Ik heb spookdiertjes gezien in het Tangkoko Batuagus park bij Manado (noorden van Sulawesi dus).
Je hebt er wel een gids voor nodig, maar die wijst je ook meteen de vogelspinnen aan. Een sterke zaklantaarn is aangeraden aangezien het nachtdieren zijn. Tevens helpt het met het scherpstellen van je camera en heb je wat belichting, want flashlicht is af te raden. Statief kan dus een pluspunt zijn want ze zitten toch heel stil.
Tevens kwam ik daar op de binnenkoer van mijn guesthouse een giftige reuzenduizendpoot tegen. De lokals hadden hem echter al gedood voordat ik mijn camera kon bovenhalen
Andere insekten vindt je vaak in vlindertuinen, gewoon in de tuin van je guesthouse of bij zoetwater. En als je even veel geluk hebt als ik, vliegt er spontaan een dikke kever in je soep
Voor kikkers, padden en hagedissen kan je op het geluid afgaan. De Tokeh maakt bvb een karakterestiek geluid (zelfde klank als zijn naam). Ik vond er eentje achter een schilderij van mijn bungalow op Bali. Afblijven is de boodschap, want het zijn echte bijters! Kleine gekko's kan je gerust in je vinger laten bijten, die blijven dan lekker hangen en het doet geen pijn. Je vindt ze vooral rond lampen 's avonds.
En als je heel voorzichtig bent, kan je wel eens op een verrassing stuiten als je stenen omdraait. Héééél voorzichtig ....
ps: mijn avatar is een libel die ik 'schoot' in de botanische tuin van Bogor.