Israël reisroute en vragen

Veel bruikbare reizigers tips voor Israël, Jordanië en Egypte. Toch nog een vraag, stel deze gerust in het forum en laat de kenners je helpen bij je reis.
daretodream
Reiziger

Eerste keer naar Israël, tips

Bericht door daretodream »

Hoi,

Ik ga voor het eerst in mijn leven naar Israël. Ik ga alleen en verblijf bij vrienden van mijn ouders (dit zijn echte Israëliërs). Zijn er nog belangrijke dingen die ik zou moeten weten? Ik las net in een ander topic al dat ze niet van deo in een spuitfles houden?? Ook qua kleding etc. Please do tell! :)

Ik verblijf sowieso in Jerusalem en Tel Aviv.
Erik
Site Admin

Re: Eerste keer naar Israël, tips

Bericht door Erik »

Controle op de luchthavens is erg streng, dus bij twijfel spullen in je ruimbagage doen :) Verder is het een heel prima land om te bereizen. Volgens mij kun je tegenwoordig vanaf de luchthaven van Tel Aviv met OV naar het centrum reizen. Ook erg gemakkelijk.

Wat je eventueel zou kunnen overwegen is om de stempel in je paspoort op een los papiertje te zetten.
daretodream
Reiziger

Bedankt voor je reactie! :) Ik neem sowieso een kleine roller mee (deo) en minitandpasta etc in mijn handbagage.. Ik heb namelijk een tussenstop in Zurich. Ik heb al eens eerder mijn overstap gemist ivm vertraging en toen zat ik zonder tandpasta etc en dat wil ik nu dus graag voorkomen..

OV heb ik niet nodig aangezien ik opgehaald word door de vrienden van mijn ouders :).

Ik heb gelezen dat je tegenwoordig een pasje mee krijgt die je dan bij vertrek weer moet inleveren? Ipv de paspoort stempel?
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Klopt!

Zie ook de reis informatie: https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/is ... i9003.html

Verder, hou er rekening mee dat de controles streng kunnen zijn inderdaad. Soms kiezen ze ervoor een totale vlucht ALLE bagage uit te laten pakken en handmatig te controleren. Dus zorg zeker dat je op tijd bent zowel heen- als terugweg.

In Jeruzalem moet je netjes gekleed gaan als je naar de heilige plaatsen wilt. Dus knieën en schouders bedekt!
Jan68

Bericht door Jan68 »

Voor het geval je bedenkt om via Egypte te reizen (of misschien ben je daar geweest met hetzelfde paspoort): met een stempel van Egypte in je paspoort kom je Israël niet in.
Goede reis!

Groeten,

Jan
Metor
Wereldreiziger

Bericht door Metor »

Je krijgt inderdaad geen stempel maar een los kaartje.
Daarnaast heb ik andere ervaring met een stempel uit Egypte, Indonesie, Malaysie in mijn paspoort. Nooit geen problemen mee gehad.

Voor de rest naast de typische toeristische dingen zoals Jeruzalem vind ik zwemmen in de dode zee een must. Meer van galilea is leuk om te camperen en is de Golan hoogte heel erg speciaal en mooi.
Ook een trek door de Negev woestijn vin ik erg mooi!

De controle is alleen streng het land uit. Het land binnen komen is een stuk makkelijker.
Gewoon ruim op tijd naar het vliegveld ener is weinig aan de hand. Als de vrienden van je ouders je naar het vliegveld kunnen brengen dan is het helemaal perfect en zal je geen last van de controles hebben.
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Klopt wat Metor zegt. Het kan schelen als je een relatie/band met Israël hebt. Toen ik er was, hadden ze de terugvlucht naar Amsterdam gekozen voor de totale controle met bagage uitpakken. Van te voren voeren ze een gesprekje met je op basis waarvan je nog door kan gaan naar de incheck zonder alles uit te moeten pakken.
daretodream
Reiziger

Menasil dat artikel had ik inderdaad gelezen! Ik ga nog even wat luchtige bedekkende kleding kopen want dat heb ik eerlijk gezegd niet echt. (Wel luchtig maar niet bedekkend genoeg haha).

Jan68 ik heb dit inderdaad al opgezocht, ik ben in 2011 in Egypte geweest en heb wat moeilijke paspoort stempels daarvan. (Dit omdat we officieel maar 1 week in het land zouden zijn, maar op de terugreis tijdens een tussenstop in sharm el sheikh per ambu zijn afgevoerd en hierdoor een paspoort controle zijn misgelopen etc). Overal op internet staat dat Egypte geen probleem moet zijn. Helaas heb ik die overstap toen gemist in Dubai (zie vorige post) dus ik heb ook stempels van Dubai in mijn paspoort. Ik kreeg toen namelijk een hotel overnachting aangeboden. Bij een stempel van de Emiraten schijnen ze wel moeilijk te kunnen doen. De familie waar ik bij verblijf stuurt dan ook een brief vanuit de familie naam (1 van hun is bekend advocaat) die ik aan de douane kan laten zien mochten ze echt moeilijk gaan doen.

Metor, bedankt voor alle tips! De dode zee staat ook zeker op mijn lijstje! Meer van Galilea zal ik eens gaan opzoeken, zelfde voor Golan hoogte en de trek door de Negev woestijn.
In mijn mailtje naar hun heb ik nu al staan dat ik sowieso naar Jaffa (Tel Aviv) wil, ook Masada, Haifa en Herodium staan op mijn lijstje.
Ik geloof dat ze mij zowel ophalen als weg brengen dus dat zit dan wel goed :).

Ik vroeg me trouwens af, hoe makkelijk is het om naar Jordanië (Petra) te gaan? Het is iets waar ik aan zit te denken omdat ik begrepen heb dat dit best te doen is.. Alleen weet ik niet hoe dit zit voor locals en niet te vergeten, of deze vrienden van mijn ouders wel daarheen willen.
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Haifa zelf vond ik niet heel bijzonder, maar wel de Bahai Tempel :) En je hebt ook de Bahai Gardens nabij Akko.

Ik ben zelf naar Tiberias bij meer van galilea geweest maar vond het wel tegenvallen. Je kon bijv nauwelijks ergens gaan zwemmen en veel is illegaal geprivatiseerd. Het was ook heel rommelig. Mijn vader heeft Petra meerdere keren vanuit Eilat gedaan. Was altijd flinke dag onderweg,soms wat gedoe aan de grens en veel wachten. Maar nooit problemen gehad. Hij is wel met een tour gegaan. We hebben bij de reisinformatie ook nog wat info over Haifa, Akko en Tiberias. Ook over andere plaatsen.

Golan vlakte is wel een gevoelige. Veel militairen zitten daar ook. Israel heeft het begin jaren '80 geannexeerd van Syrië. Syrië is het daar dus niet mee eens. Vandaar de gevoeligheden.

Hoelang ga je eigenlijk?
daretodream
Reiziger

Ik ga 2 weken! Ik geloof dat we ook naar Tiberius (was even vergeten dat het dat meer was) gaan aangezien een deel van hun daar een vakantiehuisje heeft..

Ok, misschien dat ik de Golan dan skip. Ik wil de mensen waar ik bij verblijf ook niet in een ongemakkelijke situatie brengen oid.
Metor
Wereldreiziger

Bericht door Metor »

In het weekend reizen elke week 1000den israeliers naar de Golan hoogte omdat het zo mooi is.
Het ligt zeker niet in Israel gevoelig, dus ook niet bij de bevolking.
Aan de andere kant van de grens ligt het misschien wel gevoelig, maar volgens mij zijn die de laatste 2 jaar (helaas) te druk met wat anders.
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Wanneer je naar Eilat gaat kun je vanuit die plaats tours boeken die je naar Petra kunnen brengen. Hoewel Petra op steenworp afstand van Eilat ligt ben je (opnieuw door de controles) een hele dag kwijt als je het wilt bezoeken.

Fijn is in ieder geval day er tours zijn die je vanuit Eilat kunt boeken om zo gemakkelijk mogelijk de grens over te komen.
M-enS

Bericht door M-enS »

In Tel Aviv maakt kleding niet zoveel uit, in Jeruzalem vind ik het wel zo respectvol om voor wat langere kleding gaan (korte mouw ok, op Joodse/Islamitische heilige plaatsen misschien en zeker in bijv. Mea Shearim een dun vest meenemen). Als je naar de Palestijnse gebieden gaat (helemaal niet gevaarlijk, zoals veel Israëliërs zullen vertellen), vertel dat dan niet aan de douane. Ze zullen je je vlucht dan waarschijnlijk niet laten missen, maar je net zo lang ondervragen tot je naar je vliegtuig moet rennen is geen grote uitzondering. Had ik zelf tenminste wel last van en een aantal kennissen ook (kon het zelf niet echt vermijden omdat ik info uit de Palestijnse gebieden bij me had voor een onderzoek). Als je nog van plan bent naar landen zoals Iran te reizen is het zeker handig om een losse stempel te vragen, als je in Arabische landen bent geweest kun je zelf extra vragen verwachten.
Kuess
Wereldreiziger

Bericht door Kuess »

Vergeet Mey Kedem niet. Heb nog nooit zo'n lol gehad in een donkere tunnel (oud gedeelte van Romeinse aquaduct systeem) die vol water staat :)

Ik weet niet met welke vliegmaatschappij je vliegt. Maar als het El-Al is ben je gewaarschuwd. Zorg ervoor dat je AL je elektrische apparatuur uit hebt staan. En vooral goed afpoetst. Vergeet je niet tijdig (aka 1,5 uur van te voren bij de gate) te melden bij hun extra security check. Want voor je het weet zit je daar 2 uur te kijken vanwege een "explosief" in je handbagage oid. En als alleen reizende vrouw ben je dan helemaal verdacht.

De Golan hoef je echt niet te skippen. De meeste Israeliers zouden je direct aanraden om daar eens te gaan hiken.
In het noorden (upper Gallile - zo'n ) is nog een national park (Nahal Kziv) met een groot dal. Als je van hiken en ruines houdt vind je daar een oud kruisvaarders kasteel (wat er nog van over is). Castle Montfort. Vrij makkelijk te combineren met Rosh HaNikra overigens. Een plek waar de Israeliers trotser op zijn (vanwege de oorlog met Libanon) dan dat ik het bijzonder interessant vond.
.:: Sapere Aude ::. - Horatius 20BC
Bird
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Bird »

Mijn ervaring dateert van mei 2012, toen deden ze op het vliegveld in elk geval niet aan stempels op losse papiertjes. Het land in is overigens geen probleem, dat gaat supersnel.

Het land uit kostte mij de nodige tijd. Ik was 3,5 uur van te voren op het vliegveld en had die volle tijd nodig. Ik was alleen en werd er uiteraard uitgepikt voor een grondige check, inclusief ruimbagage helemaal open. Mijn paspoort stond vol met stempels van Islamitische landen en in mijn ruimbagage zat een plastic tas en spullen van een winkel in Ramallah (Palestijnse gebieden), maar als je vriendelijk blijft lachen laten ze je echt wel het land uit gaan.

In mijn ogen is het niets meer dan laten zien dat ze de baas zijn, puur machtsvertoon. Ja, ik ben in de Palestijnse Gebieden geweest. Nee, dat is niet strafbaar. Ze kunnen vragen en zeuren wat ze willen, maar ze laten me uiteindelijk echt wel door. De kunst is om er zelf relaxed onder te blijven en niet opgefokt te doen.

Nog een tip voor als je de Al Aqsa moskee en Rotskoepel wilt bezoeken: ga 's ochtends op tijd in de rij staan, uur of 8. Rond 11 uur sluiten ze de boel en heb je pech. En draag geen zichtbare katholieke kruisjes of andere niet-Islamitische religieuze tekens. Voor mij in de rij stond een groep Spanjaarden met kruisjes om hun nek, die konden na 2,5 uur wachtrij onverrichter zake weer naar hun hotel terug. Jammer.
En neem overdag geen zakmes oid mee in je handbagage, je moet zeker in Jeruzalm steeds door detectiepoortjes en ze zijn niet bepaald soepel.

Ik vond een bezoek aan de geboortekerk Bethlehem de moeite waard. Er gaat uit Jeruzalem een rechtstreekse bus via een soepel checkpoint, ik weet zo het nummer niet meer. Duurde wat langer dan een andere bus via een wat lastiger checkpoint. En naar Ramallah kun je ook gewoon een dag vanuit Jeruzalem, het Qualandia checkpoint vond ik best heftig (net of je oorlogsgebied in gaat), maar de stad is wel de moeite waard. Praat er met de Palestijnen en je ontmoet vriendelijke en hartelijke mensen die blij zijn met je bezoek.
Volg mijn omzwervingen op http://reizigster.blogspot.com
Plaats reactie