ja!! die tassen zijn er. Ze zijn een uitkomst maar helemaal ideaal zijn ze ook weer niet.
Er zijn overigens niet heel veel merken die deze tassen verkopen en ze zijn vrij prijzig. Ik heb bewust geen Lowpro genomen omdat ik die er kwalitatief nogal gammel uit vond zien. Ik heb een Tamrac adventure 10
http://www.tamrac.com/frame_adv.htm
Op deze site staat een test van zo'n tas. Een crumpler.
crumpler producttest op aorund the globe
pluspunten
De tas oogt niet als een camera tas.
Het gewicht hangt mooi verdeeld over je rug ipv irritant op 1 schouder zoals bij een heuptas
in mijn tas kan ook nog eens een laptop...of een map met papieren.
genoeg ruimte in het andere deel voor een boek en een trui en nog wat klein spul.
Heel veel padding zodat ie tegen een stootje kan. Ze hebben geprobeerd hem open te snijden maar ze kwamen niet door de dikke laag heen!
minpunten
Je pakt de camera niet zo gemakkelijk uit de tas. Het zit in het ondervak dus ipv de tas via je schouder op je buik te trekken en dan de b oven rits open te doen moet je hem plat leggen en dat is niet altijd handig. (natte ondergrond enzo)
Ik dacht dat dit bij de crumpler beter geregeld was omdat het oogt alsof de klep uitschuift maar dit blijkt niet zo te zijn.
let op of je ergens een waterfles in kwijt kunt.
op mijn laatste reis heb ik besloten de Tamrac niet mee te nemen maar een grote dagrugzak. Ik had mijn camera gewoon in zijn tasje ( in de vorm van de camera) en mijn extra lens in zijn eigen neopreenjasje.
Ik heb een hele ruime dagrugzak van Beverzwerfsport ( ze hebben het model geloof ik niet meer. een Meru) en ik vond dit bijna ideaal. Er konden nog genoeg andere dingen bij en doordat ik gewoon bij de camera kon via de bovenkant kon ik hem sneller pakken en weer opbergen.
Wanneer je welke camera meeneemt....
Ehm, ik neem zometeen niet mijn spiegelreflex mee naar Ecuador...denk ik
Ik ben er al eens geweest( toen hebben ze mijn tas proberen open te snijden) dus ik geloof het wel qua mooie foto's. ik heb geen zin om het gewicht mee te slepen en extra allert te moeten zijn. Maar deze keuze ligt ook echt aan het land hoor!
Ik heb hem onlangs ook gewoon weer meegenomen naar Laos en Cambodja en daar was ik ook niet voor het eerst. Toen heb ik juist mijn compact thuis gelaten. Anders is het ook zoveel gewicht.
De compact gebruik ik voornamelijk als ik geen zin heb om mijn tas mee te nemen. dus als je even wat gaat eten of drinken of gaat stappen. Verder probeer ik mijn spiegelreflex weg te houden van strand en zeewater. Maar dat hangt ook van de situatie af. Walvissen kijken vanaf een boot...dan de DSLR. dagje op het strand liggen...de compact