Digitale compact camera of spiegelreflex?
Digitale camera batterij of accu
Hoi Allemaal,
Ik ga binnenkort een aantal weken op reis en wilde daarvoor een nieuwe camera aanschaffen. Nu hoorde ik van enkele vrienden van mij dat je een camera met batterijen moet kopen omdat je deze gemakkelijk en goedkoper kunt vervangen dan een camera met een accu.
Helaas lijkt het er op dat de camera's die op batterijen werken een stukje groter zijn dan die met een accu.
In hoeverre klopt het dat je beter batterijen kunt hebben dan bijvoorbeeld een accu. En ten tweede welke camera heb jij en wat zijn de plus punten en de min punten?
Marco
Ik ga binnenkort een aantal weken op reis en wilde daarvoor een nieuwe camera aanschaffen. Nu hoorde ik van enkele vrienden van mij dat je een camera met batterijen moet kopen omdat je deze gemakkelijk en goedkoper kunt vervangen dan een camera met een accu.
Helaas lijkt het er op dat de camera's die op batterijen werken een stukje groter zijn dan die met een accu.
In hoeverre klopt het dat je beter batterijen kunt hebben dan bijvoorbeeld een accu. En ten tweede welke camera heb jij en wat zijn de plus punten en de min punten?
Marco
Voordeel van een accu op batterijen is:
- Gaat langer mee, dan batterijen
- Kleinere camera
- Goedkoper want oplaadbaar (tenzij ook oplaadbare batterijen).
Ik zou dus zeker voor een accu gaan. Wel handig om een camera te kopen met een normaal veel voorkomend type accu. Mocht er dan wat mis gaan kan je altijd een een nieuwe kopen. Daarnaast heb ik zelf 2 accu's dan kan je 1 opladen en de andere nog foto's mee maken. Dit is eigenlijk alleen nodig als je back-up of als je echt lang in een gebied zonder stroom zit.
- Gaat langer mee, dan batterijen
- Kleinere camera
- Goedkoper want oplaadbaar (tenzij ook oplaadbare batterijen).
Ik zou dus zeker voor een accu gaan. Wel handig om een camera te kopen met een normaal veel voorkomend type accu. Mocht er dan wat mis gaan kan je altijd een een nieuwe kopen. Daarnaast heb ik zelf 2 accu's dan kan je 1 opladen en de andere nog foto's mee maken. Dit is eigenlijk alleen nodig als je back-up of als je echt lang in een gebied zonder stroom zit.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Ik was altijd bang voor baterijen omdat ik slechte ervaringen heb met de oude toestellen met oude baterijen. De baterijen waren heel snel leeg. Toch heb ik nu een nieuwe camera gekocht met 2 AA baterijen. Hardstikke tevreden. Gaan heel lang mee en ik heb altijd 2 reserve bij me en de 2 niet oplaadbare die werden meegeleverd ook nog als extra reserve. Zorg wel dat je een goede oplader en goede baterijen koopt iets van 2600 Mah of meer. Canon Powershot A710I. super camera nadeel niet compact en niet mogelijk te zoomen tijdens filmen. Voordeel meer mogelijkheden dan de compacte camera's en 6x optische zoom
Ik gebruik oplaadbare batterijen (2600 MaH) en ik kan er veel foto's mee maken, valt me heel erg mee. Veel mede rezeigers met een accu hadden een duidelijk kortere gebruiksduur. Bovendien is het erg gemakkelijk om reserve batterijen te hebben. Een extra accu kan natuurlijk ook maar is duur. Verder heb ik een oplader die praktisch niets weegt en heel snel laadt. Deze was wel vrij duur (iets van 30 euro), maar je hebt toch een oplader nodig (mp3 speler, zaklamp..).
Kortom: batterijen! Maar dan wel goede.
Kortom: batterijen! Maar dan wel goede.
Ik heb pas een nieuwe camera gekocht, met 4 AA batterijen. Inderdaad is deze camera een stukje groter dan de gemiddelde, maar toch vond ik dat het gebruik van batterijen een heel groot voordeel biedt: je kunt ze op elke straathoek kopen. Als je accu leeggaat, dan zul je net zien dat je ergens bent waar je hem niet kunt opladen. In het geval van batterijen kun je altijd een reserve set in je daypack gooien, of deze gewoon in een winkeltje.
Nadeel is wel dat je wel meer rotzooi achterlaat in landen waar de afvalverwerking over het algemeen niet zo geregeld is als in Nederland. Je belast het milieu er dus wel mee.
Nadeel is wel dat je wel meer rotzooi achterlaat in landen waar de afvalverwerking over het algemeen niet zo geregeld is als in Nederland. Je belast het milieu er dus wel mee.
Hey,
Allemaal bedankt voor jullie antwoorden, ik ga nu eerst eens even kijken naar een camera met batterijen, zoals hier wordt gezegt is het voordeel wel dat je overal nieuwe batterijen kunt krijgen als er wat mis mee is of wanneer je ze kwijt raakt.
Hoe zit het dan met opladen van je accu of batterij? Blijven de andere backpackers dan wel van je spulletjes af? Want dat duurt nogal een tijdje voordat ze vol zijn.
Allemaal bedankt voor jullie antwoorden, ik ga nu eerst eens even kijken naar een camera met batterijen, zoals hier wordt gezegt is het voordeel wel dat je overal nieuwe batterijen kunt krijgen als er wat mis mee is of wanneer je ze kwijt raakt.
Hoe zit het dan met opladen van je accu of batterij? Blijven de andere backpackers dan wel van je spulletjes af? Want dat duurt nogal een tijdje voordat ze vol zijn.
Er zijn laders die je accu's in 30 minuten volladen: http://www.gppowerbank.nl/nl/Producten.asp?itemID=2
Digitale compact camera of spiegelreflex?
Ik heb al eerder wat vragen gesteld over een nieuwe camera maar ik wilde toch weer opnieuw een en ander met jullie overleggen.
De laatste weken ben ik wat serieuzer aan het kijken naar een camera. Ik heb me al flink laten voorlichten en de meeste voors en tegen weet ik al.
De keuze gaat tussen twee soorten camera's. Of een spiegelreflex of "tussen in model" compact camera. Met tussen in model bedoel ik dan een compact camera die flinke zoom heeft, en de meeste opties opzit.
De reden waarom ik een andere camera wil is omdat de huidige camera,
* Te veel herrie maakt
* Te langzaam is met opstarten, flitsen, foto's maken, scherpstellen
* Hoe vol de batterij ook hij er altijd over zeurt
* Te weinig zoom
* Foto's zijn kwalitatief niet super goed
Ik heb beide camera's in handen gekregen en wat foto's gemaakt (compact en sr) maar ik ben benieuwd waarom jullie juist voor een bepaald type gekozen hebben?
Wat ik wil weten van mensen met een compact camera is:
Hoe zijn de foto's
Welke camera heb je?
Is je volgende camera ongeveer hetzelfde? (dus weer compact)
Voor mensen met een spiegelreflex
Hoe zijn de foto's?
Kun je wel met zo'n camera op reis zonder dat het ding je belemmerd tijdens je reis / trips?
Wat voor lens heb je nodig?
Is je volgende camera ongeveer hetzelfde (dus weer spiegelreflex)
De laatste weken ben ik wat serieuzer aan het kijken naar een camera. Ik heb me al flink laten voorlichten en de meeste voors en tegen weet ik al.
De keuze gaat tussen twee soorten camera's. Of een spiegelreflex of "tussen in model" compact camera. Met tussen in model bedoel ik dan een compact camera die flinke zoom heeft, en de meeste opties opzit.
De reden waarom ik een andere camera wil is omdat de huidige camera,
* Te veel herrie maakt
* Te langzaam is met opstarten, flitsen, foto's maken, scherpstellen
* Hoe vol de batterij ook hij er altijd over zeurt

* Te weinig zoom
* Foto's zijn kwalitatief niet super goed
Ik heb beide camera's in handen gekregen en wat foto's gemaakt (compact en sr) maar ik ben benieuwd waarom jullie juist voor een bepaald type gekozen hebben?
Wat ik wil weten van mensen met een compact camera is:
Hoe zijn de foto's
Welke camera heb je?
Is je volgende camera ongeveer hetzelfde? (dus weer compact)
Voor mensen met een spiegelreflex
Hoe zijn de foto's?
Kun je wel met zo'n camera op reis zonder dat het ding je belemmerd tijdens je reis / trips?
Wat voor lens heb je nodig?
Is je volgende camera ongeveer hetzelfde (dus weer spiegelreflex)
- Ron
- Reisexpert
- Contacteer:
hey marco,
bedoel je met spiegel reflex dat er geen lens naar buiten komt???
maar dat er spiegeltjes in de camera zitten om mee in te zoemen.
bedoel je met spiegel reflex dat er geen lens naar buiten komt???
maar dat er spiegeltjes in de camera zitten om mee in te zoemen.
geniet van je trip voor dat je het weet is het over.
http://www.rocomo.nl
http://www.rocomo.nl
- bolletjeom
- Reisexpert
ik weet niet eens onder welke noemer de mijne valt. qua grote lijkt ie op de foto. Misschien eee tikje kleiner maar het is niet zo'n plat ding dat in je broekzak past.
ik heb een Minolta Dimage Z...en die worden niet eens meer gemaakt.
Maar in 2004 was het een hele hippe camera
Ik heb dus 10 keer optische zoom plus digitale zoom.
Ik wil nooit meer minder zoom dan dit!
Hij heeft "maar" 3,2 megapixels en ik vind dat meer dan zat.
Voor het normaal formaat afdrukken is dit prima en uploaden in een internetcafe duurt veel minder lang.
1 van de fijnste dingen aan mijn camera is dat hij loopt op gewone baterijen. je kunt dus altijd een reserve setje in je broekzak hebben zitten en hoeft niet helemaal de hele camera aan het infuus te leggen. EN in geval van nood kan je overal van die batterijen kopen. Uiteraard gebruik ik normale oplaadbare batterijen maar soms ben je de reserveset vergeten en kan je een gewoon setje kopen.
ik wil ook een nieuwe camera....maar ik kan maar niet kiezen.
ik vind mijn eigen camera meestal al irritant groot en zwaar. Vooral met het in en uit mijn dagrugzakje halen word ik helemaal gek ( misschien een grotere dagrugzak kopen)
hij blijft met zijn uitstekende delen altijd ergens achter hangen. het dopje voor de lens valt er altijd af en hij gaat soms zelfs aan als ie op de verkeerde manier ergens klem zit in mijn tas.
De lens van mijn camera komt wel naar buiten dus dat is dan erg vervelend...omdat ik bang ben dat ie daardoor beschadigd.
Wat ik wil? een Canon met alle toeters en bellen die in mijn broekzak past :lol:
ik ben er nog niet uit dus. Ik wil geen stap terug doen qua mogelijkheden maar ik wil ook niet weer een grote en zware camera
omdat ik zo gek word van de grootte van mijn eigen camera heeft J. er nu een kleine "gewone"digitale camera bij. Eentje die in je broekzak past, die je meeneemt naar het strand of een avondje stappen. Iets wat ik met mijn grote camera om allerleir praktische redenen niet doe. De foto's zijn kwalitatief beter maar het niet hebben van een zoom is een heel groot nadeel.
ik heb een Minolta Dimage Z...en die worden niet eens meer gemaakt.
Maar in 2004 was het een hele hippe camera

Ik heb dus 10 keer optische zoom plus digitale zoom.
Ik wil nooit meer minder zoom dan dit!

Hij heeft "maar" 3,2 megapixels en ik vind dat meer dan zat.
Voor het normaal formaat afdrukken is dit prima en uploaden in een internetcafe duurt veel minder lang.
1 van de fijnste dingen aan mijn camera is dat hij loopt op gewone baterijen. je kunt dus altijd een reserve setje in je broekzak hebben zitten en hoeft niet helemaal de hele camera aan het infuus te leggen. EN in geval van nood kan je overal van die batterijen kopen. Uiteraard gebruik ik normale oplaadbare batterijen maar soms ben je de reserveset vergeten en kan je een gewoon setje kopen.
ik wil ook een nieuwe camera....maar ik kan maar niet kiezen.
ik vind mijn eigen camera meestal al irritant groot en zwaar. Vooral met het in en uit mijn dagrugzakje halen word ik helemaal gek ( misschien een grotere dagrugzak kopen)
hij blijft met zijn uitstekende delen altijd ergens achter hangen. het dopje voor de lens valt er altijd af en hij gaat soms zelfs aan als ie op de verkeerde manier ergens klem zit in mijn tas.
De lens van mijn camera komt wel naar buiten dus dat is dan erg vervelend...omdat ik bang ben dat ie daardoor beschadigd.
Wat ik wil? een Canon met alle toeters en bellen die in mijn broekzak past :lol:
ik ben er nog niet uit dus. Ik wil geen stap terug doen qua mogelijkheden maar ik wil ook niet weer een grote en zware camera

omdat ik zo gek word van de grootte van mijn eigen camera heeft J. er nu een kleine "gewone"digitale camera bij. Eentje die in je broekzak past, die je meeneemt naar het strand of een avondje stappen. Iets wat ik met mijn grote camera om allerleir praktische redenen niet doe. De foto's zijn kwalitatief beter maar het niet hebben van een zoom is een heel groot nadeel.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Tijdens mijn lange reis had ik een Canon Powershot A510. Een prima camera met zo'n 4.2 megapixel, wat over het algemeen meer dan genoeg is. (Zeker als er een aardige optische zoom op de camera zit en je geen resolutie verliest met digitaal zoomen.)
Redenen waarom ik toen voor deze camera gekozen had:
- klein en redelijk compact
- degelijk! (al begint de camera na zo'n 15,000 foto's redelijk op te raken...)
- redelijke zoom
- werkt gewoon op (oplaadbare) batterijen, dus geen gedoe met (dure) accu's
- mogelijkheid zelf scherptediepte en sluitertijd in te stellen, iets was veel andere compactcamera's niet hebben
(de meeste mensen zullen hun camera altijd op de P-mode hebben staan, maar ik wil mijn creatieve ei kwijt)
- met een kleine camera is het vaak makkelijker foto's te maken van mensen om je heen, zo'n groot ding schrikt af....
Redenen waarom ik nu een SLR heb (Canon 350D):
- meer mogelijkheden
- grotere lens, dus lichtgevoeliger
- grotere lens, dus betere kleuren (al kun je vaak met photoshop een hoop bijstellen)
- meerdere lenzen/verschillende fliters
- externe flits
- je kijkt 'door de lens', terwijl je bij een conpactcamera 'door de zoeker kijkt' (tenzij je het display gebruikt, maar dat doe ik alleen voor onderwaterfoto's)
- maar het is wel aardig wat gesleep!
( meer megapixels, dus evt digitaal zoomen/croppen mogelijk. maar aangezien ik een 400 mm lens heb....)
Redenen waarom ik toen voor deze camera gekozen had:
- klein en redelijk compact
- degelijk! (al begint de camera na zo'n 15,000 foto's redelijk op te raken...)
- redelijke zoom
- werkt gewoon op (oplaadbare) batterijen, dus geen gedoe met (dure) accu's
- mogelijkheid zelf scherptediepte en sluitertijd in te stellen, iets was veel andere compactcamera's niet hebben
(de meeste mensen zullen hun camera altijd op de P-mode hebben staan, maar ik wil mijn creatieve ei kwijt)
- met een kleine camera is het vaak makkelijker foto's te maken van mensen om je heen, zo'n groot ding schrikt af....
Redenen waarom ik nu een SLR heb (Canon 350D):
- meer mogelijkheden
- grotere lens, dus lichtgevoeliger
- grotere lens, dus betere kleuren (al kun je vaak met photoshop een hoop bijstellen)
- meerdere lenzen/verschillende fliters
- externe flits
- je kijkt 'door de lens', terwijl je bij een conpactcamera 'door de zoeker kijkt' (tenzij je het display gebruikt, maar dat doe ik alleen voor onderwaterfoto's)
- maar het is wel aardig wat gesleep!
( meer megapixels, dus evt digitaal zoomen/croppen mogelijk. maar aangezien ik een 400 mm lens heb....)
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
-
- Reiziger
Ik heb zelf een SLR (Canon EOS 400D) camera en ben er erg tevreden over. Ik schiet er mooie plaatjes mee.
Ik heb nu nog een fototas die je over je schouder draagt, maar aangezien ik dit niet zo prettig vind ben ik van plan een speciale tas te kopen met onderin een plek voor camera en lensen en bovenin een plek voor water, LP's e.d.
Ik heb gewoon een standaard lens en een zoom lens erbij.
En ik heb nog altijd een kleine digitale camera bij, met een onderwater hoes. Die past namelijk niet om mijn SLR.
Ik heb nu nog een fototas die je over je schouder draagt, maar aangezien ik dit niet zo prettig vind ben ik van plan een speciale tas te kopen met onderin een plek voor camera en lensen en bovenin een plek voor water, LP's e.d.
En ik heb nog altijd een kleine digitale camera bij, met een onderwater hoes. Die past namelijk niet om mijn SLR.
Ik kan je Crumpler aanradenInekeKremers schreef:Ik heb zelf een SLR (Canon EOS 400D) camera en ben er erg tevreden over. Ik schiet er mooie plaatjes mee.

De camera die ik heb is een Konica Minolta D7D. Nu heten ze Sony.
Nadeel van deze camera is dat ie wel aan het gewicht zit en een groot voordeel is het gebruikers gemak. Alles kan je instellen aan deze camera en dat vaak met externe knoppen ipv dat je in het menu moet gaan rommelen.
Overigens heb ik nooit naar een compact camera gekeken. De reden hiervoor is dat ik altijd een SLR heb willen hebben

- bolletjeom
- Reisexpert
aha!!!!De camera die ik heb is een Konica Minolta D7D. Nu heten ze Sony.
ik hoorde een paar weken geleden, op reis, alleen maar dat Konika geen camera's meer maakte...maar sony heeft het dus overgenomen.
Cool, want de dimage vind ik zelf wel heel fijn en ik heb een ander model gezien dat me nog fijner leek
ik ga eens bij Sony kijken, thanx!
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl