3 maanden ZO Azië

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Plaats reactie
Timothy

3 maanden ZO Azië

Bericht door Timothy »

Hallo iedereen

wij gaan als koppel begin 2012 drie maanden doorheen ZO Azië. We zitten echter een beetje in de knoop om een optimale route te vinden. In 2010 hebben we vier weken in Thailand verbleven dus dat land zouden we nu willen skippen.

Het originele plan was om Vietnam/Laos/Cambodja en Maleisië te doen, maar na veel verhalen gelezen te hebben leek Vietnam ons plots niet meer aantrekkelijk. Blijkbaar is de bevolking erg irritant ten opzichte van toeristen en hier in België hebben we al irritante mensen genoeg dus daar hebben we helemaal geen zin in. Het leek ons ook nogal onhandig om Vietnam en Laos te bezoeken aangezien die twee landen pal naast elkaar lopen want hoe doe je dat dan? Zigzag tussen Laos en Vietnam naar beneden (maar is de grens zo vlot te overschijden telkens?) of eerst Vietnam naar beneden, Laos naar boven maar dan moet je al weer een vlucht nemen naar Cambodja eens je boven bent in Laos wat we ook weer niet willen doen.

Toen dachten we om één maand in China rond te trekken en dan via Laos over Cambodja naar Maleisië te gaan maar in China zitten we wat verveeld met het klimaat. We hoeven niet elke dag 30° maar we hebben geen zin om winterkledij mee te zeulen door gans onze reis enkel maar om in China te nuttigen. Ik denk ook dat 12 weken wat te krap zouden worden maar ik ben ook bang dat 12 weken wat te veel is om enkel Laos Cambodja en Maleisië te doen?

Als laatste vroeg ik mij ook af of je eenvoudig van Cambodja naar Maleisië kan? Mij lijkt het vlotst een vlucht naar KL via Bangkok maar misschien is er een ferry vanaf Cambodja? Iemand ervaring mee?

Graag jullie ideeën, opmerkingen, suggesties,... :)

Timothy
tom
Reisexpert

Re: 3 maanden ZO Azië

Bericht door tom »

12 weken is nooit teveel. er is verschrikkelijk veel te doen en zien in laos, cambodja en maleisië, je zult je heus niet vervelen. in maleisië zou je ook borneo mee kunnen pakken; dan maak je die 12 weken helameel makkelijk vol en zul je wensen dat je meer tijd had.

Vanuit maleisië ben je ook zo in sumatra wat ik zeker zou overwegen. verschrikkelijk mooi stuk van indonesië waar in korte tijd redelijk veel dingen kan zien maar waar je ook maanden kan blijven rondtrekken.

als je toch vietnam meepakt kun je makkelijk een rondje maken. vanuit cambodja zuid vietnam in, noordwaarts om noord laos in te gaan. dan laos zuidwaarts doortrekken en dan ben je al weer 'in de buurt' van bangkok. andersom kan natuurlijk ook.

vanuit phnom penh kun je met airasia goedkoop naar KL vliegen.
amassakoul
Timothy

Bericht door Timothy »

Jah...dat ik daar niet aan gedacht heb :) Zat nog zodanig met China in mijn hoofd dat ik langs boven dacht te beginnen maar vliegen op Bangkok en zo via Cambodja - Vietnam - Laos zou natuurlijk perfect zijn. Tnx.

Borneo leek mij ook een idee maar is het niet duur daar ter plaatse? En hoe kom je er goedkoop? Wij waren van het idee dat Maleisië een chill afsluiter zou zijn. Goedkoop, mooie stranden, even bekomen en terug naar BE.

Ben je in Vietnam geweest? Wat was jouw ervaring daar? Zou je het aanraden?

grtz
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

borneo is idd duur ter plaatse. je kunt er wel goedkoop naar toe vliegen met airasia.
Maleisië vasteland is ook niet goedkoop hoor. dus als naast mooie stranden je reden hier naar toe te gaan is dat het goedkoop zou zijn zou ik dat nog eens heroverwegen.

ben zelf niet in vietnam geweest. wel twee maanden door laos en cambodja gereisd en vond dat maar net genoeg tijd. met drie maanden is laos cambodja vietnam dus een mooi rondje. je zou dan kunnen afsluiten op een thais eiland. op een maleis eiland kan ook natuurlijk, maar ik zou die extra afstand niet doen, tenzij je natuurlijk terug vliegt vanuit KL.

als je niet naar vietnam gaat maar wel naar maleisië zou je sumatra kunnen overwegen als goedkoop alternatief voor borneo.
amassakoul
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Persoonlijk vond ik de mensen in Vietnam vriendelijker dan in Cambodja. In Cambodja zijn verkopers en bedelaars veel hardnekkiger, en ben ik zelfs een keer met stenen bekogeld omdat ik niet mee wilde naar een guesthouse!

Op en neer reizen als een zigzag tussen Laos en Vietnam zou ik zeker niet doen, met name omdat dit qua visum niet handig is. Elke keer moet je een nieuw visum aanvragen, en dat kost elke keer een paar tientjes.Ook weet ik niet hoe vaak je in een korte tijd het land in en uit mag, daar is vaak een maximum aan verbonden.

Ik vond Vietnam een mooi land, en echt heel anders dan Laos en Cambodja. Vietnam heeft veel meer Chinese invloeden, al lijkt het ook weer niet teveel op China ;) Met name het noordelijke deel van Vietnam vond ik erg mooi, dwz Sapa en Halong Bay.

Waarvandaan vliegen jullie? Vaak is Bangkok de goedkoopste plek om heen te vliegen. En na 4 weken heb je echt niet heel Thailand gezien, dus een paar dagen relaxen op een Thais eiland als Tom oppert is geen slecht idee.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ik vond vietnam fantastisch! Irritante mensen heb je overal. Hoe je er zelf mee omgaat maakt al een wereld van verschil.
Borneo is nauwelijks duurder dan maleisie. Maleisie is niet zo heel goedkoop. Ik vind het vaste land van maleisie niet bijzonder. Mooie stranden...ga ik voor thailand of borneo.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Timothy

Bericht door Timothy »

We weten nog niet waarop we gaan vliegen aangezien er nog niets vast ligt.

Mijn vrouw zou toch graag China of India verwerken in die 12 weken. Zoals al gezegd lijkt China mij moeilijk door het klimaat (of heb ik het mis?).

Ze denkt ook aan India... Iemand een suggestie hoe we India hierin kunnen verwerken of wordt dat helemaal absurd?

Tnx voor de reacties tot nu toe.
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

India is behoorlijk uit de richting maar het kan wel. Ik zou dan beginnen in india zodat je daarna kunt bijkomen in zuidoost azië. vlieg op delhi, doe in een maand een rondje rajasthan plus de taj. Je zou varanasi kunnen overwegen, is een hoogtepunt van india maar om daar heen en weer te gaan gaat je heel wat reistijd kosten. maand rajasthan is natuurlijk niet veel voor india maar het geeft je zeker een mooi beeld. vandaar vlieg je dan naar bangkok. Ik weet niet of airasia delhi-bangkok vliegt, thai airways wel iig maar die is ook duurder.
dan heb je nog twee maanden voor laos en cambodja. en als je een beetje opschiet kun je dan nog een weekje chillen en bijkomen op een thais eiland voor je naar huis vliegt.
dat klinkt eigenlijk wel als een fantastische vakantie 8-)
amassakoul
Plaats reactie