Hoi Maikel, wat leuk dat je een wereldreis wilt gaan plannen! Bij bijv Djoser, World Ticket Centre in Nederland of
http://www.roundtheworldflight.com in Engeland kun je alle mogelijke wereldtickets bekijken. Je zult zien dat ze veelal dezelfde tickets aanbieden - namelijk de meest geijkte routes. Deze worden aangeboden door verschillende allianties van vliegtuigsmaatschappijen.
Wanneer je op de website van deze organisaties of via telefoon aangeeft welke continenten en landen je wilt bezoeken, dan kunnen zij een ticket voor je zoeken dat matched met je wensen. Dit kun je via de website vaak ook zelf al uitzoeken.
Tickets zijn vaak gebaseerd op het aantal landen dat je wil bezoeken, het aantal continenten dat je wil bezoeken of het aantal mijlen dat je route bedraagt.
Aangezien dit je eerste backpack ervaring is, zou ik je aanraden je te concentreren op Azie, Australie en eventueel Nieuw-Zeeland. Dit zijn goed bereisbare, veilige landen met veel andere backpackers. De routes zijn veel bereisd en dus hebben een hoop mensen voor je alles al een keer uitgeprobeerd. Op deze site en via de Lonely Planet kun je aan ongelooflijk veel informatie komen om je route logisch te plannen.
Begin eens met de websites bezoeken van de organisaties die ik genoemd heb en orienteer je op tickets die je zou willen kopen. Dit geeft je een leidraad voor je route. Kijk vervolgens eens goed op deze site voor informatie over deze landen - je krijgt hier antwoord op al je vragen. Ook zou je een Lonely Planet kunnen kopen van het gebied waar je heen zou willen gaan. Je inlezen geeft je vanzelf meer gevoel met welke plekken je zou willen zien.
Als je het aan mij vraagt, zou ik je gezien je leeftijd en backpack ervaring aanraden om in Thailand te starten en in ZO-Azie eventueel Laos, Cambodja en Vietnam mee te nemen. Denk daarnaast aan de Ooskust van Australie, hier komen heel erg veel backpackers van jouw leeftijd. Mocht natuur je interesse hebben, dan is ook Nieuw-Zeeland erg aan te raden.
Denk verder aan de beste reistijd (allemaal op internet te vinden) en hou je eigen wensen in gedachten (cultuur, natuur, veel toeristen, weinig toeristen, etc.) en ook je budget (hierover vind je ook veel op op deze website).
Tot slot wil ik je nog meegeven dat wereldtickets erg voordelig zijn, maar zich vooral lonen wanneer je daadwerkelijke de wereld rond reist (dat wil zeggen de aarde rond) en veel mijlen met het vliegtuig aflegt. Mocht je mijn advies volgen en voor ZO-Azie en Australie gaan, dan kun je ook nadenken over losse tickets. Denk hierbij aan een enkeltje naar Bangkok, ZO-Azie doe je vervolgens over land. Dan vlieg je met een low-cost maatschappij naar Australie en boek je bijv. vanaf Sydney weer een enkeltje naar huis. Op deze manier ben je waarschijnlijk goedkoper uit.
Heel veel plezier met alle voorbereidingen!
Groeten,
Margot