Heropening Tibet eind maart/begin april

Stel hier je vragen over Rusland, Mongolië en China of misschien wil je meer weten over de beroemde treinroute? Maar ook ook andere landen zoals Tibet, Hongkong, Macau en Taiwan komen hier aan bod.
Plaats reactie
Angela82
Reisexpert

Heropening Tibet eind maart/begin april

Bericht door Angela82 »

Ik kreeg zojuist een bevestiging dat er vanaf eind maart weer visums worden uitgegeven voor Tibet en dat reizen naar Tibet vanaf begin april weer mogelijk is *O*
Zekerheid heb je nooit met de Chinezen, maar dit is voor nú het feit :) Ben ik errug blij mee!

Ik heb geen idee hoe het zit voor mei, het ziet ernaar uit dat reizen in mei toch ook mogelijk is.

Ik heb zo gauw niet kunnen vinden hoe ik er een nieuwsbericht van kan maken, dus doe ik het weer even zo.
bolletjeom
Reisexpert

Re: Heropening Tibet eind maart/begin april

Bericht door bolletjeom »

volgens mijn bron daar is de kans groot dat het weer dicht gaat in mei.

Maar zoals je al zei: je weet het nooit met die chinezen.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Angela82
Reisexpert

Bericht door Angela82 »

Inderdaad. Het laatste nieuws is visum eind deze maand, begin april, maar zeker weten doe je het nooit. Ze kondigen het niet aan en gooien de grenzen ineens dicht, of open.
Op zich waren dat ook de eerste geruchten; maart en de eerste twee weken van mei.

Afwachten en voor mij is het nu aftellen :)
tim107
Vakantieganger

Bericht door tim107 »

Beste reizigers,

Eind augustus wil ik met een vriend naar Tibet (trein vanaf Chengdu). Nu hoor ik overal steeds verschillende verhalen/geruchten over visums, toegang, grens open of dicht etc. Hoe kom ik erachter of ik naar Tibet kan. Ik weet dat je het nooit weet met die Chinezen, maar is er niet ergens een site die actueel is?

En mocht de grens open zijn, hoe moeilijk/makkelijk is het dan om Tibet in te komen? Vervalt je huidige China visum dan ook?

Thx!

Groetjes, Tim
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

tim107 schreef:Beste reizigers,

Eind augustus wil ik met een vriend naar Tibet (trein vanaf Chengdu). Nu hoor ik overal steeds verschillende verhalen/geruchten over visums, toegang, grens open of dicht etc. Hoe kom ik erachter of ik naar Tibet kan. Ik weet dat je het nooit weet met die Chinezen, maar is er niet ergens een site die actueel is?

En mocht de grens open zijn, hoe moeilijk/makkelijk is het dan om Tibet in te komen? Vervalt je huidige China visum dan ook?

Thx!

Groetjes, Tim
Wat wij nu zeggen, is morgen niet meer actueel _O-

In Chengdu zijn heel veel bureautjes die je kunnen helpen om Tibet in te komen. ZIj kennen de situatie van dag tot dag, en zij kunnen je ook helpen met een permit. En aan vervoer. Zoals je wellicht weet kun je namelijk niet individueel door Tibet reizen zonder een officiele gids en chauffeur, je moet met een groep.

Je visum voor China vervalt niet, Tibet is namelijk hetzelfde land (volgens de Chinezen). Je krijgt dus een permit, zeg maar een groepsvisum, maar dat is een los blaadje in je paspoort. (Een blaadje per groep.) Verlies dat blaadje niet, want bij elk hotel en ook bij controleposten langs de weg moet je het laten zien.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
tim107
Vakantieganger

Bericht door tim107 »

Jenny schreef:
tim107 schreef:Beste reizigers,
...
Wat wij nu zeggen, is morgen niet meer actueel _O-

In Chengdu zijn heel veel bureautjes die je kunnen helpen om Tibet in te komen. ZIj kennen de situatie van dag tot dag, en zij kunnen je ook helpen met een permit. En aan vervoer. Zoals je wellicht weet kun je namelijk niet individueel door Tibet reizen zonder een officiele gids en chauffeur, je moet met een groep.

Je visum voor China vervalt niet, Tibet is namelijk hetzelfde land (volgens de Chinezen). Je krijgt dus een permit, zeg maar een groepsvisum, maar dat is een los blaadje in je paspoort. (Een blaadje per groep.) Verlies dat blaadje niet, want bij elk hotel en ook bij controleposten langs de weg moet je het laten zien.
Hoi Jenny,

Thx voor je reactie! En ik wist niet dat je niet indivudueel door Tibet kunt reizen. Ik reis met één vriend (dus soort van groep). Ik ging er van uit om dus vanaf Chengdu de trein (reis 44 uur) te pakken en dan in Lhasa de rest toe boeken. Dit is dus niet mogelijk omdat je alles met een groep moet doen?
Angela82
Reisexpert

Bericht door Angela82 »

Met z'n 2-en kan je ook een groep zijn, zo ga ik dat straks ook doen.
Het is dan wel wat duurder, maar ik vind het ook wel lekker om (zeker daar) te kunnen stoppen wanneer we willen.

Het gaat erom dat je met een gids reist en de benodigde permits hebt, maar kan dus prima samen met je vriend!
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik heb ook samen met een vriend gereisd en niet met meer touristen, en dat is me prima bevallen!

Eigenlijk waren we dus met zijn vieren, die vriend en ik en onze chauffeur en gids. Normaal reis ik altijd met het openbaar vervoer, maar dat kan in Tibet dus niet! Ik ben echter heel tevreden over de gids en de chauffeur, en als we ergens langs de kant van de weg wilden stoppen om rond te kijken of voor de foto dan kon dat altijd. En dat was echt heel fijn, want er waren heel veel mooie plekken die een stop waard waren.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Angela82
Reisexpert

Bericht door Angela82 »

Zekerheid is er pas wanneer ze het echt weer dichtgooien, maar toen wij er deze maand waren, sprak onze gids over sluiting in juli i.p.v. mei, dat ze de festiviteiten en dus ook sluiting opschuiven.

Zekerheid heb je nooit, maar handig om rekening mee te houden als je in juli die kant op wil gaan.
Plaats reactie