Eerste reis, Laos.

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Plaats reactie
Carlos

Eerste reis, Laos.

Bericht door Carlos »

Hallo iedereen,
Ik ben Carlos, 19 jaar uit Antwerpen en ik heb overlaatst ontdekt hoe hard ik verlang naar even weg te zijn van alles, heel het systeem.
Ik heb een Lonely Planet gids van Laos gekregen voor kerst en ik zou in augustus naar daar gaan. Ik heb nog nooit zoiets gedaan, ik weet dus ook niet waar te beginnen om een reis te plannen. Ik ken wel wat mensen die veel hebben gereisd, en daar zal ik ook mee gaan spreken, maar hoe meer informatie ik kan krijgen, hoe beter.
Mijn plan nu is nog heel wazig, wat ik in m'n hoofd heb is het volgende:
Vliegen op Bangkok, en dan over land naar zuid Laos, daar wat bekijken, rondtrekken, en dan ofwel via Vietnam, ofwel gewoon door Laos naar Luang Prabang, waar een oom van mij een restaurant heeft, ik denk wel dat ik daar terecht kan voor een paar dagen, om daar Laos verder te ontdekken.
Ik heb maar een maand om dit te doen, en ik weet ook niet hoe groot mijn budget moet zijn, ik weet niet waar ik visa haal, waar ik tickets boek, in het kort: ik weet écht niet waar ik moet beginnen!
Wie wil, mag me helpen, ik ben nu al enorm dankbaar.

Carlos. :)
bolletjeom
Reisexpert

Re: Eerste reis, Laos.

Bericht door bolletjeom »

Welkom Carlos

We hebben hier op deze site heel veel informatie verzameld (ALLES OVER heet dat). Lees dat eens door en dan zijn de meeste van je vragen al beantwoord. Daarnaast moet je dit stukje van het forum eens lezen. Daar staan al verschillende posts over Laos

dit is de link naar het hele "alles over" hoofdstuk van Laos
https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/laos/

dit het stuk over Visa
https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/la ... si428.html
grensovergangen
https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/la ... si429.html
etc etc

Zag wel dat we nog geen budget/geld hoofdstuk hadden :@ daar moet ik snel eens aan werken
ik kon in 2008 makkelijk rond komen van €20 per dag
ik gaf het volgende gemiddeld per dag uit:
vervoer € 3.24
slapen € 4.18
eten € 5.19
visa € 1.69
div € 2.50
entree/trips € 2.02
TOTAAL € 414.51 (22 dagen)
DAGGEMIDDELDE € 18.84

In 1 maand kan je een heel leuk deel van Laos zien. Je hoeft niet via Vietnam trouwens om van zuid naar noord te komen. Er rijden prima bussen
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
ajazie

Bericht door ajazie »

Hey Carlos!

Ik ben ook van Antwerpen en wij hebben onze vlucht heen- en terug geboekt (ook op bangkok) via connections op de melkmarkt, maar gaat ook via het joker reisbureau, adres ken ik niet vanbuiten, maar is dicht bij het theaterplein waar de vogeltjesmarkt staat. Begin januari doen beiden vroegboekacties, check anders hun sites voor de juiste data en dan kan je in principe aan een lager tarief vliegen!

http://www.connections.be
http://www.joker.be

Veel succes!
Carlos

Bericht door Carlos »

Danku voor de antwoorden die ik al kreeg!

@Bolletjeom: Die Alles Over heb ik al helemaal gelezen, maar dat is zo allemaal in theorie hé, 'tis de praktijk die me moeilijker lijkt eerlijk gezegd. En dat deeltje Vietnam zou gewoon zijn voor dat ook eens te hebben gezien:)

@Ajazie: Het is misschien wat direct, maar zouden wij elkaar eens kunnen ontmoeten? Er zijn echt wel een paar vragen die ik wil stellen aan iemand die daar al is geweest, en dat is handiger in persoon. Als je't niet wil, dan mail ik ze je wel hoor :)
bolletjeom
Reisexpert

@carlos
zolang je thuis bent blijft alles theorie ;)
ajazie

Bericht door ajazie »

Hey Carlos

Ik ga je nog niets kunnen vertellen, want ben zelf nog niet vertrokken :) Wij vertrekken in februari pas en tis voor ons ook de eerste keer, dus het is inderdaad spannend!
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Moira »

Hallo,

een visum kun je als je overland binnen komt gewoon krijgen bij aankomst.
Let wel op waar je de grens over gaat. Wij hebben bij aankomst op het vliegveld van Luang Prabang 35 US Dollar betaald voor 30 dagen.
Het is een land wat nog niet zo super ontwikkeld is waardoor het leuk is om door heen te reizen. Het reizen is voornamelijk met bussen en die zijn oke, je kunt ook prive vervoer huren maar dat is flink aan de prijs. Je kunt trouwens ook vliegen maar dat is flink aan de prijs.

Accomodatie is ook goed te doen en niet al te duur. Wij zijn zelf alleen in Luang Prabang, Vang Vieng en Vientieane geweest dit kwam doordat we niet zo veel tijd meer hadden.

Succes met voorbereiden en de Lonely planet kan je ook goed helpen met het bereizen van Laos.

gr van Moira
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

met een maandje de tijd gewoon lekker voor laos gaan.
meer dan genoeg te zien en lekker relaxed, vooral voor een eerste keer.

enjoy ^O^
amassakoul
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Laos! Als LaosFan moet ik hier toch even reageren. Het is helemaal niks daar.... ;) *)

Nee zonder gekheid: in mijn ogen een heel erg mooi land met vriendelijke mensen, een goede dosis culturelen bezienswaardigheden en een prachtige natuur. Ik wil en ga er ook weer terug en verheug me er erg op.

Visum: aan de grens te regelen zoals al gezegd.
Waar een reis te boeken: Misschien is het ook een mogelijkheid om dat zelf te doen. Het is goed te regelen en kost dan stukken minder.

Het kan dus (zoals al aangegeven) makkelijk zonder Vietnam aan te doen.

Het budget: het land is niet duur maar natuurlijk heb je de kosten voor de vliegreis e.d. Als je in Laos low-budget reist (dus goedkopere overnachtingen e.d.) dan kun je voor 10 euro per dag zeker rondkomen. Met iets meer luxe zou je 20 euro kunnen tellen en dan heb je heel ruim geteld. In de LP staan hierover ook wel wat nuttige tips.

Luang Prabang is heel mooi en in de buurt is wel het e.e.a. te zien. Het stadje zelf is ook leuk om een paar dagen rond te wandelen en wat te relaxen maar er is meer in Laos.

Heb je intussen al wat duidelijker een planning?

Groeten vanuit Brabant,

LaosFan
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
Carlos

Bericht door Carlos »

Ik had met m'n vriendin een hele planning gemaakt van een maand, alles erop en eraan..
En toen.. mocht zij niet mee van haar vader..
Ik snap het nog steeds niet, tegen dan is zij 20.. Dan is het toch tijd dat je je dochter kan loslaten??
2 uur hebben we ervoor gepleit, maar hij wou niet van mening veranderen..
Wat moet ik nu doen..? Alleen gaan? Of samen backpacken in Europa met haar, hetgene wél mocht van haar vader, omdat dat 'dichter bij huis is'...

Anderzijds, Laos loopt niet weg en mijn reisdrang en mijn LP ook niet!
;(
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

jemig wat jammer...
kan zij niet gaan zonder toestemming van haar vader?? zij is immers 20?
laos voelt zo veilig, meer dan europa.... ik zou er nog meer dan twee uur overreding tegen aan gooien. laat maar merken dat je het echt wilt!

als het echt niet lukt kun je overleggen met jevriendin. als jullie samen zouden gaan is het misschien erg lullig om nu alleen te gaan. maar als het echt een droom van je is heeft je vriendin misschien wel begrip.

laos loopt idd niet weg maar het is wel redelijk snel aan het veranderen, in de zin dat er steeds meer toeristen bij komen.

ik ken de situatie met de vader niet, maar ik zou toch meer aandringen. hoe kun je me dit ontzeggen?? ik ben 20 en dus zelfstandig etc.
amassakoul
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Misschien heeft het te maken met dat wat in Thailand is voorgevallen met de bezetting van het vliegveld en de opstanden en nu pas ook weer de brand in de discotheek. (het is wel geen laos maar heeft er misschien toch mee te maken) Je zou kunnen overwegen een dubbel plan te trekken. Dus nog steeds voorbereiden maar ook andere opties bekijken. Wanneer het idee dan een beetje is verwaterd en het moment misschien daar is kun je het nogmaals bespreken?
Carlos

Bericht door Carlos »

@ Tom:
Zij kent haar vader dan ook al bijna 20 jaar en weet dat hij niet van mening zal veranderen.. Ik vind het echt zonde en zit nu even met een raadsel in m'n hoofd, maarja :-)

@ Evanerp:
Daar had het niet veel mee te maken hoor.. Hij is van mening dat MOEST er iets met haar gebeuren, zo ver van huis, dat hij zichzelf dat nooit zou kunnen vergeven, wat ik begrijp. Maar ooit moet een ouder zijn kind loslaten.. En hij is daar zo blijkt nog niet klaar voor, maar ik begrijp hem echt wel.. Dat dubbelplan zal er wel sowieso komen, want heel Laos was al bijna gepland, dus nu moeten we opnieuw beginnen voor een Europees land (ik heb daar echter geen problemen mee). Ook de vliegtickets zijn duurder elke dag dat we langer wachten met iets te plannen.

Achja.. We komen er wel uit :-)

Carlos
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Vervelend zeg. Met 20 jaar mag je iemand wel loslaten inderdaad en heb je er eigenlijk niks meer over te vertellen. Maar zo werkt het natuurlijk niet altijd. Ik begrijp dat een vader bezorgd is om zijn dochter, logisch en goed tot op zekere hoogte.

Ik zou hem netjes duidelijk maken dat jullie het er niet mee eens zijn maar ik zou er geen ruzie over gaan maken. Als ik jou was zou ik in Europa gaan backpacken en Laos over een paar jaar nog eens gaan doen. Ook in Europa is er erg veel moois te zien.

Veel succes ermee. Ik begrijp he teleurstelling helemaal.
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
bolletjeom
Reisexpert

ooohh, ouders!!
hoewel ik het wel snap (nou ja eigenlijk niet) vind ik het niet fair van een ouder om zo je kinderen te dwarsbomen. Zoals je zelf al aangeedt, loslaten moet toch ook een keer.
Ik heb een jodelende ruzie gehad met mijn schoonmoeder die mij er de schuld van gaf haar zoon mee te slepen in veels te gevaarlijke plannen waarbij hij zeker om zou komen (wereldreis). En mijn vriend wat toen al 35!
Trainen die ouders en wel zo snel mogelijk!!!! als zij niet willen loslaten moet je losbreken!

alle gekheid op een stokje.....is een groepsreis naar Laos dan niet misschien een idee??? Dan kunnen jullie toch naar Laos en dan kan de vader van je vriendin ook nog slapen. Wanneer je met een leuke jonge organisatie gaat hoeft het helemaal niet erg te zijn. En ik denk ook niet dat het duurder is dan in Europa rondreizen!
Plaats reactie