Vragen over auto kopen in Australië

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
Yvonne

auto kopen

Bericht door Yvonne »

Hallo!

Graag wil ik een auto kopen in Australie...
Ik ben op zoek naar een betrouwbare auto, het liefst compleet met kampeerspullen en dergelijken...

Heeft iemand hier ervaring mee?
Weet iemand goede websites waar tweedehands auto's door backpackers verkocht worden?

Andere tips misschien?

Bedankt!
Marijn
Wereldreiziger

Bericht door Marijn »

Hej Yvonne! Ik wil ook een auto kopen in Australie... Wat ik tot nu toe heb gehoord: je moet er goed op letten in welke staat de auto geregistreerd staat (fozo), dat ie gekeurd is, en je kan 'm het beste zelf door een garage na laten kijken voor je 'm koopt. Zij kunnen je wel vertellen of het een goede auto is of niet.
Verder denk ik dat je het beste daar gewoon ter plekke gaat kijken, van te voren in nederland kun je niet zo veel doen lijkt me...
Behalve dan goeie tips verzamelen natuurlijk!
Mindless

Auto kopen

Bericht door Mindless »

Hi,

In 1999 heb ik drie maanden door Australie gereisd, met mijn eigen auto. Deze auto heb ik Melbourne bij een vage used car dealer gekocht. Het is belangrijk om te weten hoeveel maanden "car registry" er nog op de auto zit, soort van APK maar dan anders. De car registry is 12 maanden geldig ongeacht de eigenaar. Toen ik mijn auto kocht zat er nog 10 maanden op, belangrijk bij het doorverkopen, een auto met nog 2 maanden zul je moeilijker verkopen aan een mede backpacker dan een auto met 9 maanden. Ik hoefde me dus geen zorgen te maken over de car registry omdat bij mijn vertrek er nog 7 maanden op zat. Deze car registry is tevens je third party verzekering. Tevens is het van belang dat de auto is goedgekeurd - white slip / pink slip, dit kun je vergelijken met APK met het verschil dat het per jaar gaat maar per eigenaar. Het is dus belangrijk om een auto te kopen met de juiste "slip" anders moet na aanschaf binnen een x-aantal dagen herkeuren. Ook moet dien je er rekening mee te houden uit welke Staat de auto komt, dit ivm doorverkopen....

In Sydney in de wijk KING'S CROSS had je in "mijn" tijd de Backpacker Car Market. Onderste verdieping van parkeergarage waar backpackers hun auto mogen proberen te verkopen. Toen ik er met mijn auto stond stonden er iets van 30 auto's te koop.

Als je auto hebt aangeschaft hoef je alleen nog benzine er in te gooien, verders niets nodig. Tip als je lid word van de ANWB, zal je maar gebeuren dat je ergens halverwege Coober Peedy - Alice Springs komt stil te staan, niet zeggen dat je gaat rondreizen. Ze geven namelijk landelijke dekking maar alleen zgn. vakantie dekking, eerste keer dat ik belde " ik ga drie maanden rondcruisen" helaas - ik ga studeren en natuurlijk wil ik ook wat van het land zien... -> vakantie :-)
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Hier staat er nu een te koop !
willem

Auto kopen

Bericht door willem »

Een auto kopen in Australie is geen probleem er zijn zelfs speciale markten voor.
oyoyoy

Bericht door oyoyoy »

En, buiten alle voorgaande mededelingen, let er ajb ook goed op dat er geen boetes etc. aan de auto kleven.. Deze gaan dus ook gewoon mee bij een verkoop.. Dat je t ff weet, kan je gewoon checken via een telefoonnummer, kan je daar wel weer makkelijk aankomen... ;)
joycevandijk_inOZ

Ik heb een Ford Falcon te koop. Wit met 4 nioeuwe banden!

Bericht door joycevandijk_inOZ »

Kijk hier voor HTML versie en FOTO auto
https://www.aroundtheglobe.nl/

P.s. IK heb GEEN BOETES :!:

Ford Falcon GLi - $3200
1992
Sedan (achterbank kan plat)

(naar rego office en overlaten schrijven op een NSW adres
en klaar is kees, net als in Holland.)

Wit
(Goed in de zomer, in Alice springs en omgeving wordt het daar gouw 45 graden)
V6 engine

4 Spliksplinternieuwe banden!

(565 km op gereden van Coober Pedy naar Adelaide. Kostte me $400 auw auw auw)
GOEDE remmen (heb ik laten vervangen in Three Ways . T.w.v. $80
Keyless entry
(2 x afstandsbediening deuren . En 2 reserve sleutels)

Onderhoud en service boekje
Audio instructie tape over de auto

Smart Lock
(= Auto inmobilisor. Hij kan NIET met de kabeltjes onder het
stuur gestart worden. Is een soort alarm)

Reserve band
Kruk etc.

Security code voor de radio
(zonder werkt hij niet als ie gejat wordt)

Power en Economy Switch
(voor meer vermogen in de stad en bult op)
Power Steering en Power Steering Liquid

Automaat
(lekker fijn voor de lakse mensen onder ons)

5 liter olie
(nooit gebruikt, heb op 16.500 km maar 1 liter olie bij hoeven vullen t.w.v. $11.95)

Tape Player
Cassette met de auto instructies erop

Tape player vertaler
(naar een Discman / MP3 playerFijn in de desert waar GEEN radiozenders zijn kost $15)
Losse Rug steun
(Voor de bestuurder voor meer comfort. T.w.v. $10)
Sport Stuur (gewoon super cool)

(Matras, plank voor onder matras, olielamp,
Kookaburra gaskooker T.w.v. $40 op gas spuitbussen (koop je voor $2.50 p.s. zeer comfortabel in gebruik. Iedereen heeft er een),
bord, bestek, bakpan, kookpan, muskieten netten,
2 dekens 1 wol en 1 oude slaapzak, gordijnstof voor tussen de deur, reserve lampjes voor interieur licht.
GEEN TENT (maar die koop je voor $40 al! Ik sliep 5 maanden in de auto, dus die had ik NIET nodig.)
Of email:
joycevandijk_inOZ@hotmail.com
Ben
Vakantieganger

Bericht door Ben »

Ik ben net een weekje terug van mijn 2 maanden Australie en ik heb mijn auto in Nederland op Ebay Australia gekocht maar eerst contact opgenomen met de eigenaar en gevraagt of ik um kon oppikken als ik in Ozzie was en dat was no problem en vervolgens 2 maanden gebruikt en toen verkocht in de Sydney carmarket.

Als je een auto koopt op ebay Australie ben je vaak stukken goedkoper uit dan in de carmarket of een dealer.

Net wat al zo vaak hierboven geschreven is kijk goed hoe lang er nog REGO (registratie) op de auto zit dit kost in NSW dacht ik iets van 600 dollar (350 euro) per jaar.

Verder geef ik je het advies de auto niet in de Sydney carmarket te verkopen omdat het maar 1 grote oplichters zaak is als je wilt verkopen voor kopers zijn heel goed,maar voor verkopers......

Ik bedoel als je een auto wilt verkopen moet je naar een safety check gaan en je auto laten keuren zodat ie een pink slip krijgt (pink slip is soort van APK goed/veilig bevonden) die safety check kost je 30dollar wat ik opzich een goede zaak vind maar als er iets mis is aan je auto dan krijg je een white slip (white slip wil zeggen:afgekeurt onveilig en dan staat er nog op de white slip vermeld waarom ie onveilig is wat de gebreken zijn) maar nu komt het je moet naar 1 van de 3 garages gaan voor die safety check maar je moet naar 1 van de garages gaan die de carmarket zegt en als je auto niet word goedgekeurt dan moet je 85 dollar in de week betalen voor je auto te mogen verkopen ipv de 60 met een pink slip,veel auto werden afgekeurt op lekkages aan de motor of versnellings bak,maar ze lekte niet eens.

Er was iemand daar die had een pink slip bij een garage gehaald maar die garage was niet door de carmarket uitgezocht en hij moest naar een 1 van de garages van de carmarket gaan anders mocht ie de auto niet verkopen maar de auto werd afgekeurt omdat je de sleutel met lopende motor uit het contactslot kon halen :?
Gevolg je betaalt 25 dollar in de week meer en mensen lopen eerder langs je auto omdat ie "onveilig" is...

Maar goed ik heb mijn Falcon gekocht voor 1200 dollar en verkocht na 3 dagen voor 1000 dollar maar na 3 dagen in die kille zonloze depressieve kelder te hebben gezeten.
hariejak
Reisexpert

Bericht door hariejak »

Hi Ben

Goede en duidelijke tips over de carmarket!!!
Bedankt! daar heb ik wat aan!

zijn er nog haken en ogen aan kopen via Ebay? want je ziet hem niet enzo.
Hoe weet je of ie nog wel start bijvoorbeeld?
Of heb je een soort optie genomen en pas daar definitief besloten?
Ben
Vakantieganger

Bericht door Ben »

Dat is altijd een gok,maar ik heb van te voren een paar gemailt met de toenmalige eigenaar en gevraagt hoe de staat van de auto was en hij vertelde dat de auto goed was,hij heeft mij 7000km gedient zonder maar iets kapot te hebben of olie bij te moeten vullen maar het blijft een risico,maar als je bv een auto in de carmarket koopt krijg je vaak auto,s met hele hoge km standen 300.000 is niks voor backpackers auto,en het onderhoud bij backpackers laat nogal te wensen over omdat dingen zoals bv olieverversen,banden vervangen,filtersvervangen,lekkages te dichten zijn kosten die een backpacker niet graag maakt.

Verder geef ik je de tip mee om geen sedan (worden vaak in de carmarket goedkoop aangeboden) te kopen omdat die aan de straatstenen niet kwijt te worden zijn
In de carmarket word gemiddelt 50% stationwagens verkocht en 30% bussen en 10% 4wheeldrives en 10% sedans,wij hadden vorig jaar ook een sedan gekocht met 3 man voor 2200 dollar (dikke 1300 euro) en na 9 dagen proberen te verkopen hebben we de auto maar op het strand geparkeerd en achter gelaten omdat niemand hem wilde.
(de nummerplaten hangen in de kroeg bij ons in dorp aan de muur als souvenir)

Verder is er nog zoiets als Travelers Autobarn zit ook in Kings Cross ze geven je een gegarandeerde terugkoop garantie maar dan moet je elke 5000km je olie laten verversen bij een garage en de bonnen bewaren en dit werkt op tijd als je bv de auto na 1 week terug brengt geven ze 10% minder 3 weken later al 20% minder ik weet 100% zeker dat als je de auto na 2 maanden terugbrengt dat je 40% minder krijgt als de aankoop prijs,en als je geen olie laat verversen of geen bonnetjes meer hebt dan vervalt het recht van terugkopen of geven ze zowat niks,maar je bent niet verplicht de auto daar te verkopen.
Ik heb 3-4 man horen vertellen dat Travelers Autobarn niks meer voor hun wagen wilde terug geven na een paar maanden en dat ze toen maar in de Carmarket zijn gaan proberen te verkopen.
Marijn
Wereldreiziger

Bericht door Marijn »

Ik heb ook slechte verhalen gehoord over de Travellers Autobarn!
Afrader!
frank_11

Bericht door frank_11 »

Hallo,

Hoe zit het met registeren?
Wij willen langs de oostkust reizen, met een gekochte auto.

We willen de auto verkopen in een andere staat dan waar we 'm kochten. Hoe zit dit met de registratie? Is dit makkelijk te wijzigen, en zijn hier kosten aan verbonden?

Alvast bedankt
Frank
leen85
Reiziger
Contacteer:

auto verkopen in Sydney

Bericht door leen85 »

Wij zitten nu al vier maanden in Australie en zijn van plan onze 4x4 terug in Sydney te verkopen. Maar we hebben gehoord dat de carmarket daar gaat sluiten. Weet iemand daar wat meer over?
Of als er mensen geinteresseerd zijn om in november een Toyota landcruiser te kopen (met kampeergerief), laat gerust iets weten.

Groetjes

Jean-Paul en Leen
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ik heb daar niets over gehoord ( dat zegt niets overigens)
Maar mocht het zo zijn dan zouden we het graag willen weten. Dan kunnen we onze info daar ook op aanpassen.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Ron
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Ron »

hey ik heb ze net even gemailt en hoop snel wat van ze te horen.
zodra ik wat hoor plaats ik het hier.
geniet van je trip voor dat je het weet is het over.
http://www.rocomo.nl
Plaats reactie