Planning rondreis Marokko voor 3 weken
Route Marokko september
Hoi allen,
De tickets zijn geboekt! In september gaan we rondreizen door het mystieke en sprookjesachtige Marokko. Nu hebben we voor onszelf een route uitgestippeld. Van Tanger t/m Marrakech willen we met de auto rondreizen. De laatste paar dagen pakken we de bus. Onderstaande route is voor ons het uitgangspunt. Is dit te doen? Zijn er tips voor onderweg? We horen het graag!
d.d. Plaats
10-9 Amsterdam – Tanger
11-9 Tanger – Asilah - Chefchaouen
12-9 Chefchouen
13-9 Chefchaouen – Fez
14-9 Fez
15-9 Fez (dagtrip meknes)
16-9 Fez – Midelt
17-9 Midelt – merzouga (slapen in de woestijn)
18-9 Merzouga
19-9 Merzouga – Dades
20-9 Dades –Ait Ben Haddou
21-9 Ait Ben haddou – Marrakech
22-9 Marrakech
23-9 Marrakech
24-9 Marrakech - Essaouira
25-9 Essaouira
26-9 Essaouira
27-9 Essaouira – Agadir
28-9 Agadir - Amsterdam
De tickets zijn geboekt! In september gaan we rondreizen door het mystieke en sprookjesachtige Marokko. Nu hebben we voor onszelf een route uitgestippeld. Van Tanger t/m Marrakech willen we met de auto rondreizen. De laatste paar dagen pakken we de bus. Onderstaande route is voor ons het uitgangspunt. Is dit te doen? Zijn er tips voor onderweg? We horen het graag!
d.d. Plaats
10-9 Amsterdam – Tanger
11-9 Tanger – Asilah - Chefchaouen
12-9 Chefchouen
13-9 Chefchaouen – Fez
14-9 Fez
15-9 Fez (dagtrip meknes)
16-9 Fez – Midelt
17-9 Midelt – merzouga (slapen in de woestijn)
18-9 Merzouga
19-9 Merzouga – Dades
20-9 Dades –Ait Ben Haddou
21-9 Ait Ben haddou – Marrakech
22-9 Marrakech
23-9 Marrakech
24-9 Marrakech - Essaouira
25-9 Essaouira
26-9 Essaouira
27-9 Essaouira – Agadir
28-9 Agadir - Amsterdam
Re: Route Marokko september
Slapen in de woestijn en een kamelenrit is een hele ervaring als je het nog nooit gedaan hebt. Maar 1 nachtje in de woestijn lijkt mij meer dan genoeg, de andere dagen is er weinig anders te doen dan, eh, zandhappen.
Ik vond de palmerie en de citadel in Goulmima erg mooi en vooral relaxed, en niet erg toeristisch. De citadel is niet gerenoveerd, en er wonen zelfs nog gewoon mensen dus het voelt niet zoals een museum attractie zoals elke andere citadel. Wellicht een optie om daar een nacht door te brengen.
Ook Dades en Todra valleien verdienen meer tijd, als je tenminste van natuurschoon houdt.
Persoonlijk zou ik pas in Fes een auto huren, er zijn goede busverbindingen zijn tussen de plaatsen waar jij heen wilt. Na Fes zijn er vele, vele prachtige plekken die je met een auto heel makkelijk kunt aandoen, vooral de zuidelijke atlas is mijn favoriet.
Ik vond de palmerie en de citadel in Goulmima erg mooi en vooral relaxed, en niet erg toeristisch. De citadel is niet gerenoveerd, en er wonen zelfs nog gewoon mensen dus het voelt niet zoals een museum attractie zoals elke andere citadel. Wellicht een optie om daar een nacht door te brengen.
Ook Dades en Todra valleien verdienen meer tijd, als je tenminste van natuurschoon houdt.
Persoonlijk zou ik pas in Fes een auto huren, er zijn goede busverbindingen zijn tussen de plaatsen waar jij heen wilt. Na Fes zijn er vele, vele prachtige plekken die je met een auto heel makkelijk kunt aandoen, vooral de zuidelijke atlas is mijn favoriet.
- bolletjeom
- Reisexpert
Ik sluit me bij tom aan wat betreft auto huren. Wij hebben een auto gehuurd tussen Fes en Marrakech voor het atlas gebergte maar hebben tussen Fes en tanger met het openbaar vervoer gereisd. Dit was makkelijk en ook een leuke ervaring
Die extra dag in de woestijn kan op zich wel logisch zijn. Zo'n nachtje in de woestijn eindigt halverwege de ochtend. Ik zou dan niet in Merzouga blijven. Rissani ligt er niet ver vandaan en heeft een leuke toeristische autoroute uitgezet waar echt geen hond komt.
Naar de Todra gorge is ook maar een kilometer of 150. Ook de moeite waard om naar toe te rijden die dag die je nu voor Merzouga hebt.
Merzouga is geen plaats (voorhet geval je dat dacht). het is de woestijn met langs een zandpad een reeks van hotels.
Die extra dag in de woestijn kan op zich wel logisch zijn. Zo'n nachtje in de woestijn eindigt halverwege de ochtend. Ik zou dan niet in Merzouga blijven. Rissani ligt er niet ver vandaan en heeft een leuke toeristische autoroute uitgezet waar echt geen hond komt.
Naar de Todra gorge is ook maar een kilometer of 150. Ook de moeite waard om naar toe te rijden die dag die je nu voor Merzouga hebt.
Merzouga is geen plaats (voorhet geval je dat dacht). het is de woestijn met langs een zandpad een reeks van hotels.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
het is te doen maar wel wat krapjes. dagtrip naar meknes is zeker de moeite waard maar met jouw beperkte tijd zou ik liever een extra dag in fez blijven. meknes is leuk hoor maar fez vind ik echt een bijzondere stad. Nu twee keer geweest en beide keren iets van 5 dagen rondgelopen zonder me een moment te vervelen en zou zo morgen teruggaan.
van fez lekker in één ruk door naar merzouga, lang rijden maar is te doen. Niks mis met midelt maar andere plekken verdienen je tijd meer.
Ik vond merzouga een heerlijke plek om tot rust te komen. Heb er vier volle dagen gezeten. kameeltochtje is leuk als je dat nog nooit gedaan hebt. verder een beetje rondlopen door de duinen, zonsopgang kijken. als je actief bent sleetje van je hotel meenemen en met een rotvaart de duinen afglijden, heel vermakelijk. je kunt er ook fietsjes huren en omliggende dorpjes verkennen. er liggen wat verlaten dorpjes rondom merzouga die echt als spookdorpjes aandoen. vreselijk gastvrije mensen en bijna gegarandeerd wordt je voor chai en khobz uitgenodigd. hoewel merzouga puur toeristisch is zijn deze dorpjes heel authentiek.
dades vallei vind ik een bijzondere plek. je kunt er geweldig wandelen en ook meerdaagse tochten maken. de nabijgelegen rozenvallei is ook heel mooi. één nachtje zou ik zonde vinden want ik denk dat dit de mooiste plek is die je aandoet. allicht ait benhaddou overslaan (of geen nacht doorbrengen maar gewoon een uurtje stoppen). in de dadesvallei heb je ook vele kasbahs die niet zo groot en gerenoveerd zijn maar wel vrij van toeristen en minstens zo mooi.
Marrakech is goed te doen met drie nachten. nu zo'n 5 keer geweest en blijft een bijzondere stad. rondom het plein kan het erg toeristisch aandoen maar dat is een laagje waar je doorheen kunt kijken.
essaouira en chefchaouen kan ik helaas niets over zeggen, staan nog steeds op mijn lijstje..
van fez lekker in één ruk door naar merzouga, lang rijden maar is te doen. Niks mis met midelt maar andere plekken verdienen je tijd meer.
Ik vond merzouga een heerlijke plek om tot rust te komen. Heb er vier volle dagen gezeten. kameeltochtje is leuk als je dat nog nooit gedaan hebt. verder een beetje rondlopen door de duinen, zonsopgang kijken. als je actief bent sleetje van je hotel meenemen en met een rotvaart de duinen afglijden, heel vermakelijk. je kunt er ook fietsjes huren en omliggende dorpjes verkennen. er liggen wat verlaten dorpjes rondom merzouga die echt als spookdorpjes aandoen. vreselijk gastvrije mensen en bijna gegarandeerd wordt je voor chai en khobz uitgenodigd. hoewel merzouga puur toeristisch is zijn deze dorpjes heel authentiek.
dades vallei vind ik een bijzondere plek. je kunt er geweldig wandelen en ook meerdaagse tochten maken. de nabijgelegen rozenvallei is ook heel mooi. één nachtje zou ik zonde vinden want ik denk dat dit de mooiste plek is die je aandoet. allicht ait benhaddou overslaan (of geen nacht doorbrengen maar gewoon een uurtje stoppen). in de dadesvallei heb je ook vele kasbahs die niet zo groot en gerenoveerd zijn maar wel vrij van toeristen en minstens zo mooi.
Marrakech is goed te doen met drie nachten. nu zo'n 5 keer geweest en blijft een bijzondere stad. rondom het plein kan het erg toeristisch aandoen maar dat is een laagje waar je doorheen kunt kijken.
essaouira en chefchaouen kan ik helaas niets over zeggen, staan nog steeds op mijn lijstje..
amassakoul
Thnx voor de tips! Daar kan ik zeker iets mee.
Midelt is ook echt bedoelt als tussenstop. Hoe lang is het rijden als we rechtstreeks van Fez naar Merzouga gaan?
Groet,
Jelle
Midelt is ook echt bedoelt als tussenstop. Hoe lang is het rijden als we rechtstreeks van Fez naar Merzouga gaan?
Groet,
Jelle
ik heb dat stuk, in omgekeerde richting, gedaan met een nachtbus. Ik weet het niet precies meer maar ik schat dat wij er zo'n 8 a 9 uur over deden. snachts is er uiteraard minder verkeer dan overdag maar toch denk ik dat je met de auto sneller bent (alhoewel; dat gaat natuurlijk niet op als je zo af en toe stopt om te genieten van het uitzicht en een bakkie thee
)

amassakoul
- bolletjeom
- Reisexpert
wij hebben het gereden in ongeveer 9 uur. Vrienden van mij hebben het een paar weken geleden ook geprobeerd maar moesten door enorme overstromingen bij midelt 5 uur omrijden.
Ik zou je dagtrip naar Meknes omruilen voor een extra dag in Fez. Ik ben er 5 dagen geweest en helemaal verliefd geworden, zou vanadag nog terug gaan als ik de kans kreeg
Chefchaouen is ook zeer de moeite waard, probeer daar op een donderdag(ochtend) te zijn, dan is er de wekelijkse souk en komen hele gezinnen uit de bergen naar de stad om hun spullen te verkopen op straat.
De busverbindingen tussen Tanger-Chaouen-Fez zijn heel goed, zeker de bussen van CTM rijden netjes en zijn goedkoop.

Chefchaouen is ook zeer de moeite waard, probeer daar op een donderdag(ochtend) te zijn, dan is er de wekelijkse souk en komen hele gezinnen uit de bergen naar de stad om hun spullen te verkopen op straat.
De busverbindingen tussen Tanger-Chaouen-Fez zijn heel goed, zeker de bussen van CTM rijden netjes en zijn goedkoop.
Don't dream your life - Live your dream
- Ron
- Reisexpert
- Contacteer:
24 dagen genoeg voor marokko
hey,
heb vandaag even gekeken voor een ticket naar marokko die kost ongeveer 170 euro, nu vraag ik mij af of 24 dagen lang genoeg is om aardig wat te kunnen zien?? of zeggen jullie neem een paar extra dagen die tijd krijg je toch wel vol??
heb vandaag even gekeken voor een ticket naar marokko die kost ongeveer 170 euro, nu vraag ik mij af of 24 dagen lang genoeg is om aardig wat te kunnen zien?? of zeggen jullie neem een paar extra dagen die tijd krijg je toch wel vol??
geniet van je trip voor dat je het weet is het over.
http://www.rocomo.nl
Re: 24 dagen genoeg voor marokko
Wij hebben 21 dagen in Marokko gehad en flink wat kunnen zien. De eerste week hebben we een auto gehuurt, wat ook prima te doen was en niet zo duur (zeker wanneer je met zijn tweeën reist). Ik denk dat je sowieso wel goed zit met het aantal dagen.
- Ron
- Reisexpert
- Contacteer:
auto huren ben ik niet echt van plan wil proberen zo veel mogelijk met openbaar vervoer te doen. behalve als het anders echt niet te doen is dit omdat ik alleen ga.
Als je de koningssteden bezoekt is dit prima per trein te doen. Hoe je de woestijn moet bezoeken zonder auto durf ik niet te zeggen. Ik dacht dat Tikva dit wel gedaan heeft.
Marokko is supergoed met openbaar vervoer te doen, ook de woestijn. in 24 dagen kun je zeker heel wat moois zien. als je een paar dagen langer kunt gaan zeg ik absoluut doen! Marokko heeft oneindig veel te bieden (ik ben er 3 keer geweest en wil nog veel meer van t land zien).
heb je al een idee wat je wilt zien? met de tijd die je hebt zou ik grofweg de route fez - merzouga - dades - marrakech aanraden. geeft een fantastische indruk voor een eerste keer marokko, biedt veel variatie zowel qua cultuur als natuur.
heb je al een idee wat je wilt zien? met de tijd die je hebt zou ik grofweg de route fez - merzouga - dades - marrakech aanraden. geeft een fantastische indruk voor een eerste keer marokko, biedt veel variatie zowel qua cultuur als natuur.
amassakoul
- Ron
- Reisexpert
- Contacteer:
nee weet nog niet precies wat ik wil zien,de lonely moet nog aangeschaft worden vandaar dat ik het vroeg.
- bolletjeom
- Reisexpert
wij zijn 3 weken geweest en hebben daarvan 1 week een auto gehuurd om de atlas over te steken, de gorges te bezoeken en een tripje naar de woestijn te maken. De rest (alles links van de bergen) hebben we met het openbaar vervoer gedaan.
Je kunt echt veel zien en doen in 24 dagen. Maar je kunt er ook gerust nog tig weken aanvast plakken als je het naar je zin hebt. Of nog eens terug gaan. Ik zou er geen enkel probleem mee hebben om nog eens terug te gaan
Je kunt echt veel zien en doen in 24 dagen. Maar je kunt er ook gerust nog tig weken aanvast plakken als je het naar je zin hebt. Of nog eens terug gaan. Ik zou er geen enkel probleem mee hebben om nog eens terug te gaan