Indonesië 6 weken in de zomervakantie - Route/Tips

Stel hier je vragen over Indonesië.
Plaats reactie
jitsketje
Wereldreiziger

Indonesië 6 weken in de zomervakantie - Route/Tips

Bericht door jitsketje »

Hallo Lieve Mensen,
Deze zomer (juli/augustus) wil ik misschien richting Indonesië om daar te gaan backpacken.
Het lijkt mij echt een geweldig mooi land en het is dan ook de goede periode qua weer om daar rond te reizen. Ben zelf vanwege werk en mijn master gebonden aan de zomervakantie dus kan daar ook niet van afwijken.
Zat te denken om rond de 6 weken weg te gaan om ten volle gebruik te maken van de vakantie.
Hierbij dan de eilanden Java, Bali, Lombok (Met de Gili eilanden) en heel misschien nog Flores aan te doen.
Vliegen op Jakarta en denk dan terugvliegen vanaf Bali.
Heeft iemand tips voor een logische route met de must-see's en do's er in?
Ik zal waarschijnlijk als vrouw alleen gaan reizen. Is dit goed te doen? Hoorde dat Java vooral goed te doen is met de trein en de andere eilanden met busjes. Vind het alleen rondreizen altijd wel spannend qua vervoer maar ook een heel avontuur.
Wat moet ik zeker niet overslaan? Goede tips voor accommodatie? Of heerlijke eettentjes? Geweldige activiteiten?
Alle tips zijn zeer welkom!
Dankjulliewel :)
Marcell`
Reiziger
Contacteer:

Re: Indonesië 6 weken in de zomervakantie - Route/Tips

Bericht door Marcell` »

Een enorm gaaf plan! Zelf ben ik afgelopen juni 4 weken in Indonesië geweest met ongeveer dezelfde route. Begonnen in Jakarta en geëindigd in Lombok. (Vanuit Lombok teruggevlogen naar Jakarta om binnen een aantal uur de terugvlucht naar Nederland te pakken). Flores heb ik zelf overgeslagen.

Binnen deze 4 weken heb ik enorm veel kunnen zien zonder gehaast. Je geplande 6 weken is dus perfect. Zie hieronder voor een opsomming van een aantal punten. Ik hoop zoveel mogelijk vragen te kunnen beantwoorden.

Periode
July/Augustus is ook een erg goede tijd om te gaan. Het regenseizoen is dan voorbij dus de natuur zal in volle bloei zijn.

Logistiek
Je zal merken dat Indonesië een stuk minder commercieel is dan andere Aziatische landen. Met andere woorden, je zal dus veel gebruik kunnen maken van lokale bussen en treinen. De bevolking is gelukkig erg behulpzaam en kan je hier zeker bij assisteren. In Bali heb ik zelf voornamelijk gereisd met taxi's. Iets duurder, maar zo gemakkelijk! Omgerekend betaald je een paar tientjes voor een privé-chauffeur die je overal naartoe rijdt. Ideaal. Een scooter huren en alles zelf verkennen kan natuurlijk ook. Echter is Bali simpelweg te groot om alles mee te pakken.

Alleen reizen
Mijn reisgenoot en ik zijn beide mannen. In Yogyakarta zijn wij bijna gedrogeerd, maar gelukkig keken wij erg goed uit en is er niets gebeurt. Verder heb ik één keer meegemaakt dat ik bijna werd gezakkenrolt. Vooral in Java moet je enorm uitkijken. De sfeer op de eilanden is gelukkig stukken gemoedelijker en hier zal je ook veel andere backpackers ontmoeten. Dit zijn mijn persoonlijke ervaringen, veel mensen hebben Java rondgetrokken zonder narigheden. Als je als vrouw alleen reist raad ik echt aan om continu op je hoede te zijn!

Route
Zie hieronder voor de globale route die ik heb afgelegd. Ik was geen fan van Java vanwege wat slechte ervaringen met locals, vandaar dat ik hier redelijk snel doorheen ben gegaan. Dit is ook de reden dat ik Mt. Ijen heb overgeslagen. Hopelijk kan je wat mooist uit onderstaande route halen:

Week 1: Java
Jakarta - Beginpunt van mijn reis. De Oud-Nederlandse haven is een aanrader om te bezoeken, voornamelijk vanwege de geschiedenis. Bereidt je echter wel voor op de enorme armoede die er heerst. 1 dag Jakarta is in principe voldoende. Hier wil je niet te lang verblijven.

Yogyakarta / Borobudur - Mooie stad met marktjes en heerlijke eettentjes. Verder is dit een mooi uitgangpunt om Borobudur te bezoeken: De grootste Buddistische tempel ter wereld. Een enorme aanrader! Grappig nutteloos feitje: Bij Borobudur werd ik herkend door een random backpacker. Zij bleek de zus te zijn van iemand uit mijn vriendengroep! It's a small world..

Mt Bromo - Een van dé toeristische trekpleisters van Java. Een enorme vulkaan met een magnifiek uitzicht. Meer toeristisch kan niet, er is letterlijk een trap naar de top van de krater gebouwd! Qua schoonheid was deze vulkaan echter een van mijn persoonlijke hoogtepunten.

Surabaya - Grote stad. Vanuit Surabaya kan je het tempelcomplex Prambanan bezoeken. Dit is een enorme Hindustaanse tempel welke echt de moeite waard is te bezoeken. Dit indrukwekkende complex deed me sterk denken aan Ankor Wat, Cambodja.

Mt. Ijen - Ik ben hier zelf niet geweest, maar schijnt een enorm mooie vulkaan te zijn.Ligt ook relatief op de route als je vanuit Java naar Bali reist.

Week 2: Bali
Kuta Beach - Gestart in Kuta Beach, waar je echt níet langer dan 2 dagen wilt verblijven. Zie het als een soort Lloret De Mar. Verder is Kuta Beach wel een perfecte uitgangsplek om wat mooie tempels te bezoeken. (Denpasar, Tanah Lot, Uluwatu)

Ubud - Erg leuke stad waar je wel een paar dagen wilt blijven. Leuke artistieke marktjes, uitgestrekte rijstvelden en een apentempel á lá Jungle Book.

Mt. Agung - Bali's bekendste vulkaan, welke binnen één dag kan worden beklommen. Zeker aan te raden! De zonsopkomst is onbetaalbaar mooi.

Padang Bai - Rustig vissersdorpje welke mijn hart heeft gestolen. Geweldige plek waar je ook erg goed kan duiken / snorkelen. Hostel Celagi Inn is een aanrader! Dit hostel word gerund door de meest vriendelijke man op aarde. Ook maakt hij de meest verrukkelijke ontbijt pannenkoeken.

Week 3: Gili's & Lombok
Gili's - Over de Gili's hoef ik waarschijnlijk niks te zeggen. Paradijs op aarde met als hoofdingrediënten de parelwitte stranden en zeeën van tijd. Afhankelijk van welk eiland je bezoekt kan je feesten, chillen en snorkelen/duiken met o.a. zeeschildpadden.

Lombok - Hier heb ik een 3-daagse trektocht naar de top van Mt. Rinjani gedaan, welke mijn #1 hoogtepunt van Indonesië bleek te zijn. Enorm pittige klim, maar totally worth it.

Week 4: Lembongan
Onze laatste week hebben we voornamelijk gerelaxed bij het paradijselijke Lembongan. Minder toeristisch eiland, wat zeer zeker zijn charme heeft. Het duiken met Manta Ray's was een onvergetelijke ervaring. Het ontdekken van het eiland door middel van scootertjes is uiteraard ook enorm gaaf. Grappig nutteloos feitje #2: Hier heb ik een klein scooter-ongelukje gehad waarvan ik het litteken nog steeds op mijn rechterarm zie. Niets ernstigs verder.

Ik hoor het graag als je nog meer vragen hebt.
Laatst gewijzigd door Marcell` op 17 dec 2015 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.
“Without new experiences, something inside of us sleeps. The sleeper must awaken.”
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Wauw Mooi uitgebreid antwoord Marcell!
MGDownUnder

Bericht door MGDownUnder »

Mooi uitgebreid verhaal! Zelf heb ik afgelopen zomer 3 weken in Indonesië rondgereisd. Veel te kort natuurlijk. Ik heb geen problemen gehad op Java, de Javanen zijn uiterst behulpzaam en vriendelijk, ze behandelen je op sommige plekken werkelijk als een god. In het begin best lastig om met die nederigheid om te gaan. Yogya verder een leuke stad om een dag of 2, 3 te vertoeven.

Je gaf aan om vanuit Surabaya naar Prambanan te reizen? Ik zou vanuit Yogyakarta gaan, ik heb deze trip vanuit Yogya gecombineerd met de sunrise bij Borobudur( een zekere aanrader, de drukte moet nog komen en de temperatuur is wat dragelijker!) Surabaya is toch al gauw 7uur reizen.

Vanuit Yogya heb ik de nachttrein naar Malang genomen. (station Malioboro) Dit was een rit van ruim 7 uur, waar slapen vrijwel onmogelijk was. De TL verlichting staat namelijk gewoon aan, de airco vol open, dus neem een trui/vest en lange broek mee, treinen in Azie staan bekend om hun uitstekend werkende airco;). Maar goed, 14 euro voor een treinreis (executive class, stel je hier niet te veel bij voor)

Vanuit Malang de trip naar Mt. Bromo geregeld. Ook voor mij was dit het hoogtepunt van mijn trip. Midden in de nacht het bedje uit, in het pikkedonker over de bergpassen met een taxi naar Bromo. Eenmaal aangekomen word je belaagd door kleine Javaantjes die je van alles en nog wat willen aansmeren, o.a mutsen, winterjassen, handschoenen en sjaals. Om er maar vanaf te komen voor 2 euro een gebreide muts en een paar handschoenen gekocht, waar ik achteraf geen spijt van had. Het was 2 graden boven bij het uitkijkpunt! Na de sunrise in een Jeepje gesprongen die ons naar de voet van de vulkaan bracht, waar je nog 1,5km door een heus maanlandschap moet ploeteren. Uitkijken voor de paarden met toeristen er bovenop die je om de oren vliegen. Te voet is het een flinke tocht, maar eenmaal boven aan de krater heb je een prachtig uitzicht. Doe wel iets voor je mond, het regent er continu as en de zwavel smaakt ook niet prettig ;-).

Vanuit Malang de taxi naar Surabaya Airport gepakt om vanuit daar naar Bali te vliegen. Bali is echt weer totaal anders dan Java. In Kuta vind je massa's Australische toeristen, op iedere straathoek verkopen de Balinezen de zelfde rommel, om de 2 meter word je transport(scooter) of een taxi aangeboden.

Op Bali is echter genoeg te beleven, prachtige stranden, snorkelen bij Padangbai, aapjes kijken in Ubud, slenteren door rijstvelden, noem het maar op. Ook met de boot naar Nusa Lembongan is zeker aan te raden. Hier kan je prachtig snorkelen, je vind er witte stranden en heerlijke eettentjes. Op Lembongan kan je met traditionele vissersbootjes voor een paar euro naar snorkelplekken gebracht worden. Deze plekken zijn wel vrij toeristisch, maar het koraal en de vissen zijn prachtig!

Vanuit Bali ben ik weer naar huis gevlogen, de 3 weken waren helaas al weer om. Veel te kort, maar Indonesie is een prachtig land wat ik nooit zal vergeten!
Marcell`
Reiziger
Contacteer:

Bericht door Marcell` »

MGDownUnder schreef:Je gaf aan om vanuit Surabaya naar Prambanan te reizen? Ik zou vanuit Yogyakarta gaan, ik heb deze trip vanuit Yogya gecombineerd met de sunrise bij Borobudur( een zekere aanrader, de drukte moet nog komen en de temperatuur is wat dragelijker!) Surabaya is toch al gauw 7uur reizen.
Erover nadenkend heb ik waarschijnlijk Prambanan én Borobudur vanuit Yogyakarta gedaan, net zoals jij. Thanks voor de correctie.
MGDownUnder schreef: De TL verlichting staat namelijk gewoon aan, de airco vol open, dus neem een trui/vest en lange broek mee, treinen in Azie staan bekend om hun uitstekend werkende airco;). Maar goed, 14 euro voor een treinreis (executive class, stel je hier niet te veel bij voor)
Haha, de airco! Mijn god, die staat echt óveral op 120% te draaien. Schroom niet om aan taxi-chauffeurs te vragen hem wat zachter te zetten. Na verloop van tijd was dit vaak het eerste wat ik vroeg bij het binnenstappen van een taxi. Warme kleding voor in treinen en bussen is daarom inderdaad erg aan te raden.
MGDownUnder schreef:Midden in de nacht het bedje uit, in het pikkedonker over de bergpassen met een taxi naar Bromo. Eenmaal aangekomen word je belaagd door kleine Javaantjes die je van alles en nog wat willen aansmeren, o.a mutsen, winterjassen, handschoenen en sjaals. Om er maar vanaf te komen voor 2 euro een gebreide muts en een paar handschoenen gekocht, waar ik achteraf geen spijt van had. Het was 2 graden boven bij het uitkijkpunt!
Goede tip! Als je niet verkouden word van de airconditioning, is het wel van de temperatuur op de vulkanen. Hoe warm en benauwd het ook is 's middags, 's avonds en in de hoge bergtoppen kan het enorm afkoelen. Zeker tijdens de sunrise tour @ Bromo is het aan te raden om een lange broek met een warm vest aan te doen. Mijn capuchon was m'n beste vriend tijdens het wachten op de zonsopkomst.
“Without new experiences, something inside of us sleeps. The sleeper must awaken.”
rindubali
Vakantieganger

Bericht door rindubali »

Je reisplan ziet er goed uit. Ik zou alleen Lombok en de Gili's vervangen door een andere eilanden groep: Nusa Penida, Lembongan en Ceningan (liggen ten zuiden van Bali).
Op Lombok heb ik me niet veilig gevoeld (ik was toen alleen). De Gili's vond ik minder aantrekkelijk, te commercieel en weinig te doen. Alleen als je van uitgaan houdt kun je daar goed feesten (maar ik ben geen feestbeest). Snorkelen en duiken is daar wel erg mooi, maar dat kan ook op die eilandengroep, die mijn voorkeur heeft, ze hebben allemaal schitterende duik- en snorkelplekken. Al die drie eilanden zijn nog niet commercieel, alleen Lembongan in lichte mate. Verder zijn deze eilanden nog vrij puur, nauwelijks ontwikkeld voor het toerisme, maar heeft wel paradijselijk mooie (ongecultiveerde) strandjes. Ook het binnenland leent zich voor prachtige brommertochten en je komt dan in desa's, waar de tijd heeft stil gestaan. elk jaar wanneer ik naar Indonesië ga, sla ik deze eilandengroep niet over, zo relaxed en tegelijk betrokken bij het dagelijkse leven van de lokale bevolking. Op de site van Actief in de Tropen vind je hier wat meer informatie over: www.actiefindetropen.nl/nusa. Deze eilanden zijn gemakkelijk te bereiken vanuit Bali, vooral vanuit Sanur vertrekken dagelijks boten (overtocht 50 minuten) of vanuit Padangbai met de ferry.
jitsketje
Wereldreiziger

Bericht door jitsketje »

Wat een Top reacties.
Hier heb ik echt iets aan!
De Nusa eilanden ga ik zeker even op zoeken. Al denk ik wel dat ik toch ook even langswip bij de Gili's, haha.
MGDownUnder

jitsketje schreef:Wat een Top reacties.
Hier heb ik echt iets aan!
De Nusa eilanden ga ik zeker even op zoeken. Al denk ik wel dat ik toch ook even langswip bij de Gili's, haha.
Als je er toch bent, Gili's zeker niet overslaan! Heb ik namelijk wel gedaan door tijdgebrek, enorm spijt van! Verder zou ik van te voren niet al te veel plannen. Er is zo veel te doen en te zien in Indonesie, een globale route uitstippelen lijkt me genoeg. Maar dat is ieder zijn eigen ding! Succes met je voorbereidingen!
jitsketje
Wereldreiziger

Bericht door jitsketje »

Als ik een planning aanhoudt van ong. 2 weken Java, 2 weken Bali met Nuda en 2 weken Lombok/Gili's. Is dat dan een goede verdeling?

Wat zou een goede route zijn voor 2 weken op Java? Dit ook fijn/makkelijk te bereizen is Alleen met trein/bus.
Wat zou ik op Lombok het beste kunnen plannen qua route naast de Gili's? Welke plekken?
MGDownUnder

jitsketje schreef:Als ik een planning aanhoudt van ong. 2 weken Java, 2 weken Bali met Nuda en 2 weken Lombok/Gili's. Is dat dan een goede verdeling?

Wat zou een goede route zijn voor 2 weken op Java? Dit ook fijn/makkelijk te bereizen is Alleen met trein/bus.
Wat zou ik op Lombok het beste kunnen plannen qua route naast de Gili's? Welke plekken?
Ik denk dat dit wel een prima verdeling is, hoewel 2 weken Java in mijn ogen vrij lang, ben hier zelf 1 week geweest, genoeg gezien en gedaan! Maar ben dan ook niet in Jakarta geweest. Ben begonnen vanuit Yogyakarta (voor Java heb ik Kuala Lumpur en Singapore bezocht, vanuit Singapore gevlogen naar Java. Het makkelijkste is om in de plaatsen een taxi te regelen die je naar de bezienswaardigheden brengen. Tussen de grote plaatsen zoals Jakarta, Yogyakarta en Malang kun je het beste de trein nemen. Als route had ik Yogya (borobudor, prambanan etc.) --> Malang (Mt. Bromo en de stad bekeken) --> Vliegveld Surabaya en vanuit daar naar Bali gevlogen. Van Malang naar Surabaya ging ik met een taxi. Je kan ook per boot van Java naar Bali.

2 weken Bali kan je zeker vol maken! Zo veel te doen en te zien op dit prachtige eiland. Ik had daar als uitvalsbasis het plaatsje Kuta, kan ik geen aanrader noemen. Opzich een gezellige plek, maar voor je rust moet je er niet komen. Heb me er zeker wel vermaakt, een paar goede clubs en geweldige restaurantjes zijn er wel te vinden. Maar mocht je bijvoorbeeld nog naar het noorden van Bali willen, raad ik het je aan om daar een overnachting te regelen.

Lombok en Gili's kan ik helaas niet over mee praten, niet geweest. Maar ze bieden op Bali wel veel trips naar Gili aan, wellicht een idee om vanuit daar naar Gili te reizen en dan naar Lombok?
Plaats reactie