Formaliteiten USA backpacktrip

Stel hier je vragen over Canada, de Verenigde Staten en Mexico.
Plaats reactie
Coma Black

Formaliteiten USA backpacktrip

Bericht door Coma Black »

hello,

ik ben van plan om rond 15 augustus voor 3 maanden in de VS te gaan trekken, nu had ik enkele vraagjes i.v.m. formaliteiten en nodige documenten.

- een visum krijg je dus bij aankomst vanzelf voor 90 dagen als je een elektronisch paspoort hebt=> ok, maar een tijdje gekleden had ik op het nieuws gehoord dat de inreisvoorwaarden aangescherpt gingen worden en dat je 48 uur voor vertrek een elektronische vragenlijst zou moeten invullen. Ik vind echter nergens op internet deze vragenlijst terug, weet iemand of dit systeem al in voege is, of moet ik mij hier geen zorgen over maken

- voor elektriciteit neem je best een adapter mee die converteert van 110 V naar 220V, waar kan ik zo'n adapter vinden? is dit een dure aankoop?

- GSM toestel, neem je dit best mee van hier, en koop je dan daar best een sim kaart van een amerikaanse operator?
of werken onze gsm toestellen daar niet omdat er een ander systeem is en koop je beter daar een nieuw toestel?

- Is een visa kaart noodzakelijk?
Ik heb momenteel geen visa kaart, en als ik die nu nog moet aanvragen, ik vrees dat die er dan mss niet op tijd zal zijn (ik ben van pklan te vertrekken op 15 augustus). Ik kan ook maar tot 1250 eur gaan als ik een visa kaart krijg van mijn bank. Maar, zou het een enorme belemmering zijn als ik zonder visa vertrek?

- geld afhalen:
werkt een gewone bankkaart in de VS, kan je daar in een ATM geld mee uit de muur halen zoals je dat hier bij ons zou doen? zijn er hoge transactiekosten aan verbonden?
Is het beter om bij een Amerikaanse bank een rekening open te doen en ineens een groot bedrag van je thuiszichtrekening daarnaar over te schrijven? of is dit een beetje overdreven als je maar 3 maand gaat?

- ziekenkas:
ik sta nu nog op de ziekenkas van mijn moeder, aangezien ik net ben afgestudeerd weet ik eigenlijk niet hoe lang ik daar nog mag blijven opstaan, ik vermoed dat ik daar nog mag blijven opstaan tot ik werk heb ? of moet ik ghiervoor ook vanalles in oerde brengen?
Moet ik speciale documenten meedoen voor medische bijstand, een soort van europe assistance card, maar dan voor de VS? Heb ik een soort van ziekteverzekering voor als me daar iets overkomt, als ik naar een dokter moet, of is het dan steeds zwaar betalen, of komt de belgische ziekenkas tussenbeide ?

alvast erg bedankt als je me kan helpen met deze vragen 8)

grtz,

-Steven
Coma Black

haja, mss niet onbelangrijk voor de documenten, ik woon in België
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

dat vermoede had ik al, dat je in Belgie woont ;-) mooi woord, ziektekas

om daar maar mee te beginnen. de medische kosten liggen in de USA vele malen hoger dan in europa. in Nederland is het zo dat je ziektekosten verzekering alleen datgene betaald wat het in Nederland gekost zou hebben. Je moet dus een reisverzekering hebben met een medische module.
ik meen dat ik ergens gelezen heb dat dit een voorwaarde is om een visum te krijgen

ook ik heb begrepen gewoon een 90 dagen visum te kunnen krijgen op het vliegveld.
Als dit niet nodig is wil ik dat ook graag weten ( ik ga in oktober)

op je vragen over GSM en Adapter weet ik het antwoord niet, Ik meen dat ze daar idd met een compleet ander systeem werken voor de mobiele telefoon.

je kunt daar gewoon pinnen. In nederland rekenen de banken tussen de 2.50 en 4.00 euro per keer dat je geld opneemt. er is echter 1 bank die het gratis heeft ( de rabobank). veel nederlandse reizigers schakelen daarom ook over.
Deze informatie moet ook makkelijk te vinden zijn via de sites van de verschillende belgische banken.
ik vraag me af of je zomaar een rekening mag/kunt openen in de USA. voor 3 maanden lijkt het me erg omslachtig.

Creditcard/visa
ik geloof dat de amerikanen niet zonder kunnen en dat het dus wel eens kan gebeuren dat het de enige manier is waarmee je kunt betalen. Ook is het de enige manier om vluchten enzo te boeken. ook als je dat niet van plan bent moet je die mogelijkheid toch open houden voor noodgevallen.

Heb je een goede reisverzekering?

waar ga je eigenlijk heen??? ik naar NY en LA, Las Vegas en San Fransisco
groetjes Rudi
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
ilonablom
Contacteer:

Bericht door ilonablom »

Hoi hoi,

Over je visum;
In het vliegtuig krijg je 2 papiertjes die je in moet vullen. Eentje met persoonlijke dingen (wie ben je, waar ga je heen, hoe lang blijf je ect). En een met wat je in gaat voeren, maar dit is meer voor personen die die spullen daar ook door gaan verkopen. Deze twee papiertjes zijn volgens mij het toeristenvisum, waar je max 90 dagen mee in de VS mag blijven. Op de luchthaven wordt er een foto van je gemaakt en men neemt een vingerafdruk af.
Ben vorig jaar zomer naar de VS geweest en toen heb ik geen elektronische vragenlijst in moeten vullen.

GSM;
Het beste is om daar een GSM te kopen, want onze toestellen werken daar helemaal niet.

Elektriciteit;
Ze werken daar met een geheel ander systeem. Ik weet dat adapters in buitensportzaken te koop zijn.

Pinnen:
Kun je bij elke bank in Amerika. Erg leuk zijn de ATM drive thru's. Ja, echt het bestaat. Maar nu hebben in Amerika wel voor elke soort winkel een drive-thru. Met rekening openen heb ik geen ervaring. Het is misschien handig als je daar gaat werken. Ik heb daar twee maanden gewerkt en ik heb een eigen rekening in Amerika niet gemist.
En wat Rudi ook al schreef; de creditcard is echt handig daar. Het is zelfs bij banken een officieel legitimatiebewijs. Ik heb zelf door Amerika gereist zonder credit card. Ik kon deze door omstandigheden niet aanvragen, maar ik raad het je absoluut wel aan.
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Ben een paar keer in de in de VS geweest en vond zelf een creditkaart wel handig. Hangt ook van je plannen af maar als je een auto wil huren dan zeker. Als je het nu aanvraagt zou je die nog wel op tijd hebben.

(Als je student bent kan je met je de Rabobank trouwens niet (meer) gratis pinnen buiten EU landen. Ben je HBO/WO afgestudeerd kan je ook bij de ABN AMRO gratis pinnen. )
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

(En met het postbank totaalpakket kun je ook overal gratis pinnen. 8) )
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Marijn
Wereldreiziger

Bericht door Marijn »

Als je bij de rabo een 'normaal' pakket hebt is het ook gratis, pakket kost je iets van 3 euro per kwartaal dus ook dat is te overzien :)
Erik
Site Admin

Re: formaliteiten USA backpacktrip

Bericht door Erik »

Coma Black schreef: - een visum krijg je dus bij aankomst vanzelf voor 90 dagen als je een elektronisch paspoort hebt=> ok, maar een tijdje gekleden had ik op het nieuws gehoord dat de inreisvoorwaarden aangescherpt gingen worden en dat je 48 uur voor vertrek een elektronische vragenlijst zou moeten invullen. Ik vind echter nergens op internet deze vragenlijst terug, weet iemand of dit systeem al in voege is, of moet ik mij hier geen zorgen over maken
Ik denk dat je met de informatie over de douane op deze site wel wat verder komt.
Coma Black schreef: - voor elektriciteit neem je best een adapter mee die converteert van 110 V naar 220V, waar kan ik zo'n adapter vinden? is dit een dure aankoop?
Wij hebben deze toen (het was in Canada maar dat is als een soort tweede Amerika ) gekocht in een winkel ter plekke. Je moet daarbij opletten dat je er eentje koopt die ook in je wereldstekker past anders heb je er nog niets aan. Verder zijn die dingen ik dacht tussen de $20 en $30 dollar, maar zeker weten doe ik dat niet meer. Ik zal dit proberen na te zoeken. Het werkt verder wel prima maar je batterij gaat minder lang mee dan hier in Nederland. Dit kan ook aan andere fatoren gelegen hebben maar feit was dat ik vaker dan in Nederland moest opladen.
Coma Black schreef: - GSM toestel, neem je dit best mee van hier, en koop je dan daar best een sim kaart van een amerikaanse operator?
of werken onze gsm toestellen daar niet omdat er een ander systeem is en koop je beter daar een nieuw toestel?
Het toestel wat je dan nodig hebt is een tri-band. Hiermee kun je dan wel met een nederlands toestel bellen en gebeld worden in de USA/Canada. Hoe kom je er achter of je dat hebt? Gewoon even naar de specificaties googlen van je telefoon. Honderden sites die deze informatie geven. Zelf hebben wij geen simkaart gekocht omdat de periode dat we in Canada verbleven te kort was.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

hier even een stukje tekst uit het "alles over" hoofdstuk "banken vergeleken"

De Rabobank:
De bank die bekend stond om het gratis pinnen in het buitenland!
Vanaf 1-1-2007 gaan ze voor pinnen kosten in rekening brengen van €2 euro per transactie + 1% wisselkoerstoeslag. Dit geldt NIET voor mensen met een Rabo Totaal Pakket of een Rabo Riant Pakket. Hier betaal je geen € 2 euro maar wel de 1% wisselkoerstoeslag. Wisselkoerstoeslag betekend dat als je € 150 euro pint ze de koers berekenen over €151.50

Rabo Totaal pakket is goedkoper dan de Riant dus daar ga ik even vanuit:
bij het standaardpakket met een betaal en spaarrekening zit:
-1 pinpas met chipknip die je wereldwijd kunt gebruiken
kosten €6.75 per kwartaal / €27.00 per jaar
-1 pinpas + 1 creditcard
kosten €9.00 per kwartaal/ €36.00 per jaar
-een extra pinpas
kosten €1.75 per Kwartaal/ €7.00 per jaar
-internet bankieren
gratis
-pinnen in Europa
gratis
-Pinnen buiten Europa
geen transactie kosten wel 1% wisselkoers toeslag
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
slim

USA

Bericht door slim »

Zoals eerder vermeld: aanvullende reisverzekering met USA dekking voor ziekte kosten en aansprakeliijkheids verzekering noodzakelijk.

GSM: werkt alleen als je een zgn TRI-BAND toestel hebt en je abonnenment ook activeert voor USA. SIM kaarten bestaan niet in amerika.

Als je 3 maanden gaat zou ik zo weinig mogleijk electronica meenemen, en bv een amerkaanse lader voor je batterijen in camera kopen. Andere goede optie een auto lader, die werken nl in europa en de us met 12v.

Credit kaart: niet absoluut nodig voor geld. Pinnen uit de automaat (bijna alle: benzinestations, grocerystores, drugstores en shopping malls hebben er een) kan met je europas met maestro logo, kost meestal $1.50 van de automaat n+ kosten van jou bank.

Credit kaart is VEREIST voor: huur auto, telefonische reserveringen, internet shoppen en veel andere huur dingen, incl somiige hotels en vliegmaatschappijen.

Je kan GEEN rekening openen zonder permanent adres in de VS
Coma Black

hey, Bedankt voor alle reacties!

de afgelopen week ben ik bezig geweest met wat opzoekingswerk,
ik heb ondertussen ook mijn paspoort aangevraagd, dit zal ik normaal krijgen op 14 augustus.
de vertrekdatum gaat uitgesteld worden naar eind augustus aangezien ik nog volop bezig ben met een reisroute uit te denken en formaliteiten in orde te brengen.

Hier is wat ik tot nu toe denk te doen in een periode van 3 maanden:
Het is nog maar in plan in grote lijnen en is dus nog niet allemaal in detail uitgepland.

1) Westkust

- aankomst in San Francisco
- Los Angeles
- San Diego

2) Van ZW naar NO door het binnenland:
- Las Vegas
- National Park in de grand canyon
- Denver
- Omaha
- Iowa
- Chicago
- Detroit
- Amish Country
- Cleveland
- Delaware Water Gap

3) Oostkust van Noord naar Zuid
- New York
- Philadelphia
- Baltimore
- Washington DC
- eventueel nog een nationaal park in Tenessee als ik nog tijd heb
- Charleston
- Savannah
- St augustine
- Daytona Beach
- afsluiten in Miami

opm:
indien 90 dagen te kort zou zijn om dit allemaal te doen zou ik deel 2: "Van ZW naar NO door het binnenland" laten vallen en in plaats van met greyhound bussen door het binnenland naar de oostkust te gaan zou ik dan een binnenlandse vlucht nemen van Los Angeles naar New York.

vervoer: vooral greyhound bussen, ik ga een 60 dagen pas kopen en dan wsl nog eens een 30 dagen pas
budget: +/- 5000 eur
tijd: 90 dagen
manier van reizen:
- alleen,
- logeren in hostels van YHI, om zo veel andere backpackers tegen te komen
- in nationale parken: inschrijven en meegaan met begeleide groepsexcursies

Ik wil eind augustus vertrekken en aangezien het vandaag al 1 augustus is moet ik dus zo snel mogelijk mijn vlucht boeken, want de prijzen gaan alleen maar hoger als ik langer wacht.
Nu was ik eigenlijk van plan om enkel een heenvlucht te boeken, en mijn terugvlucht pas een maand voor vertrek in de VS zelf vast te leggen.
De redenen hiervoor:
- ik heb wel een richtreisplan, maar ik weet niet in hoeverre ik dit ga volgen, dus ik weet nu nog niet exact waar en wanneer ik zal eindigen en vanwaar ik dus het vliegtuig naar huis zal nemen.
- Het is de eerste keer dat ik ga backpacken, en ik ga alleen. Ergens heb ik hier ook wel een beetje mijn twijfels over, en als dit nu echt moest tegenvallen en het is een flop, dan kan ik bv. na een maand al naar huis terugkeren en zit ik geen 3 maanden vast.

Nu weet ik niet of een enkele vlucht zonder retourvlucht toegestaan is om de VS binnen te komen.
Indien dit is toegestaan kan ik mijn heenvlucht al boeken naar San Francisco,
maar als dit niet is toegestaan moet ik eerst zeker zijn van mijn reisplan en zeker weten dat ik geraak op de luchthaven vanwaar mijn retourvlucht boek...

ik vond dit op de volgende website: http://dutch.belgium.usembassy.gov/visa ... ogram.html
bij puntje 5 van de voorwaarden:
Bij binnenkomst via lucht-of zeehaven, beschikken over een heen- en terugvervoersticket of een ticket met connectievlucht,
Heeft iemand hier ervaring mee?
Is het toegestaan de VSA binnen te komen per vliegtuig onder het "visa waiver program" zonder een retourvlucht geboekt te hebben, of kan je dan geweigerd worden aan de grens?
if so, als ik een retourvlucht neem in een andere stad dan waar ik toekom,
bv. ik kom toe in San Francisco, en ik neem mijn retourvlucht in Miami.
Waar kan ik dit het best boeken?
Ik had eens gehoord van een open retourticket, waarbij je luchthaven en datum voor terugvlucht niet vast zouden liggen, maar dit soort vlucht vind ik nergens, toch niet voor de VS, dit zou wsl ook enorm duur zijn?

haja, nog een vraagje, aangezien ik eindig in florida, zal ik daar normaal zijn midden tot eind november.
Is dit gevaarlijk voor orkanen?
Ik had eens ff opgezocht op orkaanseizoen, maar blijkbaar loopt dat toch heel de periode dat ik daar ben door, dus ik dacht dat ik hiermee niet veel rekening moest houden, maar als dit wel zo zou zijn, schud me dan ff wakker :)

ook als je bedenkingen, kritiek, do's en don't s zou hebben i.v.m. mijn reisplan, of je hebt zelf al eens een gelijkaardig traject gedaan waarvan reisverhalen online staan en je wil deze meedelen met me, advies voor alleenreizen in de vs, ...
=> shoot!

greetz, en zeker al bedankt voor de vorige replies
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Zelf geen ervaring met het niet hebben van een retour ticket. Echter een vriend van mij mocht de USA niet in omdat hij geen retour ticket had. De douane was bang dat hij illegaal wou blijven. Hij is gewoon op een vliegtuig terug gezet en mocht niet eens bellen naar zijn familie dat hij niet kwam.

In zijn geval is het wel zo dat zijn vader in de USA werkt en daar
dus ook al een aantal jaar woont. Wellicht heeft dit nog mee gespeelt, dat ze hierdoor extra bang waren dat hij stiekem zou blijven.

Ik zou het dus wel echt goed uitzoeken of het wel mag en niet zomaar zonder retour ticket naar de USA gaan.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Tessa
Reiziger
Contacteer:

Bericht door Tessa »

Nu weet ik niet of een enkele vlucht zonder retourvlucht toegestaan is om de VS binnen te komen.
Indien dit is toegestaan kan ik mijn heenvlucht al boeken naar San Francisco,
maar als dit niet is toegestaan moet ik eerst zeker zijn van mijn reisplan en zeker weten dat ik geraak op de luchthaven vanwaar mijn retourvlucht boek...
Hoi Steven,

Ik zit nu in Canada, Ottawa. Ik ben via New York gekomen. Mijn ticket was een ticket naar Montreal, met tussenstop in NY, en ik had al wat tickets voor na Ottawa, omdat ik uiteindelijk een rondje om de wereld maak.
Omdat dit dus geen normaal retourticket was, deden ze hier al wat moeilijk over, werd uiteindelijk wel goedgekeurd, maar ze zijn dus behoorlijk streng! (Dit was trouwens op Schiphol, voordat ik het vliegtuig in ging)
Dus zorg dat je een ticket terug hebt, anders laten ze je niet het vliegtuig in!
Je moet dus een reisverzekering hebben met een medische module.
ik meen dat ik ergens gelezen heb dat dit een voorwaarde is om een visum te krijgen
ook ik heb begrepen gewoon een 90 dagen visum te kunnen krijgen op het vliegveld.
Als dit niet nodig is wil ik dat ook graag weten
Kan ik me niet herinneren dat ze daar iets over gevraagd hebben aan mij. Ik ben nog via mij pa verzekerd, en daar heb ik geen bewijs van eigenlijk. Heeft tot nu toe niemand moeilijk over gedaan en ik ben toch gewoon US binnen gekomen. :)

Over de vluchten boeken: Als je nog steeds je studentenkaart hebt, kun je proberen een ISIC kaart aan te schaffen en krijg je korting op wat vluchten. Ik heb dat gedaan bij Kilroy, die zoeken ook gelijk de goedkoopste vlucht voor je. Meestal kun je de datum nog makkelijk veranderen. Ik heb het zelfs voor mekaar gekregen om voor 1 ticket de locatie te veranderen voor weinig geld! Vraag gewoon even na.

Over de GSM. Ze hebben hier in Canada iig een ander systeem... dus geen gsm. Maar in Canada hebben ze tegenwoordig ook SIM kaarten (www.rogers.com), geen idee of US dat ook heeft. Als je een beetje nieuw model telefoon hebt, kun je even nakijken of die zou funktioneren in US. En je kunt je afvragen of je wel een telefoon nodig hebt voor 3 maandjes? Vroeger deed iedereen zonder, en payphones hebben ze nog best veel in US!

En credit card... toch wel errug handig!! Kan ook zonder, maar eentje aanvragen hoeft niet lang te duren. Ik had die van mij binnen 5 dagen in de bus (Postbank) en voor een student niet duur.

En over de elektriciteit: Eerlijk gezegd heb ik het gewoon maar zonder adapter geprobeerd.. zal niet het beste zijn voor de apparaten, maar het werkt prima. Ik heb dus alleen een wereldstekkertje.

Veel plezier!!
Ik zit in December aan de westkust, heb er zin in! Maar nu nog even tijdje van Canada genieten, zo mooi hier!!
Broaden your minds
Dewereldomdehoek

Re: Formaliteiten USA backpacktrip

Bericht door Dewereldomdehoek »

hallo
effe over de mobiele telefoon; in amerika heb je een triband nodig, bij ons gebruiken we een dualband, dus onze telefoons zijn daar niet bruikbaar. wij hebben een goedkope telefoon gekocht met een prepaid kaart, werkt prima. deze gebruikten we als we in de usa moesten bellen, maar als we naar nl moesten bellen deden we dat via msn (gratis als je online bent in je hostel) of voipen. we hebben via internet in de usa een telefoonkaart gekocht en daarmee gevoipt met de geinstalleerde softphone naar nl. goedkoper dan met de mobiele en je kunt gewoon bellen in je hostel of hotel kamer en je hoeft niet naar een publieke telefooncel
voor verhalen over de usa van onze wereldreis van juli tot dec 2008 kijk eens op enrgee.aroundtheglobe.nl
groetjes esther
Plaats reactie