Planning rondreis Marokko voor 3 weken

Stel hier je vragen over Marokko
Johan85
Reiziger

Planning rondreis Marokko voor 3 weken

Bericht door Johan85 »

Hey!

Wij, Johan en Nienke, gaan komende zomer een rondreis maken in Marokko (eerste keer). De vlucht is al geboekt (aankomst en vertrek op Marrakesh). De auto hebben wij ook al gehuurd dus dat zijn de zaken die op dit moment vast staan. Wat vinden jullie van onderstaand schema?

Graag jullie tips / aanbevelingen over deze route. Hebben we ergens te veel of te weinig dagen staan? Is het haalbaar? Zijn er plaatsen / bezienswaardigheden op de route die we niet mogen missen? Merzouga staan drie volle dagen voor een Saharatour (ik heb nog niet gekeken hoe lang we hier voor nodig hebben en waar we het beste een tour kunnen boeken). Iemand tips voor Atlas gebergte (treks etc)?

Ik wil graag de hotels van te voren boeken en zoveel mogelijk vooraf regelen dus vandaar dat ik het even vraag.

(ik heb de kilometers en tijd volgens routeplanner erbij gezet)

4 juli Marrakesh (aankomst 9.00 uur) dan naar Essaouira (dagje relaxen) 174 km / 2.19 uur
5 juli Essaouira naar Casablanca 411 km / 4.24 uur
6 juli Casablanca
7 juli Casablanca
8 juli Casablanca naar Rabat 86 km / 0.56 uur
9 juli Rabat
10 juli Rabat naar Meknes 150 km / 1.37 uur
11 juli Meknes
12 juli Meknes naar Fez 69 km / 0.50 uur
13 juli Fez
14 juli Fez naar Midelt 198 km / 2.56 uur
15 juli Midelt naar Merzouga 268 km / 3.21 uur
16 juli Merzouga Sahara - camel tour
17 juli Merzouga Sahara - camel tour
18 juli Merzouga Sahara - camel tour
19 juli Merzouga naar Gorges du Todgha (bekende pas; geen idee of er iets te doen is) 212 km / 2.49 uur
20 juli Gorges du Todgha naar Ait Ben Haddou (Atlas gebergte) 212 km / 2.53 uur
21 juli Ait Ben Haddou (Atlas gebergte / trek)
22 juli Ait Ben haddou naar Marrakesh 186 km / 2.37 uur
23 juli Marrakesh
24 juli Marrakesh
25 juli Marrakesh terug reis (geen tijd voor activiteiten)

Mijn vorige reis was per motor door Europa, Azië en Afrika en hier te vinden: wereldreis-per-motor-vertrek-september-2012-t23830.html
Plan was toen ook om richting Marokko te rijden aangezien veel highlights (volgens tripadvisor) hier te vinden zijn. Aangezien Libië dicht was zijn we niet in het Noordwesten van Afrika geweest. Komende zomer komt hier dus verandering in.

Voor degene die meer willen lezen en zien van mijn wereldreis, zie: http://www.roamafrica.co.za/forum/index ... pic=1308.0. In het kort (in het Engels) een samenvatting gepost per land incl veel foto's en enkele filmpjes.

Nogmaals, graag jullie aanbevelingen op de Marokko route :) Bvd!

Groet Johan
Kuess
Wereldreiziger

Re: Planning rondreis Marokko voor 3 weken

Bericht door Kuess »

De Gorges is super mooi :) Wel niet op vrijdag naar toe gaan. Dan loopt het helemaal vol met Marokkanen (veel jongeren) die dan vaak een dag vrij hebben. En dan is het dus gewoon te druk om leuk te zijn.

Ik vraag me wel af wat jullie 3 dagen in Merzouga gaan doen. Dat is wel erg lang voor de Saharah. Don't get me wrong, doe vooral een zonsopgang op 1 van de zandduinen. Maar als je je afvraagt of er ergens iets te doen is, dan moet je je dat over die plek afvragen :) Drie dagen op een kameel? Is dat een speciale toer oid?

Hebben jullie volubilis in de route opgenomen?

Ook raad ik Kenitra (Kashbah) aan!
.:: Sapere Aude ::. - Horatius 20BC
samgeusens
Reiziger

Bericht door samgeusens »

Leuke route, ik ben afgelopen zomer 4,5 week door Marokko getrokken en zou het persoonlijk toch wel anders doen. Ik ben op dezelfde data gaan reizen afgelopen jaar.

Casablanca klinkt als de grote geweldige havenstad maar er is echt niks aan en die tijd kan je beter in mijn tips steken.

Meknes is wel écht marrokaans maar ik vond de sfeer er niet fijn, als je toch in die streek bent zou ik iets anders aanraden.

Dagje minder in Merzouga moet zeker kunnen.

Zonder Casablanca, Meknes en een dagje minder Merzouga heb je ongeveer 6 dagen over, tips zijn:

Een dag (of 2) extra in Essaouira, het is een heerlijk stadje om uit te waaien en de sfeer is er top!

Twee dagen rusten in Chefchouen, het blauwe dorp in de bergen.. zoek maar eens op, echt supermooi en rustgevend!

Twee dagen extra in Fez, persoonlijk mijn lievelingsstad waar je uren door de soukhs kan dwalen, naar viewpoints kan lopen etc. Dit is marrakech maar dan zonder al het tourisme en nauwere soukhs.
aarle

Bericht door aarle »

Ifrane zeer mooi zwitserland van marrokko
Kuess
Wereldreiziger

Bericht door Kuess »

Ik heb daar ook gestaan, zo'n 15 minuten. Dan heb je Ifrane wel gezien onder het motto 'Hier kom ik niet voor naar Marokko" :P
.:: Sapere Aude ::. - Horatius 20BC
Retse
Wereldreiziger

Bericht door Retse »

Ik ben niet naar Essaouira geweest omdat ik maar 1 dag de tijd daarvoor had. Dat leek mij te weinig. Ik zou dan ook geen 174 kilometer gaan rijden om een paar uurtjes te relaxen. Hou er ook rekening mee dat autorijden in Marokko vaak betekent; verdwalen of oneindig iets zoeken. Dat maakt het ook wel typisch Marokko en leuk. In ieder geval deden wij langer over bepaalde afstanden dan dat jij hieronder vermeld. Casablanca hebben wij overgeslagen. Wat ik van anderen heb begrepen is alleen de grote moskee daar een bezienswaardigheid. Ik zou hier dus ook minder tijd voor uittrekken, maximaal 1 dag. Meknes en Fez heb ik net zoals in je schema een volle dag voor uitgetrokken. Was voor ons prima, maar kan je makkelijk langer de tijd voor nemen. Bij Meknes in de buurt heb je ook mooie opgravingen heb ik me laten vertellen. Zorg dat je niet op vrijdag in Fez bent, dan zijn de leerlooijeren dicht. Rabat ken ik niet, maar een dag lijkt me voldoende. Wij hebben de dag van aankomst (in Merzouga) een nacht in Merzouga geslapen en daarna een nacht in de woestijn. Dat vond ik voldoende. Ik zou niet weten wat je er langer zou moeten doen (tenzij je een meerdaagse Sahara kameelsafari wilt doen). De todrakloof vond ik erg leuk. Wij zijn er twee nachten geweest. Zoek maar eens op: auberge le festival. Wij hebben vooral rond gereden naar verlaten dorpjes. Maar wat had ik graag langer gebleven om met de mannen van het hotel te gaan wandelen. Vergeet daarna niet de Dadeskloof. Hier kan je ook een mooie dag wandelen met een gids door de bergen. Heel mooi. Een trekking in het Atlas gebergte hebben wij helaas niet gedaan omdat je dat niet in een dagje kunt doen. Daar moet je meerdere dagen voor uittrekken. Wij hebben een wandelgids van snp gesproken en als ik haar mag geloven is het schitterend in het Atlas gebergte. 2 Dagen Marrakesch vond ik voldoende. Kan je je eventueel ook langer vermaken. Wij hebben Chefchouen aangedaan en ik vond dat een heel relaxt stadje. We zijn daar een paar dagen geweest. Maar aangezien dat niet op jullie route ligt lijkt me dat een beetje een omweg. Ik hoop dat je iets aan mijn ervaringen hebt. Je gaat in ieder geval een supermooie reis tegemoet. Vergeet niet dat je vriendin bedekkende kleding moet dragen. Dat is zowel voor haar als de locals het fijnste.
MarjoleinRachid

Bericht door MarjoleinRachid »

Ha Johan en Nienke,

wat ontzettend leuk dat jullie naar Marokko gaan!!! Casablanca is absoluut niet de moeite waard om zoveel tijd door te brengen. Wij vinden het uberhaupt niet de moeite waard om naartoe te gaan. Samgeusens schreef het al: die tijd kan je beter ergens anders in steken!!

Wij zijn ook in Merzouga geweest; 's ochtends zijn we er naar toe gereden, ergens in de middag aangekomen, daar gekeken met welke 'touroperator' we de woestijn in wilden gaan. Aan het einde van de dag vertrek je dan op je kameel de woestijn in (overdag is het véél te warm), prachtige rit, krijgt een heerlijke maaltijd, overnacht dan in de woestijn (1001 nacht, wauw, wat een sterren!!) en de volgende dag weer terug..... lijkt mij ook genoeg, want geloof me, je hebt geen billen meer over!!!!! In Merzouga valt dan ook verder niks meer te beleven, dus mooi de gelegenheid om weer verder te reizen!

Essaouira vonden wij geweldig. In eerste instantie wilden we hier 2 dagen blijven, uiteindelijk werden dit er 5. Heerlijk ontspannen sfeer, leuk dorp, lekker aan het strand, zeker de moeite waard om hier wat langer te blijven.

Veel plezier alvast, geniet ervan!
Johan85
Reiziger

Bericht door Johan85 »

Alvast dank voor de reacties! Ben even een weekje weg maar zal daarna even reageren en jullie tips bekijken. Gr Johan
Johan85
Reiziger

Bericht door Johan85 »

Hey,

We hebben jullie opmerkingen en tips bekeken en zijn nu tot de volgende route gekomen:

Afbeelding

Hierbij hebben we nu de volgende vraag: In Midelt is volgens ons weinig te doen; klopt dit? Raden jullie ons aan om in één keer door te rijden naar Merzouga? Op deze manier hebben we een dag over die we ergens anders kunnen besteden.

De tijd dat we in de auto zitten zou niet kloppen. Gaat dit veel meer tijd kosten bij tussen sommige steden?

Wat is verder jullie mening over de route die we nu hebben?

Groeten Johan & Nienke
Plaats reactie