Indonesia 23 June - 29 July Checklist + Tips :)

Stel hier je vragen over Indonesië.
Pascal F
Vakantieganger

Indonesia 23 June - 29 July Checklist + Tips :)

Bericht door Pascal F »

Dag mensen :),

Ik ben Pascal, 22 Jaar en ga dit jaar voor het eerst backpacken. Ik heb een ticket naar Singapore geboekt voor €480,-. Ik vertrek vanuit Amsterdam op 23 Juni en vertrek weer terug vanuit Singapore op 29 Juli. Ik ben van plan om via Singapore naar Batam en dan naar Sumatra te gaan. Vanaf daar is het nog niet helemaal zeker voor mij. Eerst even een checklist om te kijken of ik niets vergeet:

Checklist:
- Retour ticket Amsterdam - Singapore
- Half jaar geldig paspoort
- Visum voor 60 dagen
- Ticket vanuit Indonesia naar Singapore (moet ik nog bestellen, kom ik verder in m'n post op terug)
- Factinaties tegen Hepetitis A / B, Buiktyfus, DTP en voor 13 weken malariatabletten (wekelijkse tabletten, 3 weken ervoor en 4 weken erna nemen :/)

Ik heb 5 weken de tijd en ik ben een persoon die van natuur, cultuur, duiken ,uitgaan, andere backpackers meeten, foto's maken en budgetreizen houdt. Hiernaast ben ik bezig met de taal te leren, want ik wil mezelf in de basis kunnen redden, ook op plekken waar ze geen engels kunnen. Ik zat eerst te denken aan Sumatra > Java, maar ik zou het eigenlijk ook wel leuk vinden om op een mooie plek te duiken of snorkelen. Nu hoorde ik dat je bij de Gili-eilanden dat zeer mooi kan doen en dat de kant van bali & lombok sowieso wel mooi is. Leuk en aardig, maar het liefst wil ik niet zoveel te maken hebben met die commerciële vakantiegangers op Bali. In het kort wat ik wel wil zien en me interesseert: Jungle, Wilde beesten, Culturele gebouwen & tempels e.d., Rijstvelden, Vulkanen, Kleine eilanden met witte stranden& mooie zonsopgang :) & andere vette plekken!

Moeilijk vind ik om het reistempo en de reisrichting te bepalen. Graag ontvang ik tips, reisverhalen, must see's, reisroute adviezen & andere mogelijk vergeten dingen :).. Mede hierdoor kan ik een globale reisrichting bepalen en ook een vliegticket terug naar Singapore boeken.

& als er iemand rond dezelfde tijd in de buurt is, lijkt het me leuk om te meeten.

Alvast bedankt voor jullie tips en reacties! :):)
Tenrec
Reisexpert

Re: Indonesia 23 June - 29 July Checklist + Tips :)

Bericht door Tenrec »

Alleen een vraagje: Waar en wanneer heb je dat ticket gekocht? Is namelijk niet echt duur volgens mij! Met welke maatschappij vlieg je?

gr. Peter
Mijn foto's en tribal-art:http://peter.international
Pascal F
Vakantieganger

Bericht door Pascal F »

Tenrec schreef:Alleen een vraagje: Waar en wanneer heb je dat ticket gekocht? Is namelijk niet echt duur volgens mij! Met welke maatschappij vlieg je?

gr. Peter

Op verschillende websites zoals worldticketcenter, cheaptickets etc. stonden ze allemaal toen ik hem heb besteld. Natuurlijk is dat al weer een tijdje geleden. Uiteindelijk heb ik hem besteld op kilroyworld.nl/ Ook omdat deze site me wel een beetje geholpen heeft enzo :)

Ik vlieg met Lufthansa btw. Mijn traject is: Amsterdam - Frankfurt - Singapore
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Als je EN tempels, EN wilde beesten wilt zien, EN wilt duiken, dan moet je meerdere eilanden bezoeken. Da's in ieder geval makkelijk :)

Wat voor een beesten en wat voor een cultuur wil je zien? Als je orang utans wilt, dan is Sumatra de makkelijkste plek. Je kan dan bv naar Bukit Lawang reizen, of de echte wilde apen zien in Gunung Leiser NP. Tips kan ik je nog niet geven, want ik ga er zelf deze zomer pas heen. Om te duiken is Pulau Weh in het noordwesten van Sumatra mooi (naar het schijnt), maar je kan ook duiken en surfen bij Pulau Nias.

Je kan ook kiezen om vanuit Lombok per boot naar Flores te gaan, en de Komodo varanen te zien. Vanaf de boot kun je snorkelen. Op Flores kun je mooi duiken bij Labuan Bajo (Komodo NP) en ook wel bij Maumere. De Kelimutu vulkaan op Flores is een prachtig stukje natuur, en ook bij Bajawa heb je mooie vulkanen en warme bronnen.

Voor tempels zul je echter naar Bali of Java moeten.

Op Java zijn de Borobudur en de Prambanan aanraders. Deze liggen vlak bij Yogyakarta. Voor natuur en wilde beesten op Java is Pangandaran een aanrader.

Bali is niet overal touristisch. Als je van duiken houdt is het een aanrader om een paar dagen bin Amed of Tulamben te gaan zitten.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Pascal F
Vakantieganger

Bericht door Pascal F »

Bedankt voor je reactie!

Ik zat zelf nu ongeveer te denken aan: Singapore > Batam > (Pulau) Nias > Medan > *VLIEGEN* > Bandung > Pangandaran > (Maybe Yogyakarta) > Dan de kant op van Bali & Lombok en vanuit daar evt. naar Flores. Vanuit Lombok kan ik dan een ticket naar Singapore regelen. Denk je dat dit haalbaar is in 5 weken? en mis ik nog belangrijke dingen?

Het doel van mijn reis is is zeer variabel, ik hou namelijk van mooie bezichtigingen maar ook van andere backpackers ontmoeten & socializen. Daarnaast wil ik zoveel mogelijk genieten van de interesses die ik eerder genoemd heb. Het is zeker niet zo dat ik echt alles daarvan moet doen.

Apen en Orang-oetangs vind ik leuk voor even, maar ik hoef ze niet meer dan 2 dagen te zien ofzo. Reptielen zoals varanen interesseren me meer, maar is ook niet het hoofddoel van mijn reis.

Verder is het mijn eerste keer backpacken, dus sowieso al een groot avontuur :)
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Hoe ga je van Batam naar Pulau Nias?

De boot van Batam naar Dumai gaat een paar keer per week, maar je heb dan een paar dagen nodig om door Sumatra naar Pulau Nias te reizen. Dat stuk moet je ook weer terug als je naar Medan wilt. Ik denk dat je beter vanuit Padang naar Bandung kan vliegen. Vluchten gaan niet rechtstreeks, maar via Jakarta. Vanuit Jakarta kan je trouwens ook per trein naar Bandung.

Als je tempels wilt zien, dan MOET je gewoon naar Yogya. Daarvandaan kun je overigens per bus naar Bali (duurt een paar dagen), maar dan zie je wel de Bromo in het oosten. Erg mooi!

Ik denk dat je weinig tijd over houdt om Flores uitgebreid te ontdekken, maar dat hoeft natuurlijk geen probleem te zijn.

Ik zou niet alleen kijken voor vluchten van Lombok naar Singapore, maar ook van Bali naar Singapore. Dat laatste is vaak goedkoper. Houd er rekening mee dat je je ticket nodig hebt om je visum aan te vragen!
Pascal F
Vakantieganger

Bericht door Pascal F »

Wederom bedankt voor de reactie!

Gaat er serieus maar 1 boot per week vanuit Batam naar het eiland Sumatra? :/ Of zijn er ook nog andere opties dat je weet? & Ik dacht juist dat Medan dichter bij Pulau Nias was dan Padang. Ook had ik voor Medan gekozen omdat je vanuit Medan volgens mij direct naar Bandung kan (met Airasia)... Is Pulau Nias sowieso wel een goede optie om te gaan bezichtigen? Ik wil in mijn weg daarheen gewoon het mooie land zien en daar ter plekke zelf evt. gaan duiken/ snorkellen.. Ik vraag me alleen af hoe het daar is..

Ik denk inderdaad dat ik wel naar Yogya ga. Dan met de bus naar Bali :)... En dan vanuit daar sowieso terug vlieg. Bedankt voor het herinneren van het boeken van een vlucht, maar daar had ik al rekening mee gehouden (1e post checklist :) )..

Bedankt!
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik zei een PAAR keer per week ;) Ik geloof dat er drie boten per week gaan ofzo, maar ik weet het niet precies. Zie Lonely Planet.

Je kan ook vliegen van Batam naar heel veel steden op Sumatra, dat is ook een optie.

Ik denk dat je om te duiken beter naar Pulau Weh kan dan naar Pulau Nias, althans, dat is de keus die ik voor mezelf gemaakt heb. Ik vlieg vanuit Bangkok naar Pulau Weh (Bandah Aceh), maar het is ook mogelijk om vanuit Medan per bus te gaan. Die doet er ruim 12 uur over. De volgende ochtend kan je dan de boot nemen. Of je vliegt van Medan naar Pulau Weh. De vlucht kun je ter plekke boeken. Of je gaat niet duiken op Sumatra, maar wacht tot in Bali.

Keuzes zat :)
Pascal F
Vakantieganger

Bericht door Pascal F »

Ik heb idd ook gelezen dat je op Pulau Weh zeer mooi kunt duiken!.. Misschien dan toch maar daarheen vliegen en dan kijken wat er nog meer in het Noorden te doen is... en uiteindelijk van Medan naar Bandung!

Ik dank je zeer voor je tips! :)
Pascal F
Vakantieganger

Bericht door Pascal F »

Oké, aangezien ik van wegen verhuizing mijn paspoort gister pas kon verlengen, en weer door andere omstandigheden mijn visum pas op 10 Juni aan kan vragen is het misschien handiger om een VOA te nemen ipv hier al te bestellen aangezien het 1-2 weken duurt en mijn vliegdatum om 23 juni staat.

Ik las in wat andere posts dat het ook gewoon mogelijk was om in Batam bijvoorbeeld een VOA te krijgen. Raden jullie dit aan/ af?

Hiernaast wil ik van Batam (of misschien al van Singapore) naar Banda Aceh reizen, per vliegtuig vanuit Batam zou dat ongeveer 100,- zijn. Vanuit Singapore iets van 170,-. Dit is met Lionair of AirAsia. Hebben jullie nog tips voor andere/ goedkopere maatschappijen?

Alvast bedankt!
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Het is heel goed mogelijk om op Batam een VOA te krijgen (als je een ticket het land uit hebt), maar je hebt dan een visum voor 30 dagen en niet voor 60 dagen.
Pascal F
Vakantieganger

Bericht door Pascal F »

Oké, hmmm.. Nouja, misschien moet ik dan maar 5 dagen in Singapore rondbrengen..

Overigens kwam ik er net ook achter dat mijn paspoortnummer natuurlijk ook op m'n vliegticket stond, dus heb de maatschappij maar even gemailt, kijken of het een probleem is :/..

In ieder geval bedankt voor je snelle bericht!
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Neem ook even contact op met de ambassade in NL. Het schijnt dat ze tegenwoordig sneller zijn dan twee weken? Al kan er aan hun uitspraak natuurlijk geen rechten worden ontleend, en wil je je vlucht natuurlijk niet missen.

Soms is het mogelijk om via een spoedprocedure je visum te krijgen. Dit kost uiteraard iets meer. Ook dit kan je navragen bij de ambassade.

Als aanvulling op een vorig bericht: als je van Singapore naar Kuala Lumpur reist, en daarvandaan naar Bandah Aceh dan ben je waarschijnlijk minder dan 100 euro kwijt met Air Aisa. En mocht je haast hebben: in KL is je visum meestal devolgende dag al klaar! (Als het geen weekend/vrijdag is.)
Pascal F
Vakantieganger

Bericht door Pascal F »

Ik zat inderdaad te kijken hoe ik het beste naar Banda Aceh kon komen!..

Thanks voor de tip, ik ga even uitzoeken of het veel scheelt (ik zag al dat een visum gratis was:))
Pascal F
Vakantieganger

Bericht door Pascal F »

Yup,

Singapore > Kuala Lumpur = 20,-
Kuala Lumpur > Banda Aceh = 45,-

Wel ex. tax fee's, maar goed dat waren die andere ook!
Plaats reactie