Met de trein door China

China is immens groot en de meeste lange afstanden worden dan ook afgelegd met de trein. Het treinsysteem is goed en betaalbaar.

Maar ook hier moet je kleine voorbereidingen treffen voordat je op pad kunt. Ten eerste is het vrij ingewikkeld om erachter de komen welke handeling precies bij welk loket moet en sturen ze je rustig een halve ochtend van loket naar loket zonder dat jij begrijpt waarom. Daarnaast is het niet gemakkelijk om duidelijk te maken wat je precies wilt; er zijn nog steeds maar heel weinig mensen die Engels spreken. Om maar niet te spreken over het begrijpen van wat er tegen je gezegd wordt. Neem daarom een papiertje mee waar je heen moet. Of typ de naam in, in Pleco (de app) deze vertaald het naar het Chinees.

In China zijn er verschillende soorten treinen. Elke trein heeft zijn eigen nummer en letter. Elke letter staat voor het soort trein dat het is. 

  • K - Fast Express
  • T - Extra Fast Express
  • D - MU (Multiple Units)
  • N - Intra-Bureau Express
  • L - Temporary Slow Train
  • C - Intercity High Speed EMU
  • Z - Overnight Express
  • G - High Speed EMU

je treinkaartje laten regelen

In sommige guesthouses en hostels kunnen ze treinkaartjes voor je regelen. Die paar euro's extra kunnen erg de moeite waard zijn. Je weet zeker dat je het juiste kaartje hebt voor de juiste dag en je hebt een hele ochtend extra de tijd om te genieten van de vakantie. 

zelf je treinkaartje regelen

Wil je zelf je kaartje regelen? Over het algemeen doe je er niet verstandig aan om dit te regelen op de dag dat je weg wilt. De plek die jij graag wilt is dan vaak al volgeboekt en er gaat nogal wat tijd in zitten in het kopen van het kaartje. Treinkaartjes gaan vaak een dag of 5 van te voren in de verkoop. Tijdens het Chinese Nieuwjaar zelfs 10 dagen.

Wil je dus zelf je treinkaartje regelen, doe dit dan bij voorkeur zo snel mogelijk na aankomst. Je hebt dan de meeste kans om het kaartje dat jij wilt nog te kunnen kopen. 

Zorg dat je een briefje bij je hebt waarop de naam van je bestemming in het Chinees staat. Er zijn zoveel manieren van uitspreken dat je het echt niet met uitspraak wilt proberen. Je komt dan vast en zeker in een andere plaats aan. Vraag gerust in je hostel om je nieuwe bestemming op te schrijven in het Chinees. Het liefst ook met je dag en tijdstip van vertrek. Helemaal handig is als je ook het treinnummer hebt.  

Controleer zeker twee keer hoeveel treinstations er in een stad zijn en bij welke jij moet zijn. Anders ben je een hele ochtend kwijt met rondhangen op de verkeerde plek. 

Omdat de meeste treinritjes meer dan 10 uur duren gaan de meeste treinen 's nachts. Dan slaap je lekker door het langste deel heen en spaar je een overnachting uit. Er zijn verschillende klassen in de trein:

Standing tickets

Dit zijn de zogenaamde 'vervoersbewijzen' zoals wij de treinkaartje in Nederland noemen. In Nederland heb je een vervoersbewijs, niet per se een zitplaats. Met dit treinkaartje heb je een plaats in de trein en mag je mee. Het is de goedkoopste optie, maar zeker geen aanrader. Heb je toch zo'n kaartje, zorg dan dat je erg vroeg op het station bent en vooraan staat. Zodra de poorten open gaan en je kaartje gecontroleerd is zet je het op een lopen naar je coupé. Met een beetje geluk weet je dan tóch een zitplaats te bemachtigen want sommige sta-coupés hebben wel banken. Anders wordt het lang staan op langend/leunend tegen anderen of de wand. Sta je in een gewone zit coupé en iemand gaat weg, snel gaan zitten. Als deze plaats weer verkocht is heb je pech, zo niet kun je blijven zitten.

Hard Seats

Dit zijn harde stoelen en het is de één na goedkoopste klasse waarmee je kunt reizen. Dit kan op een hele lange rit behoorlijk oncomfortabel zijn. Daarentegen is het wel een hele ervaring. Je komt makkelijker in contact met de lokale bevolking dan wanneer je in een 'sleeper' reist. Je ziet, hoort en ruikt van alles; al je zintuigen worden geprikkeld. Overigens niet altijd in positieve zin.

Soft Seats

Deze vind je vooral in de nieuwere treinen die ook overdag rijden op kortere afstanden. Spreekt voor zich dat deze stoelen dus comfortabeler zijn.

Hard Sleeper

Dit is de goedkoopste klasse met bedjes. Binnen deze klasse verschillen de prijzen ook nog. Een 'upper bed' is het goedkoopste en een 'lower bed' is het duurste. Deze wordt door de meeste reizigers gebruikt en is daarom snel volgeboekt. Hard sleeper is niet zo erg als het klinkt. Het is een open coupe met een gangpad aan 1 kant en aan de ander kant rijen van 3 bedjes boven elkaar. Hierop liggen een dun matrasje, een dekentje en kussentje. De lakens zijn schoon genoeg voor een nachtje. De coupe is verder wel open. Hoe nieuwer de trein hoe comfortabeler de bedjes. Zeker rond Beijing waren ze top. Wanneer de trein vertrekt, komt de 'conducteur' langs en deze neemt je kaartje in. In ruil daarvoor krijg je een soort pasje. Als je je bestemming nadert krijg je je treinkaartje terug. Bewaar deze goed, want vaak moet je deze weer laten zien bij het verlaten van het station.

Soft Sleeper

Dit is de duurste optie. Je matras is zachter en het is een coupe met deur waardoor het hoekje afsluitbaar wordt. Verder slaap je hier met 4 mensen in het 'slaapkamertje' in plaats van met 6 zoals bij de hard sleeper. Soms is deze klasse zelfs duurder dan vliegen! Iets om op te letten. 

Wat kost reizen met de trein in china?

Over het algemeen hadden wij de indruk dat een Hard Sleeper ongeveer twee euro per uur koste. Dat valt reuze mee als je het zo bekijkt. Maar vergeet niet dat je rustig 15 uur onderweg bent. Dit is een handige site voor meer informatie over treintijden, routes en prijzen. Je vult in welke route je wilt afleggen en er komen diverse treinen met hun vertrektijden tevoorschijn. Kies een trein en vervolgens kun je de prijs laten weergeven (check price). Dus koop je kaartje altijd minimaal twee á drie dagen van te voren en op het station. Koop je het via een website, ook al is het een Chinese site met een Engelse versie, dan betaal je op de Engelse versie zeker 30% meer.

Welke klASSE kies ik en welk bed?

Wat je kiest, moet je zelf weten. Hoeveel is comfort je waard en hoe lang duurt je reis? Een korter tripje overdag is prima te doen in een hard seat. Een nachtje is prima te doen in een hard sleeper. Je kunt vaak ook kiezen welk bed je wilt. Ieder bed heeft zijn voor- en nadelen. Zolang er niet geslapen wordt zitten veel mensen op het onderste bed. Als dit jouw bed is dan kan het soms lastig zijn je buren naar bed te schoppen als je zelf wilt gaan liggen. Meer mensen kennen dit probleem dus veel mensen die het onderbed hebben gaan direct liggen. Mocht je niet gelijk willen gaan liggen, dan zijn er vaak wel klapstoeltjes in het gangpad waar je op kunt zitten.

De bedjes zijn soms wat aan de korte kant voor lange Europeanen. Lig je op het onderste of middelste bedje zorg dan dat je een beetje in elkaar kruipt, anders botsen mensen 's nachts tegen je voeten op die in het gangpad steken.

Het bovenste bedje is zo mogelijk nog wat kleiner omdat het dak schuin naar beneden loopt bij de zijmuur. Heb je geen probleem met een beetje bedompt liggen met je hoofd dan kan dit een geweldige plek zijn. Je ligt op dit bed het dichtste bij de ventilator of airco, wat ook weer een nadeel kan zijn. Je kan wél je voeten uitsteken. Niemand klimt via jou bed in zijn eigen bed. En mocht je je zorgen maken om je veiligheid (wat niet hoeft) dan kunnen mensen ook niet zomaar bij je. In en uit bed komen is een beetje klimmen. De ruimte om je bagage kwijt te kunnen is beperkt; over het algemeen neemt iedereen die met de trein reist erg veel mee. 

Upgraden

Het gebeurt vrij regelmatig dat de Hard Sleepers zijn uitverkocht. Ze zullen je dan meestal proberen een Soft sleeper te verkopen. Wil je dit niet en moet je perse met die trein mee dan kan je overwegen een kaartje te kopen voor een Hard Seat. In de trein zelf stap je dan af op de conducteur en probeer alsnog een bed te regelen. Op onverklaarbare wijze is dit vaak mogelijk. Het heeft iets te maken met het complexe Chinese reserveringssysteem. In sommige treinen hebben ze er zelfs een speciale kassa voor aan boord. Maar hou er ook rekening mee dat het soms niet lukt.

Hoe gaat alles in zijn werk in de trein?

Je hebt dus een kaartje en zorgt dat je op tijd bent op het station, dat soms groter is dan ons eigen Schiphol. Vervolgens ga je op zoek naar de juiste wachtruimte die vrijwel altijd binnen is en dan wacht je.....Als de hele massa in beweging komt dan doe jij dat ook....of niet...want ze komen soms echt veel te vroeg in beweging. Je treinkaartje is plaatsgebonden en toch begint iedereen te dringen alsof zijn leven ervan af hangt. Dit heeft niet zoveel te maken met je zit- of slaapplek maar met bagageruimte. Voor Europese begrippen is er ruimte zat maar de Chinezen nemen erg veel mee in de trein. Als je in de trein zit komt er iemand je kaartje innemen. Meestal krijg je daar dan weer een plastic kaartje voor terug dat je moet bewaren. Je kaartje gaat in een soort mapje en de conducteur houdt voor jou bij wanneer je er weer uit moet. Midden in de nacht kan er dus iemand aan je voet wiebelen en dat betekent dan "over een kwartier zijn we op het station waar u er uit moet". Nu moet je het plastic pasje weer inleveren en krijg je je kaartje terug. Dit kaartje kun je op het perron weer nodig hebben om er af te mogen dus gooi het niet weg. Het is wel een fijn systeem want je hoeft zelf niet bij te houden waar je er uit moet.

In de trein is altijd een ketel met kokend water en iedereen maakt zijn zelf meegebrachte noodlesoep en thee. Dit is iets dat je zelf ook wilt doen. Koop zo'n plastic thee container met deksel. Veel mensen doen er voor het slapen gaan kokend water in dat de volgende dag dan afgekoeld is. Dit is dan schoon drinkwater waarmee je ook je tanden kunt poetsen.In veel treinen komen ze langs met eten, krukjes, voor als je een staanplaats hebt, en zelfs met speelgoed. Neem zelf genoeg te eten mee, zeker als je een lange rit voor de boeg hebt. Niet alleen voor jezelf. Heb je bijvoorbeeld fruit mee dan is het gebruikelijk dat je dit deelt met de mensen in je hoekje. Zij doen dit ook dus het is dan een beetje gênant als je niets terug kunt geven. Lychees zijn hier erg handig voor.

Algemene TIPS VOOR REIZEN MET DE TREIN IN CHINA

Op de een of andere manier moeten Chinezen alles doen met heel veel geluid. Dus ook geeuwen midden in de nacht of omdraaien met heel hard gekreun. Zij zijn zo gewend te slapen met mensen om zich heen die net zoveel herrie maken als zij, maar wij niet. Neem dus die oordopjes of je mp3-speler mee en gebruik ze. Meestal gaat het licht uit in de trein maar niet altijd op het tijdstip dat jij wilt. Wil je dus licht om te lezen neem dan een zaklampje mee. Wil je slapen terwijl het licht nog aan is: bind dan de iets voor je ogen. Een Buff sjaaltje, de mouwen van je long-sleeve shirt. Het kan in de trein bloedheet zijn of ijskoud. Het hangt ervan af of er airco is of een ventilator en of je er wel of niet vlak onder ligt. Neem dus zeker kleding voor alle temperaturen mee. Heb je de trui niet nodig dan kun je hem nog gebruiken als kussen of om voor je ogen te binden.

Neem altijd een plastic zakje mee. Zit je dan met mensen in een coupe die op de grond spugen, dan kun je je schoenen in je plastic tasje stoppen. Want die schoenen moeten toch echt uit als je gaat slapen en je wilt er vanuit je bed ook zo weer in kunnen stappen zonder een kippenbotje tussen je tenen te krijgen. Gelukkig is dit zelden nodig en gebruik je het plastic zakje meestal voor je afval. Over afval gesproken: daar wordt heel wat van geproduceerd tijdens zo'n lange treinreis. Er zijn geen echte prullenbakken te vinden dus veel belandt op de grond. Eens in de zoveel tijd komt er iemand langs en die veegt de hele boel schoon. 

Je bagage ligt in principe gewoon veilig, maar je zou het met een klein kabeltje vast kunnen maken aan het rek. Je andere waardevolle spullen leg je het beste bij je in bed. Je portemonnee onder je kussen of met een karabiner haakje aan het kleine rekje dat je tot je beschikking hebt. Persoonlijk had ik altijd alles in mijn kleine rugtas zitten en deze stond naast mijn hoofd.

Kijk ook eens op de site www.chinatripadvisor.com. Onder "train tickets" staan de dienstregelingen, hoe lang ze er over doen en wat de verschillende zit of slaapplaatsen kosten. Dit zijn de prijzen zoals ik ze ook in China heb gezien dus niet een opgehoogde prijs voor de toerist omdat dit een commercieel bedrijfje is.

reizen met de trein in china tijdens feestdagen

Tenslotte doe je er goed aan om het reizen per trein zoveel mogelijk te vermijden tijdens de feestdagen. Iedereen gaat dan naar huis. Het is een drama om aan kaartjes te komen en de treinen en stations zijn overvol. Zeker tijdens het Chinese Nieuwjaar is het reizen per trein een drama. Wel een bijzonder ervaring overigens; reis je gedurende deze periode, dan maak je deel uit van 's werelds grootste menselijke migraties. Voordeel tijdens deze periode; alle bezienswaardigheden zijn nagenoeg verlaten.

reizen met de bus in china

Reizen met de trein is verreweg het populairst in China, maar vergeet ook niet de bus. Sommige treinreizen zijn niet zo heel lang en dan kun je vaak net zo goed de bus nemen. Je hebt (vaak) meer kans op een kaartje en door de lagere snelheid zie je meestal ook nog meer van het landschap. Daarbij is de bus soms een comfortabelere optie dan de trein. Soms is het ook de enige optie. Er zijn een aantal soorten bussen in China. De stadsbussen, lange afstandsbussen en de slaapbussen.  

STADSBUSSEN

De stadsbus is de reguliere bus die de lokale bevolking neemt om zich door de stad te verplaatsen. Veel Chinezen hebben een soort chipkaart om met de bus te reizen. Een prima systeem wat het overwegen waard is als je voor een langere tijd in China woont. 

Als reiziger betaal je contant. Je gooit je gepaste geld in een bakje dat bij de chauffeur staat. Hierna neem je plaats en ga je naar je bestemming. Sommige andere bussen hebben een ander systeem. In deze bussen zit een vrouwtje in het midden van de bus. Je gaat naar haar toe (of zij komt naar jou), je geeft aan waar je heen wilt en betaalt. De prijs is nu afhankelijk van de afstand. 

Weet je welke bus je moet nemen, dan is het nog een uitdaging om uit te vinden waar je er uit moet. Ben je op weg naar een toeristische attractie, dan herken je het misschien wel en anders kun je het aan de chauffeur laten zien (met een briefje). De chauffeur, en ook medepassagiers, zijn vaak erg behulpzaam en zullen je wel laten weten waar je eruit moet. 

LANGEAFSTANDSbussen/ STREEKBUSSEN

Deze bussen zijn een prima alternatief voor de trein. Wat voor de trein geldt, geldt ook voor de bus; je kunt je buskaartje vaak al een aantal dagen van tevoren halen. Dit is echter niet zo noodzakelijk als bij de trein. Reizen per bus is een stuk minder populair en bussen gaan ook vaker dan treinen. Zeker tussen de wat grotere plaatsen. De wegen in China zijn over het algemeen goed te noemen en ook de chauffeurs zijn oké. Sommige bussen stoppen halverwege even, andere gaan in één stuk door. Dit hangt uiteraard af van de afstand. Hoewel de meeste wegen goed onderhouden worden, zijn er ook delen in China waar dat niet zo is. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer je met de bus van Chengdu richting Lijiang reist en onderweg stopt in plaatsjes zoals Kangding, Litang en Xiangcheng. Deze wegen zijn een stuk minder goed. Het kan dan ook moeilijk zijn om kaartjes voor deze bussen te krijgen. 

Pas je kleding aan op je busreis. Neem een trui mee en draag wat laagjes. De airco staat soms erg koud of juist niet aan. Chinezen houden erg van frisse lucht, dus ook al is het erg koud; ze doen gerust het raam open. Daarnaast worden er vaak films getoond tijdens de busreis. De meest vreemde. En niet alleen dat, ze worden ook nog eens erg luid afgespeeld. Kans dat je je oordopjes in moet doen, mocht je willen slapen.  

DE BIJZONDERE SLAAPBUS

Dit is een nachtbus die je af en toe tegenkomt. Onder andere op het traject Yangshou/Guillin naar Hongkong en ook in de omgeving van Shangri-La & Kunming. Deze busreis is een ervaring op zich. Het heeft z'n voor- en nadelen. Je hebt een mooi verhaal voor thuis en het is de goedkoopste manier van reizen en je spaart een hostelovernachtig uit.

In deze bus staan aan beide zijkanten en in het midden stapelbedjes ter grote van een bedstee. Voor sommige mensen te klein dus. Liggend slapen in een bus is toch anders dan in een trein die altijd rechtdoor gaat. Daarbij heb je ook weinig ruimte boven je. Pas dus op als je recht op wilt gaan zitten. Verder gaat het licht direct uit dus neem een zaklampje mee als je nog wat wilt lezen. Uit het raam kijken is meestal niet mogelijk.

EEN KAARTJE voor de bus KOPEN, HOE WERKT HET?

Een kaartje kopen kan ook voor de bus een hele uitdaging zijn en een hoop stress opleveren. Hostels & guesthouses kunnen voor een paar RMB vaak voor jou een kaartje kopen op de gewenste dag en tijd. Het enige dat je dan nog hoeft te doen is op tijd op het juiste station zijn. Zoek dit van tevoren uit, want er zijn vaak meerdere stations in een stad. 

Ga je met de lange afstands- of met een slaapbus, dan haal je je kaartje het beste van tevoren. Meestal kan dit al een dag of 3/4 voor vertrek. Er is geen website met een schema voor bussen zoals dat er voor treinen is. Het beste is dus om met een briefje naar het station te gaan. Hier schrijf je je bestemming, vertrekdag en voorkeur voor tijd op. Hiermee moet het lukken om een kaartje te krijgen.

Het kaartje zelf is een papiertje met daarop 'van' en 'naar', de prijs, de datum & tijdstip en de 'gate' waar je moet zijn. Op de dag van vertrek zorg je dat je op tijd op het station bent, want je hele bagage moet nog door de scanner en dat kan soms even duren. Net als het zoeken naar de juiste gate.  

BUSJES

Als je in bepaalde periodes, Chinees Nieuwjaar bijvoorbeeld, reist en je in wat kleinere plaatsen terecht komt, kan het zijn dat er helemaal geen bussen zijn of dat alle kaartjes voor de enige bus die dag al verkocht zijn. Houd hier rekening mee in je reisplannen. 

Wil je toch verder, dan kan een minibusje een optie zijn. Hier kunnen zo'n 7 tot 8 mensen in en deze brengt je ook naar je bestemming. Je vindt ze vaak op straat of in de buurt van het busstation. Regel een groepje mensen die dezelfde kant op gaan en probeer de prijs zo laag mogelijk te krijgen.

Gedeeld door een aantal personen is het bedrag soms maar een beetje hoger dan een bus en vaak ben je sneller op je bestemming.

Geschreven door Yvonne Horst op 11 Dec 2019 13:43.

Eindredactie door: Kaja Coenen, Erik van Erp

vliegtickets

  • Voor slechts €451.03 naar Wenzhou Nu boeken
  • Voor slechts €451.03 naar Wuhan Nu boeken
  1. Ralph 20 Jul 2009 11:51

    Erg informatief, dit zal ik zeer zeker onthouden als ik ooit naar China ga.

  2. Anoniem 26 Sep 2009 08:30

    Hallo allemaal,

    Wij zijn nog maar net terug van een 4-weekse reis door China. Met betrekking tot het reizen met de trein in China willen wij graag een aanvulling doen!!

    In China zijn wij 4 keer met de trein gegaan. 2 keer met een hard-sleeper en 2 keer met een soft-sleeper. De eerste trein-reis (van Beijing naar Xian) hebben wij on-line geboekt bij https://www.chinatraintickets.net/. Wij betaalde hier 80 euro per ticket voor. De treinkaartjes werden netjes voortijdig bij het hotel afgeleverd. Alleen tot onze verbazing stond op de tickets dat ze 245 Yuan (25 euro) gekost hebben. Dat betekent dat er dus behoorlijk wat winst op gemaakt wordt!! Pas hier dus goed op, want het zonde van het geld.

    Treinkaartjes kopen terplekke in China is geen mega kunst, maar je moet het heel even doorhebben. Wij hebben aan het hotel gevraagd of zij in het Chinees willen opschrijven welke tickets je graag wil kopen. Dat briefje laat je dan bij het loket zien en dan komt het helemaal in orde. De eerste keer is misschien eng, maar het lukt echt wel. https://www.chinatraintickets.net/ kan je wel heel goed gebruiken om te kijken welke treinen wanneer rijden!! Het treinnummer kan je bijvoorbeeld naar het chinees laten vertalen, dat helpt.

    Wij hebben overigens vaak pas een dag van de vorige geboekt en dan was er nog plek zat. Misschien had dat met het seizoen te maken?!?!

    Dan nog, de soft-sleeper is echt beter en voor niet veel meer heb je wat privacy en comfort.

  3. HP van Eeden 21 Jan 2010 14:02

    Bedankt voor de info.
    Wij(65 en 65) willen dit ook zelf gaan regelen.
    Als jullie nog meer tips hebben dan graag

  4. WizardOfOss 18 May 2011 13:13

    Een opmerking over de hardseater: in de gewone treinen zijn die inderdaad verre van comfortabel, vooral door de vaak enorme drukte. Echter, in de snellere treinen (in ieder geval de D-treinen) zijn het vrij comfortabele (wel ietwat smalle) verstelbare stoelen, en zijn er sowieso uitsluitend gereserveerde plaatsen. Helemaal niks mis mee.

    Voor wat betreft de dienstregeling, ik keek zelf meestal op ChinaTravelGuide.

  5. Yvonnetje 19 May 2011 08:27

    Onderstaand berichtje las ik zojuist op cnvol.com

    As of June 1st, 2011, identity documents ( passports for most foreigners, ID cards for Chinese citizens) will be required to buy C, D and G train tickets. Identity documents will also be needed to enter train station and board C, D and G trains with these tickets.

    Zorg er dus voor dat je je paspoort meeneemt!

  6. tamararuben 26 May 2011 06:14

    Zeer uitgebreid en informatief artikel!
    Wij hebben zelf ook ongeveer een maand door China gereisd met de trein. Ik vond het perfect! Heerlijk je eigen bedje, een beetje van het mooie, veranderende uitzicht genieten, filmpje kijken, noodles eten, praatje maken in het gebrekkig chinees en handen en voeten met de lokale chinezen en lekker slapen totdat je als je wakker wordt op je volgende bestemming bent aangekomen.

    Nog wat aanvullende tips wat ik heb ervaren:

    - wij namen bijna altijd een hardsleeper. Mijn ervaring is dat de softsleeper echt niet zachter is dan de hardsleeper en als je toch aardig wat treinreizen maakt scheelt het toch aardig wat geld bij elkaar. En in de hardsleeper coupes reis je echt tussen de echte chinezen, zijn ze nieuwsgierig naar je, proberen een praatje met je te maken, krijg je eten van ze etc. dus als meer cultuur wil, reis dan in de hardsleeper coupes. In de softsleeper coupes vind je toch meer de rijke chinezen die erg op zichzelf zijn en natuurlijk mede toeristen...

    - schaf een paar slofjes aan, die je kan gebruiken tijdens de treinreizen.

    - als je met z'n tweeen reist, neem dan een kabelslot mee zodat je de tassen aan elkaar kan vastbinden. Als je twee lower bedjes hebt kan je ze makkelijk op de grond zetten bij eht hoofdeind en aan elkaar vastmaken.
    Ben je in je eentje, zet dan je bagage aan je voeteneind en leg je benen erover heen tijdens het slapen. neem altijd een apart tasje bij je tijdens het slapen waar je belangrijke spullen inzitten. Laptop onder je kussen.

    - wij hebben altijd gewoon kaartjes gekocht op de stations. Was meestal geen probleem. Maar wat erg handig kan zijn is om altijd een kaart van china bij je te hebben waar de plaatsnamen in het engels op staan maar ook in het chinees. Op deze manier hoef je alleen maar aan te wijzen waar je heen wilt.

    groetjes tamara

  7. zaratoestra 24 Jul 2011 09:24

    super interessant artikel....hier zijn we zeker iets mee

  8. Sido 09 Jan 2012 16:44

    zeker handige info, dank hiervoor medereizigers!

  9. PeterW 24 May 2014 17:21

    Ter voorbereiding van onze 3 weken lange reis naar China waren we aan het zoeken naar informatie en kwamen we dit artikel tegen. Het was erg handig om te weten en we hebben er veel aangehad ook al is het een paar jaar oud.Wij hebben 4 keer met een softsleeper gereisd en 1 keer met een zachte stoel in een snelle trein. Wij hebben gekozen voor een softsleeper omdat we comfortabel wilden reizen en ’s nachts zodat we bij wakker worden in een nieuwe stad waren.

    Omdat wij zeker wilden zijn dat wij op bepaalde dagen met de trein konden reizen hebben wij besloten om de treinkaartjes van te voren te kopen. Eerst hebben we gekeken om kaartjes te bestellen op een Engelstalige website maar omdat wij geen creditcard hebben viel dat af.

    Uiteindelijk vonden wij de website [verwijderd] hier konden we gewoon in euro’s overschrijven naar een Nederlandse rekening. Wij zijn goed geholpen en betaalden gewoon de prijs die Chineesen moeten betalen plus een kleine vergoeding per kaartje. Daarnaast kregen we ook uitleg en een lijst met vertalingen die we hebben gebruikt om dingen te vragen.

    Wat we vooral willen zeggen is dat treinreizen in China niet moeilijk hoeft te zijn en als je zeker wilt zijn van je kaartjes zou ik ze gewoon van te voren bestellen. Veel plezier met jouw reis we hebben dat in ieder geval gehad!

  10. backpackjunkies 02 Mar 2017 05:23

    Wist je dat je ook heel makkelijk zelf je treintickets kunt boeken via Ctrip? Via de website of de app zoek je op het traject welke treinen er zijn en zie je direct welke klasses er beschikbaar zijn. Je betaald met je creditcard en krijgt vervolgens een ophaalbewijs. Hiermee ga je naar het station + paspoorten en dan heb je binnen no time je tickets binnen. Scheelde ons een hoop stress en gedoe op het station zelf.