Laptop mee op reis

Wat kan ik het beste in mijn rugzak doen en wat niet? Deel hier de meningen samen met anderen over de reisuitrusting.
Marco
Reiziger

Laptop mee op reis

Bericht door Marco »

Ik vraag me af hoeveel mensen zijn of haar laptop mee op reis nemen? Mijn laatste vakantie zag ik echt enorm veel mensen met een laptop rondlopen op het vliegveld.

Komt zo'n ding wel gemakkelijk door de douane en moet je ze niet na laten kijken o.i.d. zoals je vaak leest dat in Amerika gebeurt?

Kunnen ze ook wel een beetje tegen schokken en waar laat je zo'n ding als je op pad bent?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen hiermee en de voor en nadelen van het meenemen van een laptop.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ik neem uit principe mijn laptop niet mee op reis.
om verschillende redenen.
ik reis met een rugzak dus hij past er nauwelijks in en is veel tee zwaar. daarnaast ga ik me dan zorgen maken of ik hij niet gejat word of beschadigd etc en ik ben bang dat ik er veel en veel te veel achter zit en daarom ben ik niet op reis

de laatste keer had ik hem wel mee omdat ik 5 maanden op 1 plek zou blijven om spaans te leren. zou verblijven bij een gastgezin en dus wel graag mijn eigen DVD speler mee had. ik heb daar dus heel veel ilegale dvdtjes gekocht en op die manier mijn spaans geoefend.
Maar ik liet hem altijd "thuis" als ik op pad ging! ging er nooit mee de straat op om te wifi'en. ik zat in een gebied waar er veel word overvallen.

Ik was blij dat ik hem die maanden bij me had omdat ik anders me dood had verveeld in de avonden maar ik neem hem niet nog eens mee! te veel zorgen.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
El Niño
Reisexpert

Re: Laptop mee op reis

Bericht door El Niño »

Marco schreef:Komt zo'n ding wel gemakkelijk door de douane en moet je ze niet na laten kijken o.i.d. zoals je vaak leest dat in Amerika gebeurt?
Ik heb ook nog nooit een laptop meegenomen op vakantie. Maar wel op zakenreisjes. Ja, die laptop moet uit de tas op het vliegveld en gaat dan apart door de handbagage scanner. Gedoe.
bolletjeom
Reisexpert

las laatst ook ergens dat ze in de VS nu een nieuwe wet hebben...of willen...waarbij ze zonder jou toestemming alle info van je laptop mogen halen....want god mag weten wat voor gevaarlijke dingen je daar allemaal op hebt staan!
Ron
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Ron »

ik neem hem niet mee, onderweg zijn genoeg internet cafe's om je mail en site bij te werken, besteed liever een paar euro meer dan me laptpop kwijt of de last om hem te dragen. verder is het inderdaad zo dat je hem uit de tas moet halen als je door de doaune gaat omdat ze anders de rest van je tas niet kunnen scannen.
en ja met de nieuwe wet van de vs zou ik hem al helemaal niet meer daar mee heen nemen kan dus maar zo zijn dat je hem voor onbepaalde tijd kwijt bent.
geniet van je trip voor dat je het weet is het over.
http://www.rocomo.nl
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Toen ik 3 maanden in Bali zat voor vrijwilligerswerk had ik mijn laptop mee om lessen voor te bereiden en liedjes te oefenen met de kinderen. De laptop lag standaard bij me thuis, ik woonde in een klein dorp waar de deuren geen sloten hadden, maar ik heb me nooit zorgen gemaakt. :D

Nu lig ik in Engeland met mijn laptop in bed. Wederom zit ik gewoon op een plek voor een paar maanden.

Voor korte reizen (prive) gaat de laptop niet mee. Internetten kan in een internetcafe, en op vakantie kan ik best een paar dagen zonder. Wanneer ik voor mijn werk ergens heen ga, gaat de laptop wel mee. Ik wil mijn data bij de hand hebben!

Vliegen is makkelijk: laptop (en duiklamp) uit de handbagage tas en appart aanbieden om te laten scannen. Nooit problemen mee gehad.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Wat stoten betreft:

Ik fiets elke dag door weer en wind een half uur naar mijn werk en terug met mijn laptop op mijn rug (nee, ik heb geen speciale tas). Ook laptop op schoot in de trein (Utrecht-Heerlen) is ook geen uitzondering. Een laptop is voor mij een gebruiksvoorwerp, ik ga er niet overdreven zuinig mee om....

Mijn oude laptop is 3.5 jaar oud geworden. In die 3.5 jaar heeft de laptop vele reisjes van mijn huis naar mijn werk gemaakt, tig keer gevlogen, een paar maanden op Bali gewoond (vochtig en spanningspieken!) en heb ik mijn proefschrift op het ding geschreven. Misschien heb je nu een beetje een beeld wat zo'n ding kan hebben (in dit specifieke geval) :D
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
eVeLiEnSkI
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door eVeLiEnSkI »

Op mijn vorige reis had ik hem mee, maar toen kan hij ook de hele tijd "veilig" in de auto liggen.

Nu ga ik met het openbaar vervoer reizen en wil ik die last absoluut NIET mee torsen.

En idd, als het enkel voor je mailtjes en je weblog is, zou ik gewoon gebruik maken van de vele internetcafés. Dient hij nog voor iets anders, dan moet je even zelf de afweging maken. Dat ding heel de tijd beschermen en jezelf zorgen maken dat hij niet gestolen wordt, of zonder zorgen gaan internetten in een café ...

Trouwens, mocht het je keuze vergemakkelijken, op slechts weinig plaatsen kan je gratis draadloos internet aftappen, De keren dat het me wel was gelukt is op twee handen te tellen ... dus daar hoef je het zeker niet voor te doen ..
Jos
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Jos »

we hebben op onze reis geen laptop mee, maar voor een volgende reis ben ik wel op zoek gegaan naar iets dat geschikt is. We willen graag in de loze uren die je af en toe hebt de tijd doden met het schrijven van lange en uitgebreidere reisverslagen en daarnaast foto's van de camera plukken, en klaarmaken voor verzenden. Internetcafe's zijn vaak niet duur, maar het internet en de computers verschillen zeer veel in kwaliteit. Het scheelt zeer veel gezeur als je alles al klaar hebt staan op een memory stick klaar voor verzenden.

Waar je natuurlijk mee zit, als backpacker zijnde, is het gewicht, het formaat en de kosten. Qua formaat en gewicht zijn de palmtops aan te raden, maar qua kosten niet en functionaliteit ook niet bepaald. Probeer er maar eens een film op te kijken. Full sized laptops zijn simpelweg te groot en te zwaar om als serieuze packpacker te overwegen. In mijn zoektocht kwam ik langs de Asus EEE serie subnotebooks. De toevoeging Sub staat voor het feit dat ze een flink stuk kleiner zijn, slechts een kilo wegen en toch de functionaliteit hebben van een laptop.

Goed, wat ik dus wil zeggen is dat er andere mogelijkheden zijn dan lompe laptops om toch de kunnen genieten van een beetje prive computeren. Een bijkomend nadeel van de kleine monsters is trouwens wel dat ze geen ingebouwde DVD of CD rom hebben, films kijken kan dan ook alleen als je een externe DVDrom erbij koopt wat weer meeteld in extra gewicht. De kosten zijn zeer respectabel, 250 euro voor de goedkoopste en lichste editie, tegen de 500 euro voor de duurste. Normale laptops beginnen pas in de die prijsklasse.

http://en.wikipedia.org/wiki/ASUS_Eee_PC

Afbeelding
om een idee te krijgen van het formaat. Nieuwere edities komen met een groter scherm en meer opslag capaciteit.
bolletjeom
Reisexpert

hmmm, dat ziet er wel weer leuk uit. kan je idd alvast wat tiepen en wat fototjes bewerken voordat je gaat zitten uploaden in een internetcafe

is dat ding prijzig?
Jos
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Jos »

die op de foto is 250 euro, de duurste en grootste zal rond de 500 euro zijn, dus prijzig valt naar mijn mening reuze mee. zoek op www.kieskeurig.nl op Asus EEE voor de beste prijzen in het land. Grofweg zijn er drie modellen, de 700, 900 en 1000, telkens met een iets groter scherm, iets meer opslagruimte en iets duurder. De 700 heeft slechts 4gb hardeschijfruimte en is dus voor de opslag van foto's beperkt. De 900 komt al met 20gb en is een stuk beter daarvoor te gebruiken. De 1000 met 80gb is het best maar ook het duurst.

persoonlijk gaat mijn voorkeur naar de 900 series uit.
Rick
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Rick »

Zit er ook over na te denken om een laptop mee te nemen naar Australië. Ben namelijk voor een jaar weg en het is denk wel handig om een storage te hebben voor video's/foto's en zoals aangehaald is hierboven om alvast het verhaal klaar te maken voor een internetcafé.

Denk trouwens niet dat ik voor de Asus ga, maar voor de Acer One 150. Deze heeft namelijk een grotere HD (120 ipv. 20) dan de Asus en weegt evenveel, heeft bijna dezelfde prijs als de Asus 900 en is in bezit van een Atom processor waardoor hij langer meegaat op batterij.
Marco
Reiziger

Bericht door Marco »

Heeft er iemand al zo'n mini laptop want dat lijkt me wel iets. Zeker als je ziet dat het inderdaad niet zo gek veel kost en je het gemakkelijker goed kunt opbergen. Enige waar het dan wel nog tegen moet kunnen is vocht en stof enzo?!

Maar goed opbergen kan al wonderen doen natuurlijk.
Rick
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Rick »

Waarschijnlijk schaf ik er één aan binnen een aantal weken. Zal dan wel even laten weten hoe hij is (alhoewel ik natuurlijk niet weet hoe hij op reis is. :P).
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Galerius schreef:Waarschijnlijk schaf ik er één aan binnen een aantal weken. Zal dan wel even laten weten hoe hij is (alhoewel ik natuurlijk niet weet hoe hij op reis is. :P).
Heb je toevallig een weblog bij Around the Globe? Anders wil ik je eens vragen een programma te testen, daarmee kun je ook offline je verhalen bijhouden. In combinatie met zo'n pc zou dat dus echt ideaal zijn. Want zodra je online bent wordt je weblog geupdate. Maar het is dus nog wel in de test variant :P
Plaats reactie