Kosten Thailand

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
shirley
Vakantieganger

Kosten Thailand

Bericht door shirley »

Heej lieve mensen.

Wij willen met zijn 3en naar Thailand gaan in de periode Maart-April 2008. Nu staan op alle sites verschillende prijzen, er zijn zelfs mensen die beweren dat we 1000-1500 euro per maand nodig hebben.
Ons doel is eigelijk om gewoon door Thailand de trekken, low budget. Liever geen slaapzalen, maar simpel hotelletjes, een bed met een dak boven ons hoofd voldoet, als het maar schoon is. We willen rondreizen maar dan wel low budget, dus met de bus etc.

We willen ook graag 1 a 2 weken een strandvakantie, maar dan wel wat luxer, bijvoorbeeld een simpel guesthouse huren voor ons 3en.

Natuurlijk willen we de hoogtepunten zien, zoals grand palace enzo, maar we willen geen luxe enzo. Gewoon simpele maaltijden, simpele hotels etc etc.

Nu is onze vraag, hoeveel zullen we hiervoor kwijt zijn? We worden er niet echt wijs uit omdat iedereen een andere prijs vermeld namelijk.

Verder willen we graag duiken, 1 iemand cursus, de andere gewoon duiken.

Zouden jullie ons kunnen zeggen wat jullie kwijt waren en wat jullie daar voor hadden, dat zou heel fijn zijn. Als jullie een schatting kunnen maken wat wij kwijt zullen zijn, zou dat ook heel fijn zijn..

We zijn overigens geen kroegtijgers, dus echt veel zullen we niet stappen, liever gewoon met backpackers onderling een biertje drinken ofzo..

Kus Shirley
Maart-April naar Thailand
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

hi shirley

bij ons hoofdstuk "alles over" staat landeninfo. bij thailand staat onder voorbereidingen het kopje budget. Daar staan verschillende voorbeelden van wat ik heb uit gegeven tijdens mijn verschillende bezoeken aan thailand.

hier is de link:
https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/th ... si138.html
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
shirley
Vakantieganger

Bericht door shirley »

dat had ik gezien idd..
Maar wat heb je ervoor gekregen en is dat nu ook nog haalbaar en waarom roepen sommige mensen bedragen als 1000-1500 per maand??

Ik word er zo namelijk niet wijs van he.. Die mensen roepen dat als je geen 1000 euro te besteden hebt je niet moet gaan..

We gaan namelijk voor de 1e keer backpacken dus we hebben hier totaal geen ervaring in.

We willen gewoon simpel dus..

Wat zou het kosten om een keer een iets luxer guesthouse te huren op het strand voor 1 week, maakt niet uit welk strand, liefst niet druk en maagdelijk wit natuurlijk ;)

Heel erg bedankt voor je snelle reactie
Kus
bolletjeom
Reisexpert

de prijzen zijn van 2004 tot en met afgelopen mei (2007 dus!)
dus, ja, dat is haalbaar.
Je kunt op www.bolletjeom.nl even mijn reisverslagen lezen van de reis met mijn moeder afgelopen mei. dan heb je gelijk een indruk hoeveel toertjes we hebben gedaan en welk vervoer we hebben genomen.
In mijn foto album zitten ook wat foto's van accomodatie.

Ik vind zelf dat ik een budgetbackpacker ben. Maar ik ben niet een megabudget backpacker. Ik eet niet uitsluitend van de straat, ik neem wel eens een kamer met badkamer en ik neem ook wel eens een nachttrein ipv een bus. Maar ik neem normaal gesproken wel wat minder toertjes. ik huur liever een fiets of brommer om in mijn eigen tempo rond te kijken.

Met mijn dag gemiddelde van afgelopen mei kom je dus op 650 euro pp voor een maand. Reken op 150 euro extra voor een duikcursus ( het was minder in 2005)

oja, 1 opmerking over mijn uitgaves.
ik drink niet!!!!!!
en regelmatig een avondje zuipen kan er flink inhakken.
als je 1000 euro meeneemt kan je dus een leuke maand hebben. ik dnek dat ikzelf ook zou adviseren om 1000 euro mee te hebben. dan kan er tenminste nog eens iets onverwachts gebeuren zonder dat je gelijk in de problemen zit.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Voor je PADI Open Water ben je (ook in Thailand) wel wat meer kwijt dan 150 euro. Hoewel de prijzen van duischool tot duikschool varieren, zou ik eerder op 250-300 euro rekenen, incl brefetering en boeken.

Als je het duiken niet meetelt, moet je in Thailand makkelijk voor 15-20 euro per dag rond kunnen komen. Tenminste, dat was ik meestal zo ongeveer kwijt. Geen dorms, eenvoudige accomodatie (wel eigen kamer), eten soms op straat/soms in een restaurant, geen alcohol, niet roken. Zo min mogelijk tours en zo veel mogelijk zelf (niet voor het geld, maar omdat ik die onafhankelijkheid leuker vind).

Veel plezier,

Jenny
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
bolletjeom
Reisexpert

ik heb het even opgezocht.
Jeroen betaalde in 2005 voor zijn PADI openwater 104 euro maar heeft het theorie deel kunnen overslaan en hij betaalde voor zijn Advanced 146 euro.
Bij dezelfde duikschool kost de PADI openwater nu 199 en de Advanced 165 euro.
http://www.newwaydiving.com/en/courses.htm

je krijgt daar dan wel gratis accomodatie bij voor de duur van de cursus
shirley
Vakantieganger

Bericht door shirley »

weten jullie toevallig ook wat het kost om gewoon alleen te duiken? Krijg je dan ook gratis accomodatie?

Er hoeft nl nog maar 1 iemand een duikcursus te volgen.. en is het een goede duikschool aangesloten bij PADI??

Alvast bedankt voor de vele antwoorden..

20 euro is pp neem ik aan??
Ik kan op zich gemakkelijk 1000 euro p maand meenemen, maar dit vind ik redelijk zonde, omdat ik toch wel zuinig ben aangezien ik maar een student ben en dus niet veel geld kan sparen.

Wij zijn overigens ook niet van de tourtjes, ik ontdek liever als zelf, bijv met de bus, of met een brommer of weet ik het ;)..

Misschien soms wel leuk om met een tour mee te gaan, maar meestal vind ik het leuker om zelf te ontdekken. Je gaat immers ook niet georganiseers op reis, een georganiseerde reis naar bij parijs is ook niets voor ons, gewoon metrokaart meenemen en zelf ontdekken. Hier dus ook.. gewoon lonely planet meenemen en zelf ontdekken.. is dit goed te doen of is dit niet aan te raden??

Kus
Groetjes Shirley
bolletjeom
Reisexpert

zelf doen is niet altijd goedkoper dan een toertje. dat zou je misschien niet denken maar sommige van die toertjes in thailand zijn gewoon spotgoedkoop.
komt bij dat je soms meer betaald als je als individue ergens voor de poort staat.

gratis acomodatie is alleen bij een cursus maar soms wel voor 2 personen terwijl er maar 1 de cursus doet.
1 duik kost 23 euro en hoe meer duiken je maakt hoe goedkoper het word in verhouding.
Neem je studenten kaart mee en kijk of je korting kunt krijgen.
Bij Newwaydiving is dat wel zo

Wanneer je het zonde vind om 1000 euro uit te geven moet je geen maand gaan, maar korter. Maar goed, je kan dus ook voor een 2 a 300 euro minder rondkomen in een maand als je maar zorgt dat je in geval van nood genoeg geld bij je hebt.
stel dat je onverwacht kosten hebt voor iets medisch dan zal je dat toch echt eerst voor moeten schieten voordat je verzekering het je uitbetaald
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Wat een losse duik in Thailand kost weet ik niet (ik heb daar nog nooit gedoken), maar er staat vast een indicatie in de Lonely Planet. Of kijk even op internet (google naam van de plaats waar je heen wilt + duikschool) en je kan een aardige schatting maken. Let wel even op of apparatuur inbegrepen is.

Prijzen voor cursussen op de meeste websites zijn ZONDER lesmateriaal (verplicht sinds 1-1-06), wat zo'n 50 euro extra kost.

Duizend euro meenemen wil niet zeggen dat duizend euro opmoet. Zoals Rudi en ik beide al aangaven: het kan voor minder. Maar het is altijd goed (en verstandig!) om wat reserves achter de hand te hebben. het is nooit leuk om achteraf te moeten denken: had ik dat en dat maar gedaan als ik geld had... Of om halverwege de reis geen geld meer te hebben voor eten en drinken omdat je eerder meer uitgegeven hebt dan gepland.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
shirley
Vakantieganger

Bericht door shirley »

Ik kan altijd dat geld wel uitgeven, maar jullie hebben toch ook 20 euro per dag ong uitgegeven? Op zich is 600/700 euro dan wel een redelijk bedrag mits je geld voor onvoorziende zaken hebt. Maar dat is absoluut geen probleem, daar is zo aan te komen.

Hoe lang adviseer jij om te gaan naar Thailand als je wel het een en ander wil zien (de echte hoogtepunten), maar niet overal bij wijze van een week blijft hangen.

We willen er nog wel een echte relax vakantie (paradijselijk eilandje of zo)aan plakken van ong 1 week.

Kus
bolletjeom
Reisexpert

In thailand hebben wij nooit extra hoeven betalen voor materiaal bij het duiken! de prijzen in Azie zijn tot nu toe altijd inclusief materiaal geweest. ik vond het ook vreemd om te merken dat je in Egypte en Australie ook nog eens moet betalen voor je uitrusting.

je kunt in 3 weken goed het noorden bekijken en dan 1 weekje een eiland. je zit toch ook een beetje vast aan een 30 dagen visum. dus een maand is een goed plan. wil je langer dan moet je er rekening mee houden dat je een ander visum regelt voordat je die kant op gaat.
of ter plekke er tijd in moet stoppen om een verlenging te regelen
Mark
Vakantieganger

Bericht door Mark »

Het is niet zo verwonderlijk dat je zo veel verschillende budgetten langs ziet komen, iedereen gaat namelijk anders backpacken. Sommigen hebben aan veel minder genoeg, dat is persoonlijk.
Een budget van 1000 - 1500 euro in Thailand per maand is wel erg overdreven lijkt me, dan moet je echt met geld smijten. In Australie bijvoorbeeld is dat heel normaal (althans voor mij).
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Wij zijn net terug uit Thailand en hebben in 3 weken veel van de hoogte punten proberen te bezoeken.
Bangkok
- Grand palace
- Wat Pho
- Fieten met Co van Kessel
- Wat arun
- Boottochtje over de klongs
- Shopping centers
- Weekendmarkt
Kanchanaburi
- Erawan watervallen - river kwai
Khao Yai National park
- Wildlife safari trekking
Ayutthaya
- Zo'n beetje alle tempels die er toe doen :)
Chang Mai
- Zoo
- Tempels bekeken
- Trekkingtocht van 2 dagen gedaan
- Night markets
Kho Chang
- Luieren op het strand

Daarbij hebben we redelijk midrange gezeten qua luxe en prijzen. Aangezien wij op een korte vakantie waren en het niet nodig was om heel budget te reizen. Dat wil zeggen een double room met fan en badkamer. We waren zo tussen de 300 en 500 bath per nacht kwijt afhankelijk waar we waren. Uit eindelijk kwamen we uit op zo'n 20,- euro per persoon per dag, en we reisde met z'n tweeën (dus 40,- euro per dag als je het bij elkaar optelt en uitgaat van ons samen). Daarbij zit dus vervoer, eten, slapen, drinken, tours.
Helaas hebben wij niet kunnen duiken omdat het weer niet goed was. Wel heb ik wat email adressen en websites waar je een kijkje kunt nemen om je qua prijs te orienteren voor duiken op Koh Chang

Seahorse diving
- www.ede.ch/seahorse

The Wing Dive Center
- www.wingdivingkohchang.com
- info@wingdivingkohchang.com

Koh Chang Divers
- www.koh-chang-divers.com
- www.scubadiver-thailand.com

The Dive Koh Chang
- www.thedivekochang.com

www.ployscuba.com (voor ook andere eilanden)

Ik heb redelijk in detail opgeschreven wat alles precies kost en wat we gedaan hebben. Dus als je specifieke vragen hebt over bepaalde kosten kan ik deze hopelijk wel nazoeken.
bolletjeom
Reisexpert

ik heb nog eens zitten denken hoe mensen aan 1000 euro komen (1500 snap ik sowieso niet).
maar ik denk toch echt dat het aan het feest/zuip gehalte ligt.

Want ik, jenny en evanerp zijn geen van alle (grote) drinkers en rokers en komen daarom rond met die 20 euro.
Maar wanneer je rookt en een biertje lust word het wel duurder.
een fijne halve liter bier is meestal net zo duur als je padthay in een restaurantje. ( 70 baht staat in mijn boekje).
en dan zijn er de beroemde bucket mixdranken. ze zijn spotgoedkoop als je ze vergelijkt met een nederlands drankje maar tel toch maar een paar euro op bij je dagbudget als je er daar 1 van bestelt.
poezi

Bericht door poezi »

Hallo iedereen,

Mag ik ook een kleine tip geven voor budget backpackers.

Probeer ook eens via de couchsurf netwerk of andere hosting netwerken.
www.couchsurfing.com
(het is een netwerk waar mensen hun gastenkamer(s) of hun zetel ter beschikking stellen, gratis). Het is een alternatief dat stuk voor stuk unieke ervaringen zijn. Echt de moeite waard om even te bekijken.

Zelf ga ik ook voor 3 weken naar Thailand, kleine week BKK en 2 weken vooral naar het noorden. Spijtig genoeg zal ik niet alles kunnen zien, maja misschien een volgende keer.

Rond Bangkok en ook op de eilanden zijn er toch wel enkele Couchsurfers waarbij je terecht kan. jammer genoeg als je richting noorden of westen gaat, is het aanbod maar beperkt. Mochten er zijn die u niet in huis kunnen nemen, dan kunnen ze meestal heel wat interessante locale informatie geven over welke hostels interessant zijn.
Op die manier heb ik toch al enkele tips gekregen die ik zeker ga uitproberen.
Ook zijn die mensen meestal bereid om je even rond te leiden in hun regio, wat ook zeer leuk kan zijn en soms wel handig. Ze kunnen namelijk zaken veel sneller regelen omdat ze dadelijk weten waar ze moeten zijn. Ik probeer mijn reis zoveel mogelijk via de couchsurf community te regelen.

Moet daarbij zeggen dat het wel wat meer energie kost omdat je veel persoonlijk contact moet leggen (vanop afstand). Dus ik wissel wel af, niet dat ik dagelijks bij iemand thuis zit.

Voila, veel succes.
groetjes
Gert
Plaats reactie