Digitale compact camera of spiegelreflex?

Weten hoe je geweldige foto's maakt tijdens je reis? Of wil je jouw fotografie kennis delen met andere reizigers gebruik dan dit forum.
Dexter
Reisexpert

Re: Digitale spiegelreflex meenemen: verstandig of niet?

Bericht door Dexter »

bolletjeom schreef:waar ik die laat????
haha.....waar ik alles laat wat ik niet kwijt wil raken zoals groot geld en een huissleutel en dus ook zo'n klein geheugenkaartje......in mijn BH 8-)
dames...men neme een bh met vulling. men hale de vulling er uit...et voila..u heeft een klein vakje waar iets in kan.
Of men neme een bh die goed aansluit en propt het er gewoon bij in 8-)
Shit, ga voortaan toch beter voelen of er meer te halen valt als ik mijn befaamde moves maak 8-)
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Dexter schreef:
bolletjeom schreef: Shit, ga voortaan toch beter voelen of er meer te halen valt als ik mijn befaamde moves maak 8-)
Had deze opmerking niet van jou verwacht :?
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

Erikb en Dexter waren de enige 2 van wie ik deze opmerking juist had verwacht...haha
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Dexter
Reisexpert

Bericht door Dexter »

bolletjeom schreef:Erikb en Dexter waren de enige 2 van wie ik deze opmerking juist had verwacht...haha
Tja, moeder natuur heeft ze niet voor niks gegeven toch :P Maar zal natuurlijk de geheugenkaart vol pikante foto's gelijk teruggeven, das duidelijk. Ik weet niet of ik nu nog wel naar de ATG meeting durf te komen :@
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

bolletjeom schreef:Erikb en Dexter waren de enige 2 van wie ik deze opmerking juist had verwacht...haha
Dat vind ik nou jammer, want deze opmerking had ik nou juist weer niet gemaakt. Niet helemaal mijn stijl zou ik zeggen ;) . Ben wel benieuwd naar Dexter. Zoals gezegd: dan zit hij 3 weken in een klooster, en de volgende 3 weken zit hij continu aan t bier, allerlei "befaamde moves" te maken. Ik ben benieuwd wie Dexter nou echt is....we zullen het zien op de ATG meeting in April :P
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

En ik kan er weer niet bij zijn!!! :'(
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Jenny schreef:En ik kan er weer niet bij zijn!!! :'(
Ja, eh, als je steeds in het buitenland zit. Dit is al ATG 3, en je kunt weer niet ;) . Tip: werp je op als organisator van ATG 4. Dan kun je er altijd bij zijn.
Patrick87

Bericht door Patrick87 »

Ik geef dit topic even weer een schopje. Dit is namelijk hét dilemma voor wat betreft mijn reisuitrusting. Ik heb een 400D met allround 18-200mm lens de ene dag denk ik "die moet gewoon mee!" en de volgende dag "Ja, maar......".
Het is mijn eerste grote reis dus ik heb ook nog geen eigen ervaring waar ik uit kan putten. De reis gaat naar AU en NZ, dat zijn dan wel weer 'veilige' landen.

Wat ik tot nu toe lees is dat mensen die 'm hebben meegenomen er geen spijt van hebben gehad en mensen die 'm thuis hebben gelaten juist wel. Daarnaast ben ik ook goed verzekerd, het bedrag is hoog genoeg voor alle apparatuur. Voor diefstal/schade etc. zal ik hem niet thuislaten.

Maar er is nog een andere kwestie, namelijk de handzaamheid. De vragen die ik zou willen stellen is in welke situaties je deze meenam en wanneer de compact en waar liet je dan de DSLR, in een kluisje ergens?

Daarnaast is er nog de tas. Ik heb een grote Lowepro rugtas gehad, maar weer verkocht omdat deze amper ruimte bood voor dingen buiten de camera (ondanks dat het een megagroot ding was) en dus niet geschikt is als daypack. Nu heb ik de Lowepro off track 2 - een heuptas - maar ook deze vind ik niet ideel.
Een andere vraag is dus, zijn er tassen op de markt voor een DSLR met 1 telelens en wat filters e.d. die daarnaast als daypack kunnen dienen (voldoende ruimte over voor eten/kleding etc.). Mag iets uit het assortiment van LowePro zijn, maar ook gerust een ander merk.

Reageren kan ik dit topic maar mag ook via mail/msn: pvandenhul_at_gmail.com.
bolletjeom
Reisexpert

ja!! die tassen zijn er. Ze zijn een uitkomst maar helemaal ideaal zijn ze ook weer niet.
Er zijn overigens niet heel veel merken die deze tassen verkopen en ze zijn vrij prijzig. Ik heb bewust geen Lowpro genomen omdat ik die er kwalitatief nogal gammel uit vond zien. Ik heb een Tamrac adventure 10 http://www.tamrac.com/frame_adv.htm
Op deze site staat een test van zo'n tas. Een crumpler. crumpler producttest op aorund the globe

pluspunten
De tas oogt niet als een camera tas.
Het gewicht hangt mooi verdeeld over je rug ipv irritant op 1 schouder zoals bij een heuptas
in mijn tas kan ook nog eens een laptop...of een map met papieren.
genoeg ruimte in het andere deel voor een boek en een trui en nog wat klein spul.
Heel veel padding zodat ie tegen een stootje kan. Ze hebben geprobeerd hem open te snijden maar ze kwamen niet door de dikke laag heen!

minpunten
Je pakt de camera niet zo gemakkelijk uit de tas. Het zit in het ondervak dus ipv de tas via je schouder op je buik te trekken en dan de b oven rits open te doen moet je hem plat leggen en dat is niet altijd handig. (natte ondergrond enzo)
Ik dacht dat dit bij de crumpler beter geregeld was omdat het oogt alsof de klep uitschuift maar dit blijkt niet zo te zijn.
let op of je ergens een waterfles in kwijt kunt.

op mijn laatste reis heb ik besloten de Tamrac niet mee te nemen maar een grote dagrugzak. Ik had mijn camera gewoon in zijn tasje ( in de vorm van de camera) en mijn extra lens in zijn eigen neopreenjasje.
Ik heb een hele ruime dagrugzak van Beverzwerfsport ( ze hebben het model geloof ik niet meer. een Meru) en ik vond dit bijna ideaal. Er konden nog genoeg andere dingen bij en doordat ik gewoon bij de camera kon via de bovenkant kon ik hem sneller pakken en weer opbergen.

Wanneer je welke camera meeneemt....
Ehm, ik neem zometeen niet mijn spiegelreflex mee naar Ecuador...denk ik
Ik ben er al eens geweest( toen hebben ze mijn tas proberen open te snijden) dus ik geloof het wel qua mooie foto's. ik heb geen zin om het gewicht mee te slepen en extra allert te moeten zijn. Maar deze keuze ligt ook echt aan het land hoor!
Ik heb hem onlangs ook gewoon weer meegenomen naar Laos en Cambodja en daar was ik ook niet voor het eerst. Toen heb ik juist mijn compact thuis gelaten. Anders is het ook zoveel gewicht.

De compact gebruik ik voornamelijk als ik geen zin heb om mijn tas mee te nemen. dus als je even wat gaat eten of drinken of gaat stappen. Verder probeer ik mijn spiegelreflex weg te houden van strand en zeewater. Maar dat hangt ook van de situatie af. Walvissen kijken vanaf een boot...dan de DSLR. dagje op het strand liggen...de compact
Patrick87

Bericht door Patrick87 »

Bedankt voor de uitgebreide reactie!
Ik ga binnenkort shoppen voor o.a. de backpack en een slaapzak en lakenzak en ga dan toch ook op zoek naar een daypack. Ik heb een Eastpak rugtas voor dagelijks gebruik in NL die ook prima als daypack zou kunnen dienen, maar daar kan de camera niet veilig in (de lens zou gemakkelijk kapot gaan).
Hou de door jou genoemde tassen zeker in het achterhoofd!

Op dit moment neig ik toch naar meenemen, ik denk dat ik er anders spijt van ga krijgen. Maar dan zal ik eerst wel de perfecte tas moeten vinden... O-)
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

'Praten' over een fototas is niet hetzelfde als er zelf eentje zien en vastnemen.
Ga dus eens een betere fotozaak binnen mét je fotomateriaal. En test het gewoon uit.
Zo'n tas waar je spullen van onder zitten, is (zoals Bolletje zegt) inderdaad niet handig. Ik heb zo één gehad, maar weer verkocht (ook wegens te klein ondertussen). Maar je hebt er ook die opzij open gaan. De markt speelt wat dat betreft in op onze wensen. Mijn vrouw heeft een Crumpler, maar ook die vind ik niet handig en is (naar mijn mening) iets voor snobs.

Dslr mee of niet?
Tja, behalve die van m'n vrouw neem ik er zelf ook nog 2 mee ... Mijn mening lijkt me vrij duidelijk.
Snap die mensen ook niet die zo iets kopen en dan twijfelen of ze hem wel zullen gebruiken. Net zoals een grote luxe auto kopen, maar met het kleintje bijven rijden omdat je schrik hebt dat je nergens kan parkeren *_*
Meestal ligt het niet aan de parking, maar aan je kunnen. Idem dito bij een dslr ...
bolletjeom
Reisexpert

Kohraya heeft een punt dat je ze echt moet voelen en zien die tassen. en dan ook heel kritisch moet kijken hoe je hem denkt te gaan gebruiken in de praktijk. Helaas zijn er maar erg weinig winkels die meer dan 1 soort van deze tassen op voorraad heeft.Ik heb mijn tamrac uiteindelijk via internet besteld. Je mag hem wel eens komen bekijken.

Mijn DSLR gaat niet los in de dagrugzak maar in zo'n...tja, hoe omschrijf je dat... een cameratas in de vorm van een camera. Een soort druppelvorm. Dat is stevig materiaal en heeft ook nog een schouderband. Die gebruik ik dan dus soms ook. En de lens zit dan "los" in mijn dagrugzak maar wel in zo'n neopreenkoker. In de klep van die camerahuls zit een klein vakje. precies genoeg voor een beterij, geheugenkaart en poetsdoekje.
Normaal heb ik voorzetlenzen etc bij maar tijdens de vorige reis heb ik gewoon veel van die dingen maar thuis gelaten en gekozen voor het meest gebruikte filter.
Ik kon op die reis gewoon niet mijn Tamrac meenemen omdat ik veel meer kwijt moest kunnen dan normaal. Ik was er namelijk al werkend dus er moest ook standaard een joekel van een EHBOkit in. Iets wat ik normaal niet meesleep
Patrick87

Bericht door Patrick87 »

Dat is natuurlijk ook nog een optie waar ik tot dusver niet aan gedacht heb.
Ik heb momenteel deze tas. Ik kan natuurlijk gewoon de camera in het middenstuk doen en die weer in de dagrugzak.
bolletjeom
Reisexpert

precies. dat is de constructie die ik nu heb. en af en toe kan ik de camera alleen dan alsnog om mijn schouders hangen
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik heb een tas van de Declaton, zo eentje met van die stevige banden en zo'n air flow iets (hoe heet dat???) langs je rug. Best een grote tas voor een dagrugzak (30L), maar groot genoeg voor:

- een Canon 450D + filters + batterijen
- een losse 75-300 mm lens
- een Canon G10
- een onderwaterhuis voor de G10
- mijn Asus mini laptop

Alle camera's en lenzen zitten verpakt in de tassen die Rudi beschrijft, omdat de tas vrij dik is zijn de camera's (mijns inziens) voldoende beschermd. En er past ook nog een fles water in de tas, ook altijd handig :P
Plaats reactie