1e x backpacken -> heel veel vraagjes dus!

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
marloesvkuijk

1e x backpacken -> heel veel vraagjes dus!

Bericht door marloesvkuijk »

Hallo allemaal,

Wij (edwin en marloes) hebben het plan om in september te vertrekken richting Thailand voor 9 maanden! We willen vliegen op Bangkok, begrepen dat dat het goedkoopste is. Veel hebben we al uitgezocht, maar nog lang niet alles! En we hebben nog aardig wat vraagjes en we hopen dat iemand ons kan helpen!

De landen die we willen bezoeken zijn: Cambodja, Vietnam, Laos, Thailand en Maleisie. Dat vonden we zelf er wel leuk uitzien!

Maar.... omdat we 9 maanden willen gaan zijn hier de vraagjes:
- hoe zit het met visa. Ik heb al gezien dat je in Thailand een visum voor 60 dagen kan aanvragen en als je langer wilt blijven, je dan de grens over moet om een nieuw visum van 60 dagen aan te vragen. Of kan dit ook voor langere tijd?
- hoe zit het met visa voor de rest van de landen?
- is het reizen in alle landen veilig voor ons tweetjes?
- en hoe zit het met inentingen? We zijn al bezig met Hepatitis B
- Kosten, iemand een idee hoeveel je uitgeeft in 9 maanden en dan dit rondje doen?
- weet iemand ook een goed merk voor een backpack tas? Er zijn er zoveel! :!:
- MP3 speler of i-Pod mee? We nemen al zo'n ding mee waar je foto's op kan slaan.

Nou, ik denk dat ik het hier even bij laat...!

Best veel vragen hè! :oops:

Ik hoop dat iemand wil en kan reageren.

Alvast bedankt!

Groetjes Edwin en Marloes
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Hoihoi,

Voor Thailand kun je een visum van 30 dagen bij aankomst, wanneer je echter langere tijd wilt moet je idd vooraf een visum regelen. Wanneer je Thailand uit gaat, begint de 30 dagen periode weer te tellen...

Voor Maleisie geldt (bijna) hetzelfde: bij aankomst krijg je een gratis visum, in dit geval een visum voor 3 maanden. Wanneer je echter naar Sarawak gaat (West-Borneo) komt daar nog een extra stempel bij, ook gratis.

Voor de andere landen moet je betalen voor het visum.

Voor Laos kun je een 2 weken visum bij de grens kopen (vergeet je pasfoto's niet), maar persoonlijk vind ik 2 weken Laos veel te kort! Laos is een prachtig land, met name het noorden. Neem gewoon lekker de tijd en regel vooraf (bv in Thailand of Vietnam) een visum.

Het visum van Cambodja is ook bij de grens te koop.

Een visum voor Vietnam moet je vooraf regelen, bv in Thailand of Cambodja.

Qua veiligheid: ik heb me (in mijn eentje) geen moment onveilig gevoeld. De meeste mensen zijn echt superaardig en alleen maar behulpzaam. En ach, soms word je afgezet maar hoort dat er niet een beetje bij? (Tot op zekere hoogte althans.)

Voor inentingen kun je het best een kijkje nemen op de website van tropenzorg, http://www.tropenzorg.nl/.

Je uitgaven hangen af van je bestedingspatroon (duh). Met name Cambodja was toch wel duurder dan ik verwachtte, in de andere landen kun je makkelijk rondreizen met 15 euro per dag. Meestal gaf ik minder uit...

Zelf heb ik al jaren een Nomad rugzak. Gewoon een Eagle55 want die zit (voor mij!) het lekkerst. Gewoon passen in de winkel, vergeet niet te passen met gewicht! Een aanrader is ook om een transportzak te kopen, komen de riemen niet in de knoop bij de lopende banden op het vliegveld, blijft je tas droog alshet regent en het beschermd ook tegen diefstal. En kost maar een paar tientjes.

Persoonlijk had ik wel een iPod mee, lekker muziek luisteren tijdens lange busreizen. Maar echt een vereiste is het niet, toch? Foto's zou ik vooral ook op CDs zetten, wanneer je je harde schijf kwijt raakt, wil je niet ook je foto's verliezen.

Pfffff....

Hoop dat je er wat aan hebt!!!!!

Jenny
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
marloesvkuijk

Jeetje! Super bedankt alvast!

Hier hebben we zeker wat aan.

Je hebt het over zo'n tas om je backpack, heb jij ook een soort "ketting-slot-ding" erom heen gedaan? Dat zie je ook wel eens. En ik hoorde laatst dat je je tas op veel vliegvelden kan laten sealen, is dat verstandig?

Weet jij ook de kosten van die visa? Waar moeten we ongeveer aan denken, € 30,00 ofzo? Of is t een stuk duurder.

Hoe lang ben jij geweest? Ook een aantal maanden? En had jij een slaapzak mee genomen? ik zie namelijk overal gewoon lakenzakken staan..

Alvast super bedankt en als je verder nog tips ofzo hebt, dan hoor ik het HEEEL graag! :D (ben namelijk een leek hierin!!)

Groetjes Edwin en Marloes
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

Hallo Marloes

Een heel aantal antwoorden op je vragen over oa visa en inentingen kan je op deze site terug vinden. Heb je al eens gekeken bij de landeninfo die je bij "alles over" kunt vinden? en het hoofdstuk gezondheid bij de voorbereidingen.

Je kunt ook eens op mijn eigen site kijken www.bolletjeom.nl daar staat heel speciefiek onder "reiskosten" wat we gemiddeld per dag in een bepaald land hebben uitgegeven aan bijvoorbeeld vervoer of overnachten. Maar ook de visa.
Gemiddeld kwamen we met 2 personen richting de 30 euro per dag in Azie...geloof ik

Onveilig hoef je je in Azie niet te voelen! ik voelde me er een stuk veiliger dan in Europa

Qua rugzak.....ik heb een bejaarde Nomad ( zo'n 16 jaar oud) die nog van die ouderwetse stof is maar gewoon superfijn. Let vooral op de dikte van de schouderbanden als je een beetje draagcomfort wil.
Een flightbag voor om je rugzak is door een aantal luchtvaartmaatschappijen verplicht en kan dus ( zoals jenny ook zei) ook prima dienst doen als bescherming tegen regen en vuil.

Bedoel je met zo'n hangslot ding een Pacsave??? zo'n metalen net dat je om je rugzak doet?
wij hebben die inderdaad gebruikt maar niet in Azie. Wel op vliegvelden! en in andere continenten. Geeft toch wel een heel fijn en veilig gevoel als er op een vliegveld geen drugs in gestopt kan worden of in een bus de boel open gesneden. Maar voor Azie is het geen noodzaak.
We hadden wel altijd cijferslotjes op de rugzak en dat is wel gewoon fijn voor als je de rugzak in je accomodatie achterlaat. Dan is de drempel voor bijvoorbeeld personeel net iets groter om in je tas te kijken.
Er zijn ( bij bijv Perry) een soort plastic klemmetjes te koop waardoor je aan de gesp van je rugzak een slotje kan maken. een goedkoop alternatief voor een metalen net

slaapzak...hadden we bij ons voor een vrijwilligersproject in noord thailand en hebben we 1 keer gebruikt toen we wilde overnachten in de barakken bij een National Park.
Buiten Azie hebben we ze wel regelmatig gebruikt. Koop je Lakenzak maar lekker daar!!! veel goedkoper. En echt noodzakelijk is zo'n ding ook niet. Je bed is meestal schoon en vaak ook met een lakentje of dekentje. Wij sliepen meestal gewoon op of onder een Sarong die je voor een prikje in Azie kunt kopen. En de volgende dag gewoon weer dienst doet als omslag doek ofzo ;-)
Een Sarong is bijna een noodzakelijk goed als je een beetje beschaafd van kamer naar badkamer wilt lopen enzo.
Je wilt ook niet alles tillen he, dus laat die lakenzak maar thuis

groetjes rudi
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
marloesvkuijk

Okee, bedankt Rudi.

Ik zal eens gaan kijken op jou site voor reiskosten enzo. Op deze site bij landeninfo stand niet alles wat ik zocht, maar ik zal nog eens beter gaan kijken :oops: wie weet dat ik iets over het hoofd gezien heb.

Ik bedoelde inderdaad zo'n Packsafe, een metalen net dat je om je rugzak heen doet. Ik ben namelijk als de doods dat ze er wat in gaan stoppen of zo. Denk jij dat een backpack-zak voldoende is? Met slotjes dan natuurlijk.

Handig om te weten dat we dus niet met een slaapzak moeten gaan sjouwen. Scheelt heel wat ruimte! Hoeveel-kilo tas hadden jullie mee? En wat ik ook eigenlijk nergens kan vinden, wat voor kleding neem je allemaal mee! Niet veel, dat snap ik.. maar verder?

Wij zijn dus echt beginnende backpackers, dus als je nog handige tips hebt, hoor ik het hééél graag!

Groeten Edwin en Marloes
bolletjeom
Reisexpert

hi Marloes

Op mijn site staat bij voorbereidingen dus ook onze meeneemlijst met aantallen van de kledingstukken. En er is een lijst van wat we achteraf handig en onhandig vonden aan de spullen die we mee hadden. ( de mee-ning lijst)

Op https://www.aroundtheglobe.nl staat ook een hoofdstuk over de spullen die de meeste mensen aanschaffen en onderop staat de link naar een documentje waarin een zogenaamde "meeneemlijst" zit.

Je neemt inderdaad zo weinig mogelijk mee en kijk even of het onderling te combineren is, tegen een stootje kan, over elkaar heen kan in laagjes etc etc..
Neem geen witte kleding of ondergoed mee want het komt met een beetje pech lichtbruin terug van de koude handwas of het wordt niet echt heel erg schoon.
Er is in Azie ook heel veel kleding te koop voor een fractie van de prijs van wat je in nederland gewend bent.... mits je niet al te fors bent want de maatjes kunnen aan de kleine kant zijn.
Ondergoed moet je zeker meenemen want dat kan je onderweg niet kopen voor die enorme europese billen :lol:
Wij hadden gewoon 7 stuks mee. Je wast toch minstens 1 keer per week ( ik bedoel, je laat het wassen :) )
over ondergoed gesproken, neem ook maar een sportBH mee als je comfortabel achterop brommertjes wilt zitten en zelfs in sommige bussen, zeker als je alleen nog maar op de achterbank terecht kan!
Neem ook in iedergeval iets van een luchtig bloesje mee om je netjes te kunnen bedekken in tempels. En wist je dat blousjes sowieso veel comfortabeler en luchtiger zitten dan t-Shirts?

Waspoeder laat je thuis want je laat de was doen of je kunt kleine zakjes poeder kopen voor 1 wasbeurt.
Zelf laten wij altijd de shampoo en doucheschuim thuis omdat het toch altijd openklapt in het vliegtuig en dwars door het plasticzakje heen drupt op al je spullen. Het spul is overal te koop. Wij hadden met z'n tweeen gewoon 1 fles shampoo. Want daar kan je ook prima je lichaam mee wassen.

rugzak: ik had een 50 liter en mijn vriend had een 60 liter
Toen we vertrokken had ik 17 kilo en hij 19 kilo. Dat is ook gerechtigheid want vrouwen mogen best een beetje minder tillen dan de mannen toch ;-)
Toen we terug kwamen zaten we op iedere 13 kilo omdat we allerlei onnodige zaken onderweg gedumped hadden.

aangezien ik wijzigingen kan aanbrengen in de teksten bij de landen info mag je me even mailan (als je wilt) welke info je dan niet terug kunt vinden. Dan kan ik dat eventueel aanpassen.

groetjes Rudi
ps. vraag gerust! en verontschuldig je niet omdat je een beginner bent. Dat is iedereen ooit eens geweest!
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik heb van nov 2005 tot december 2006 bijna continu in Azie gezeten. Voor meer info verwijs ik naar mijn site, zie mijn onderschrift. Het is sowieso zinvol eens te snuffelen in de onderschriften/websites van bezoekers van dit forum, veel van hen zijn ervaren reizigers en van hun websites kun je een hoop leren (ik bedoel, ze worden niet voor niks genoemd...).

Op http://www.visum.nl/ kun je een indicatie krijgen van prijzen van visa in NL. Hoewel dit een visumburo is wat visa voor je kan regelen, staan er ook de prijzen bij de ambassade rekent wanneer je er zelf naar toe gaat. Ik heb nooit van hun diensten gebruikt gemaakt, maar wanneer je een eindje van den Haag afwoont en treinkaartjes moet betalen...

Prijzen voor visa in het buitenland zijn niet helemaal gelijk natuurlijk (vaak iets goedkoper), maar deze richtprijzen vormen een aardige indicatie voor je begroting.

Het kostenoverzicht op mijn website is iets minder uitgebreid dan dat van Rudi en Jeroen, maar wellicht is het toch bruikbaar.

O ja, kleren in Azie zijn goedkoop, maar bedenk wel dat de gemiddelde Aziaat kleiner is dan wij! Wanneer je lang bent of een vollere cupmaat hebt is het soms lastig kleren te kopen... Al kun je in veel lansden heel goedkoop dingen op maat laten maken, bv in Thailand, Indonesie en als topper Vietnam.

Groet,

Jenny
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Nog niet vermeldt: visum voor Laos kan je (tot nu toe) niet aan de Cambodjaanse grens kopen maar moet je in PP regelen. In omgekeerde richting gaat het echter wél.
En bij die 9 maanden zou ik overwegen Myanmar en/of zuid China er proberen bij te doen. Wel even checken of je Myanmar over land kunt binnen komen, anders moet je de vlieger nemen (die situatie verandert constant).
Voor de rest werd hier al een massa nuttige info gegeven :!:
marloesvkuijk

Hoi Kohraya,

Hoe irritant met al die visa! Kan je dan wel een visum voor Laos in Thailand of Vietnam regelen? We weten namelijk niet precies wanneer we er aan komen.

En voor de rest van de landen (thailand, cambodja, vietnam en maleisië) waar kan je daar het beste de de visa voor regelen? Ter plekke of al in Nederland. Maar dan zitten we weer met wanneer we aankomen, dat weten we niet.

En adviseer je ons om naar Myanmar en/of zuid China te gaan omdat we 9 maanden gaan en het anders wel lang is voor weinig landen? En hoe zit het daar dan weer mee met visa??!! :?:

En heb je verder nog tips voor ons, dan horen wij het héél graag! :D

Groetjes!
bolletjeom
Reisexpert

Het visum voor Laos is in thailand en in Vietnam gewoon bij de grens verkrijgaar. En in de wat toeristischer steden in die landen zijn ook altijd burootjes die het wel voor je willen regelen.

Een Visum voor China kun je inderdaad in Nederland regelen maar dan moet je binnen 3 maanden na de aanvraag china intrekken. Wij zijn veel mensen tegen gekomen die vanuit Vietnam omhoog doorstaken dus het kan gewoon onderweg geregeld worden.In Hongkong kan je ook een China Visum regelen (duurt 3 dagen), overigens ook een Vietnam visa
Visa's zijn niet zo heel spannend hoor!
Je moet er wel op tijd over nadekenken als je onderweg bent en soms ben je 3 werkdagen kwijt voordat je hem hebt maar dat is het wel ongeveer. Meestal kan je in de hoofdstad van een buurland een visum regelen, soms gewoon aan de grens.
Iedere Lonely Planet van het land waar je naar toe wil staan de visaregulaties en waar je ze kan krijgen. In de Lonely Planet van de omliggende landen staan de lijsten van de Ambassade's.
De Chinese Ambassade in Vietnam is in Hanoi
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Hola hola ... ik weet niet álles hoor :D

Wat betreft die 9 maanden: afhankelijk van je reistempo zou het kunnen dat je je route wat kan uitbreiden. Daarom dat ik je aandacht wou vestigen op Myanmar en zuid China (waar ik niet zelf ben geweest trouwens). Persoonlijk zou ik jouw route 'afwerken' op +/- 6 maanden. Vandaar ...

Wat betreft visa: ik heb enkel de landgrenzen van Thailand, Laos en Cambodja gedaan. In deze volgorde waren de visa telkens aan de grens te verkrijgen (van Thailand naar Cambodja ook aan de grens verkrijgbaar).

Ik hoop dat ik het je hiermee makkelijker hebt gemaakt, en niet moeilijker :wink:

update: Bolletjeom was met nét voor met haar berichtje.
marloesvkuijk

Thanx allemaal, hier komen we weer wat verder mee!

het gebeuren met visa wordt nu wel wat duidelijker hoor. Al ik het dus goed begrijp, voor bijna elk land kan je het wel in een hoofdstad regelen. Alleen China, dat wordt een beetje moeilijk..

Kohraya, jij zegt dat je onze route zou 'afwerken' in ongeveer 6 maanden. hoelang zou je dan in elk land blijven? Ik bedoel, ben je heel snel door bijv. laos ofzo heen? En ben je dan ook uitgegaan van af en toe even niks doen op een chill strandje :wink: ?! Of gewoon doorreizen!

Oh ja, de lonely planet. Het eerste idee van ons was om te vliegen op Bangkok en dan doorvliegen naar Vietnam. Maar omdat we toch de tijd hebben, willen we nu vanuit Bangkok rustig aan reizen door cambodja naar vietnam. De lonely planet voor Vietnam hadden we al. Hoe hebben jullie dat gedaan, voor alle landen al zo'n dik boek meenemen? We gaan dus eerst een stukje door Thailand, dan door Cambodja en dan komen we pas in Vietnam aan. Dat zou betekenen dat je 3 :!: boeken mee zou moeten sjouwen! En ik heb al de lonely planet van Azie gezien, maar die is te algemeen vonden wij..

Maar goed, hier komen we weer verder mee. Nogmaals super bedankt allemaal dat jullie willen reageren! Neem aan dat jullie deze antwoorden al 100 x gegeven hebben!

Groetjes Marloes en Edwin
bolletjeom
Reisexpert

je koopt hier in nederland 1 LP namelijk de "south-eat Asia"
Die is meer dan uitgebreid genoeg en omvat de landen:
Thailand, Myanmar, Laos, Canbodja, Vietnam, Filipijnen, maleisie, singapore en indonesie!!!
Want voor accomodatie zoeken heb je in Azie eigenlijk niet eens een LP nodig

In Vietnam kan je op straat elke gewenst LP kopen voor maar een euro of 4!!! ok, het zijn kopietjes....maar soms zie je dat er niet eens aan af, behalve dat je dan geen kleuren foto's hebt.

Als jullie eerst Thailand en cambodia gaan doen kan je in Vietnam eventueel een Vietnam LP kopen. ga je door naar China dan koop je die LP ook.

ben je lid van een bibliotheek??? want de onze heeft vrijwel alle LP's en die lenen wij regelmatig om ons in te lezen.
marloesvkuijk

Hoi Rudi,

Denk je dat de Lonely Planet van South-east Asia echt voldoende is voor alle landen? Gebruik je het helemaal niet voor accomodatie? Is er daar dan zoveel waar je gewoon naar binnen kan lopen om te overnachten?

En ik las jouw reactie bij een andere geinteresseerde over de malaria tabletten. Wij zijn eerder naar Kenia geweest, waar we ook Malarone moesten slikken. Ik heb er toen erge haar uitval van gehad (was een beetje jammer..) maar nu adviseerde de GGD ons om Lariam te slikken. Hoef je maar 1x pw te slikken. Het nadeel is dat er dus meer bijwerkingen aan kunnen zitten. Heb jij hier ervaring mee? Zou jij ons toch Malarone adviseren ivm de bijwerkingen?

Bij de bibliotheek ga ik inderdaad nog even langs om vooraf informatie te verzamelen. Het liefste zou ik nu reisverhalen boeken willen lezen van mensen die al daar geweest zijn. Maar die kan ik tot nu toe niet vinden! Over Afrika heb je er honderden, maar Azie niet zo.. Heeft iemand misschien een boek-tip?
Maar ik ga zeker eens kijken of die van ons ook LP's heeft! Super handig!

Kohraya zei eerder dat we misschien zuid-china of myanmar meekonden nemen ivm de tijd. Wie is het hier mee eens, of ben je dan meer door de landen aan het vliegen?

Groetjes maar weer!
bolletjeom
Reisexpert

ik ben het eens met Kohraya wat betreft de reis duur.
In vietnam mag je sowieso maar maximaal 1 maand zijn. in 2 a 3 weken heb je cambodia heel goed gezien. Zelfde tijd geldt volgens mij ongeveer voor Laos. In thailand kan je heel veel zien in 1 maand en ook nog ontspannen....maar je kunt er ook maanden blijven plakken maar dan moet je dus wel wat regelen met een nieuw visum!
Maleisie ( vasteland) is drie weken ook ruim voldoende. maar je kunt natuurlijk ook even voor een paar tientjes een week of 2/3 naar Borneo vliegen ( wil ik je ernstig aanraden!!!)
Kijk maar even hoe goedkoop dat kan met asiaair :wink:

de LP south-east Asia hebben we gebruikt in Cambodia, thailand en Maleisie. De accomodatie is inderdaad super dik gezaaid en de info in de boekjes vaak ook al wat aan de andere kant. Je gebruikt de LP dan ook vooral om de juiste straat of wijk te vinden en gaat dan gewoon rondkijken.
Verder is dit boek uitgebreid genoeg qua info over wat je kunt gaan zien en je haalt onderweg ook nog zoveel info van andere reizigers en burootjes...ik vond deze Lp dus voldoende!

Zoals het er nu uitziet ga ik in Mei mijn moeder laten zien hoe Thailand er uitziet en ik neem gewoon weer de oude LP mee.

over haaruitval....hahaha....je "praat" nu met iemand die een volledig kaal koppie heeft van medicatie...maar ik krijg alweer stoppels terug hoor ;-)
Dus ik kan niet zeggen dat ik dat als een problematische bijwerking beschouw. Ik vind de nachtmerries en de angstaanvallen en mogelijke depressiviteit die bij sommige mensen opspelen bij Lariam wel iets om allert op te zijn. Niet dat je daarom maar geen lariam moet nemen ( behalve als je al erg gevoelig bent voor dat soort zaken).
De enige bijwerking die wij hadden van Malerone was een verminderde eetlust. Lekker goedkoop en je valt ook nog een beetje af. Misselijk was je overigens niet hoor, gewoon niet zo veel trek

tja, boeken over azie.....ehh. print eens de verhalen van verschillende pagina's ;-)
Nee, sorry....daar ben ik niet zo in thuis maar de bieb heeft vast toch wel wat???

gr rudi
Plaats reactie