route voor 6 wkn vietnam en laos

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Plaats reactie
moniek4

route voor 6 wkn vietnam en laos

Bericht door moniek4 »

Hoihoi,

Mijn vriend en ik willen in de zomer (juni-juli) 6 wkn naar vietnam en Laos gaan. We vliegen naar Hanoi.
maar nu moeten we een route gaan maken, maar heb géén id waar we moeten beginnen, wat handig en slim is. Dus daarvoor willen we graag advies van ervaring reizigers!:)

Is het handig om langzaam aan naar zuid vietnam te reizen met de bustickets waarbij de op de grotere plaatsen uit kan stappen, en dan met de trein naar het noorden terug?
Of is het handig om eerst noord vietnam te doen, dan noord Laos, zuid Laos, Midden Vietnam en dan zuid vietnam?
en hoeveel weken hebben we waar nodig ongeveer?

hopelijk kunnen jullie een voorbeeld/opzetje geven voor een globaal reisschema, want wij weten het even niet meer.

Groetjes!!
Saloua

Re: route voor 6 wkn vietnam en laos

Bericht door Saloua »

Hier ben ik ook benieuwd naar. Notificatie.
Janneke
Reisexpert

Bericht door Janneke »

Hmm lastige vraag. Tja je hebt verschillende 'problemen' waar je rekening mee moet houden:
1. Visum: je visum voor vietnam is 30 dagen, wanneer je van plan bent om vietnam in en uit te gaan moet je een multi-entry visum aanvragen dit is duurder dan een single-entry. Je vliegt op Hanoi dus je moet voor vertrek in NL een visum aanvragen.
2. Grensovergangen. De grensovergangen tussen laos en vietnam zijn niet altijd overal open voor toeristen of (makkelijk) bereikbaar per openbaar vervoer. Check ook op deze site 'grensovergangen bij Laos' https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/la ... si429.html

6 weken is wellicht wat krap om alles te zien, zeker omdat je een paar (moeilijk bereikbare) grensovergangen moet nemen. Je zou in het noorden van Vietnam naar Laos kunnen gaan, dit is de meest logische optie maar ook een erg lastig bereikbare grensovergang. Wanneer je in het midden bij Hue/Hoi An richting Laos gaat kom je midden in Laos uit en kun je ervoor kiezen om alleen zuid-Laos te zien.

Om in heel Laos de hoogtepunten te zien heb je zeker 2/3 weken nodig, voor vietnam min 3 tot 4 weken.
Om eerlijk te zijn denk ik dat je je met de tijd die je hebt en de route die je moet afleggen wel moet afvragen of je dan niet te veel tijd in de bus zit. En dan weet ik niet van waar je weer naar NL vliegt, moet je dan weer terug naar Hanoi?

Je kunt ook nog overwegen om vietnam (noord naar zuid) te doen, dan door naar Cambodja en via Cambodja naar Laos maar dan moet je Cambodja echt alleen als doorreisland beschouwen ivm de tijd. Of kiezen voor Cambodja en Vietnam, maar ik weet niet waarom jullie keuze op laos is gevallen.
darianoa
Reiziger

Bericht door darianoa »

Vlieg je weer terug vanuit Hanoi?

Als je aankomst en vertrekpunt duidelijk zijn kun je pas een route gaan uitstippelen.

Groetjes,
Anne
moniek4

Bericht door moniek4 »

ja, we hebben een retourtje naar Hanoi.

Dus we weten ook niet zo goed of we met de bus heen en terug moeten van noord naar zuid vietnam of terugvliegen. en of we van zuid Laos naar midden vietnam kunnen?
Ik hoorde ook dat veel mensen naar en van Laos vliegen vanuit Hanoi of Saigon, klopt dat? Of is bus ook wel een goede oplossing?

En dan als laatste, moeten ze eventuele extra vliegtickets nu al boeken? Of kan het ook nog vlak van te voren?

Het zou fijn zijn als jullie een paar vragen voor ons kunnen beantwoorden!:)
darianoa
Reiziger

Bericht door darianoa »

Hmmmm...... Zoveel leuke opties. Eens even kijken.

Zorg iig dat je een visum hebt voor je naar Hanoi vliegt. Een double/multiple entry is het beste, maar lukt dat niet of is het te duur kun je nog een keer een visum aanvragen in Laos.

-Je kunt eerst noord Vietnam ontdekken dan richting het zuiden gaan via de kust naar de Mekong Delta. Dan een klein stuk je weer omhoog via Dalat (binnenland) naar de grens overgang Bo Y (V) / Phou Keua (L). Daar krijg je een visum voor Laos bij aankomst (VOA). Dan ben je in zuid Laos. Je kunt dan naar langzaam naar het noorden trekken. Bij Pakse zijn de Bolaven Plateau. Erg mooi. Verder kan ik in Laos Vientiane en Lunang Prabang aanraden.
In Vientiane kun je buskaartjes kopen voor Hanoi. Dan vertrek je 's avonds laat in een slaapbus. Is een lange rit, maar goedkoop en met een goede dosis humor op zak moet dit geen probleem zijn.

Ik heb door Vietnam gereisd met een open busticket via Sinh toers. Wat ook een leuke optie is om van Saigon naar Dalat te reizen met een 'easy rider'. Ga je achterop de motor via prachtige wegen naar het gebergte van Dalat. Heb het zelf niet gedaan omdat ik al mijn busticket had, maar had ik het eerder geweten had ik het gedaan.

Deze reis is zeker wel in 6 weken te doen met de bus. Je zit alleen onder een tijd druk want je moet natuurlijk weer optijd in Hanoi zijn. Je zult dus ook keuzes moeten maken en dingen overslaan.

Er zullen zeker vluchten gaan van Vientiane naar Hanoi. Misschien Air Asia? Moet je even kijken op hun site.

Hoop dat je hier iets aan hebt,
Groetjes,
Anne
Plaats reactie