Tent, matje en slaapzak voor Kenia?

Stel hier je vragen over het Oostelijke gedeelte van Afrika.
Plaats reactie
Linde

Tent, matje en slaapzak voor Kenia?

Bericht door Linde »

Ik ga over een week voor 2 maanden rondreizen door Kenia en Ethiopie.
Het wordt m'n eerste keer Afrika. Is het meenemen van een tent, matje en slaapzak een must?
Ik was dit eigenlijk niet van plan, deed dit in latijns amerika en azie niet, maar ik weet hoe dat is in Afrika, m.n. in de parken in Kenia. Is het een probleem als ik het niet meeneem? Ik blijf naar verwachting maar 4 weken in Kenia en wellicht 2 weken in parken.

Weet ook iemand hoe de grens overgang van Kenia naar Ethiopie is? Las ergens dat er geen openbaar vervoer is daar? Hoe werkt het dan?
bolletjeom
Reisexpert

Re: Tent, matje en slaapzak voor Kenia?

Bericht door bolletjeom »

blijf je 2 weken in parken? of wil je 2 weken op safari?
In parken overnachten is erg kostbaar. Kamperen kost al snel $20 per nacht en dat kan zelfs oplopen tot $50. Heel soms zijn er in de kleinere parken goedkopere plekken om je tent op te zetten.
Dus als je in de parken wilt slapen en het enigzins betaalbaar wil houden dan moet je kamperen.

Hoe ga je jezelf verplaatsen??? heb je eigen vervoer? zo ja. neem tent etc mee of koop het spul in afrika
zo nee, dan zal je toch met burotjes een safari moeten boeken. wanneer dit met overnachtingen is dan hebben zij de tent en de matjes maar moet je wel zelf een slaapzak meenemen. Het kan 's nachts bloedheet zijn maar ook koud.
Neem ook een lakenzak mee. dan kan je gerust op een wat minder fris matje liggen en wordt je ook niet gestoken door muggen (voor als je op de warme nachten buiten je slaapzak wil liggen)

een lakenzak is sowieso wel lekker voor die keren dat je keuze uit accommodatie niet echt top is en je in een matig schoon bed terecht komt.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Linde

Bericht door Linde »

bedankt voor je snelle reactie.
Ik heb geen eigen vervoer en bedoelde inderdaad 2 weken safari. Een tour boeken lijkt me dan het beste, dan heb ik dus aan een slaapzak voldoende.. Is zo'n tour duur? Tips waar ik dat (terplekke) kan boeken?
Naar een park gaan zonder overnachting is zonde toch? Of zeg je dat je ook prima een dagtocht kan maken?

Heeft er ook nog iemand tips voor budget overnachting in Nairobi voor als ik 's nachts aankom. M'n LP is nog onderweg met de post.

Top forum trouwens!
bolletjeom
Reisexpert

ik zit op mijn werk dus kan even niet de juiste links netjes voor je opzoeken
reken voor een safari met overnachtingen en eten op ongeveer $100 per dag ( en dat is budget!)
google eens op gecko tours.
Je kunt niet zonder toer een park in. als je een eigen auto hebt dan moet je bij een park ook een gids huren.
Veel toers slapen niet in de parken. meestal er buiten. dit om de kosten te drukken. Dus als je een tour van een week boekt en je slaapt 1 of 2 keer in een park dan is dat heel normaal.

je kunt toers ter plekke boeken. Voor kenia veelal in Nairobi of via internet. Ik vind het voordeel van een langer tripje zoals bijv via gecko dat je niet keer opkeer terug gaat naar nairobi. Vaak zijn het korte safari's die je in nairobi boekt en plak je dus verschillende pakketten aan elkaar maar moet je iedere keer weer terug naar Nairobi. In mijn ogen wordt het daar ook niet goedkoper van.
Robin
Reisexpert

Bericht door Robin »

Ik zou zeker een tent en matje meenemen naar Kenia. Alternatief is om daar een tent en matje te kopen. Wij hebben in Nairobi een goedkoop tentje (c. €15) en matje gekocht bij de supermarkt, waar we c. 1.5 maand gebruik van hebben gemaakt, maar de kwaliteit van de tent was wel slecht. De eerste bui hebben we het droog gehouden, maar daarna was de tent lek. Gelukkig hadden we niet al teveel regen. Goede tenten zijn duurder dan in Nederland en heel moeilijk te vinden (er is blijkbaar wel 1 speciaalzaak, maar die hebben wij niet gevonden).

Safari kan je ter plaatse boeken. Onze ervaring was dat je na 4 dagen safari wel even uitgekeken bent en een beetje moe van het hobbelen in een busje/jeep. Overigens is bij een georganiseerde safari altijd overnachting geregeld. Het is wel goedkoper om een safari dmv een tour te boeken, omdat je dan kosten voor gids en auto kan delen. Dit werkt volgens mij meestal goedkoper uit. NP Hell's gate kan je ook makkelijk individueel bezoeken. Gewoon openbaar vervoer nemen, camping uitzoeken en overdag een fiets huren om rond te kijken.

Kamperen is verreweg de goedkoopste optie om te slapen in Kenia. Slaapzak mee hangt af van de tijd dat je gaat denk ik, maar het is wel lekker als je van plan bent om in Ethiopie een trekking in de Simiens mountains te doen. Neem hiervoor zeker ook je eigen mat mee, want de spullen die je kan huren zitten vol vlooien en zijn niet geschikt voor kamperen op 3600 meter. Er rijdt een bus tussen Ethiopie en Kenia als de weg veilig geacht wordt. (grensovergang Moyale, ik ben de plaatsnamen even kwijt, maar die kan ik voor je opzoeken kom alleen pas zondagavond thuis....). Toen wij er in December 2008 waren was de grens open en reed de bus. Ik weet niet wat de huidige situatie is, maar het lonely planet forum is een goed medium om de recente situatie te checken.

In Ethiopie is kamperen beperkt mogelijk. Guesthouses hebben soms wel een veldje om je tent op te zetten, maar geen voorzieningen zoals wc en douche. Het meest gangbare is om in een guesthouse te slapen. Deze zijn relatief goedkoop (vergeleken bij Kenia). Zoek in Ethiopiie altijd naar de meest nieuw uitziende guesthouse (dorpen zijn maar klein), onze ervaring is dat de kamers daar altijd het beste zijn en goedkoper dan de guesthouses die in LP genoemd worden. (Onderhoud en schoonmaken is blijkbaar niet echt een hobby van de Ethiopiers).

Hopelijk helpt dit je een beetje op weg. Wij vonden de safari in Kenia (Masai Mara) echt fantastisch en Ethiopie een prachtig land met veel onverwachte verassingen.
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Slaapzak kan je ook wel huren als je toch een tourtje boekt. Of wellicht krijg je hem er wel gratis bij als je een beetje goed onderhandeld.

Hell's gate Np en Nairbo National park kan je beide in een dag bezoeken en zijn een stuk minder duur. Wel minder leuk als je eerst al een grote safari hebt gedaan.

Zie voor verslagje onze reisinformatie:
https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/ke ... i4596.html
https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/ke ... i4593.html
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
bolletjeom
Reisexpert

Er rijdt een bus tussen Ethiopie en Kenia als de weg veilig geacht wordt. (grensovergang Moyale, ik ben de plaatsnamen even kwijt, maar die kan ik voor je opzoeken kom alleen pas zondagavond thuis....). Toen wij er in December 2008 waren was de grens open en reed de bus. Ik weet niet wat de huidige situatie is,
Iemand die we ontmoet hebben in Kenia heeft deze overgang gedaan in februari (dit jaar)

Mooie parken in Kenia? Masai mara niet geweest omdat het niet het beste seizoen was om daar iets te zien. We zijn in plaats daarvan naar Serengeti in Tanzania gegaan. Dit was het minste park van onze hele reis.

Lake Nakuru in Kenia was onze favoriet gevolgd door Samburu NP. Met name omdat ze daar dieren hebben die we in alle andere parken niet gezien hebben. Lake Baringo was ook wel leuk. Lake Manyara ook goede verhalen over gehoord van medereizigers.
4 dagen safari achter elkaar is idd vaak wel even genoeg maar de langere safaritours die je kunt boeken hebben veelal ook andere dingen op het programma staan voor de afwisseling,
De gecko bus die wij steeds tegenkwamen gingen ook een fietstour in een dorpje doen en een theeplantage bezoeken.

kijk voor verhalen en foto's op www.bolletjeom.nl
Plaats reactie