Afgelopen jaar heb ik mijn bachelor afgerond. Aangezien mijn interesse hier toch niet helemaal blijkt te liggen, ik nog niet wist welke master ik wil volgen en ik een aantal vervelende ervaringen achter de rug heb (ernstige ziektes in gezin), heb ik besloten dit jaar pauze te houden om even rustig na te denken in plaats van halsoverkop een keuze maken. Ik ben momenteel bezig met een stage om me te oriënteren op de keuze. Na deze stage kan ik tot september daar blijven werken. Het oorspronkelijke plan was om dan in september aan mijn master te beginnen, maar je raad het al..... Ik zie allerlei verre reizen voor me die ik met dit geld zou kunnen maken

Reizen heeft al jaren mijn interesse en ik heb dan ook al heel wat landen/steden in Europa gezien. De mogelijkheid om een lange verre reis te maken heb ik helaas nog niet gehad; ik betaal mijn studie zelf en in de vakanties heb ik altijd gewerkt om collegegeld etc bij elkaar te sparen. De masters waar ik tussen twijfel hebben allemaal de mogelijkheid om in februari te starten, dus ik zou in principe nog een half jaar pauze erachteraan kunnen plakken. In dat geval ben ik 23 als ik afstudeer, nog steeds niet erg oud lijkt me. Wat mij tegenhoud is dat ik in mijn omgeving veel afkeurende geluiden hoor, het is natuurlijk niet gebruikelijk om 1,5 jaar tussen je bachelor en master in te hebben. Mijn ouders vragen zich bijvoorbeeld af waarom ik niet na mijn afstuderen ga, maar reizen met de gedachte in je achterhoofd dat je blut terugkomt zonder studie/baan lijkt me een stuk minder prettig dan wanneer ik gewoon duidelijk heb dat ik daarna nog een jaar studie voor de boeg heb. En eerlijk is eerlijk: dat ik liever niet nog zó lang wil wachten speelt ook wel een rol.. Ik droom hier al jaren over en ik word er stiekem stikjaloers van dat om me heen zo veel mensen voor langere tijd weggaan, helaas is geld toch hetgeen wat me tot nu toe tegen heeft gehouden.
Ik vroeg me af of iemand hier ooit in een dergelijke situatie heeft gezeten en wat jullie van mijn plan vinden?