Kosten per dag Nieuw-Zeeland

Stel hier al je vragen over Nieuw-Zeeland. Van het Noordereiland tot het Zuidereiland en van vulkanen tot grotten.
Plaats reactie
SuperSan
Reiziger

Kosten per dag Nieuw-Zeeland

Bericht door SuperSan »

Hallo,

Ik heb op het forum van de andere landen veel informatie kunnen vinden over de kosten per dag. Als ik goed heb gekeken kan ik hier voor Nieuw-Zeeland niks over vinden. Dus wat zijn de dagelijke kosten ongeveer wanneer ik Low-Budget tot Budget wil reizen (dus slapen in goedkope hostels, evt dorms en reizen met openbaar vervoer)?

Ik heb 2000 tot 2500 te besteden (excl. ticket). Dus het hangt van de dagelijkse kosten af hoe lang ik kan gaan.

Hoe lang denken jullie dat er moet blijven om genoeg dingen te bekijken? En is er een groot verschil tussen het noord en zuid eiland?

Even ter info: Ik ga ongeveer 7 maanden weg en denk er over om met mijn ticket around the world ook nieuw zeeland aan te doen. Ik zou dan van zuid-amerika hierheen vliegen, ik weet niet of dit mogelijk is, aangezien je maar een richting op mag vliegen.

Alvast bedankt!

Groeten Sanne
bolletjeom
Reisexpert

Re: Kosten per dag

Bericht door bolletjeom »

wij waren met 2 personen 90 euro per dag kwijt. We hadden een huurcampervan. Dat klinkt duur maar met 2 personen eeen buspas en overnachten in hostels is minstens net zo duur. Slapen deden we op basiccampings of wildkamperen waar het kon. We kookte altijd zelf en hebben erg weinig excursies gedaan want ze waren behoorlijk prijzig vonden we.

Nieuw-Zeeland per dag met 2 personen (in 2005)
Van rental 38.92
petrol, ferry's etc 14.23
slapen 7.99
eten 14.76
div 4.33
entree/trips 12.08
DAGGEMIDDELDE 92.33

NZ zit op de route van veel round the world tickets maar je moet inderdaad wel 1 reisrichting aanhouden. Je kunt niet eerst naar australie, dan naar Zuid-amerika en dan weer terug naar NZ

noord of zuidereiland...Ik vond beide leuk. noord misschien wel leuker dan zuid maar ik ben 1 van de weinige. De meeste mensen zijn helemaal weg van zuid. ik zou mijn tijd gelijk proberen te verdelen en vooral ook kijken naar het weer. Het is een behoorlijk nederlands klimaat met zo mogelijk nog meer regen dus plan het zo dat je daar in het juiste seizoen bent als je wilt genieten want echt alles draait om buiten zijn en natuur enzo
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
SuperSan
Reiziger

Bericht door SuperSan »

Bedankt voor je reactie!

Ik heb helaas vanwege het kosten plaatje moeten besluiten om Nieuw-Zeeland niet tijdens aanstaande reis te gaan bezoeken. Het ticket werd er 500 euro duurder door en de kosten daar zijn ook hoog. Dus dit land blijft nog even op mijn verlanglijstje staan.
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Jammer dat je het land niet bezoekt maar begrijpenlijk. Hopelijk bezoek je het in de toekomst nog wel want het is een fantastisch mooi land met erg aardige mensen, hele goede hostels en prima voorzieningen! Ik heb er 6 weken rondgereisd en wil binnen een paar jaar zeker weer eens terug.

V.w.b. de kosten (voor mensen die in de toekomst nog eens zoeken) kan ik voor accomodatie zeggen dat het mij tussen de NZ$ 18 en NZ$ 35 heeft gekost op de plaatsen die ik heb bezocht. Dan slaap je in hostels in dorms. Een NZ$ is nu rond de 50 eurocent. Sommige hostels waren van een kwaliteit die ik niet eerder ben tegen gekomen in de wereld.
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
ketting
Reisexpert

Re: Kosten per dag Nieuw-Zeeland

Bericht door ketting »

Als je in hostels verblijft en voornamelijk zelf kookt, af en toe uitgaat, rondreist en ook wat wilt zien, reken dan op ongeveer 1000 euro per maand. NZ is echt niet zo gek duur.
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

1000 euro lijkt me ook een prima schatting, misschien een beetje meer. De accomodatie is niet eens zo duur en over het algemeen erg goed. De keukens zijn vaak ook erg goed. Ik krijg nog heimwee naar dit prachtige land :)

Overigens is dit mijn 700ste post op het forum *O*
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
Margot Bendijk

Bericht door Margot Bendijk »

ketting schreef:Als je in hostels verblijft en voornamelijk zelf kookt, af en toe uitgaat, rondreist en ook wat wilt zien, reken dan op ongeveer 1000 euro per maand. NZ is echt niet zo gek duur.
Mijn beleving is toch anders. Ik was begin dit jaar 1 maand in Nieuw-Zeeland en kwam zonder gekke dingen te doen toch echt wel uit op 60 tot 70 euro per dag. Voor een bed in een hostel betaal je tussen de 10 en 20 euro per nacht. De supermarkt prijzen zijn vergelijkbaar met Nederland. Ik huurde een klein autootje (huurprijzen liggen niet belachelijk hoog, maar je rijdt aardig wat kilometers en dat tikt toch aan). Met name de trips zijn behoorlijk prijzig. Dolfijnen bekijken, walvissen spotten of de Sounds bekijken, kost je al gauw tussen de 50 en 80 euro per tripje. Mocht je iets spectaculairders zoeken (bungee jumpen, parachute springen), trek dan helemaal je portemonnee maar wijd open.

Als je wilt budgetteren is mijn tip: Maak een top 10 van dingen die je absoluut gedaan wilt hebben en bespaar daar niet op. Die kosten misschien veel geld, maar zijn dan absoluut de moeite waard. De overige dagen kun je je in NZ perfect vermaken zonder veel uit te geven. De natuur kost immers niks en is adembenemend.
ketting
Reisexpert

Bericht door ketting »

Ik zie dat de koers erg veranderd is. Ik ben maart 2009 geweest en betaalde in hostels tussen de 20 en 29 dollar voor een 4/6 dorm. Koers was 1 - 2,45 (nu 1,82) wat dus inhoud dat ik gemiddeld 10 euro per nacht betaalde. Dit was ook zo in de Base en YHA hostels. Dan had ik nog ruim 50 dollar per dag over voor eten en andere zaken.
Angela82
Reisexpert

Bericht door Angela82 »

Ik heb ook een tijd een goede koers gehad. Tussen het boeken en het eind van de reis (zat een klein jaar tussen), was er zeker al 20% verschil! Dus nu zal het idd wel weer anders zijn, minder gunstig. Ja, zo rond 2,44 heb ik het ook gehad geloof ik. Dat scheelde echt wel!

Geen idee was mijn uitgaven gemiddeld per dag waren.
De grootste kosten zullen transport en activiteiten zijn geweest. Slapen was idd gemiddeld $ 23,- Als je zelf kookt, kan het aardig goedkoop en gezond. (ikzelf krijg het nog steeds niet voor elkaar, alszijnde dat wil ik niet, om elke dag noedels te eten, moet er niet aan denken!) Dus nog geen $ 10,- per dag.
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Overigens zijn de faciliteiten in de meeste hostels/ guesthouses erg goed en is koken daar prima te doen. Ik deed mijn boodschappen daar altijd en kookte dan wat. Dat werkte prima en scheelt weer wat.

Jammer dat de Eurokoers gezakt is. Dat scheelt zeker wel wat. Nieuw-Zeeland is niet goedkoop maar toch een stukje goedkoper dan Nederland was mijn ervaring. En de natuur is inderdaad gratis en geweldig mooi _O_
DennisR
Reiziger
Contacteer:

Bericht door DennisR »

Als ik dat zo lees ben ik voor mijn reis wel erg ruim aan het rekenen.

Ik was al rekening aan het houden met 50 euro per dag om vrij te besteden excl hostel overnachting, geplande activiteiten enz.
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Beter wat ruimer dan te krap natuurlijk. Als je een auto huurt, veel kilometers maakt, activiteiten onderneemt en af en toe in een eettentje ofzo wat eet zullen de kosten natuurlijk stijgen.
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Op dit moment hebben we bij reisinfo nog steeds geen budget info over nieuw-zeeland.
Zie geld en budget Nieuw-Zeeland

Er staat wel een en ander in dit onderwerp, wie wil hiervan een stukje maken om toe te voegen?
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
harmpie
Reiziger

Bericht door harmpie »

Even kort terugkomen over de verschillende banken in Nieuw Zeeland

Ik heb 1 bank namelijk BNZ, waar ik maar liefst 17.50 NZD aan fee moet betalen. Ook hanteren ze een veel slechtere koers. Ik heb het bij de bank nagevraagd en volgens hen ligt het aan mijn bank in Nederland; Rabobank. Apart omdat bij andere banken dit dus niet het geval is. Ook wordt er vaak niet gevraagd om deze fee te betalen, het gebeurd gewoon automatisch. Probeer de koers regelmatig te checken en meer geld te pinnen wanneer deze gunstig is.

De kosten in Nieuw Zeeland; het is heel erg afhankelijk hoe duur NZ voor je zal zijn. Reis je rond het het OV, huur je een auto (alleen of met meerdere), lift je, heb je een buspas, dan kan enorm veel schelen in de kosten. Ik reis zelf rond met Intercity omdat voor de bus veruit het goedkoopste is (430 NZD voor 60 uur) dus iets meer dan 7 dollar per uur. Alleen Naked bus heeft goedkopere prijzen maar dan moet je al ruim van tevoren boeken. Ik kan bijna altijd de dag ervoor de bus nog boeken.
Ik kampeer bijna overal, dat betekent ook kosten besparen, de meeste hostels kosten 25-30 dollar per nacht terwijl een kampeerplek vaak rond de 15 dollar kost. En als je 2 maanden lang kampeert kan dit veel kosten schelen, ik heb mijn tent al lang terugverdient. het nadeel is echter dat je minder snel mensen ontmoet op een camping. Ik probeer vaak een hostel te vinden waar ze ook kampeerplekken hebben.

Dan de overige kosten; kook je zelf, niet bijzonders spectaculair reken dan op ongeveer 20 dollar per dag. Ga je uit eten ben je zeker 30 dollar kwijt, zelf koken is voor mij ook het goedkoopste en het gemakkelijkste.
Tours zijn de duurste dingen die ik in NZ kan doen, de meeste tours kosten tussen de 100 en 150 dollar bijvoorbeeld kayakken, walvisspotten, Milford Sound, Jetboaten, Goedkope bungee, goedkope skydive, glacierhiken etc.
Dus wil je veel dingen ondernemen ben je meer geld kwijt. Internet is hier helaas niet gratis, waar ik het in Latijns Amerika heerlijk vond, daar hadden ze het op veel plekken voor niets. Internet je in het hostel ben je vaak meer kwijt, loop een beetje rond en je vind vaak goedkopere plekjes (reken zo'n 5 dollar per uur). Laten we het dan nog maar niet hebben over alcohol, ik drink af n toe een glaasje, maar voor mij is het veel te duur (7 -10 dollar voor een glaasje wijn) in de supermarkt heb je een fles voor 10 dollar

Mijn budget komt gemiddeld op ongeveer 90 dollar per dag neer want ik best netjes vind aangezien ik veel dingen gedaan heb (alles wat ik hierboven genoemd heb). Echter zal het gros van de reizigers hier niet aankomen want die zullen vaak duurder rondreizen. Hopelijk hebben mensen wat aan mijn advies. Geniet van dit geweldige land en bezuinig vooral niet op tours want het is zeer de moeite waard!!
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Beetje late reactie, maar bedankt.. de info hier heb ik verwerkt in de reisinformatie zie:
budget Nieuw-Zeeland
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Plaats reactie