Vragen over auto kopen in Australië

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
rene kleven

Qreply

Bericht door rene kleven »

hey mensen die van zijn Van(reisbusje) af moeten ik ga 19 mei 2012 naar melbourne australie en wil dan in australie een busje kopen met een bed er in en als er andere spullen bij zitten zo als een kook toestel zeer fijn. en als er nog iemand naar nieuw-zeeland gaat ik heb er nog een auto staan met een bed en kooktoestel er in heb er 2 maanden mee rond gereist en het was zeer confortable laat maar van je horen cheers your travel maat
RianneThomas

Wegenwacht Australië

Bericht door RianneThomas »

Hoi allemaal,

Begin volgend jaar gaan wij naar Australië voor een jaar, en willen daar een auto/busje kopen.
Wat is het slimst/goedkoopst om te doen qua wegenwacht? Ik heb begrepen dat je een aanvulling bij de ANWB kunt nemen, maar is het ook mogelijk om als reiziger bv. je te registeren bij de Australische wegenwacht (AAA) en zo ja, is dit voordeliger om te doen? Wat zijn jullie ervaringen?
Alvast bedankt!

Groetjes, Rianne
Kims
Reisexpert

Re: Wegenwacht Australië

Bericht door Kims »

Hi,

Een paar jaar geleden was het niet mogelijk om een totale dekking te krijgen als 'non resident', wel kon je dure dekking krijgen speciaal voor toeristen die beperk was. De AAA is de overkoepelende organisatie en per staat is er een andere organisatie die weer verschillende dekkingen/verzekeringen etc heeft. Dus mocht je het willen, zoek dan goed uit welke staat het beste pakket heeft en of je een auto heeft die geregistreerd is in dezelfde staat...

Als ik jullie was, zou ik gewoon een autoverzekering (met beperkte of gehele dekking) nemen en eventueel een aanvulling van de ANWB nemen. De meeste backpacker's auto's en busjes zijn niet zoveel waard dus weeg af wat voor soort verzekering je nodig denkt te hebben. Maar over het algemeen als je pech hebt zijn er altijd wel mensen die je helpen (is zelfs opgenomen in de wet in bijvoorbeeld de NT dat je moet helpen) of die je ergens naartoe slepen. No worries ;)

Groetjes
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Annebelle

verder reizen met bus of auto kopen?

Bericht door Annebelle »

Wat is het meest aan te raden? Zit momenteel met mijn vriend in adelaide en we gaan vanaf hier naar Melbourne en dan de hele oostkust omhoog tot cairns. We zouden ook nog naar uluru willen. Best een auto kopen en daarin slapen of met de bus en hostels? En welke auto dan best? Camper, of is een stationwagen al voldoende? Iemand hier ervaring mee? Alvast bedankt!! Groetjes
Francine
Reisexpert

Re: verder reizen met bus of auto kopen?

Bericht door Francine »

De bus is prima te doen, maar een auto geeft je wel veel meer vrijheid. Als je het geld hebt, zou ik een auto kopen. En dan zou ik een simpele, goedkope, kleine auto nemen + een tent mee, dan ben je het goedkoopst uit qua brandstof en aanschaf.
En hoe wil je naar Uluru? Hoeveel tijd hebben jullie? Kun je ook vanaf Adelaide naar Uluru, dan Darwin en omgeving, dan naar Cairns en dan oostkust? Maar ik heb geen idee van de tijd die jullie hebben.
bolletjeom
Reisexpert

Re: verder reizen met bus of auto kopen?

Bericht door bolletjeom »

Een camper huren en voornamelijk wild kamperen kan goedkoper zijn dan twee buspassen en voor twee personen alle nachten in een hostel.

Voordeel van huur is dat het makkelijk en zonder risico is. Duik er eens in met een rekenmachine bij de hand zou ik zeggen.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Jurre

Reizen Australië + Auto kopen

Bericht door Jurre »

Hallo,

Vanaf september wil ik met een vriend in Australië gaan rondreizen. Samen hebben we ongeveer 3 maanden totdat hij weer vertrekt, hierna wil ik zelf doorgaan. We hebben schematisch het plan om te vliegen op Sydney om vervolgens een binnenlandse vlucht of met een auto (via relocation?)naar Alice Springs te reizen voor de -niet te missen?- Uluru. Vanaf hier willen we naar Cairns vliegen om vervolgens daar een auto te kopen en langs de oostkust richting Melbourne te rijden. Het lijk me dat je aan 3 maanden ruim genoeg de tijd hebt? Heeft iemand tips of opmerkingen over deze route?

Eigenlijk zijn we voornamelijk op zoek naar tips over het kopen van een auto. We hebben hier geen ervaring mee. Zelf hebben we gekeken voor een Sedan of een station zoals de Ford Falcon. Deze lijken goed te betalen, maar zijn de auto's ook vaak betrouwbaar voor de trip?

Daarnaast is het nodig om de auto te verzekeren. Op internet vonden we dat dit rond de $800 zal kosten per jaar, is het ook mogelijk om een verzekering af te sluiten voor alleen die drie maanden?

Alle tips zijn welkom, alvast bedankt!
Kims
Reisexpert

Re: Riezen Australië + Auto kopen

Bericht door Kims »

Hoi,
Jurre schreef:We hebben schematisch het plan om te vliegen op Sydney om vervolgens een binnenlandse vlucht of met een auto (via relocation?)naar Alice Springs te reizen voor de -niet te missen?- Uluru.
Denk niet dat er veel relocation opties zijn van Sydney naar Alice, buiten dat is het zo'n 3000 km rijden dus niet echt om de hoek. Misschien kan het vanuit Adelaide of Darwin maar ik betwijfel het. De snelste en handigste manier is vliegen en dan een auto huren in Alice of met een toer meegaan. Uluru ligt namelijk honderden kilometers buiten Alice. Het is een schitterend gebied en als je daar bent zou ik zeker de Olga's en Kings Canyon meepakken. Of het niet te missen is? Tsja, dat is persoonlijk. Sommigen vinden het wel heel ver reizen om die plek te zien...
Jurre schreef:Het lijk me dat je aan 3 maanden ruim genoeg de tijd hebt? Heeft iemand tips of opmerkingen over deze route?
Hoe lang hebben jullie in totaal voor de trip langs de Oostkust? Drie maanden of gaat daar de trip naar Alice nog vanaf? Hou er rekening mee dat het kopen van een auto je 1-2 weken gaat kosten en om er zeker van te zijn dat je hem op tijd verkoopt idem. Als je dat afhaalt van je trip, hou je aanzienlijk minder tijd over. Het is de meest goedkope manier om te reizen mits je hem weer verkoopt voor een redelijk goede prijs en je geen pech krijgt. Anders kan het nog wel eens tegenvallen.

Er is al erg veel geschreven over deze route op dit forum en onder reisinformatie, dus genoeg tips te vinden, ook over het kopen van een auto trouwens.
Jurre schreef:Eigenlijk zijn we voornamelijk op zoek naar tips over het kopen van een auto. We hebben hier geen ervaring mee. Zelf hebben we gekeken voor een Sedan of een station zoals de Ford Falcon. Deze lijken goed te betalen, maar zijn de auto's ook vaak betrouwbaar voor de trip?
Zorg dat je je auto mechanisch laat nakijken door een garage voor je hem koopt!! Wat voor auto je precies wil ligt aan jezelf en wat er te koop staat. Elke auto kan goed zijn mits die geen grote gebreken heeft. Cairns heeft een redelijk grote backpackerscene dus dat is makkelijk voor het kopen van een auto, hou er wel rekening mee dat veel backpackers hun auto niet/weinig onderhouden dus dat er (verborgen) grote gebreken kunnen zijn (vandaar de mechanische check). Als alternatief kun je een auto van de plaatselijke bevolking kopen, maar dan heb je zo goed als zeker Queensland plates/registration, dus zou je moeten kijken of dat handig is.

Daarnaast heeft elke staat in Australie verschillende autoregistratie met verschillende voorwaarden. West-Australie heeft de makkelijkste en goedkoopste registratie die je online kunt doen. Maar andere staten kunnen bijvoorbeeld de voorwaarde hebt dat als je een auto uit die staat koopt, je binnen 1 week in die staat moet zijn om je als eigenaar te registreren. Dat kan ontzettend onhandig zijn als je je auto in Cairns koopt maar binnen 1 week 4000 km verderop moet zijn. Lees je dus in over de verschillende autoregistraties, kan enorm verschillen.
Zie ook: maanden-australie-t25193.html
Jurre schreef:Daarnaast is het nodig om de auto te verzekeren. Op internet vonden we dat dit rond de $800 zal kosten per jaar, is het ook mogelijk om een verzekering af te sluiten voor alleen die drie maanden?
Een goedkope autoverzekering die online af te sluiten is is AAMI of anders Budget Direct. Je hebt de optie om alleen 'third party, theft, fire' te verzekeren of anders 'comprehensive'. Third party is het goedkoopst en voor de meeste reizigers voldoende. Hou er wel rekening mee dat je als buitenlandse bestuurder een groter eigen risico hebt, vaak zo'n $500.

Als je een quote krijgt is dat inderdaad voor een jaar, al zal dat geen $800 zijn op bovenstaande sites. Je kunt per maand betalen en als je de auto weer hebt verkocht, de verzekering stopzetten.

Succes met de voorbereidingen!
Jurre

Re: Reizen Australië + Auto kopen

Bericht door Jurre »

Ha Kim,

Ontzettend bedankt voor je reactie. Ik ga me er snel verder in verdiepen, maar dit is in ieder geval een zetje in de goede richting. Waarschijnlijk volgen er vanzelf nog wat meer vragen, maar tot zover; thanks!

Groeten, Jurre
Wiljen
Vakantieganger

Buy a car in Australia tips!

Bericht door Wiljen »

Buy a car in Australia tips!

Wellicht is dit al ergens te vinden op het forum, toch deel ik dit met jullie en ook als een reminder voor mezelf. Heb het allemaal uitgezocht. Kan erg lastig zijn om een auto te kopen hier.

Als je voor een auto zoekt kan je het beste op gumtree kijken. Zoek voor een Ford Falcon wagon(heel erg ruim) of een Holden Commodore wagon(iets minder ruim en mindere kwaliteit) waarom deze auto's? De onderdelen zijn veelal te vinden en goedkoop.

Als je er 1 hebt gevonden check of deze geregistreerd staat in de staat waar je hem koopt anders wordt het een lastig verhaal. En zorg dat hij op z'n minst 4 maanden Rego heeft. Wanneer de auto mimder maanden rego heeft kan het zo zijn dat ze hm wegdoen omdat er iets mis mee is. Wat als de auto ergens anders geregistreerd staat: A: rijdt in 7 dagen naar de staat en registreer de auto op je naam. B: (riskant) Download het registratie formulier van de website van de staat en vul deze in zonder een datum. Laat ook de vorige eigenaar deze ondertekenen en zorg voor een kopie van zijn paspoort. Rij in je eigen tijd naar de staat en laat alsnog je auto registreren. De boetes die je kan krijgen komen op de naam van de vorige eigenaar totdat jij de auto registreerd. C:(duur) zorg dat de auto een nieuwe rego krijgt en nieuwe kentekenplaten. Doe dit alleen als je zeker weet dat het een goede auto is.

Goed nu check je of de auto nog boetes heeft open staan die wil je niet betalen offcourse vul het kenteken in op: btis.in/fines

Let op standaard dingen als je naar de auto gaat kijken: roest in de wielkassen. Rare geluiden tijdens het rijden. Werkt alle electronica. Roest in de deuren. En of de vering goed werkt maak ff een testrit op een weg met verkeersdrempels.

Verzekering ook belangrijk betaal je eenmalig per jaar 450,- en evt extra 280,-(3e partij etc) bij RAC fijne van deze verzekeraar ze hebben een soort anwb dienst.

Wanneer je dat allemaal geregeld heb, zorg dat je een reserve band hebt, jerrycan voor benzine, extra koelvloeistof en olie. Ook handig om een flesje stop leak te kopen, dit gooi je in de radiator van je auto. Als er evt een lek in zit zoekt dit spul hm op en vult de lek. Beter voorkomen dan genezen.

Wil je goedkoop je auto indelen met matras etc ga naar een swapmeet market of een salvination army(leger des heils). Ook hebben ze hier soms een opruim actie dat mensen allemaal spullen aan straat zetten, doe jezelf een lol en vraag een local hiernaar. Als je nog iets mist ga naar een Kmart of een Bunnings(een tarp is handig als je in de regen wil koken).

Oja probeer je ramen te bedekken met aluminium folie. Je kunt by Kmart goedkoop van die windshields kopen. Ff knutselen met schaar en ductape. Zorg wel dat je ze open kunt klappen oid zodat je tijdens het rijden door je ramen kan kijken.

Well your good to go!

Zelf heb ik een Ford Falcon wagon uit 96 gekocht met 3ton op de teller. Ben de 4e eigenaar dat is zeldzaam wel heb ik de auto van een local gekocht.
Wiljen
Vakantieganger

Re: Buy a car in Australia tips!

Bericht door Wiljen »

helaas kan ik het bericht niet wijzigen.

om een auto te kopen moet je een adres of postbus hebben in Australië en voor de verzekering heb je een creditcard nodig.

het op naam zetten van de auto kost je ong: 100,-

Benzine prijs: 1,50 per liter ong 1,10 euro

Als je iets nodig hebt wat betreft electronica aansluiten in je auto dan kun je naar Anaconda gaa.
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

HI Wiljen

Er is ook informatie te vinden over het kopen van een auto onder reisinformatie -> Australia: https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/au ... e-si9.html

Bedankt voor je tips, maar ze zijn ietwat gegeneraliseerd naar jouw ervaringen denk ik en helaas zijn veel van jouw ervaringen niet perse overal in Australie hetzelfde...
Wiljen schreef:Als je voor een auto zoekt kan je het beste op gumtree kijken. Zoek voor een Ford Falcon wagon(heel erg ruim) of een Holden Commodore wagon(iets minder ruim en mindere kwaliteit) waarom deze auto's? De onderdelen zijn veelal te vinden en goedkoop.
Er zijn veel autowebsites die even goed al dan niet beter zijn omdat veel backpackers hun auto's op Gumtree verkopen. Dat maakt het kopen makkelijk, maar verzekert niet perse de laagste prijs of de best onderhouden auto omdat backpackers over het algemeen weinig geld in het onderhoud van hun auto's stoppen.

De auto's die je noemt zijn inderdaad veel voorkomend maar bijvoorbeeld ook elke soort Toyota die bekend staan om hun betrouwbaarheid. En het ligt er aan wat je wil gaan doen qua reizen omdat een 4WD een must is in bepaalde gebieden en je mogelijkheden enorm vergroot.
Wiljen schreef:Als je er 1 hebt gevonden check of deze geregistreerd staat in de staat waar je hem koopt anders wordt het een lastig verhaal. En zorg dat hij op z'n minst 4 maanden Rego heeft. Wanneer de auto mimder maanden rego heeft kan het zo zijn dat ze hm wegdoen omdat er iets mis mee is. Wat als de auto ergens anders geregistreerd staat: A: rijdt in 7 dagen naar de staat en registreer de auto op je naam. C:(duur) zorg dat de auto een nieuwe rego krijgt en nieuwe kentekenplaten. Doe dit alleen als je zeker weet dat het een goede auto is.
De registratieregels en kosten verschillen enorm per staat, dit kun je dus niet zo algemeen stellen. Als je bijv. een auto uit WA koopt, kun je de registratie online overzetten, hoef je je auto niet jaarlijks te laten keuren en zijn de kosten aanzienlijk lager dan de meeste andere Oostelijke staten.

4 maanden rego op een auto is leuk, maar minder betekent niet dat het een slechte auto is. Zeker met backpackers maar vaak ook in het algemeen betekent het vaak dat de verkoper geen extra geld uit willen geven aan een auto die ze toch gaan verkopen.

In principe vraag je alleen nieuwe kentekenplaten aan wanneer je de originele verloren hebt, deze gestolen zijn of je de auto in een andere staat laat registreren. Niet als de auto een nieuwe eigenaar krijgt
Wiljen schreef:Let op standaard dingen als je naar de auto gaat kijken: roest in de wielkassen. Rare geluiden tijdens het rijden. Werkt alle electronica. Roest in de deuren. En of de vering goed werkt maak ff een testrit op een weg met verkeersdrempels.
De enige manier om er echt achter te komen of de auto mechanisch goed is om een "pre purchase mechanical check" te laten uitvoeren bij een garage.Er zijn enorm veel gebreken die je niet hoort of ziet en die zeer kostbaar kunnen zijn. De gemiddelde kosten voor een check zijn zo'n $100-$150.
Wiljen schreef:Verzekering ook belangrijk betaal je eenmalig per jaar 450,- en evt extra 280,-(3e partij etc) bij RAC fijne van deze verzekeraar ze hebben een soort anwb dienst.
De RAC bevindt zich onder verschillende namen in verschillende staten, helaas hebben ze ook verschillende regels. Het is belangrijk om te checken of je als "non resident" uberhaupt gedekt bent. Er zijn veel andere verzekeraars die aanzienlijk goedkoper zijn voor een "3rd party" verzekering wat de meeste toeristen/backpackers zullen nemen. Een totale verzekering is het vaak niet waard om maar een deel van je autoprijs en de schade gedekt is. Zo is AAMI een van de goedkoopste.
Wiljen schreef:Wil je goedkoop je auto indelen met matras etc ga naar een swapmeet market of een salvination army(leger des heils).
Denk dat je de Salvation army bedoeld.
Wiljen schreef:Benzine prijs: 1,50 per liter ong 1,10 euro
Ook dit verschilt enorm per plek en varieert uberhaupt enorm. Als je in afgelegener plekken bent kan het zijn dat $2.50 per liter betaald en in steden vaak minder zeker als je de kortingbonnen van de Woolworths en Coles kan gebruiken met minimaal 4 cent per liter korting.

Het is fijn dat je je ervaringen deelt, maar misschien slim om het de volgende keer er bij te benoemen dat dit jouw persoonlijke verhaal is omdat heel veel van bovengenoemde onderwerpen in Australie niet te generaliseren zijn. Ook slim om te benoemen in welke staat je je auto hebt gekocht of op welke plekken je hebt gereisd etc, omdat het dus veel verschilt.

Groetjes
WOz

Waar auto kopen reis Melbourn - Cairns

Bericht door WOz »

4 december vlieg ik richting Melbourne waar ik ga beginnen aan mijn reis langs de kust richting Cairns. Ik wil hier zo een 3 a 4 maanden over doen.

Als vervoer wil ik een auto aanschaffen, maar nou vraag ik mij af waar ik dit het beste kan doen.
Ik begin dus in Melbourne, maar ik hoorde dat Victoria niet de beste staat is om een auto aan te schaffen. Stel dat ik hem dan in Cairns wil verkopen moet ik hem re-registeren anders is het niet mogelijk, klopt dat?

Wat zouden jullie mij aanraden om te doen? Een auto in Sydney aanschaffen?
Ik vind het dan eigenlijk toch wel zonde dat ik dat stuk route mis...

Zou het ook mogelijk zijn om in Melbourne een auto te kopen die geregistreerd staat op een andere staat?
Erik
Site Admin

Re: Waar auto kopen reis Melbourn - Cairns

Bericht door Erik »

Misschien is het nuttig om even dit artikel door te lezen. Volgens mij staan daar veel van je vragen in en kunnen je verder helpen met het bepalen waar je het beste een auto kunt kopen.

https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/au ... e-si9.html
MTeela

Bericht door MTeela »

Hey Wiljen en Kims,

Beide stukken van jullie waren behulpzaam alleen vraag ik mij 2 dingen af:
Wiljen: Hoe check je de staat waarin auto geregistreerd staat aan de hand van de gegevens van gumptree?
Kims: Je geeft aan dat er nog andere websites zijn speciaal meer voor locals, welke zijn dit?
Klopt het dat je in WA alles van afstand kunt regelen? overschrijven, apk etc?
Is er ergens een overzicht te vinden van de verschilende staten hoe dit geregeld is
ik bedoel voor wat je wel in de staat moet doen en wat je op afstand kunt doen.

Nu ben ik zelf opzoek naar een 4x4, het liefst zo ruim mogelijk, en heb tot 7000 ozzy dollar te besteden. Ik land in sydney maar heb het liefst een auto uit WA. Iemand die tips heeft?

Alvast bedankt!!
Not all those who wander are lost.
Plaats reactie