Ik heb zelf een Vaude Hogan Ultralight en die bevalt uitstekend. Ik heb hem op reis meegehad door Latijns Amerika en samen met mijn vriendin heb ik er vele nachten in geslapen. Waarom de deze tent? Vaude kwam met uitstekende referenties en deze tent weegt maar 1400gram. We hebben hem meegenomen zonder footprint (ook niet nodig gehad). Hij is snel op te zetten en kan afhankelijk van het weer gebruikt worden met of zonder scheerlijnen. Je gebruikt 8 haringen zonder en 12 haringen met de scheerlijnen. Hij is snel op te zetten. Het enige nadeel is dat je eerst de binnentent opzet en dan pas de buitentent eroverheen opzet. Die kan in een hevige storm een probleem opleveren.
Ik heb er ook lang over gedacht of we een tent mee moesten nemen en zo ja wat voor één. Uiteindelijk hebben we toch de investering van 275 euro gedaan omdat we simpelweg altijd een onderkomen bij ons wilden hebben. Dit heeft ons de vrijheid gegeven te voet en liftend gebieden door te trekken waar je normaal gesproken niet komt. En het is dus voorgekomen dat we ergens in de middle of nowhere gestrand waren en toch lekker hebben kunnen slapen.
De tent is net grootgenoeg voor twee personen, maar ik zou het je alleen aanraden met je levenspartner en dan ook alleen wanneer jullie niet allebei twee meter lang zijn. Als je alleen reist kan je tas bij de tent in. Onder het voorluifeltje passen de schoenen en een kleine tas. Wij waren met z'n tweeën en hebben de tassen altijd buiten de tent in regenbestendige hoezen gehad. Overigens voor de zekerheid keurig vast gebonden en met wat belletjes om extra geluid te maken. De tent heeft zowel in de tropische hitte, woestijn droogte als vrieskou van Patagonië dienst gedaan. In Argentinië zijn we verschillende keren wakker geworden en had na een regebui iedereen natte voeten maar de Vaude heeft alles keurig buiten gehouden.
Als ik opnieuw een tent moest komen zou ik deze serieus in overweging nemen, een iets groter alternatief zou de Vaude Taurus serie een goed alternatief zijn. Iets groter en met een extern skelet dus de buitentent kun je opzetten voor de binnentent. Maar ook weer iets zwaarder.
http://trekking-world.info/reviews/tent ... alight.php