Roadtrip Oost Europa

Stel hier al je vragen over backpacken in Europa. Van interrailen tot liften. En het reikt uit van het Oostblok tot aan de Griekse eilanden.
menasil
Reisexpert

Re: oost europa 3 weken eind augustus eerste 2 weken septemb

Bericht door menasil »

Krakow is een leuke stad om in te beginnen vind ik. Grotendeels omdat mijn hart bij Polen ligt maar ook omdat je vanuit daar makkelijk naar bijvoorbeeld Budapest of Praag kan. Heel even praktisch: Vlieg je echt op het vliegveld nabij Krakow? (Balice airport).

Heb je onze Reisinformatie al bekeken? Daar staat eea over bijvoorbeeld Kroatië.
Ook kun je op het forum misschien nog inspiratie halen in de volgende topics. Dat zijn ook wat soort gelijke routes zoals jij voor ogen hebt. Je ziet daar ook wat adviezen van anderen :) Op basis van wat je daar leest, kun je hier in dit topic weer wat vragen stellen en zo je route beetje samenstellen :)

weken-backpacken-oost-europa-t26907.html
tips-route-backpacken-oost-europa-t24007.html
nicolle007
Reiziger

Bericht door nicolle007 »

ik heb alle topics gelezen klinkt goed :)
ik heb echt geen idee welk vliegveld het is in krakow. het is wel met ryan air dus ik kan me voorstellen dat het miss iets meer buiten de stad ligt? ik zag echter nu ook een goedkope vlucht met wizz air naar boedapest. mogelijk dat dat ook een goede optie is.
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Dat is inderdaad naar Krakow Balice airport en dat is hoofdvliegveld van Krakow. Rijdt trein naar de stad en goede verbinding.

Soms vliegen maatschappijen alleen naar Katowice zoals wizz air en dat is 100 km verderop;) vroeger promoten ze dat nog wel eens als Krakow.
nicolle007
Reiziger

Bericht door nicolle007 »

nou ik heb geboekt! vlieg nu op boedapest en begin mijn 3 weekse rond reis vanaf daar :) hopelijk is het allemaal goed te bereizen ivm overstromingen die erg heftig waren in de balkan en ik begreep kroatie ook? maar goed ik vertrek pas eind augustus... weet iemand een leuk hostel in boedapest? en is 2 dagen voldoende voor deze stad?
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Je bedoelt 2 volle dagen? 2 halve dagen? 2 nachten?
Ik zelf was er 6 nachten maar ik had daarbij 2 volle dagen echt te besteden omdat ik voor de overige dagen een event heb bezocht. Ik heb 1 dag besteed aan Pest en 1 dag besteed aan Buda. Je moet wel keuzes maken maar het is maar net waar je voorkeur ligt! Of iets voldoende is kun je eigenlijk alleen gevoelsmatig bepalen en afwegen tegen wat je moet laten liggen om een dag langer te blijven. Ook had ik nog 2 halve dagdelen waar ik het eea in heb gezien (Magareth Island, badhuis bezocht) enzovoort.
Regenlaarsje

2,5 week oost-Europa .. tips gevraagd!

Bericht door Regenlaarsje »

M'n vriend en ik zijn ons aan het oriënteren om deze zomer te gaan backpacken in Oost-Europa.
We hebben ongeveer 2,5 week de tijd om te gaan en ik werk even met fictieve dagen (even om een idee te geven hoe lang we ergens blijven

Ons plan was: zondagmorgen vroeg vertrekken (7 uur reistijd naar Berlijn)
Berlijn (zo-woe)
Warschau (woe - za)
Krakow & Auschwitz (za - di)
Bratislava (di - vr )
Budapest (vr - di)
Praag (di - vr)
Zaterdag terug naar huis (ruim 10 uur reizen naar huis)

Vervoer:
- Zouden jullie met de trein (interrail) of met de auto gaan? De hele reis is ongeveer 4000-5000 km.. Met interrail zouden we wel een aantal steden / plekken moeten schrappen ivm reistijd.
- Met de auto is er mogelijkheid tot slapen in de auto (we hebben een busje) dus dat kan in geval van nood bijvoorbeeld ook... Of een luxere en zuinigere auto meenemen, maar dan kunnen we er niet in slapen, maar rijd wel fijner en dubbel zo zuinig....
Reizen met busje; veel bagage mee, kan in geslapen worden, onzuinig €650
Reizen met kleinere zuinige auto; € 325
Reizen met de trein; € 269 p.p. dus samen ook zo'n 540 euro. (daar komt NL- Berlijn nog wel bij, en het laatste stuk door Nederland naar huis)

Overnachting:
- Wat kost zoiets aan overnachtingen ongeveer? We zijn een stel, dus we doen anderen het niet aan om met ons op de kamer te slapen :@ Mag gewoon basic slaapplek zijn.. En zit er veel verschil in prijs als we gaan kamperen? Als we het busje meenemen kan er met gemak de kampeer inventaris in.

Een hele hoop vragen van mijn kant, want dit is de eerste keer dat ik zoiets ga doen.. Ik heb een aantal topics van hier bekeken en a.d.h.v. een aantal must-see plekken uitgekozen.. Als jullie denken dat het niet te doen is qua tijd / vervoer hoor ik het graag.

Alvast bedankt! Groetjes Regenlaarsje
menasil
Reisexpert

Re: 2,5 week oost-Europa .. tips gevraagd!

Bericht door menasil »

Even kort want want ben zelf op pad. Na dit weekend uitgebreider antwoord ;) zou zelf nooit in een busje in een stad als Warschau gaan slapen. Je hebt er tweepersoons kamers in diverse hostels (het is wel hoogseizoen dus geen idee of het lukt). Idem voor Krakow. Daarnaast zou je ook een dag minder Warschau kunnen doen. Ligt eraan wat je wil. Denk dat het qua tijd niet heel heel scheelt in Polen of je deze steden met trein of auto doet. De steden die je noemt zijn goed te bereiken met trein en je kan ook nachttrein nemen. Voor kosten: check even reisinfo.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik denk dat je bij de prijs van de huurauto een rekenfoutje maakt: bij de meeste verhuurbedrijven mag je maar 100 km per dag reizen, daarna komt er een toelage van 20 cent per kilometer ofzo (hangt af van het bedrijf). Dat loopt aardig op! Daarnaast mag je niet met elke huurauto naar het buitenland.

Aangezien je met name steden wilt bezoeken zou ik zelf voor de trein gaan. Je zit dan ook niet met parkeerproblemen. Wanneer je een kleine toelagen betaalt, kan je op langere trajecten een nachttrein nemen en dat scheelt je gewoon een vakantiedag. Jullie willen aardig wat doen 2,5 week, dus dat is best lekker!

Als ik goed naar je schema kijk, heb je nu meestal 2-2,5 dag per stad. Persoonlijk vind ik dat voor Berlijn en Praag veel te weinig, en als je vanuit Krakau nog naar Auschwitz of de zoutmijnen wilt is het daar ook te weinig. In Budapest zit je 3 dagen, dat is redelijk. Bratislava heb ik niet bezocht (hoewel de reistijd tussen de steden op zich niet zo lang is, ben je minstens een halve dag kwijt met inpakken, reizen per trein of auto, nieuw hostel zoeken, inchecken, de weg vinden naar de leuke dingen enz).

Voor prijzen van kamers verwijs ik naar booking.com of hostelworld. Ik ben zelf nooit in de zomer geweest (meer in de herfst- of voorjaarsvakantie) maar voor een kamer in een hostel ben je denk ik ongeveer 30 euro kwijt.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Regenlaarsje

Dankjewel voor jullie reacties!

Ik ga booking.com even bekijken voor prijzen over de hotels / hostels in de steden.

Nog even over de auto / trein.. Het busje is van m'n schoonouders dus we hoeven die niet te huren.

Bij nader inzien word de reis nog een dagje korter ivm verplichtingen op het werk. En in Berlijn kunnen we ook korter verblijven, omdat we in het najaar daar weer heengaan (personeelsuitje) maar omdat het zo op de route ligt leek het me wel handig. Dus misschien daar één nachtje blijven.. En dan meer tijd uittrekken voor de steden. Ik had in een ander topic gelezen dat Krakow in één dag te doen was , dus vandaar m'n korte verblijf daar. We gaan nog wel wat puzzelen en schuiven!

Wat is nou het echte voordeel van de trein? We kunnen beide goed rijden, zijn gewend aan lange afstanden, en het biedt meer vrijheid (geen reserveringen voor een trein enzo),. Ook kunnen we zo meer meenemen aan bagage (een enkele rugzak wordt een drama voor mij als beautyqueen..) ook leek het me een stuk goedkoper. Maar ik weet niet hoeveel parkeren in zulke steden kost.

Mijn reisbudget is ongeveer 1500 euro, mijn vriend heeft een stuk meer te besteden en is ook bereid om een stuk(je) voor mij te betalen. Al met al hebben we samen maximaal 4000 euro. Dat moet lukken toch? Ik heb geen idee wat eten daar kost. En is het zo dat uit eten ongeveer net zo duur is dan zelf koken?

Nogmaals bedankt voor jullie leuke feedback! Ik ga nu f slapen want ik ben net thuis van m'n werk.

Groetjes Regenlaarsje
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Heb je al gekeken naar vliegtickets met bijvoorbeeld ryanair of easyjet. Vliegen naar warschau terug vanaf praag en daartussen met de trein. Scheelt veel tijd en het eerste lange reisstuk.

Auto kan zeker met zijn 2e. Trein is alleen wat meer relaxt omdat je gewoon lekker naar buiten kunt kijken. Geen gedoe met de lokale gekke rijders. Ook ontmoet je andere mensen en zit je in het centrum.Bratislava is maar klein en weinig te doen daar heb je aan 2 nachten echt genoeg dan kan je de andere steden langer doen.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Elke stad is in een dag te doen maar of je er voldoende uithaalt? Een dag Krakow betekent dat je Wawel ziet en de oude stad. Misschien iets meer..ligt aan je tempo. Echt dingen van binnen bekijken wordt lastiger. Je kan wel Oscar Schindlers fabriek bekijken maar daar moet je wel de tijd voor nemen want dat is best groot. Krakow heeft heel veel te bieden en een bezoek aan de zoutmijnen is de moeite waard. Lees de reisinformatie wat er zoal te doen is en beslis op basis daarvan.
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

Een tip: Wanneer je Budapest eerst bezoekt en daarna pas Bratislava, scheelt je dat 300 km :)

Over het algemeen rijden busjes heel veel minder kilometers op een liter dan een personenauto. Een voorbeeld: De Ford Transit van mijn vader, een diesel uit 2009, reed in 2010 in Noorwegen (de Fjorden) 1 op 7 0_0 We stonden om de haverklap bij een tankstation, het was op een gegeven moment echt niet leuk meer :P

Ik zou ook niet zomaar ergens in een busje willen slapen.. Bovendien mag het ook niet, tenzij je op een daarvoor aangewezen locatie verblijft (camping oid). Wanneer je gaat kamperen, maak je meer kilometers (want: de meeste campings liggen buiten de steden) en ben je dus weer meer kwijt aan brandstof-/parkeerkosten. Of dat dan uiteindelijk goedkoper is dan overnachten in de stad.. En: Uit ervaring weet ik dat het héél lastig is om met een busje parkeerplek te vinden in grote steden, wij vinden dat echt een drama. Bovengenoemde Ford is 2 meter en de meeste parkeergarages zijn max. 1m90. Wij parkeren 'm altijd in een buitenwijk en gaan het laatste stuk met het OV. Ik zou, zeker wanneer je hoofdzakelijk steden wilt gaan bezoeken, met de personenauto gaan.

Wat eten betreft: Zelf koken is goedkoper dan uit eten, zéker in de steden die jullie gaan bezoeken. Natuurlijk kun je op sommige plaatsen goedkoper uit eten dan in NL, maar vergeleken met de lage kosten die je hebt als je zelf kookt (maar ook dit kun je zo duur maken als je zelf wilt) ben je duurder uit.

Houd er rekening mee dat je tolvignetten zult moeten aanschaffen: sowieso voor Hongarije, Slowakije en Tsjechië. In Polen zijn tolwegen.

Bekijk ook de groene kaart van de auto of je in alle te bezoeken landen wordt gedekt door de verzekering. Sowieso is het handig om de verzekering even na te kijken, omdat het busje niet op jullie naam staat. Idem voor een eventueel ANWB abonnement.

Kijk ook wat je in ieder land verplicht in je auto moet hebben. Zo moet je vanaf 1 juli 2014 in Duitsland verplicht veiligheidshesjes in de auto hebben, binnen handbereik (dus niet in de kofferbak). In geval van nood ben je dan -gek genoeg- niet verplicht om ze aan te trekken, maar je moet ze wel bij je hebben.
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
Regenlaarsje

Goedemorgen allemaal! Dank weer voor jullie nuttige bijdrages. Dingen zoals tol en vignetten had ik nog helemaal niet aan gedacht. Ik kom ook nooit in die landen... Ik denk dat de trein wel handiger is dan. Zo ontmoet je ook andere reizigers en heb je onderweg ook meer tijd voor andere dingen. In een grote stad zou zon busje vast niet handig zijn nee, dat klopt. Dus dat valt al weg.. Als je vrij moeilijk kunt parkeren en het onzuinig is, is de trein een betere optie. Ik heb heel snel even gezocht en een ticket naar Warschau is zon 100 euro pp. Dat scheelt enorm in tijd dus is best wel een optie.

Als jullie een stad zouden moeten laten vallen van het rijtje.. Welke zouden jullie doen? Budapest wil ik sowieso graag houden. Berlijn kunnen we sowieso laten vallen. Anders word de reis ook wel heel erg vermoeiend denk ik.

Groetjes regenlaarsje
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

Op zich is het niet ingewikkeld hoor, tolvignetten kopen. Je koopt ze vlak voor de grens en je plakt ze op je raam, klaar ben je. Maar het zijn wel weer extra kosten.

Ik ben er zelf nog nooit geweest dus ik kan niet echt objectief zijn, maar Bratislava is vrij klein en ik heb van horen zeggen dat je de stad na 1 dag wel hebt gezien. Als ik zou moeten kiezen, zou ik Bratislava laten voor wat het is.
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Ik ben weer terug van weggeweest dus kan nu wat uitgebreider typen omdat ik niet meer op m'n telefoon zit ;)
Ik ben zelf meerdere malen in Polen geweest en ook in Warschau en Krakow. Over Warschau zou de gemiddelde persoon aanraden om er slechts een halve dag te blijven. Dat zou ik zelf niet aanraden omdat je in deze stad wat meer moet zoeken naar de mooie plekjes omdat ze niet zo voor de hand liggen als in Krakow (daar zit alles rondom het Rynek/Wawel en is het makkelijker te vinden) en er echt wel wat te zien is wat de moeite waard is. Wat je in ieder geval in Warschau moet hebben gezien:
- Palace of Culture & Science, kadootje van Stalin destijds en het hoge gebouw in het centrum. Je kan er ook op (tegen betaling) met een lift en dan heb je prachtig uitzicht over Warschau.
- De oude stad bekijken. Je hebt hier o.a. het Koninklijk paleis en het plein ervoor is een belangrijke ontmoetingsplaats. Maar iets verder door heb je ook nog een kleiner plein met o.a. een standbeeld van een zeemeermin met fontein.
- De koninklijke route bewandelen. Deze loopt tussen de oude stad via Nowy Swiat en de Krakowskie Przedmiescie. Onderweg kom je langs het presidentieel paleis, de universiteit en het is sowieso een mooie straat.
- Lazienki park. Dit is een prachtig park met o.a. een mooi gebouw 'Palace on the Water'. Zowel in winter als in zomer mooi.
Je bent hier denk ik zeker wel een dag mee bezig omdat je ook nog met de bus moet e.d. en ook wil 'genieten' van wat je ziet lijkt me in plaats van erdoorheen te sjezen. Mij kostte de eerste drie dingen in ieder geval iets meer dan een dagdeel.
- Dan is een must see - maar velen slaan die over vanwege tijd gebrek - Warsaw uprising museum. Dit gaat over de opstand in 1944 in de Tweede Wereldoorlog wat in belangrijke mate de historie van Warschau heeft bepaald. Het is een interactief museum.

Ik weet niet wanneer je gaat? Maar er is deze zomer een grote herdenking omdat de opstand 70 jaar geleden is. Dit is op 1 augustus. Dan is heel de stad op z'n kop aan het staan. Jaarlijks hebben ze al een soort van herdenking zoals wij dodenherdenking kennen maar dan met sirenes die afgaan en alles staat dan letterlijk stil maar dit jaar is het echt groots. Vervoer van/naar de stad en de stad zelf zal dan bomvol zijn.

Voor dit bovenstaande heb je denk ik circa aan 1,5 dag genoeg maar ik weet niet hoe snel je alles doet, dat ligt helemaal aan je eigen tempo. Je zou dus door een latere trein naar Krakow te nemen (bv in de middag), al hier een overnachting en dag kunnen sparen. Ik vlieg volgende week weer naar Polen en zal dan ook in ieder geval weer wat van Warschau gaan bekijken maar zag dat ze een nieuw museum hadden wat ik nog niet had gezien. Warschau heeft dus nog heel veel meer te bieden maar daar heb je wat meer tijd voor nodig. We hebben dat uitgebreider beschreven in een artikel: https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/po ... i8403.html

Dan Krakow:
Eigenlijk heeft Jenny het al aangegeven, de tijd die je hebt voor Krakow is vrij kort. Zelf heb ik tijdens m'n eerste bezoek het volgende schema gehanteerd:
- Dag 1: Aankomst begin van de middag. Rynek en Wawel bekeken, alleen Wawel kathedraal van binnen gezien.
- Dag 2: Wandeling gemaakt door de oude stad langs allerlei kerken ook, Wawel kasteel gedeelte van binnen bekeken en vervolgens gelunched in Kazimierz. Daar nog rondgewandeld.
- Dag 3: Auschwitz excursie
- Dag 4: Zoutmijnen excursie
Dus je kan een stuk van Krakow wel in een dag zien maar wat ik al eerder zei, er is meer te zien daar natuurlijk en persoonlijk vind ik Krakow een heerlijke stad om ook de tijd te geven te ontdekken. Buiten het centrum is ook veel te zien. Bovendien heb je er zoveel leuke terrassen, jazzclubs en kroegjes. Ik ben er nu 4x geweest en zelfs de laatste keer nog 4 volle dagen te besteden gehad. Ik heb toen 2 excursies buiten Krakow gedaan en daarnaast nog 1 dag Rynek/Wawel (ook weer van binnen)/Kerken/Oscar Schindler/museum over apotheek uit de Tweede Wereldoorlog bekeken en Rynek underground. Ik was met een vriendin die nog nooit in Krakow was geweest en dit hebben wij dus in een dag kunnen doen. Moet wel zeggen dat we behoorlijk hoog tempo hadden en een deel van Wawel over hebben geslagen omdat dat teveel tijd kostte. Je kunt meer lezen over de bezienswaardigheden in dit artikel: https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/po ... 18002.html
Overigens, ik herinner me dat ik tijdens m'n 3e bezoek aan Krakow ook een tour heb gedaan door de Joodse wijk en een andere keer de Free Walking Tour. Die laatste is misschien ook nog wel wat voor jullie, al duurt die ook behoorlijk lang maar dan weet je wel waarnaar je kijkt ;)

Dan nog iets: 15 augustus is de dag van de Maria Ten Hemelopneming. Dan is eigenlijk alles zo'n beetje dicht in Polen en richten ze zich op processies e.d. Dat is niet echt een ideale dag voor sightseeing.

Verder, als je hulp nodig hebt bij het doorgronden van het Poolse treinsysteem, vraag het gerust :) Ik heb zelf geleerd dat het systeem niet altijd direct te snappen is.

Budapest ben ik in 2011 geweest. Wij hadden 1 dag voor Buda en 1 dag voor Pest en daarna nog halve dagen om nog wat kleinere dingen te bekijken zoals Margareth Island. Met 1 dag voor Buda en 1 dag voor Pest kan je redelijk wat zien maar vraag natuurlijk wel even wat planning.
Plaats reactie