Beste tijd in je leven om op reis te gaan?

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Re: Beste tijd in je leven om op reis te gaan?

Bericht door WizardOfOss »

Erik schreef:@WizardOfOss voor beide is toch wel een oplossing te vinden? Of goedkoper reizen (en vooraf keihard werken voor een hongerloontje) of overleggen met je baas of je een tijdje weg mag.
Uiteraard kan goedkoper reizen een optie zijn, maar ik vraag me dan toch af of reizen wel écht leuk is als je bij praktisch alles wat je doet eerst moet afwegen of het budgettair wel mogelijk is. Vrijheid begint wat mij betreft toch met een zekere mate van financiële zorgeloosheid.

En als je eenmaal werkt, een huis en wellicht een partner of zelfs een gezin hebt valt er in overleg vast wel een mouw aan te passen, maar een paar maanden onbetaald verlof hakken er uiteraard dan wel meteen dubbel zo hard in: juist in een periode dat je even flink wat geld uit zal geven loop je duizenden euro's aan inkomsten mis terwijl de meeste vaste lasten gewoon doorlopen. Ineens ligt die eerder genoemde financiële zorgeloosheid toch weer een stukje lastiger...

Maar eerlijk is eerlijk: achteraf gezien vind ik het jammer dat bij mij het reisvirus pas laat heeft toegeslagen, en dat ik na m'n studie niet eerst nog ben wezen reizen. Dat was nog in een tijd dat je kon studeren zonder dik in de schulden te duiken, en ik had dan ook best wat spaargeld opgebouwd, dat had geen belemmering hoeven zijn. Maar ik was alweer twee jaar aan het werk toen ik überhaupt voor het eerst in een vliegtuig stapte, en het Azië-virus sloeg nog pas 5 jaar later toe...

Maar om aan te haken bij de vraag van TS: als je zin hebt en de (financiële) mogelijkheden hebt, gewoon gaan. Later komen er waarschijnlijk alleen maar meer beren op de weg.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ook ik zeg: gewoon gaan!

Ik ben meerdere keren lang op reis geweest. Bij sollicitaties heb ik nooit negatieve geluiden gehoord, alleen maar positief.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Retse
Wereldreiziger

Bericht door Retse »

Erik schreef:Klopt zodra je een woning hebt wordt het een stuk lastiger om te gaan, niet onmogelijk, maar financieel een stuk lastiger en meer geregel. Relatie zou niet direct een probleem hoeven zijn als de ander ook een reisvirus heeft :)

@Reste wat voor trips maak jij dan op dit moment en welke genoemde dingen vind jij nu het meest beperkend?
Ik ben dit jaar een weekje naar Lapland geweest, 2 weken naar Dalyan in Turkije, 2 weken Sri Lanka en 2 weken Mexico, Guatamala. De laatste 2 met een rondreis. Rondreis Sri Lanka is heel goed bevallen, de rondreis Mexico en Guatemala is mooi maar vermoeiend geweest (maar bewuste keuze geweest om niet zelfstandig 4 weken rond te reizen gezien aantal vakantiedagen). Eigenlijk doe ik de laatste jaren veel pakketreisjes waarbij ik veel zelfstandig onderneem ipv 4 weken backpacken. Meest beperkend voor mij is de mantelzorg voor mijn vader, dat kan ik niet veel langer dan 2 weken aan anderen over laten. Vorig jaar Istanbul, Jordanie, Macedonie, Jamaica en Kaapverdie bezocht, ook stuk voor stuk aanraders. Mijn reisvirus pas ik gewoon weer aan aan de situatie :).
ubiytsa
Reisexpert

Bericht door ubiytsa »

Na mijn studie voor 7 maanden gereisd en tot nu toe alleen maar positieve geluiden gehoord. Dus gewoon gaan inderdaad.
Reisinspiratie, blogs en reisgids op http://travelogy.nl
Broodje

Bericht door Broodje »

Bedankt voor jullie reacties allemaal! ik wilde nog even laten weten wat mijn uitkomst is.
Ik heb besloten om na mijn master te gaan, zodat ik langer de tijd heb om te sparen en kan gaan op het moment dat ik zeker genoeg geld heb om de reis te maken die ik het liefste wil in plaats van landen/dingen moeten laten uit financieel oogpunt. Ben hiervoor een spaarrekening aan het vullen en ik probeer zo cheap mogelijk te leven zodat die flink gaat groeit, moet helaas nog een tijdje geduld hebben maar de voorpret is natuurlijk ook leuk :)
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Leuk dat je nog even hebt laten weten wat je beslissing is geworden. Zoals je zelf al aangeeft is het vanuit een financieel oogpunt erg slim. Naast het sparen van geld om zo lang mogelijk op reis te gaan kun je nu ook je verjaardag(en) en kerst e.d. gebruiken om reisspullen bij elkaar te sprokkelen en tijdens de uitverkoop goede deals te scoren.

In het totaal plaatje moet dan enorm veel geld schelen.
Broodje

Bericht door Broodje »

Zit sinds jaren weer eens op dit forum en leek me leuk om nog eens een reactie te plaatsen!

Inmiddels een jaar afgestudeerd, na afstuderen voor een aantal maanden naar zuid amerika vertrokken en een geweldige tijd gehad! Heel blij dat ik het zo gedaan heb, een fijne afsluiting na de studententijd én de arbeidsmarkt is flink aangetrokken waardoor ik binnen een paar weken na terugkomst al een baan op niveau had.

En nu, je raad het al, kriebels om weer weg te gaan... Komende 2 jaar ga ik werkervaring opdoen en in de tussentijd veel sparen en oriënteren op een half jaar reizen *O*

hoop dat degenen die dit topic lezen en met hetzelfde dilemma zitten iets hebben aan mijn ervaring!
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Heel erg leuk om te horen dat je uiteindelijk gegaan bent én dat het goed is bevallen. Hoe staat je huidige baas tegenover een eventueel verlof om een half jaar te reizen? Of stop je dan en kijk je na terugkomst weer verder?

Weet je ook al waar je naar toe wilt?
Broodje

Bericht door Broodje »

Leuk dat je reageert Erik!
Van mijn huidige baan weet ik dat het tijdelijk is en 2 jaar duurt, dus dat komt perfect uit voor mij, geen lastige dilemma's of je ontslag moet nemen voor een reis *)

Bestemmingen zijn nog onbekend, teveel keuze... Komende tijd maar eens inspiratie opdoen op dit forum.
Heb jij nog een lange reis op de planning staan?
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Dat is wel heel erg fijn. Dan kun je ook al een beetje naar dat moment toewerken en dingen voorbereiden als je weet dat het gaat stoppen.

Ja, er zijn te veel keuzes om naar toe te gaan. Voor nu heb ik nog geen lange reizen op de planning staan. Wel een paar korte. In de tussentijd flink doorwerken aan Around the Globe om het nog gemakkelijker te maken de juiste informatie te vinden voor mensen die wel weg kunnen ;P.
Kihei

Bericht door Kihei »

De beste tijd is de tijd waarin je denkt ik wil op reis, of je nu 18 of 80 bent. Laat je niet tegenhouden en ga eventueel samen met je gezin of laat het vroegtijdig doorschemeren op je werk maar laat vooral je dromen niet liggen.
nini333
Reiziger
Contacteer:

Bericht door nini333 »

Dit is al een wat ouder onderwerp, maar ik wil er toch nog graag wat over kwijt. Ik heb mijn hele leven veel gereisd. Met mijn ouders door Europa, ook naar Hongarije bijv voor de val van de muur. Het is altijd waardevol en interessant gebleken en in elke fase van mijn leven een verrijking. Ik heb nog nooit spijt gehad van reizen, van de tijd en geld en moeite die het kosten. Sterker nog, ik ben wie ik ben en ik ben goed in mijn werk juist door mijn reizen durf ik wel te zeggen.
Ik ben op mijn 18e na de middelbare school een jaar een work and travel gaan doen in Australie. Veel geleerd over mezelf, wat ik belangrijk vind en dat ik echt wil studeren en niet de rest van mijn leven op een markt wil staan of in de horeca wil werken ;)
Na mijn studie ben ik vanuit stage in een baan gerold. Was top, het liep zo. In die periode heb ik weinig lange of verre reizen gemaakt, maar wel een goede basis in mijn werk gelegd. Al was Schotland een heel bijzondere en ook spirituele ervaring. Wat een bijzonder land!
Op mijn 27ste ben ik opnieuw een langere reis gaan maken, deze keer 6 maanden. Dat was 2009/2010. Ik ben toen in India (4 maanden) geweest, Nepal (6 weken), Singapore (4 dagen) en heb een maand gezeild in Indonesië. Waanzinnig, wat een trip! En een verdieping van mezelf. Van mijn waarden, voor de richting van mijn leven, waar ik aandacht, tijd en energie aan wil geven en ook aan wie. Het heeft me gevormd tot ondernemer ook. Het heeft ook de zeilkriebel aangezet en ik ben later de Atlantische oceaan over gezeild met een echtpaar dat een paar handjes nodig had. En later ben ik nog met mijn huidige man op reis geweest naar Thailand en de Filipijnen. Ook echt bijzondere reizen, ook om deze keer niet alleen op pad te zijn. Nu onze dochter 1 is, kriebelt het alweer. Dit keer gaan we naar Jamaica. Anders reizen, in weer een andere levensfase. Ik wil het mijn dochter ook meegeven. De openheid voor mensen, het vertrouwen van vreemden (tot op bepaalde hoogte), het onbekende omarmen. Zijn in het moment, echt voelen en observeren wat je ziet. Voelen dat je leeft. Ik neem die instelling van het reizen ook mee in mijn leven en hoe ik het nu leid. Ik kies. Omdat ik weet dat er meer plekken zijn waar ik me prima thuis voel, voelt de hypotheek niet meer als druk maar als veilige haven. Ik denk dat reizen zo'n ander perspectief op leven kan geven, dat het voor mij in elke fase van mijn leven wat toevoegt.
De beste tijd om te gaan? Altijd! Niet twijfelen, doen! Durf een keer niet alles vooruit te plannen, ga gewoon en zie het daar wel (of plan alleen de hoofdlijnen). De vrijheid en de inzichten, er kan geen training tegenop. Ik vind het een verrijking van jezelf als mens.
Zin om meer te lezen? check mijn blog: www.seasonyourlife.nl/blog
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Heel mooi gesproken @Nini333 Wat ik wel opmaak uit je tekst is dat het steeds periodes in je leven geweest zijn waarin je gereisd hebt en je ook tijden in Nederland bent geweest en wat hebt opgebouwd. Wat zou je er van vinden als jouw dochter vanaf laten we zeggen haar 18e enkele jaren achter elkaar zou reizen? Nog niet helemaal wetende wat ze zou willen. Zou je dat toelaten of toch een beetje sturen?

Reizen is zeker een belangrijke manier om meer over jezelf en over de rest van de wereld te weten te komen. Wel denk ik dat continue reizen (tussen je 20e en 40e bv) niet zo'n slimme zet is. Of we nu willen of niet we zullen ook naar de (verre) toekomst moeten kijken en daar wat voor regelen, wat nu eenmaal het gemakkelijkste gaat op de eerder genoemde leeftijd.
Of ben ik daarin de enige die dit zo ziet?
Brasov
Wereldreiziger

Bericht door Brasov »

Mooi onderwerp! En mooi verwoord door Nini.

@Erik ben het zeker met je eens. Een aantal keer in je leven een jaar (of langer) weg gaan, moet wat mij betreft echt wel kunnen. Maar als het zo ver gaat dat je constant reist en alleen terug komt om weer te sparen en na een paar maanden als je genoeg geld hebt, weer weggaat, mis je wel wat belangrijke ontwikkelmomenten.

Door te reizen ontwikkel je je natuurlijk erg goed op bepaalde punten, waar je de rest van je leven wat aan hebt. Maar door een langere periode thuis te zijn - een studie afmaken, op jezelf wonen, langere tijd dezelfde baan - ontwikkel je je op punten die lastiger op reis te ontwikkelen zijn. Bijvoorbeeld er achter komen in welke hoek je het moet zoeken om een baan te krijgen die je leuk vindt, en daar ook goed in te worden, verantwoordelijkheid dragen. Lijkt me toch minder om daar op je 35e pas mee te beginnen.

Toch veel backpackers tegen gekomen die ver in de 30 zijn en nooit echt langere tijd dezelfde baan hebben gehad, waardoor ze ondanks intelligentie en/of afgemaakte studie, niet echt leuke banen kunnen krijgen - wat het weer aantrekkelijker voor ze maakt om na 6 maanden zwoegen bij een minder leuke baan weer een ticket te kopen. Om vervolgens niet super happy te zijn met het vooruitzicht dat ze na een paar maanden weer terug moeten om het circus weer opnieuw te starten.

Dan kan je wat mij betreft beter wat jaartjes investeren; best kans dat als je goed bent in je werk en meer verdient, je er een jaar tussenuit kan en na terugkomst weer gemakkelijk een leuke baan kan oppakken.

Verder ben ik het eens met de meesten hier - elke leeftijd is goed om een langere reis te maken, en je kan er best meerdere maken in je leven.
nini333
Reiziger
Contacteer:

Bericht door nini333 »

@Erik, ik zal mijn dochter aanmoedigen om te doen wat haar gelukkig maakt. En daarnaast met haar kijken hoe dat er dan praktisch uit ziet. Ik ben verschillende keren langere perioden weg geweest. Als ik een mooie kans voor een baan op niveau had gevonden in een ander land, had ik dat zeker overwogen. Mijn man wil zijn kinderen liever in Nederland opvoeden. Ik droom er stiekem nog weleens van om nog een aantal maanden samen weg te gaan voordat ze naar school gaat en je veel meer planmatig om moet gaan met je tijd en ruimte om te reizen. Home schooling is in Nederland helaas weinig geaccepteerd, anders had ik graag een tijd met haar de wereld verkend. Uiteindelijk kun je dromen en wensen hebben, maar moeten ze ook praktisch te realiseren zijn. En inderdaad: met altijd op reis zijn, mis je in mijn ogen ook een stuk ontwikkeling in bijv. de verdieping van vriendschappen, langere tijd ergens zijn en leven. En ook de levens van de mensen om je heen beleef je anders als je er met je neus letterlijk bovenop zit, vind ik. Maar goed, zo heeft een ieder zijn weg en wie ben ik om te oordelen over wat een ander past?
Ik was na 5 maanden het reizen en verplaatsen wel weer zat en was blij om weer naar huis te gaan en avontuur op andere gebieden aan te gaan. Mijn reizen hebben me wel altijd veel gebracht. Zeker de reizen alleen, waarbij je nu eenmaal meer op jezelf aangewezen bent en reflectie ook makkelijker is. Die reis naar binnen is voor mij zeker zo belangrijk als de letterlijke reis.
Zin om meer te lezen? check mijn blog: www.seasonyourlife.nl/blog
Plaats reactie