Reis naar Thailand geboekt en nu??

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Plaats reactie
Sander20plus

Reis naar Thailand geboekt en nu??

Bericht door Sander20plus »

Beste reis liefhebers,

Mijn datum staat vast, 1 juni vertrek ik voor onbepaalde tijd naar Thailand/Bangkok om van daaruit breeduit Azië en Oceanie te beleven.Ik heb gedurende de aanloop naar deze Reis redelijk goed ingelezen en ben inmiddels bijna zover om aanvragen van visums voor Thailand-Malaisie-indoneschie en een werk visum voor Australië te doen.
Het liefst zou ik alles zo makkelijk en simpel mogelijk geregeld willen hebben wat betrefd opzeggen van zorgverzekering,huurwoning,uitschrijvingen en het aangaan van nieuwe en juiste verzekeringen goed en goedkoop!
Het is dat je het allemaal verplicht ben anders...Maar goed,Ik zou heel graag wat tips willen hebben van reis experts die hier eerder mee geworsteld hebben zoals hier allemaal te lezen valt. (Waarvoor Grote dank ^O^ )
Gezien mijn "wish list' denk ik snel aan een jaar op pad te wezen,ik hoop ze allemaal af te kunnen strepen maar dat ligt maar net aan hoe de wind staat ;) .

Ik ben nog een hoop in het ongewisse en juist dat trekt me enorm,maar wil wel graag goed voorbereid aan dit avontuur beginnen!!Een extra duwtje in de juiste richting is van harte welkom!

Alvast bedankt, ook voor de inmiddels verkregen informatie ;) ^O^

Groet Sander.
Travelator
Reisexpert

Re: Geboekt en nu??

Bericht door Travelator »

Hoi Sander,

Spannende en fijne plannen!!
Ik ben ook net bijna een jaar onderweg geweest (heb nu even een korte pauze in NL en ga over een paar weken weer terug naar Azië).
Ook ik ben vorig jaar voor onbepaalde tijd en met een open agenda vertrokken, wat inhoudt dat je goed moet nadenken over verzekeringen en visa.
Ik ben het afgelopen jaar (en het komende jaar) dubbel verzekerd geweest, omdat ik werkzaam ben als zelfstandige en ik dus in Nederland ingeschreven moet blijven ivm mijn bedrijfje.
Mijn reisverzekering heb ik afgesloten via de Goudse (ook te regelen via Joho) en heet Special Isis.
Helaas heb ik er al twee keer gebruik van moeten maken, maar ik was erg tevreden over de service.
Volgens mij zijn er echter ook goedkopere verzekeringen als je nu al weet dat je maximaal een jaar wegblijft (zie topic verzekeringen).
Je zorgverzekering kun je maar één keer per jaar (in december) opzeggen, dus daar zit je tot het eind van dit jaar aan vast (misschien niet als je je uitschrijft bij de gemeente? daar weten anderen je vast meer over te vertellen).
Wel is het zo dat de Special Isis verzekering alles dekt (binnen de voorwaarden uiteraard) wat je zorgverzekering niet dekt, ook een eventueel eigen risico.

Wanneer je een visum aanvraagt voor Thailand, moet je dat binnen drie maanden gebruiken. Daar moet je dus nog even mee wachten.
Voor Maleisië krijg je een gratis visum voor 90 dagen (goed tellen! dus géén drie maanden!) en in Indonesië kun je bij aankomst een visum kopen voor een maand.
Ook moet je vast gaan nadenken over de duur van je verblijf per land en of je heen en weer wilt reizen tussen bepaalde landen.
Zie hier vast wat informatie over visa:
https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/th ... si135.html
https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/ma ... si299.html
https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/in ... si316.html

Ik wilde van tevoren niets plannen en heb dus alles op de bonnefooi gedaan.
Tot nu toe nog makkelijk, want ik ben alleen nog maar Thailand, Maleisië en Egypte in en uit geweest : )
Toch zul je op een gegeven moment een beetje moeten gaan plannen.
Wil je dat echt niet, dan kun je eventueel zogenaamde visa-runs doen, waarbij je even de grens over gaat en meteen weer terug.
Dit kost echter vaak veel tijd en geld en na een aantal keer hetzelfde land in en uit te zijn geweest, zal de immigratiedienst ook vragen gaan stellen.

Verder; spit dit forum nog eens goed door.
Er zijn je al veel mensen voorgegaan die worstelden met dezelfde dingen als waar jij nu mee bezig bent.
Ik vermoed dat je met een beetje zoeken de meeste vragen wel kunt beantwoorden.
Wanneer je nog wat gerichtere vragen hebt, stel ze gerust. Er lezen een boel ervaren reizigers mee : )

Succes met de voorbereidingen en vooral: Veel plezier!!

Groeten,
Siem
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...

http://siem.aroundtheglobe.nl
GREAEA
Reiziger

Re: Reis naar Thailand geboekt en nu??

Bericht door GREAEA »

Regel alleen je visum voor Thailand en Australie. Voor Maleisie heb je geen visum nodig en voor Indonesie kan je makkelijk een visum in een van de buurlanden aanvragen als je van plan bent er langer dan 30 dagen te blijven.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Houd wel rekening met de vereiste tickets het land uit voor Thailand (in bepaalde gevallen) en Indonesië (eigenlijk altijd).
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Sander20plus

Bericht door Sander20plus »

Haloa,

bedankt voor de rappe reactie's ^O^
Weer een hoop tips en informatie vergaard.
Verplicht aan kunnen tonen het land weer te verlaten "was" 1 van me vragen?

Ik heb de Topic 'verzekeringen' is doorgespit en weet redelijk wat me te doen staat!??
Vandaar uit beland je ook in een web van regels en verplichtingen,juist het geen wat me het minst aan staat!
Qua Visum zal ik waarschijnlijk inderdaad heel spoedig een aanvraag indienen voor een visum Thailand en Australie,ervan uitgaande dat dit in Maleisië en Indonesië direct aangevraagd kan worden bij binnenkomst (zit hier nog verschil qua kosten in?)

Wat betreft me zorgverzekering ben ik er nog niet uit.

De Isis Reisverzekering spreekt me enorm aan,voor zover ik begreep voldoet ik hiermee aan de Nederlandse zorgplicht (uiteraard Isis All-in +) Aangezien je zelf vrij bent te beslissen bij welke zorgverkeraar je je verzekerd verwacht ik met het opzeggen hiervan niet veel tegenslag.Hoogstens Qua contract of opzeg termijn.
Nu weet ik "alleen" niet wanneer of wat voor mij voordelig is,het opzeggen van me huidige zorgverzekering en vanaf dag 1 een Isis Verzekering.Of hiermee wachten en later een Isis af te sluiten.Ik wil niet graag dubbel verzekerd zijn!?
Nu begreep ik ook dat het regelen en afsluiten van verzekeringen vanuit het buitenland zeer moeizaam kan verlopen!?
Zeker gezien het feit dat ik een zeeeerr open agenda heb en mijn terug kom datum blanco is zit ik hier rondom nog met een hoop vragen.

Het is wijselijk de toch wel vele instanties in de juiste volgorde op de hoogte te stellen van me plannen!? O-)
#SIEM. Heb jij evt suggesties in welke volgorde ik dat het best zou kunnen aanpakken?Ik begreep dat er zelfs zaken het best op dag van vertrek opgezegd kunnen worden?
En wat betrefd het plannen van verblijfsduur lijk ik er toch niet onderuit te komen (helaas)!!

Kortom ik zit nog met een hele hoop vragen,ik ben komende tijd wel vrij druk actief op het forum vrees ik en hoop op nog meer positieve reacties en bruikbare Tips!!

Alvast Bedankt!

Sander.

Bedankt voor jullie reacties zover!! ^O^
GREAEA
Reiziger

Bericht door GREAEA »

Als je langer dan een jaar wegblijft zou je je zorgverzekering in Nederland op kunnen zeggen en dan een uitgebreide verzekering van bijv Isis kunnen nemen, maar als je binnen het jaar terugkomt naar Nl moet je volgens mij zorgverzekering voor het hele jaar betalen plus een boete.

Ik zelf heb mijn zorgverzekering opgezegd toen ik bijna 2 jaar (al) geleden vertrok en heb de ISIS afgesloten, omdat je daarmee maximaal tot 4 jaar kan verlengen. Als je van plan bent tussen 1 en 2 jaar weg te blijven zijn er ook goedkopere verzekeringen.

Het is allemaal even uitzoeken! Oh, je moet je eerst bij de gemeente uitschrijven en die sturen jou dan een email met je uitschrijving en die moet je naar je zorgverzekering sturen zodra je Nederland hebt verlaten. Dan zeggen zij pas je zorgverzekering op. Dat is als je dat wilt doen!

Succes!
acm_kool

Bericht door acm_kool »

Hoi Sander,

Als je wilt mag je me een PM sturen!
Wij zijn sinds afgelopen zomer ook bezig met het voorbereiden van onze reis,
vertrekken op 2 februari dezelfde kant op en we weten ook nog niet wat we precies gaan doen en hoe lang we wegblijven (in andere topics leg ik ons plan een beetje uit). Als je gerichte vragen hebt,
dan kan ik je laten weten wat wij gedaan hebben en wat onze overwegingen waren.

Wij hebben ons de eerste maanden vooral ingelezen op internet,
vond vooral dit forum erg fijn omdat je snel antwoord op je vragen krijgt
en er vaak zelfs al iemand een topic over je vraag heeft gestart.
Lonely planets lenen (nog niet kopen!! haha) en andere informatie lezen is superhandig,
dan krijg je een goed beeld van de opties die je hebt en het budget etc..

BTW, ik weet niet hoe oud je bent, maar houd er rekening mee dat er voor oceanië
leeftijdsgrenzen zijn voor het aanvragen van een Working Holiday Visum (wij hebben 3 dagen voor mijn vriend
zijn 30e verjaardag nog snel een visum aangevraagd ;) lucky lucky!)

Succes!
Plaats reactie