnen een aantal weken. Zal dan wel even laten weten hoe hij is (alhoewel ik natuurlijk niet weet hoe hij op reis is. :P).
Heb je toevallig een weblog bij Around the Globe? Anders wil ik je eens vragen een programma te testen, daarmee kun je ook offline je verhalen bijhouden. In combinatie met zo'n pc zou dat dus echt ideaal zijn. Want zodra je online bent wordt je weblog geupdate. Maar het is dus nog wel in de test variant :P
Nee (nog niet), ben nu toevallig met een eigen weblog bezig voor mijn (nieuwe) site die speciaal gericht is op mijn reis. Maar wil het best voor je testen. :) Heb het verhaal toch klaar, dus wil het wel 'dubbel posten'. Is misschien ook handig als backup voor als een site er tijdelijk uit vliegt. ;)
timmieboyvr
Wereldreiziger

Bericht door timmieboyvr »

Ik heb zelf de MSI Wind U100 aangeschaft http://www.kleinelaptops.nl/msi-wind-u100.php. Een kleine laptop met 10" beeldscherm, 80gig harde schijf, bluetooth en wireless internet, en er draait gewoon XP op. Mij lijkt het ideaal voor mijn backpackreis naar Australie, Nieuw-Zeeland en Thailand die 7 maanden gaat duren. De laptop weegt 'slechts' 1 kilo en je kunt er een slot voor kopen om 'm aan bijv. je bed vast te maken (hoezo zorgen). Tijdens de verveel uurtjes (want ik ga er van uit dat je die hoe dan ook af en toe zult krijgen) of om gewoon te chillen in bed kun je vast reisverslagen schrijven en klaarzetten, mailtjes klaarzetten (en lezen), foto's bewerken en klaarzetten of een simpel spelletje spelen (lees RCT (heerlijk tijddodend) of je maakt een leuke beat met FL o.i.d., iedereen heeft wel íets). Op een moment dat je internet hebt is het een kwestie van een paar klikjes: reisverslag heb je al getypt dus die plaats je, foto's staan klaar met titels e.d. (flickr), je drukt alleen maar op uploaden, je uitgaande mail heb je getypt en klaar staan in je postvakUIT > verzenden/ontvangen en die zijn ook allemaal weg, je mail komt in je postvakIN, leuk voor later, en daarna ga je op MSN of via Skype om met de ingebouwde webcam en microfoon te beeldbellen met het thuisfront!

Prijs van deze laptop: €400,-

Mij lijkt het ideaal, wat jullie?!
Liever één backpack op je rug, dan twee op je zolder!
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

in australie lijkt het me ook wel wat.
Zou in andere landen er alleen niet op vertrouwen dat je zo makkelijk je info van je eigen laptop om kan zetten. uploaden duurt daar vaak ook een eeuwigheid
en je kamer heeft vrij vaak geen stopcontact. das ook jammer.

Hoe zit dat in OZ??? kan me vaag herinneren dat daar helemaal weinig (lees geen) stopcontacten waren in de dorms.
heb zelfs machines gezien waar je je mobiel tegen betaling kon opladen

wat niet wegneemt dat er vast wifi cafe's zijn of een stopcontact in de gemeenschappelijke ruimte ofzo.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
timmieboyvr
Wereldreiziger

Ik moet zeggen dat ik daar nieteens aan gedacht heb, maar je zult toch wel stopcontacten kunnen vinden? Op de batterij kun je trouwens 3 uur computeren.

Maar hoe zit dat dan verder met opladen? ik heb toch ook een mobiel die opgeladen moet worden, en een ipod en m'n fototoestel??

En Wifispots zijn er zeker, daar kun je lijsten van vinden op het internet.
Liever één backpack op je rug, dan twee op je zolder!
bolletjeom
Reisexpert

In veel rijke landen willen ze niet zomaar hun dure stroom afstaan aan sloebers van backpackers :D
In Europe en de VS regelmatig hostels tegengekomen waar geen stopcontacten in de dorm zijn. Dat hebben ze volgens mij bewust gedaan.
Ook in de 3 hostels die we in Australie hebben gezien was dat zo (verder gecampeerd)

In Londen en Madrid hadden ze een oplaadzuil. een soort minikluisjes met daarin een stopcontact en dan moest je een paar euro betalen om op te laden.... de etters :twisted:
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

In Australië en Nieuw-Zeeland kon je best prima opladen, er waren altijd wel stopcontacten, en anders gewoon de waterkoker in de keuken uit het stopcontact halen om je telefoon op te laden. Wel had je in grotere dorms soms moeite een vrij stopcontact te vinden omdat iedereen dan moet opladen.

Maar eigenlijk nooit problemen met opladen gehad.
Rick
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Rick »

Daar had ik ook al over na gedacht, hoorde ook dat de Asus best lang er over deed voordat hij weer opgeladen was. Dat is ook een van de overwegingen om voor de Acer te gaan. Er zijn trouwens ook 6 cell accu's leverbaar voor deze mini-laptops (standaard met 3 cells). Die gaan iets van 5+ uur mee. :)

En timmie, kreeg je bij die MSI ook een sleeve erbij of moest je die er los bij kopen?
timmieboyvr
Wereldreiziger

Ja je hebt ook andere batterijen inderdaad maar 3 uur is best lang hoor. Bij mijn MSI zat ook een sleeve als dat een ander woord is voor 'hoesje', ik heb 'm besteld via takeitnow.nl, in de winkel heb ik 'm nog niet gezien. Inderdaad wel de asus eee pc (bij o.a. computerland), die is er al in vele soorten en maten, welke het beste bij jou past zul je moeten vergelijken.

En opladen duurt niet heel lang hoor, gewoon 'normaal', en je kunt 'm ook op slot leggen met een speciaal pc-kabeltje (kensington lock), tenminste wel bij de MSI.

Bij de msi zoals ik 'm kreeg zat een hoesje, de pc met accu en een cdrom met xp (je krijgt 'm voorgeïnstalleerd)
Rick
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Rick »

Heb uiteindelijk ook maar zo'n sub-notebook gekocht. Het is de Acer Aspire One 150 (white) geworden. :)

Afbeelding

Linpus™ Linux® Lite version , Intel® Atom™ processor N270 (1.6GHz/FSB 533MHz/512KB L2 cache), 8.9" TFT WSVGA CrystalBrite LED, 1GB DDR II RAM (2x 512MB), 120GB HDD, SD™ Card expansion, 3-cell Li-ion, 10/100Mbit LAN & Wireless LAN 802.11a/b/g, 5-in-1 cardreader, CrystalEye, Open Office, Seashell White

Moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben van zo'n kleine krachtpatser. Had het namelijk niet verwacht. Hij doet alles wat je met een gewone laptop ook zou willen doen. Dus hij is dus ideaal voor onderweg. Is namelijk compact en weegt nog geen 1 kg. Heb er trouwens twee sleeves (een hoesje inderdaad) bij. Eentje (van leder) waarbij ik hem erin kan schuiven en een neopreen sleeve die er nog eens overheen kan doen (is namelijk weerbestendig). :D
bolletjeom
Reisexpert

ben bijna verliefd :oops:
wat kost zo'n schatje??
en nog geen kilo...geweldig!
Rick
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Rick »

Deze was €345 incl. sleeves, batterij en oplader. Maar dan krijg je er wel Linux bij, alleen als je Windows XP thuis hebt liggen is het geen probleem. Heb het namelijk over die van Linux heen geïnstalleerd en heb er tot nu toe nog geen problemen mee gehad (zelfs Photoshop werkt goed de One). :) Zal even wat foto's maken van mijn gewone (15,4") laptop naast deze 8,9" laptop. Dan krijg je een beetje een idee van de verhoudingen... ;)
Rick
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Rick »

De beloofde afbeeldingen. :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Wauw, dat is inderdaad een flink verschil. Hoe zit het met de beeld resolutie? Hoeveel is die?
Rick
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Rick »

1024x600. Is wel even wennen, maar wel goed te doen!
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Heb die dingen ook zien staan bij de Mediamarkt, en ze lijken me erggggg handig als je per se een laptop mee wilt nemen op reis! Ik zou wel investeren in een 2e batterij....ook ik heb kamers gehad zonder stopcontacten enzo :-). Komt nog bij dat ik hem in een dorm niet zomaar in de muur zou steken (veilig opgeborgen lijkt me prettiger...). Ik neem aan dat er geen aparte lader bijzit, en dus het hele apparaat aan de muur moet?
Plaats reactie