Ik ben weer terug van weggeweest dus kan nu wat uitgebreider typen omdat ik niet meer op m'n telefoon zit
Ik ben zelf meerdere malen in Polen geweest en ook in Warschau en Krakow. Over Warschau zou de gemiddelde persoon aanraden om er slechts een halve dag te blijven. Dat zou ik zelf niet aanraden omdat je in deze stad wat meer moet zoeken naar de mooie plekjes omdat ze niet zo voor de hand liggen als in Krakow (daar zit alles rondom het Rynek/Wawel en is het makkelijker te vinden) en er echt wel wat te zien is wat de moeite waard is. Wat je in ieder geval in Warschau moet hebben gezien:
- Palace of Culture & Science, kadootje van Stalin destijds en het hoge gebouw in het centrum. Je kan er ook op (tegen betaling) met een lift en dan heb je prachtig uitzicht over Warschau.
- De oude stad bekijken. Je hebt hier o.a. het Koninklijk paleis en het plein ervoor is een belangrijke ontmoetingsplaats. Maar iets verder door heb je ook nog een kleiner plein met o.a. een standbeeld van een zeemeermin met fontein.
- De koninklijke route bewandelen. Deze loopt tussen de oude stad via Nowy Swiat en de Krakowskie Przedmiescie. Onderweg kom je langs het presidentieel paleis, de universiteit en het is sowieso een mooie straat.
- Lazienki park. Dit is een prachtig park met o.a. een mooi gebouw 'Palace on the Water'. Zowel in winter als in zomer mooi.
Je bent hier denk ik zeker wel een dag mee bezig omdat je ook nog met de bus moet e.d. en ook wil 'genieten' van wat je ziet lijkt me in plaats van erdoorheen te sjezen. Mij kostte de eerste drie dingen in ieder geval iets meer dan een dagdeel.
- Dan is een must see - maar velen slaan die over vanwege tijd gebrek - Warsaw uprising museum. Dit gaat over de opstand in 1944 in de Tweede Wereldoorlog wat in belangrijke mate de historie van Warschau heeft bepaald. Het is een interactief museum.
Ik weet niet wanneer je gaat? Maar er is deze zomer een grote herdenking omdat de opstand 70 jaar geleden is. Dit is op 1 augustus. Dan is heel de stad op z'n kop aan het staan. Jaarlijks hebben ze al een soort van herdenking zoals wij dodenherdenking kennen maar dan met sirenes die afgaan en alles staat dan letterlijk stil maar dit jaar is het echt groots. Vervoer van/naar de stad en de stad zelf zal dan bomvol zijn.
Voor dit bovenstaande heb je denk ik circa aan 1,5 dag genoeg maar ik weet niet hoe snel je alles doet, dat ligt helemaal aan je eigen tempo. Je zou dus door een latere trein naar Krakow te nemen (bv in de middag), al hier een overnachting en dag kunnen sparen. Ik vlieg volgende week weer naar Polen en zal dan ook in ieder geval weer wat van Warschau gaan bekijken maar zag dat ze een nieuw museum hadden wat ik nog niet had gezien. Warschau heeft dus nog heel veel meer te bieden maar daar heb je wat meer tijd voor nodig. We hebben dat uitgebreider beschreven in een artikel:
https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/po ... i8403.html
Dan Krakow:
Eigenlijk heeft Jenny het al aangegeven, de tijd die je hebt voor Krakow is vrij kort. Zelf heb ik tijdens m'n eerste bezoek het volgende schema gehanteerd:
- Dag 1: Aankomst begin van de middag. Rynek en Wawel bekeken, alleen Wawel kathedraal van binnen gezien.
- Dag 2: Wandeling gemaakt door de oude stad langs allerlei kerken ook, Wawel kasteel gedeelte van binnen bekeken en vervolgens gelunched in Kazimierz. Daar nog rondgewandeld.
- Dag 3: Auschwitz excursie
- Dag 4: Zoutmijnen excursie
Dus je kan een stuk van Krakow wel in een dag zien maar wat ik al eerder zei, er is meer te zien daar natuurlijk en persoonlijk vind ik Krakow een heerlijke stad om ook de tijd te geven te ontdekken. Buiten het centrum is ook veel te zien. Bovendien heb je er zoveel leuke terrassen, jazzclubs en kroegjes. Ik ben er nu 4x geweest en zelfs de laatste keer nog 4 volle dagen te besteden gehad. Ik heb toen 2 excursies buiten Krakow gedaan en daarnaast nog 1 dag Rynek/Wawel (ook weer van binnen)/Kerken/Oscar Schindler/museum over apotheek uit de Tweede Wereldoorlog bekeken en Rynek underground. Ik was met een vriendin die nog nooit in Krakow was geweest en dit hebben wij dus in een dag kunnen doen. Moet wel zeggen dat we behoorlijk hoog tempo hadden en een deel van Wawel over hebben geslagen omdat dat teveel tijd kostte. Je kunt meer lezen over de bezienswaardigheden in dit artikel:
https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/po ... 18002.html
Overigens, ik herinner me dat ik tijdens m'n 3e bezoek aan Krakow ook een tour heb gedaan door de Joodse wijk en een andere keer de Free Walking Tour. Die laatste is misschien ook nog wel wat voor jullie, al duurt die ook behoorlijk lang maar dan weet je wel waarnaar je kijkt
Dan nog iets: 15 augustus is de dag van de Maria Ten Hemelopneming. Dan is eigenlijk alles zo'n beetje dicht in Polen en richten ze zich op processies e.d. Dat is niet echt een ideale dag voor sightseeing.
Verder, als je hulp nodig hebt bij het doorgronden van het Poolse treinsysteem, vraag het gerust

Ik heb zelf geleerd dat het systeem niet altijd direct te snappen is.
Budapest ben ik in 2011 geweest. Wij hadden 1 dag voor Buda en 1 dag voor Pest en daarna nog halve dagen om nog wat kleinere dingen te bekijken zoals Margareth Island. Met 1 dag voor Buda en 1 dag voor Pest kan je redelijk wat zien maar vraag natuurlijk wel even wat planning.