Jordanië-Israël

Veel bruikbare reizigers tips voor Israël, Jordanië en Egypte. Toch nog een vraag, stel deze gerust in het forum en laat de kenners je helpen bij je reis.
Desire

Jordanië-Israël

Bericht door Desire »

Hoi,

Weet iemand of als vrouw vervoer te regelen is van Jordanie naar Israel?? of wordt dat moeilijk?

ik heb de afstand tussen Amman en Tel-Aviv ook nog niet kunnen achterhalen, weet iemand een site??

Het is de bedoeling voor een dag of 16, Petra en de rest Israel.

andere tips zijn ook welkom!!

BVD!!
Desire
Welke meid van rond de 30 zoekt ook een reismaatje voor China 2007 ?
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Hoi Desire,

Ik weet welke route je in Israel van plan bent, maar op zich is het makkelijker om in het zuiden bij Eilat de grens over te gaan. Je gaat dan per boot naar het Jordaanse Aqaba. In Aqaba kun je overal vervoer naar Petra regelen, geen probleem.

Natuurlijk kun je ook van Aman naar Petra en dan naar Aqaba.

Wat reizen als vrouw alleen betreft in Jordanie: ik werd (ondanks gepaste kleding) behoorlijk nagestaard. Ook had ik het idee dat ik tijdens onderhandelingen/afdingen altijd teveel moest betalen, omdat ik als vrouw niet serieus genomen werd. :cry: Maar desalnietemin is Jordanie een prachtig land!!!!

Zie ook mijn verslag: http://www.ikreis.net/main.php?cid=120&om=18

Groet,

Jenny
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Desire

Bericht door Desire »

Hoi Jenny!

Erg bedankt voor je bericht.

Het is (was) de bedoeling om naar Amman te vliegen, dan vervoer te regelen naar Petra, en vervolgens zsm overland naar Israel om daar genoeg tijd over te hebben.

vraag 1:...maar misschien is andersom idd beter, eerst Israel en als laatste Petra (evt via Eilat)
..als je suggesties hebt ivm de betere optie qua tijdplanning....????

vraag 2: Kan ik in Israel gemakkelijk zo'n beetje alles bereizen per bus binnen dit tijdsbestek???? in mn uppie??

BVD!!
Desire
Welke meid van rond de 30 zoekt ook een reismaatje voor China 2007 ?
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik ben nog nooit in Israel geweest, en ik weet niet of het makkelijker is om op Aman of op Tel Aviv te vliegen... Misschien kun je vragen over de route in Israel ook eens stellen op http://israel.startpagina.nl? Wellicht heeft Suus-An ook tips voor je, zie http://www.suus-anrijborz.nl. Zij heeft Israel deze zomer bezocht.

Het is i.i.g. mogelijk om van Amman naar Petra te gaan per bus, maar dit is volgens mij niet haalbaar binnen een dag.

Succes!
eefje
Wereldreiziger
Contacteer:

Re: Jordanie-Israel

Bericht door eefje »

Hier een late reactie, voor jou niet meer nuttig maar waarschijnlijk wel voor andere reizigers!

vraag 1:...maar misschien is andersom idd beter, eerst Israel en als laatste Petra (evt via Eilat)
..als je suggesties hebt ivm de betere optie qua tijdplanning....????

Zelf ben ik de grens over gegaan vanuit Aqaba en vanuit Amman (over de king hussein brug). Qua tijd raad ik je absoluut de grens bij Aqaba/Eilat aan. De grensovergang is een enorm gebeuren bij de king husseinbrug. Het duurde mij 3 uur de grens over te gaan en wij hadden het geluk de grens 'snel'te mogen passeren. Andere reizigers waren veel langer aan het wachten of werden totaal geweigerd omdat ze er verdacht uit zouden zien. De grensovergang bij Aquaba/Eilat is veel kleiner en daardoor ben je waarschijnlijk 1 van de weinige die de grens over wil. Daardoor gaat dit alles vele malen sneller. Je zou dan toch eerst naar Petra kunnen aangezien dit op korte reistijd van Aqaba ligt.

vraag 2: Kan ik in Israel gemakkelijk zo'n beetje alles bereizen per bus binnen dit tijdsbestek???? in mn uppie??
Geen idee hoe het zit qua tijd. Ik heb zelf niet heel veel busritjes gehad maar de bussen die ik had waren netjes en vrij snel.

Als reizende vrouw heb ik niet heel veel last gehad van gekke praktijken. We werden altijd zeer vriendelijk behandeld en hadden niet snel het idee teveel te moeten betalen (kun je meestal wel zien wanneer de rest van de bus betaald). In de meeste gevallen betaalden we gewoon hetzelfde. Ook zijn we nooit geweigerd in een bus ofzo (dit hoorden we voordat we op reis gingen weleens maar nooit gebeurd). De enige nare ervaringen gebeurden met liften. Wanneer er 2 auto's voor je stopten ontstond er onderling een gespannen/agressieve sfeer waarbij beide partijen je mee wilden nemen (wij gingen in deze situaties met geen van beide mee, dit werd natuurlijk niet gewaardeerd, maar better safe than sorry...). Het liften ging in de meeste gevallen trouwens zonder problemen en was leuk om wat babbeltjes te maken met de lokale bevolking!
Sonja Hempenius

Welk geld nodig voor Jordanië en Israël?

Bericht door Sonja Hempenius »

Kun je met euro's betalen of fooien geven of misschien USA dollars of moet je Jordaans geld hebben, we maken nml een excursie reis met Kras door Israel en Jordanie, hebben dus al hotel en maaltijden.
Erik
Site Admin

Re: Welk geld nodig voor Jordanië en Israël?

Bericht door Erik »

In Israël kun je betalen met Sheqels. Het gemakkelijkste is om de prijzen in Sheqel door 5 te delen voor de prijs in Euro's. Je kunt vrijwel overal pinnen dus je kunt beter even een pin automaat opzoeken in het hotel dan US Dollars meenemen. Meer info vind je hier: https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/is ... i9004.html

In Jordanië hebben deze de Dinar, aangezien ik zelf nooit daar ben geweest verwijs ik maar meteen door naar de reis informatie : https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/jo ... si347.html

Wanneer ga je precies?
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

In Jordanie kun je overal pinnen. Dat is handig, want je kan zeker niet overal met euro's terecht (of tegen een hele slechte koers). Bovendien is het vaak lastig voor een gids om muntgeld in te wisselen.
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Overal pinnen gaat helaas niet meer op. Heel veel automate geven wel aan dat ze maestro accepteren maar doen dat niet. De enigste bank die wij en ook medereizigers hebben kunnen vinden die wel werkt is de housing bank. Die heeft wel veel vestigingen maar niet overal.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
daretodream
Reiziger

Van Israël met de bus naar Jordanië

Bericht door daretodream »

Ha,

Ik vertrek weer naar Israël en wil ditmaal graag met de bus naar Jordanië. Wat is hierin het handigst? Ik verblijf een paar dagen in Jordanië voor ik weer terug ga (uiteraard via dezelfde grenspost). En is er een visa nodig voor Jordanië? Ik weet namelijk nog niet exact op welke dagen ik die kant op ga.

Ik hoor het graag! :)

Edit: Ik moet in de eerste instantie naar Amman!
Edit 2: Dit onderdeel van de reis doe ik als vrouw alleen, ik weet niet of dat veel verschil gaat maken?
daretodream
Reiziger

Re: Van Israël met de bus naar Jordanië

Niemand? Ik heb altijd veel aan dit forum gehad dus hoopte nu ook weer op tips! Ik weet oprecht niet wat wijsheid is. Ik las in een ander topic dat grensovergang bij de brug in het noorden erg druk is en erg lang duurt, maar via Eilat zou voor mij denk ik wat omslachtig zijn?
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

@Erik @Jenny hebben jullie nog tips?

Let wel, het is ook een populaire periode om nu op reis te zijn dus daarom kan een reactie ook even op zich laten wachten.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Dank voor het taggen.

Ja, je kan met een bus van Israël naar Jordanië. Het visum kun je volgens mij gewoon kopen aan de grens, de kosten bedragen ongeveer 55 euro. Dit is als je de grensovergang in het noorden neemt. Informeer voor de zekerheid even ter plekken, ik ben nog nooit over land naar Jordanië gereisd (2x per vliegtuig).

Steek je de grens over bij Eilat/Aqaba, dan is het visum voor Jordaner gratis. Mits je minimaal een nacht in Jordanië blijft. Misschien is dat een reden de reis een beetje om te gooien? En gaan directe bussen van Aqaba naar Amman.

Bij deze nog wat tips:
https://www.ikreis.net/p-120/doen-in-jordanie.

P.S. Als je specifieke vragen hebt, kun je me het beste taggen of mailen. Ik vertrek morgen naar Israël en kijk hier niet iedere dag.
daretodream
Reiziger

Ah niet bij stil gestaan, kerst is idd een vakantie periode (niet voor mij helaas).
Hoe tagg je iemand? Gewoon @Jenny ??

Ah ik wist niet dat het via Eilat gratis was, of dat er een bus ging vanaf daar. Dat zou ideaal zijn. Dan zou ik van Tel Aviv naar Eilat kunnen gaan, Eilat heb ik al gezien dus ik hoef daar niet echt heen nu. Maar dan zou ik vanaf daar met de bus naar Amman kunnen (hoe lang duurt dit? Enig idee?) en dan, als ik het goed begrijp, is het visum gratis voor langer dan 1 nacht? Ik blijf in Amman namelijk bij een kennis die hier tijdelijk woont dus ben sowieso meer dan 1 nacht in Jordanië.

Dit zou wel een ideale route kunnen zijn. Dan zou ik op de terug of heen weg langs Petra en Wadi Rum kunnen gaan.

Het is overigens mijn tweede bezoek aan Israël en zeker ook niet mijn laatste, ik heb er vrienden wonen, dus ik hoef deze keer niet alle highlights binnen Israël zelf te zien. Scheelt misschien wat in tijd!

Weet jij hoe het zit qua alleen reizen in Jordanië? Ik lees zowel positieve als negatieve verhalen. Heb al best veel alleen gedaan, ook buiten Europa, maar naast Israël nog nooit alleen in het midden oosten gereisd.
salai50

Jordanie- Israel

Bericht door salai50 »

Beste,

Is het mogelijk om in Jordanië te landen en terug vliegen vanuit Israël?
of moet je terug naar het land waar je geland bent ?

Groetjes
Plaats reactie