wij gaan als koppel begin 2012 drie maanden doorheen ZO Azië. We zitten echter een beetje in de knoop om een optimale route te vinden. In 2010 hebben we vier weken in Thailand verbleven dus dat land zouden we nu willen skippen.
Het originele plan was om Vietnam/Laos/Cambodja en Maleisië te doen, maar na veel verhalen gelezen te hebben leek Vietnam ons plots niet meer aantrekkelijk. Blijkbaar is de bevolking erg irritant ten opzichte van toeristen en hier in België hebben we al irritante mensen genoeg dus daar hebben we helemaal geen zin in. Het leek ons ook nogal onhandig om Vietnam en Laos te bezoeken aangezien die twee landen pal naast elkaar lopen want hoe doe je dat dan? Zigzag tussen Laos en Vietnam naar beneden (maar is de grens zo vlot te overschijden telkens?) of eerst Vietnam naar beneden, Laos naar boven maar dan moet je al weer een vlucht nemen naar Cambodja eens je boven bent in Laos wat we ook weer niet willen doen.
Toen dachten we om één maand in China rond te trekken en dan via Laos over Cambodja naar Maleisië te gaan maar in China zitten we wat verveeld met het klimaat. We hoeven niet elke dag 30° maar we hebben geen zin om winterkledij mee te zeulen door gans onze reis enkel maar om in China te nuttigen. Ik denk ook dat 12 weken wat te krap zouden worden maar ik ben ook bang dat 12 weken wat te veel is om enkel Laos Cambodja en Maleisië te doen?
Als laatste vroeg ik mij ook af of je eenvoudig van Cambodja naar Maleisië kan? Mij lijkt het vlotst een vlucht naar KL via Bangkok maar misschien is er een ferry vanaf Cambodja? Iemand ervaring mee?
Graag jullie ideeën, opmerkingen, suggesties,...

Timothy