Rondreis India, Nepal, Tibet 2 maanden

Stel hier je vragen over India, Nepal en Sri Lanka.
Plaats reactie
fem07

Rondreis India, Nepal, Tibet 2 maanden

Bericht door fem07 »

Hallo allemaal,

Ik ben van plan om begin maart naar Delhi te vliegen voor een reis van 2 maanden.
Ik heb al veel alleen gereisd in Zuid-Oost Azie, maar heb al gehoord en gelezen dat dit toch wel een tikkie anders is zeker als vrouw alleen..
In gedachte had ik 1 Maand India ( 8 maart 2012 Holi festival :-) & 1 maand Nepal en Tibet, maar dat kan ook een weekje schuiven natuurlijk.

Ik wil starten met een bezoekje aan Dharmsala/Mcleod Ganj. Ik ben heel benieuwd wat jullie ervaringen zijn met die plaatsen en of het te doen is in maart want het ligt erg hoog. Is het een aanrader?
Daarna wil ik via Agra, Jaipur, Varanassi over land naar Kathmandu; Nepal en daar dan 2/3 weken spenderen. Chtiwan, een niet te lange wandeltocht vanuit Pokhara doen ( Heb je echt bergschoenen nodig? Ik heb in Borneo een paar jaar geleden de Mt Kinabalu beklommen op hardloopschoenen zonder probleem).
Daarnaast heb ik nog geen andere plekken in Nepal in gedachte, Hebben jullie aanraders, plekken of activiteiten die ik echt niet kan missen in Nepal?
Ik heb ook een bezoek aan het Mt. Everest base camp in gedacht. Dat kan je zowel in Nepal ( met het vliegtuig) als in Tibet doen ( met een dure tour) Welke raden jullie aan?
Als de situatie het toelaat in Tibet, wil ik dus ook voor 7/10 dagen naar Tibet. Ik heb al gelezen dat dat vrij duur is maar het is misschien a once in a lifetime ervaring. Tips?

Ik zou graag horen wat jullie van mijn gedachte route vinden en of het haalbaar is.
Volgens mij is het hele traject in India met de trein te doen & moet ik een double entry voor India aanvragen als ik vanuit Kathmandu terugvlieg naar Delhi ( iemand hier trouwens ervaringen mee; Vliegen Kathmandu-Delhi?). Of kan ik een single entry aanvragen en een transitvisa voor de terugvlucht uit kathmandu naar Delhi?

Alvast hartelijk dank voor jullie reacties!

Groetjes Femke
Will
Reisexpert

Re: Rondreis India, Nepal, Tibet 2 maanden

Bericht door Will »

fem07 schreef:Ik wil starten met een bezoekje aan Dharmsala/Mcleod Ganj. Ik ben heel benieuwd wat jullie ervaringen zijn met die plaatsen en of het te doen is in maart want het ligt erg hoog. Is het een aanrader?
Zeker doen! Dharamsala was het hoogtepunt van onze India-reis een paar maanden geleden. Bij ons was het er (in juli dus) om en bij de 35°, maar 's avonds koelde het wel af. Dit was geen probleem voor ons, aangezien deze temperaturen heel wat aangenamer waren dan de temperaturen in het centrum van India.

Wij hebben het geluk gehad de Dalai Lama te zien. En met geluk bedoel ik echt wel geluk, aangezien we via via te weten waren gekomen dat hij juist op dat moment naar huis kwam van een reis naar Amerika.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Zelf ben ik vorig jaar in Tibet geweest. Erg mooi!

Zoals je wellicht weet mag je niet vrij rondreizen zonder gids. Ik heb een 12-daagse trip geregeld bij Asian Heritage Treks in Kathmandu.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Mt everest met het vliegtuig?? bedoel je er vanaf kathmandu een rondje over heen vliegen. Het echt zien is toch alleen mogelijk met een meerdaagse trekking. Gezien al je plannen met tibet erbij kom je in Nepal alleen echt tijd tekort om dit te doen.

Voor een trekking ook een kortere van maar een week zijn bergschoenen toch echt wel nodig. Wil je ze echt niet meenemen beperk je dan tot een rondje in het laaggebergte. Lees voor meer info ook trektochten nepal
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
fem07

Bericht door fem07 »

Dank voor de reacties!

@Will: Goed om te horen dat Dharamsala een aanrader is, het zal wel een stuk kouder zijn in maart.. Bijzonder zeg dat jullie de Dalai Lama hebben gezien, dat is inderdaad altijd afwachten met zijn drukke bestaan.

@Jenny: Ja een verplichte gids dat las ik al.. Heb jij alles trouwens ter plekke in Kathmandu geboekt en werden het visum voor Tibet ( china) en de permits door de tours geregeld? Zijn er veel reisbureaus die verschillende treks en prijzen aanbieden of is alles redelijk fixed prize? En ben jij in het Everest base camp geweest?

@Tikva: haha, ik bedoelde met het vliegtuig naar Lukla en vanaf daar de lange trek naar het base camp. Goed om te horen over de schoenen. Ik heb van die halfhoge bergschoenen, daarmee zou het wandelen dan zeker moeten lukken..

In hoeverre vroeg ik mij daarnaast af is het handig om een eigen slaapzak mee te nemen? Of is huren ter plekke een slimmere optie?
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Er zijn heel veel reisbureaus in Kathmandu die vergelijkbare trips aanbieden. Ik wilde echter niet met een grote groep reizen, en heb daarom voor een groep van twee gekozen :) Ik heb vanuit NL met een paar bureaus contact gezocht, maar deze gaf me het beste gevoel. Uiteindelijk heb ik alles pas in KTM geboekt en betaald, dat voelde net iets fijner. Alles is voor me geregeld door asianheritagetreks. Op vrijdagmiddag geboekt, dinsdagmorgen was ik in Lhasa.

Ik ben naar Everest Basecamp geweest. Erg bijzonder! Ik reisde echter in het regenseizoen, en ik heb de Himalayas nauwelijks gezien. Te veel wolken. Heb topje van de Everest hebt ik 5 minuten gezien. Tja.

Ik had een eigen slaapzak mee, maar heb ook dekens geleend. Het is gewoon koud daar!

Bij deze m'n verslag: http://www.ikreis.net/main.php?cid=361
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Jenny schreef:Er zijn heel veel reisbureaus in Kathmandu die vergelijkbare trips aanbieden. Ik wilde echter niet met een grote groep reizen, en heb daarom voor een groep van twee gekozen :) Ik heb vanuit NL met een paar bureaus contact gezocht, maar deze gaf me het beste gevoel. Uiteindelijk heb ik alles pas in KTM geboekt en betaald, dat voelde net iets fijner. Alles is voor me geregeld door asianheritagetreks. Op vrijdagmiddag geboekt, dinsdagmorgen was ik in Lhasa.

Ik ben naar Everest Basecamp geweest. Erg bijzonder! Ik reisde echter in het regenseizoen, en ik heb de Himalayas nauwelijks gezien. Te veel wolken. Het topje van de Everest hebt ik 5 minuten gezien. Tja.

Ik had een eigen slaapzak mee, maar heb ook dekens geleend. Het is gewoon koud daar!

Bij deze m'n verslag: http://www.ikreis.net/main.php?cid=361
lotte prevoo

Qreply

Bericht door lotte prevoo »

Beste femke,

Ik ben zelf nog op reis en ik ben drie volle weken in nepal geweest. Een geweldig land! Ik zou zo weer terug willen gaan... Ik zit vooralsnog een tijdje in Thailand, daarna Laos, vietnam, maleisië en indonesië.

Het gaat een geweldige ervaring worden. Ik heb deze gids gehad in nepal: Narayan Pandey en werkt voor http://www.himalayanyetitrekking.com/
Je kan specifiek naar hem vragen. Aanrader: Nagarokot, de mountain flight (mocht je daar het geld voor hebben, zeker weten doen!), chitwan en uiteraard trekking tocht en eventueel rafting (heb ik zelf niet gedaan, maar goede verhalen over gehoord).

Heel veel plezier, geniet en mocht je meer info willen, dan kan je me mailen naar lotte_prevoo@hotmail.com

Succes!
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Voor de trekking vanaf Lukla moet je toch ook wel op minimaal 2 weken rekenen dus met je huidige planning gaat dat niet lukken. Een lange trekking is wel echt een unieke activiteit die je ook niet snel in een korte vakantie kunt doen dus persoonlijk zou ik ervoor kiezen om wat minder tijd in India door te brengen of niet naar Tibet te gaan (wat wel als vakantie kan) zodat je in Nepal wel genoeg tijd hebt.

Nepal is echt een geweldig land. Erg mooi, vriendelijke mensen, super natuur, mooie gebouwen. Het is ook een stuk relaxter dan India.

Het stuk in india, Delhi, Jaipur, Agra, Varanasi,Nepal kan prima in 1,5 week. De Taj Mahal vond ik toch echt wel een van de mooiste dingen ooit maar zorg wel dat je er gelijk om 6 uur bent, Jaipiur was leuk maar maakte niet heel veel indruk, Varanasi gekkenhuis. Dharmsala/Mcleod Ganj ben ik niet geweest
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
fem07

Bericht door fem07 »

Fijn of zoveel tips en adviezen te krijgen!

@Tikva Ik zit er inderdaad dan aan te denken om bijvoorbeeld 3 weken naar India te gaan en dan de rest van de weken ( 5) te gebruiken voor Nepal en Tibet.

@Jenny, leuk om je reisverslagen te lezen! Veel tips. Ik ga me maar eens even inlezen in de Tibet trips met optie naar het Everest base camp. Jij hebt daar ook overnacht.. Heb je dat speciaal geregeld omdat je schrijft dat je de tour zelf heb kunnen aanpassen ( en was de prijs daardoor hoger dan normaal?)

@Qreply & Tikva, ja een trekking is zeker het overwegen waard. Wellicht een van een week of iets langer.. Die zijn vast ook in Pokhara mogelijk.

Ik ben nu aan het kijken naar vliegtickets en zit met het volgende dillema.
Een retourtje A'dam-Delhi is simpelweg het goedkoopste ( goedkoper dan terugvliegen vanuit Kathmandu) Dat betekend wel dat ik een enkeltje Kathmandu-Delhi moet regelen. Heeft iemand dat wel eens gedaan? Jetair?

Als ik een retourtje Delhi boek en naar Nepal/Tibet ga heb ik een double entry visum nodig voor India aangezien ik terugkom uit Nepal. Is deze makkelijk te verkrijgen ( en is een single entry mogelijk in combinatie met een transitvisum?)
Ik heb al lopen zoeken op de sites van de ambassade en het consulaat in Den Haag maar kon geen echte duidelijke prijzen vinden. Mocht dat nou stukken duurder zijn dan is terugvliegen uit kathmandu natuurlijk weer aantrekkelijker, wat denken jullie? Ook wordt op de ene site gesproken over één kleurenpasfoto van 5cm bij 5cm en op de andere website of twee gewone pasportformaat pasfoto's, rara wat is waar?

Voor Nepal heb ik in het geval van een bezoek aan Tibet ook een double entry visum nodig. Ik ga over land Nepal in is dat double entry aan de grens te verkrijgen of raden jullie aan dat visum ook hier in NL aan te vragen?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen..

Dank!
celeste

Bericht door celeste »

hey!
Zelf ben ik ook van Delhi naar Kathmandu gegaan. Wij vlogen vanuit belgie naar Delhi en terug vanuit Kathmandu naar belgie, zo hadden we inderdaad geen double entry nodig voor india. Wij zijn in 2 weken van Delhi naar jaipur, Pushkar, Khajuraho,Agra, Varanassi geweest. Ikzelf vond Pushkar zeer leuk, en een welgekome rustige sfeer in vergelijking met Jaipur. Agra zelf, vond ik buiten de Taj, een verschrikkelijke stad. Over het algemeen vond ik Indiers zeer opdringerig, zeker naar vrouwen toe (ik was ook met een vriendin). Ik was blij dat ik na twee weken naar Nepal kon. Wij hebben ervoor gekozen om Holi in Kathmandu te vieren. Dit werd ons aangeraden, blijkbaar zijn de mannen in India tijdens Holi iets handtastelijker dan de mannen in Nepal... Ikzelf vond holi in Kathmandu echt super(maar ze profiteren er wel van om eens in je billen te knijpen...)!
In India is met de trien reizen zeer goed te doen, vooral de slaaptreinen vind ik een aanrader.
in Nepal zijn wij 3 weken geweest, maar ik raad je aan langer te blijven, zeker als je een langere trek wil doen. Wij deden vanuit Pokhara de Poon Hill trek, een korte (5 dagen) trek voor beginners als ik ;) Ik deed deze helemaal op sandalen, zeker haalbaar, prachtig zicht vanaf poonhill! Onderweg veel mensen tegen gekomen die de Anapurna base camp trek deden (2weken). Zeer veel positieve reacties, maar wel zwaar denk ik (tenzij je ervaren bent natuurlijk ;) ). En het kan er in maart zeer koud zijn. Slaapzakken kan je huren, of goedkoop kopen in kathmandu,of pokhara en wel aan te raden als je wat hoger gaat.
In pokhara deden wij vanuit nagarkot ook nog een Parapente vlucht, super leuke ervaring, alleen hadden wij een zeer slecht zicht die dag en hebben de 'fishtail mountain' niet echt goed kunnen zien. Wat ik ook hoorde was dat een vlucht naar Jomson zeer de moeite is.
Chitwan deden wij na onze trek, wat wel fijn is om te gaan ontspannen. ik had een vreemd gevoel bij Chitwan, toeristen die in bikini op olifanten zaten enzo...
Maar Nepal is echt geweldig!
Geniet ervan!
Groetjes
Plaats reactie